- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Game of Thrones
Game of Thrones
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Waarom zou je 11 afleveringen kijken en van de rest samenvattingen?
Omdat ik alle afleveringen kijken te veel tijd vind kosten. Al die filler hoef ik ook niet te zien.
En ja, de cinematografie vind ik matig. Functioneel en niet vervelend, maar verder vrij saai. Ik kan me niet herinneren dat ik één echt mooi shot heb gezien. Maar misschien verschilt onze smaak gewoon.
Jellesteeg
-
- 517 messages
- 208 votes
Ik heb de serie ook eens geprobeerd (ik heb van de eerste vier seizoenen 11 afleveringen gezien op basis van de beoordelingen op IMDB: van de rest heb ik samenvattingen gelezen), en het beviel me eigenlijk best goed. In filmisch opzicht is het allemaal vrij matig: acteerwerk, cinematografie, muziek, montage. Maar het plotverloop heeft zeker zijn momenten. Niet alle plotlijnen interesseren me even veel en het tempo ligt niet altijd even hoog, maar de serie heeft enkele memorabele personages en schuwt dappere plotkeuzes niet (wat betreft de dood van belangrijke personages, taboes en sporadische geweldsuitbarstingen). Ik begrijp dus wel waarom het zo populair is, en ik heb me er zelf ook best goed mee vermaakt. Niet slecht.
Laatst 15 afleveringen van 5 seizoenen Breaking Bad gezien. Alleen de wat hoger gewaardeerde op IMDB. Rest samenvatting. Verhaal wat onduidelijk, personages laten weinig ontwikkelingen zien en cinematografie is matig. *sarcasm mode off*
Jellesteeg
-
- 517 messages
- 208 votes
Omdat ik alle afleveringen kijken te veel tijd vind kosten. Al die filler hoef ik ook niet te zien.
En ja, de cinematografie vind ik matig. Functioneel en niet vervelend, maar verder vrij saai. Ik kan me niet herinneren dat ik één echt mooi shot heb gezien. Maar misschien verschilt onze smaak gewoon.
Je kunt iets niet beoordeelen als je pas 1/4 hebt gezien. Dat is hetzelfde als 20 minuten kijken naar een film van 160 minuten. Zo zie ik dat teminste.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Niet mee eens. De situatie is misschien niet ideaal, maar de samenvattingen bieden ruim voldoende context om de afleveringen te kunnen begrijpen. Bij films ligt de situatie mijns inziens anders omdat die veel minder filler-materiaal bevatten. In series komen de belangrijkste ontwikkelingen vaak samen in bepaalde afleveringen, en aangezien daar mijn interesse ligt mijd ik de rest. Tijd is kostbaar. En om de cinematografie te kunnen beoordelen hoef je uiteraard al helemaal niet alle afleveringen te bekijken.
Bij Breaking Bad heb ik overigens hetzelfde gedaan. Maar daarvan heb ik nog minder afleveringen gezien. Series kijken kost een hoop tijd, dus tenzij een serie absoluut briljant is kijk ik niet alles. Simple as that.
Jellesteeg
-
- 517 messages
- 208 votes
Het lezen van een boek kost soms ook best wat tijd. Daar sla je toch ook niet totale hoofdstukken over? Ten eerste haalt het de gehele spanning weg, ten tweede begrijp je maar de helft (of zelfs minder) en ten derde kun je je absoluut niet inleven in de hoofdpersonen. Zoiets los je ook niet op door maar een samenvatting te lezen.
En als het je toch teveel tijd kost, laat je 't toch links van je liggen?
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
En als het je toch teveel tijd kost, laat je 't toch links van je liggen?
Of je sluit een compromis. Beter iets - de hoogtepunten - dan niets. Ja, dat haalt een deel van de spanning weg, maar zeker niet alles; ik begreep het meeste gewoon; en inleving mist enige diepte, maar dat is in een film niet anders. Ideaal is het inderdaad niet, maar daar staat besparing van tijd en verveling tegenover.
lilB
-
- 201 messages
- 39 votes
Ik heb dit nog nooit eerder gehoord. Ik vind het verbazingwekkend! Als ik met mijn vriendin een serie volg dan kijken we soms ook maar 2 afleveringen per week en soms een week helemaal niet. Maar we gaan echt geen aflevering overslaan. Ga dan geen serie kijken..?
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Dat je het nog nooit eerder hebt gehoord (bij minder plotgedreven series, zoals cartoonseries en sitcoms, komt het overigens vaak zat voor) maakt het nog niet irrationeel. Ik vind het een prettige benadering. Als jij alle afleveringen wil kijken, inclusief filler, moet je dat vooral doen. Ik wil dat niet. Ik hoef niet per se het hele menu te proberen. Zolang ik de lekkerste gerechten kan proeven ben ik tevreden. Tenzij het menu echt fantastisch is dus. Maar zo goed vind ik Game of Thrones nu ook weer niet.
Dragonslayer
-
- 236 messages
- 111 votes
Dat je het nog nooit eerder hebt gehoord (bij minder plotgedreven series, zoals cartoonseries en sitcoms, komt het overigens vaak zat voor) maakt het nog niet irrationeel. Ik vind het een prettige benadering. Als jij alle afleveringen wil kijken, inclusief filler, moet je dat vooral doen. Ik wil dat niet. Ik hoef niet per se het hele menu te proberen. Zolang ik de lekkerste gerechten kan proeven ben ik tevreden. Tenzij het menu echt fantastisch is dus. Maar zo goed vind ik Game of Thrones nu ook weer niet.

Game of Thrones vergelijken met een menu, wij gaan toch ook niet het hele menu bestellen? Dit vind ik eerder lijken op eten bestellen en dan je bordje niet leeg eten. 
BananenMan1982
-
- 99 messages
- 62 votes

Game of Thrones vergelijken met een menu, wij gaan toch ook niet het hele menu bestellen? Dit vind ik eerder lijken op eten bestellen en dan je bordje niet leeg eten.
Dat is hetzelfde als een mixed grill bestellen en dan alleen de gebakken aardappels opeten.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Dit vind ik eerder lijken op eten bestellen en dan je bordje niet leeg eten.
Misschien is een buffet een betere vergelijking?
Jullie scheppen je bord meerdere gangen vol met allerlei voedsel (bekijken alle afleveringen); ik zit op een dieet en eet dus liever wat minder (bekijk alleen de beste afleveringen, zodat ik tijd overhoud voor andere dingen). Jullie genieten daardoor misschien iets meer van het buffet, maar daar staat tegenover dat ik mooi slank blijf en toch ook prima heb gegeten. En sterker nog: aangezien ik het buffet nu ook weer niet zo bijzonder vind heb ik niet het idee dat ik veel mis. De ruimte die in mijn maag over is kan ik nu bovendien vullen met enkele gezonde delicatessen in mijn koelkast, terwijl jullie zo vol zitten dat er geen rozijn meer bij kan.
Of om toch de menu-vergelijking uit te werken: terwijl jullie uitgebreid de tijd nemen voor meerdere gangen (een voorgerecht, een nagerecht, een mandje brood) richt ik me liever op het hoofdgerecht.
Glacius
-
- 4297 messages
- 3031 votes
Een deel van een serie kijken vind ik pas tijdverspilling. Waarom kijk je dan überhaupt? Kun je toch ook gewoon niet naar series gaan kijken. Om dan met algeheel oordeel te komen vind ik ook vrij bizar. Klinkt net als een boek zo snel mogelijk doorlezen puur om te zeggen dat je het gelezen hebt, zonder dat je er enig plezier aan hebt beleefd.
Qua camera standpunten ben ik het enigszins met je eens. Qua ontwerp, locaties en aankleding ben ik het niet met je eens. En qua acteerwerk ook niet.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Een deel van een serie kijken vind ik pas tijdverspilling. Waarom kijk je dan überhaupt?
Omdat ik wel geïnteresseerd ben in de hoogtepunten maar niet in alle (wat ik ervaar als) filler? Ik wilde de serie graag proeven maar hoefde niet alles op te eten. Zo moeilijk is het echt niet.
Je zegt toch ook niet dat je beter niets kunt eten dan alleen een hoofdgerecht?
Na 10 uur vind ik inderdaad dat ik een adequate indruk heb opgedaan. Niet zo goed als jullie ongetwijfeld, maar dat is de afweging die ik heb gemaakt om tijd en verveling te besparen.
Maar ik heb er wél enig plezier aan beleefd. Als jullie je dat echt niet kunnen voorstellen getuigt dat van een gebrek aan verbeeldingskracht. Jullie weg is niet de enige weg. Welke weg de beste is hangt af van je doelstellingen, en die van jullie zijn simpelweg anders dan die van mij.
Die zijn inderdaad verzorgd. De middeleeuwse fantasy-achtige setting spreekt me persoonlijk niet zo aan, het is soms allemaal nogal kitscherig en de special effects vind ik niet altijd geslaagd, maar ik kan niet ontkennen dat de aankleding meestal professioneel oogt. Maar het tegendeel heb ik nooit beweerd.
In vergelijking met A-films? Die standaard haalt Game of Thrones mijns inziens niet (evenwichtig).
Curly1985
-
- 819 messages
- 357 votes
Ja maar al die grapjes van Tyrion dan? Al dat geëtter van Joffrey? Al die blote vrouwen? 
Ik kreeg een week voor the red wedding een berichtje van een vriend van mij: "Uuh, komt er nog wat dit seizoen?" Little did he know.. Het verassingseffect is voor jou niet aan de orde want jij hebt al een IMDB score van 9,9 gezien.
Ep 2 beviel weer goed. Door al dat geschrap van verhaallijnen en boekafwijkingen die dit seizoen gaan komen waren mijn verwachtingen misschien wat lager bij aanvang van seizoen 5.
Ik was dan ook aangenaam verrast toen er een dwergenkop aan Cersei werd overhandigd en dat Barristan aan Dany vertelde over the mad-king
Wel een tenenkrommende scene met Bronn..
De laatste scene met Dany en Drogon was fantastisch. Kwam deze uit de boeken? Zo ja, dan ben ik het vergeten..
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Het verassingseffect is voor jou niet aan de orde want jij hebt al een IMDB score van 9,9 gezien.
Maar ik weet toch niet waarom hij zo'n hoge score heeft? Ik verwachtte inderdaad een belangrijke plotontwikkeling, maar waar die precies in zou bestaan was ook voor mij een verrassing. Dat is inderdaad een iets andere ervaring dan die van jouw vriend, en waarschijnlijk inderdaad een mindere, maar zeker geen slechte. Ik vond het in ieder geval nog steeds een sterke aflevering.
Ik ontken verder niet dat ik door mijn methode dingen heb verloren: meer emotionele binding met de personages, nuances in het plot. Daar heb ik echter geen 20+ uur voor over. Dat is voor diehard-fans misschien moeilijk te begrijpen, maar ik zie mezelf meer als een toerist die niet alles van een stad hoeft te zien maar genoegen neemt met haar hoogtepunten (weer een metafoor!).
Curly1985
-
- 819 messages
- 357 votes
Och ja wat je zelf wilt natuurlijk. Hopelijk koop je op je oude dag nog een keer de complete serie en bekijk je het eens op je gemakje allemaal opnieuw. Je zal er vast geen spijt van krijgen.
rokkenjager
-
- 2863 messages
- 1702 votes
Animosh, correct me if i'm wrong, maar ik meen mij te herinneren dat je in het verleden aardig wat klassiekers zag waarvan je vooraf vrijwel zeker wist dat je ze niks zou vinden. Vond je dat toendertijd dan geen verspilling van je tijd? En wat is eigenlijk verspilling van je tijd? ik doe wekelijks zoveel wat door andere of mezelf als waste of time kan worden aangeduid, maar mocht ik me tijd anders vervullen, zou ik nog steeds tijd in ''onbenullige'' dingen blijven steken:) Denk dat dat voor vrijwel iedereen geldt.
Wat het acteerwerk betreft ben ik het overigens absoluut niet met je eens. Heel veel performances hier kunnen zich met gemak meten met A-films. Tyrion's trial gezien bijvoorbeeld? Briljant acteerwerk.
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Braavos en Dorne bieden mooie locaties (net als Meereen) in de 2e aflevering, waar echter genoeg opmerkingen bij kunnen worden geplaatst.
Ik zal maar niet in gaan op Jaime's verhaallijn, want dat is inmiddels trekken aan een dood paard. Kevan zien we eventjes (waar het bij zal blijven, vrees ik), das leuk. Doran maakt voor het eerst zijn opwachting. Siddig is op het eerste gezicht een goede fit voor de rol, maar ziet er wel heel erg viriel uit, waar Doran nogal last heeft van lichamelijke ongemakken. Zoals verwacht krijgt Ellaria wat karaktertrekjes van Arianne.
Op de Wall wordt de verkiezing er eventjes doorheen gejast, daar had meer opbouw in kunnen zitten. Stannis en Jon bieden goede interactie en de passage mbt Lyanna Mormont is aardig, maar 't zijn niet meer dan kruimels in de Noordelijke verhaallijn (nog zo'n dood paard).
En dan hebben we ook nog wat verhaallijnen die je helemaal niet in deze aflevering had moeten verwerken. Dat is die van Brienne (wat zijn ze hier in godsnaam van plan?), Sansa en Tyrion. Voegen eigenlijk niets toe.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Animosh, correct me if i'm wrong, maar ik meen mij te herinneren dat je in het verleden aardig wat klassiekers zag waarvan je vooraf vrijwel zeker wist dat je ze niks zou vinden. Vond je dat toendertijd dan geen verspilling van je tijd?
Dat valt wel mee. Ik heb tijdens mijn ontdekkingsreis door de wereld van films uiteraard best een hoop klassiekers gezien, maar dat achtte ik noodzakelijk om mijn smaak te ontwikkelen. Tegenwoordig kijk ik vrijwel nooit meer "klassiekers" omdat ik weet dat ik daar weinig plezier aan beleef.
Tijd die je beter ergens anders aan had kunnen besteden? Een objectief criterium opstellen is wat dat betreft inderdaad enorm moeilijk, maar ik doelde vooral op een subjectief criterium: iedereen heeft zo zijn prioriteiten wat betreft tijdsindeling, en ik handelde in overeenstemming met die van mij.
Sommige acteurs doen het inderdaad goed, andere een stuk minder. Tyrion vind ik ook een sterk personage, al was zijn speech nogal theatraal, maar veel acteurs halen dat niveau mijns inziens niet. Maar acteerwerk beoordelen is een nogal subjectieve aangelegenheid: het hangt er maar net vanaf wat je ligt.
filmfan0511
-
- 1094 messages
- 1124 votes
Goede tweede aflevering.
Introductie van Braavos en Dorne was uitstekend, Siddig lijkt op het eerste zicht een prima Doran. Jammer dat Dorne niet wat meer screentime kreeg. verder heel wat leuke details in deze aflevering zoals de Small council scene (Kevan!), Cercei die een dwergenhoofd ontvangt en uiteraard de terugkeer van Jaqen.
De Jon/Stannis scene was echt heerlijk. De Lord commander electie verdiende een wat uitgebreidere opbouw, maar was zo ook wel goed. Daenerys heeft ook enkele mooie scènes in deze episode, vooral de laatste met Drogon. Daarover gesproken, als Drogon in beeld komt vergeet je gewoon dat je naar een TV-serie aan het kijken bent ipv een dure blockbuster. Prachtig.
Ik ben ook fan van Tyrion/Varys scenes, maar deze kwam wat overbodig over en was beter geschrapt uit deze aflevering. Het gevecht met Brienne was ook erg ongeloofwaardig en gewoon lelijk in beeld gebracht. Had deze aflevering ook Theon en de Boltons verwacht, dan maar voor volgende week. Zin in.
JohnWilliams
-
- 7504 messages
- 1006 votes
Ik vind de scenes in Dorne ook belangrijk, daar moeten ze meer tijd aan besteden. Brienne ben ik wel klaar mee, die mag echt wel wat minder screentime krijgen hoor. Wat mij betreft gaan ze lekker in op Barristan Selmy, daar zien we echt veeeeeels te weinig van. In het boek is hij zelfs een point-of-view-character, al is dat volgens mij pas in het laatst verschenen deel...
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
De laatste scene met Dany en Drogon was fantastisch. Kwam deze uit de boeken? Zo ja, dan ben ik het vergeten..
Niet dat ik weet, zoals heel veel dingen die in de tweede aflevering gebeurden

Aan de ene kant jammer dat het boek niet meer wordt gevolgd (en je dus niet of minder kunt vergelijken), aan de andere kant vind ik de serie nu nog spannender, omdat ik ook geen idee heb welke kant het nu opgaat. Van aflevering twee zag ik alleen Jon's uitverkiezing echt aankomen. Veel andere zaken lopen nu al anders, in grote of beperkte mate.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Ik vind de scenes in Dorne ook belangrijk, daar moeten ze meer tijd aan besteden. Brienne ben ik wel klaar mee, die mag echt wel wat minder screentime krijgen hoor. Wat mij betreft gaan ze lekker in op Barristan Selmy, daar zien we echt veeeeeels te weinig van. In het boek is hij zelfs een point-of-view-character, al is dat volgens mij pas in het laatst verschenen deel...
Jazeker, in a Dance with Dragons wordt Selmy steeds belangrijker in de dreigende situatie rondom de Yunkai (buiten de stad) en het omgaan met de Harpij en Quentyn Martel (binnen de stad)Volgens mij is Daario dan op een gegeven moment ook de stad uit. Wat dat betreft vond ik de opstand in Mereen in de tweede aflevering veel te abrupt. Daar had veel meer opbouw ingekund wmb.
Curly1985
-
- 819 messages
- 357 votes
Aan de ene kant jammer dat het boek niet meer wordt gevolgd (en je dus niet of minder kunt vergelijken), aan de andere kant vind ik de serie nu nog spannender, omdat ik ook geen idee heb welke kant het nu opgaat.
Jup het is nu wel spannender. Ik ben benieuwd wie de gehypte dood wordt dit seizoen. Die ene die nog leeft in de boeken.
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Ietsiepietsie beter dan de vorige 2, maar de lijst van op- en aanmerkingen wordt groter en groter. Ik krijg steeds meer het gevoel dat D&D verhaallijnen bedenken, wijzigen of weg laten wanneer ze zichzelf weer eens in een hoek hebben geschreven. Make it up as we go along. De hype is inmiddels groot genoeg, maar er kan toch niemand zijn, sullied of unsullied, die de kwaliteit van de show omhoog/vooruit vindt gaan?
Dragonslayer
-
- 236 messages
- 111 votes
Make it up as we go along. De hype is inmiddels groot genoeg, maar er kan toch niemand zijn, sullied of unsullied, die de kwaliteit van de show omhoog/vooruit vindt gaan?
Aflevering 3 was ook weer een prima aflevering. Ik ben nog steeds niet gewend aan dat hoge tempo. Seizoen 3 en 4 vond ik dan wel te veel opvulling bevatten.
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Aflevering 3 was ook weer een prima aflevering. Ik ben nog steeds niet gewend aan dat hoge tempo. Seizoen 3 en 4 vond ik dan wel te veel opvulling bevatten.
De insteek moet altijd zijn om het voorgaande in ieder geval te evenaren.
Je hoeft het ook niet te overtreffen door meer actie of iets dergelijks. Maar het wordt steeds rommeliger terwijl het gezelschap steeds kleiner wordt.
Maar zoals ik al zei: de vraag is er nog steeds. Het publiek kijkt inmiddels toch wel.
Dragonslayer
-
- 236 messages
- 111 votes
De insteek moet altijd zijn om het voorgaande in ieder geval te evenaren.
Je hoeft het ook niet te overtreffen door meer actie of iets dergelijks. Maar het wordt steeds rommeliger terwijl het gezelschap steeds kleiner wordt.
Maar zoals ik al zei: de vraag is er nog steeds. Het publiek kijkt inmiddels toch wel.
Overtreffen door meer actie is inderdaad wel waar veel series en films mee de mist in gaan.
Maar wat vind je dan precies rommelig worden?
Nicholas
-
- 1765 messages
- 278 votes
Ik zou misschien beter slordig kunnen zeggen. Het gebrek aan continuïteit en logica.
Karaktereigenschappen van bepaalde personages die volledig ingaan tegen hun natuur, bijvoorbeeld:
-Littlefinger staat te boek als een van de meest snuggere personages. En toch weet hij niet wie Ramsay Snow is. Slordig als je daar je grootste troef achterlaat.
-Jaime begint in seizoen 3 aan zijn redemption arc. Hoe staat het daar nu mee?
-Brienne is groot en sterk, maar eigenlijk nogal zachtaardig. Tegenwoordig moordt ze links en rechts.