3D
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
Erg fijn om te lezen. Over een jaar of 30 zal deze hype wel weer terugkomen, zoals ook rond 1950, 1980 et voilà, 2010 ook het geval was.
Met het gebruik van 3D heeft de regisseur geen volledige controle meer over wat hij schiet, zoals ik eerder meldde. Dat gaat ten koste van de totale ervaring, de vertelling. Focus is een té belangrijke techniek om niet te gebruiken. Zonder focus wordt een film als een Droomvlucht in de Efteling: kijk maar waar je wilt. Een verhaal kun je niet op die manier vertellen, die heeft focus nodig: hier gebeurt het.
Thorongil
-
- 1619 messages
- 690 votes
Nog nooit een 3D film gezien en ik ben blij dat die hype in de US aan het uitdoven is, nu nog in de rest van de wereld...
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Zo moet dat, ongezien er een mening over vormen
. Je moet de politiek in.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Nog nooit een 3D film gezien en ik ben blij dat die hype in de US aan het uitdoven is, nu nog in de rest van de wereld...
Dat klinkt wel heel erg conservatief. Wat de boer niet kent....
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
En ik dacht dat ik de enige hier op MM was die liever 2D dan 3D ziet. Blij te lezen dat het toch niet zo blijkt te zijn!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Vorige week naar Harry Potter 7.2 in 3D geweest en inderdaad had ik de dag er op weer een knetterende koppijn, die zich liet vergelijken met 'the mother of all hang-overs'! Een avond flink aan de drank zou zeker minder effect hebben gehad dan de 3D film.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Wat een zeikstuk van iemand die er nauwelijks kaas van heeft gegeten (slechts 3d film gezien...en niet eens een goede.). Beetje een vooringenomen mening bevestigen op basis van 1 film. En dan ook nog schrijven dat het voor Piranha vast wel een goede toevoeging is, terwijl Piranha 3D was nu net een film waarbij de 3D totaal niet nodig was of werkte. Ben die gehandicapte z=azijnzeikers die geen 3d kunnen zien of er hoofdpijn van krijgen een beetje zat. Dan kijk je m toch lekker in 2d en laat je de miljoenen die het wel leuk vinden er gewoon van genieten.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Je kan natuurlijk een hoop ook helemaal niet in 2d zien (in de bios althans) en heb je alleen de 3d keus. Captain America, Green Lantarn, FD5 van de films die nu draaien. Beetje gelijk hebben de criticasters wel hoor.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Hou je gewooneen oog dicht. Zie je het in 2d. 
Maar ik vind idd dat je ook de kans moet krijgen om het gewoon in 2d te zien. Want ik kan me voorstellen dat je het niet zo speciaal vindt. Bij de meeste films is het immers matig gedaan.
Rujar
-
- 2871 messages
- 3816 votes
Ik vind het alleen jammer dat de kwaliteit van 3D films zo ontzettend van elkaar verschillen.
Animatiefilms zijn vaak erg goed, maar bij de normale film denk ik soms wel eens waarom ze 3D noemen. Resident Evil 3D was zo een film waarvan ik eigenlijk geen echte 3D beelden heb gezien. Het is ook schandelijk dat er films worden uitgegeven die zo slecht van kwaliteit zijn. Dit soort films doet natuurlijk het 3D ook niet goed en worden mensen terecht sceptisch.
Waar zit het verschil van kwaliteit van de 3D hem nou in?!
Zinema (crew films)
-
- 10270 messages
- 7275 votes
Ik denk dat het voor een groot deel aan je scherm ligt. Ik heb zelf sinds maart/ april een plasma 3D (Panasonic) en dat is op 3D gebied waarschijnlijk wel het beste (althans volgens vele tests etc. en mijn eigen ogen). Heb een 3D LED/LCD na een week testen teruggestuurd naar de winkel).
Heb Resident Evil 3D uiteraard ook (de goedkoopste Real 3D BD van dit moment: tientje o.i.d.) maar zie wel dergelijk 3D. Maar er zijn i.d.d. legio voorbeelden van films waarbij het veel beter tot zijn recht komt of beter is gedaan. Deze film is vooral een 'meelifter' op het (hernieuwde) 3D-succes.
Op dit moment (en ik heb er erg veel gezien, maar natuurlijk niet alles) kan ik deze aanraden als beste 3D-film: OceanWorld 3D (2009) Erg mooie beelden, en puntgaaf gebruik van 3D. Een overdonderende ervaring.
Rujar
-
- 2871 messages
- 3816 votes
Op dit moment (en ik heb er erg veel gezien, maar natuurlijk niet alles) kan ik deze aanraden als beste 3D-film: OceanWorld 3D (2009) Erg mooie beelden, en puntgaaf gebruik van 3D. Een overdonderende ervaring.
Ook gezien. Dit is inderdaad met recht een absolute 3D ervaring.
stfuympos
-
- 13359 messages
- 731 votes
Ik heb iets gehoord over 4D zijn er mensen die daar al ervaring mee hebben?
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Met 4D moet je geurkaartjes openkrassen en krijg je water over je heen gegooid. Laat ze aub ophouden met die onzin, 3D is al erg genoeg, ik wil gewoon film kijken!
Amen.
Nitrouz
-
- 433 messages
- 232 votes
Met 4D moet je geurkaartjes openkrassen en krijg je water over je heen gegooid. Laat ze aub ophouden met die onzin, 3D is al erg genoeg, ik wil gewoon film kijken!
Amen.
Meen je dat nou, geurkaartjes openkrassen 
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Ja, mijn kinderen vertelden mij dat na het zien van een "4D" film. Ze waren meer met die kaartjes en brilletjes bezig dan met de film zelf.
Mensen, als je veel dimensies wil zien en dingen wil ruiken: Ga naar het toneel !
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Inderdaad! Het maakt niet uit, overal heb je dimensies en geuren, als het regent krijg je er gratis een 4de dimensie bij... Ik zou niet weten waarom ik dit in een bioscoop ook zou willen.
Stel je voor "Jackass 4D", Steve-O steekt een biefstuk in zijn reet en rent langs een krokodil, of die dwerg wordt in een gierput geworpen.
In beeld verschijnt de tektst: "Kras nu kaartje 4 open!"
Ik zou het kaartje bewaren en bij mijn ergste vijand in de brievenbus gooien.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Dat 4D bestaat toch al jaren in pretparken? Pandadroom in de Efteling bijvoorbeeld...
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Ja, maar dat duurt meestal maar een kwartier, of 20 minuten, en daar gaat het ook om de attractie en niet zozeer om de film. Trillende stoelen, waterdruppels in je gezicht, wind langs je voeten, het zijn allemaal bekende pretpark-dingen die de 4de dimensie geven. Erg leuk en hilarisch, maar dan voor pretparken. Als ik een film wil zien, dan hoeft het voor mij niet, en zeker niet in de vorm van geurkaartjes omdat de meeste bioscopen geen trilstoelen, bladblazers, en sproeiers hebben geïnstalleerd.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Ja dat zijn wel korte films inderdaad, maar het zijn 4D films. 3D is ook op die manier groot geworden. De duur van een film maakt natuurlijk niets uit voor het principe ervan, de allereerste commerciële films duurder trouwens ook maar een paar minuten. Dat ze tegenwoordig 2 uur of zelfs 3 uur duren maakt dat er niet méé film op, alleen langer. Film is baar mijn idee ook gewoon een 'attractie', in ieder geval in de zin van vermaak. Zo zijn 3D, Imax en dingen als 180 graden bioscopen ook bedoelt. Maar 'gewone' bioscopen net zo goed.
Een geurkaartje is natuurlijk wel heel erg primitief, dat slaat echt nergens op!
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Nou, ik moet er al helemaal niet aan denken om twee-en-een-half-uur door elkaar te worden geschud en water in mijn gezicht te krijgen! Geef me dan maar zo'n geurkaartje...
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Als ik een film wil zien, dan hoeft het voor mij niet, en zeker niet in de vorm van geurkaartjes omdat de meeste bioscopen geen trilstoelen, bladblazers, en sproeiers hebben geïnstalleerd.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Nou, ik moet er al helemaal niet aan denken om twee-en-een-half-uur door elkaar te worden geschud en water in mijn gezicht te krijgen! Geef me dan maar zo'n geurkaartje...
Maar die geurkaartjes hoeven van mij ook niet...
De eerste keer dat ik in de pandadroom zat was is wel wat pissig achteraf, er stonden nergens bordjes dat er water aan te pas kwam en dan zit je daar met je net nieuwe dure camera in je handen... Er stond ook nergens dat je niet met camera's naar binnen mocht overigens en de persoon die de brillen uitdeelde zei er ook niet van/over. 
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
In Amerika hebben ze in de jaren '50 tot '70 daar regelmatig mee geëxperimenteerd, maar dat sloeg nooit dusdanig aan dat ze het groter hebben kunnen maken.
Zo gek vind ik dat niet
Jammer al helemaal niet, en ook niet dat 3D zijn beste tijd ook gehad heeft, als ik het bericht van Wouter (link) lees.
Nu de meeste bioscopen nieuwe peperdure projectoren hebben aangeschaft, geschikt voor 3D techniek, loopt de interesse terug. Joechei.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1884 votes
Tja ik weet wel dat als 3D de overhand gaat krijgen, dat ik dan minder nar de bioscoop ga! Ik vind de terugloop in interese voor 3D dan ook helemaal niet erg.
De laatste keer dat ik een 3D film zag had ik een dag later een koppijn die "the mother of all hangovers" overtrof...