• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.069 votes
Profile

Sorteren van dvd-collectie

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Er zijn hier blijkbaar nogal wat filmliefhebbers met een grote collectie DVD's. Ik heb zelf ook een enorm aantal dat ik probeer om proper in een boekenkast te steken. Momenteel probeer ik het alfabetisch te houden, maar dat geeft wel eens een klein probleempje als er films bij komen omdat die er dan altijd tussen moeten gestoken worden. Hoe sorteren jullie je DVD's? Gewoon dooreen, per genre, per jaar, alfabetisch, visueel per maatschappij of DVD-actie, per kleur, ...

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

Ik sorteer mijn films in eerste instantie op maatschappij, aangezien dit gewoon erg leuk staat in de kast. Maar natuurlijk zorg ik wel dat alle vervolgen/prequels etc. bij elkaar staan, ook al zijn deze van een andere maatschappij: Een filmserie hoort natuurlijk compleet. En daarnaast heb ik de meeste films ook nog eens per genre bij elkaar staan.

Dit hou ik vervolgens bij in een Excel bestandje, waar de films ook precies op die volgorde staan. Zo kom je er ook erg makkelijk achter welke film je hebt mist/ hebt uitgeleend. Het nadeel van dit systeem is echter dat als er een nieuwe film komt, die ergens tussen gezet moet worden, er heel wat trek/duw/schuifwerk bij komt kijken

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Voor mij heeft er een vriend een klein programmaatje gemaakt waar ik al mijn films kan in plaatsen, mét alle gegevens (er staat ook een klein filmprogramma in Works). Ze staan nu allemaal op alfabet, maar met één klik kan ik ze rangschikken op eender welk gegeven, bijvoorbeeld op jaartal, op regisseur, enz.

Al mijn films zijn genummerd, datzelfde nummer staat achteraan de hoes van DVD of VHS. Uit de duizenden films haal ik er op 30 seconden de desbetreffende film uit één van de kasten. Het is dus gewoon achteraan bijzetten. Zeer makkelijk.

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Op filmmaatschappij. (/dvd uitgever)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik heb ook al mijn films in een Excell gestoken. Zo kan ik ze snel vinden op naam, genre, regisseur, jaartal... In m'n kast heb ik ze op naam, maar ik weet niet of dat wel zo handig is.

Remi

• 6720 messages
  • 0 votes

op genre

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

VHD? Je bedoelt VHS, zeker ?

Ik ga trouwens binnenkort ook eens bekijken op welke manier ik mijn films het beste kan rangschikken.

stinissen (crew films & series)

• 23434 messages
  • 76917 votes

Deze gebruik ik is top.

http://www.collectorz.com/movie/

Diesel

• 9411 messages
  • 0 votes

Ik heb zo'n 80 DVD's en ze liggen gewoon door elkaar in m'n kast..

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Flipman wrote:

VHD? Je bedoelt VHS, zeker ?

Oeps, dikke vingers. Snel verbeterd.

blabla

• 2070 messages
  • 5242 votes

Ik heb ze alfabetisch op titel staan, als er nieuwe bij komen die er niet tussen passen leg ik ze er bovenop.

Eens in de zoveel tijd als er te veel bovenop komen te liggen vul ik het hele spul weer eens uit.

Ik heb ze heel lang gesorteerd gehad op regisseur, maar toen de kollektie rond de 600 stuks kwam te liggen stond ik te vaak te zoeken naar een film.

Een titel blijft toch beter hangen dan de naam van iemand, zeker als het een vrij onbekende is, en dan stond ik weer voor de kast met "hoe heette die vent ook al weer" terwijl ik wel de titel van de film wist, dus op een gegeven moment ben ik de boel overhoop gaan gooien en heb het op titel gesorteerd, dat bevalt me tot nu toe prima (de kollektie gaat intussen richting 1200 titels).

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

blabla schreef:

Ik heb ze alfabetisch op titel staan, als er nieuwe bij komen die er niet tussen passen leg ik ze er bovenop.

Eens in de zoveel tijd als er te veel bovenop komen te liggen vul ik het hele spul weer eens uit.

Goh, wat klinkt dit bekend.

Ik heb ze heel lang gesorteerd gehad op regisseur, maar toen de kollektie rond de 600 stuks kwam te liggen stond ik te vaak te zoeken naar een film.

Op dat punt zit ik nu ook. Hoewel het moeilijk is de Kurosawa's uit hun box te ontdoen. Uitzonderingen blijf je houden.

EmDee

• 7192 messages
  • 1417 votes

Ik heb ze overal en nergens liggen en heb deze week 2 koffertjes gekocht waar per stuk 42 DVD's in gaan.

Ik heb één mooi DVD meubel met glasplaat waarin mijn boxen, tins, SE's en andere toppers staan.

Verdere komische films heb ik samen met seizoen 1 in de grote Friends box gestopt.

De rest wil ik nu wss op genre sorteren in die 2 koffers en de rest in de kast.

Alleen de Cylonhead van Galactica en de plexiglazen R1 Schindlers List passen nergens in.

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

Ik heb hier 7 DVD's op elkaar liggen. Wanneer ik er eentje kijk leg ik hem na het kijken weer bovenop de stapel. Bijzonder he?

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Die van mij liggen ook gewoon op elkaar in diverse lades van een kast. Ooit zal ik er wel een aparte kast voorkopen, maar mijn kamer is gewoon te klein voor nog meer meubelair.

Stevo

• 499 messages
  • 429 votes

Ik had ze op genre. Daarna wilde ik ze op kleur sorteren, maar mijn vriendin wilde haar eigen films op haar eigen plankje in de kast houden, dus dat ging niet door. Nu heb ik ze op populariteit. De slechtste films onder en de beste op ooghoogte. Oh, ik heb de oorlogfilms wel bij elkaar staan, dus toch een beetje op genre. Bovendien zijn de films van mijn vriendin allemaal van die jank/feelgoodmovies en dat is eigenlijk ook een genre. Ze staan in ieder geval allemaal in een vitrinekast. Die is nu echter vol

Dionysos

• 852 messages
  • 0 votes

Op alfabet. Dat schuiven vind ik nooit erg, integendeel zelfs. Het is toch gaaf om even tot frustratie aan toe te herschikken en daarna vergenoegd de collectie op een afstandje te bekijken. Materialistisch narcisme über alles .

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Bij mij loopt het een beetje volgens interne logica. Via animatie naar Japans, naar zwart-wit, ...

Soort van link-de-film volgorde die voor mij logisch lijkt. Op basis van thema, land van afkomst of whatever. Maar ik heb er dan ook maar 22

tovenaar

• 6723 messages
  • 0 votes

Bij mij staat het op regisseur.

PatrickL

• 1586 messages
  • 2398 votes

Wanneer ik 3 films of meer van een regisseur heb sorteer ik op regisseur en de rest van de films zet ik op alfbetische volgorde.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Gizzmann wrote:

Ik heb hier 7 DVD's op elkaar liggen. Wanneer ik er eentje kijk leg ik hem na het kijken weer bovenop de stapel. Bijzonder he?

Ik kan eens proberen om dat ook met 480 DVD's te doen, maar ik vrees dat ik een andere techniek zal moeten toepassen...

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Acrobatiek, bedoel je

petey

• 1901 messages
  • 3828 votes

ik was begonnen met ze in plastic opbergdozen te doen, maar nu ik 10 dozen vol heb, weet ik niet waar ik doe moet laten.

En ik heb alweer genoeg gekocht om een doos of 3 te vullen.

Op dit moment zijn de dozen op alfabet gesorteerd, de stapels zijn niet.

EmDee

• 7192 messages
  • 1417 votes

Onderhond wrote:

Bij mij loopt het een beetje volgens interne logica. Via animatie naar Japans, naar zwart-wit, ...

Soort van link-de-film volgorde die voor mij logisch lijkt. Op basis van thema, land van afkomst of whatever. Maar ik heb er dan ook maar 22

LOL

Iedereen denkt dat ie honderden DVD's heeft, en dan zo'n slotzin.

Dat je ze uit elkaar kunt houden zeg.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik had ze eerst op alfabet, maar heb ze nu toch per genre gezet. Dat gaat een pak vlotter en is ook gemakkelijker als je 's avonds zin hebt in een horrorfilmpje of een komedie of zo.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

EmDee: kwaliteit over kwantiteit

timbo_

• 13116 messages
  • 3859 votes

Ik heb ook niet een vast systeem. heb inmiddels ongeveer 230 dvd's maar weet van bijna iedere film waar hij ongeveer staat. Soms is het eventjes zoeken maar meestal heb ik ze zo gevonden. Aangezien het er ook niet meer zoveel bij zullen komen houdt ik maar vast aan deze manier van sorteren.

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

timbo_ wrote:

Ik heb ook niet een vast systeem. heb inmiddels ongeveer 230 dvd's maar weet van bijna iedere film waar hij ongeveer staat. Soms is het eventjes zoeken maar meestal heb ik ze zo gevonden. Aangezien het er ook niet meer zoveel bij zullen komen houdt ik maar vast aan deze manier van sorteren.

Daar kan ik dus echt niet tegen, als je zoveel DVD's hebt en ze staan niet op volgorde (maakt niet uit welke, alfabetisch of what ever) ik zou gewoon op een dag als vandaag alle DVD's op volgorde leggen, al kost het me de hele dag

Probeer het een keer en als het goed is hoef je het daarna nooit meer te doen (BTW: plaats ze liggend tegen de muur zodat je in elk geval de titel kan lezen)

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Ik kan mijn collectie ook nog steeds op een respectabele manier kwijt :

bovenste plank : verschillende boxen en niet-keepcases

plank 2 : het harde blaaswerk (aktiefilms met dts en/of DD5.1)

plank 3 : de betere arthouse titels

plank 4 : de iets mindere maar toch goede arthouse titels

plank 5 : klassiekers

plank 6 : leuke comedy's, thrillers en aktiefilms met minder geluid

plank 7 : de 'waarom heb ik deze gekocht' plank, veelal blind gekochtte titels die erg tegenvielen

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Nieuw topic openen: gezocht door moviefreak#1: laddertje om bij de bovenste plank te komen...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.