3D
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Depth of field = scherptediepte, toch?
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Depth of field = scherptediepte, toch?
Inderdaad, ik zeg er eigenlijk helemaal niets mee. Depth of field heeft enkel te maken met wat je 'scherp' neemt natuurlijk.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Soft focus is niet het tegengestelde van deep focus denk ik. Soft focus is gewoon een stijlmiddel, effect waarbij het beeld "flou" wordt (denk aan Carrie of Bilitis).
Reinoir heeft het trouwens goed uitgelegd.
Sorry. Shallow focus.
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Je kent dat beeld in Kill Bill (2 denk ik) toch dat The Bride door een woestijnlandschap wandelt en nauwelijks dichterbij komt? Dat is met extreme groothoeklens geschoten , wat wilt zeggen dat de scherptediepte heel groot is. The Bride komt nauwelijks dichterbij, het beeld is dus heel plat.
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Met een groothoeklens (=grote scherptediepte). krijg je veel meer vanzelf scherp. Met een telelens (=kleine scherptediepte) is meestal alleen datgene waarop scherp gesteld is, ook echt scherp. Alles wat zich er voor of achter bevindt, wordt wazig, en dat suggereert diepte. Daarom krijg je met een telelens meer diepte in je beeld.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Volgens mij is het geen of... of eigenlijk, eerder en ....en in de discussie over diepte. Het gaat vooral om waar je deep focus of shallow focus mee combineert (staging etc) lijkt me.
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Is toch gewoon deep focus neem ik aan?
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Volgens mij is het geen of... of eigenlijk, eerder en ....en in de discussie over diepte.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Maar ik geloof niet dat je meer diepte had gecreerd als enkel Uma hier in focus was genomen.... Daar zit 'm de twijfel eigenlijk.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Wat creeert meer diepte? Shallow focus of deep focus? Volgens mij is die vraag niet zo belangrijk bedoel ik en gaat het vooral om compositie.
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Maar ik geloof niet dat je meer diepte had gecreerd als enkel Uma hier in focus was genomen.... Daar zit 'm de twijfel eigenlijk.
.
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
[Shallow focus of deep focus? Volgens mij is die vraag niet zo belangrijk bedoel ik en gaat het vooral om compositie.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ik heb nog een boek over cameramannen liggen hier.... 
't zou zo veel makkelijker discussieren zijn als we gelijke shots (met beide manieren van focussen) hadden om te vergelijken! En dan vraag ik me ook nog af of iedereen op een zelfde manier diepte waarneemt.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Volgens mij gebruikte Kurosawa de telelens juist om zijn beeld platter te krijgen. Het tegenovergestelde dus!
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Kurosawa gebruikt volgens mij de groothoeklens (in Seven Samurai i.i.g). Hij is net bekend om zijn deep-focus, dat hij alles scherp weergeeft (zoals in Citizen Kane dus).
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Kurosawa gebruikt volgens mij de groothoeklens (in Seven Samurai i.i.g). Hij is net bekend om zijn deep-focus, dat hij alles scherp weergeeft (zoals in Citizen Kane dus).
Seven Samurai was toch juist 't omslagpunt? Daar begon ie de telelens te gebruiken. En toen werd de diepte in zijn beelden minder.
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
http://www.culturevulture.net/Movies/SevenSamurai.htm
Kurosawa’s multifaceted story is matched by his complex visual style. Seven Samurai uses deep focus in ways that make Citizen Kane look dramatically inert, with up to three and four layers of equally emphasized activity receding into the frame, and sometimes even jutting out in front of it. (The foreground is often perforated by the tips of bamboo spears, captured in such sharp focus that they look ready to poke us in the eye.)
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Very slick and concise in camera movements, cinematography for this black and white film is memorable for three reasons: one, as widely acknowledged, Kurosawa's use of wide angle lenses which tends to flatten the depth of field.
Hij gebruikte dus groothoeklenzen om zijn beeld vlakker te maken.
Reinoir
-
- 682 messages
- 449 votes
't zou zo veel makkelijker discussieren zijn als we gelijke shots (met beide manieren van focussen) hadden om te vergelijken! En dan vraag ik me ook nog af of iedereen op een zelfde manier diepte waarneemt.
Klopt helemaal. Er zijn verschillende factoren waar je vanaf kan leiden of er diepte in de foto zit. Door schaduwen, compositie, groothoeklens/telelens en scherpte-diepte. En vast nog wel meer.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Very slick and concise in camera movements, cinematography for this black and white film is memorable for three reasons: one, as widely acknowledged, Kurosawa's use of wide angle lenses which tends to flatten the depth of field.
Hij gebruikte dus groothoeklenzen om zijn beeld vlakker te maken.
Nee! Hij gebruikte juist een telelens om het beeld platter te maken. (in Seven Samurai doet ie beide, overgangsfilm)
Dat heeft niet met deep focus te maken.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Trouwens een vet artikel waarin beweerd (en bewezen) wordt dat Lucas niet alleen plotdingetjes leende van Kurosawa, maar vele elementen uit K's visuele stijl.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Klopt helemaal. Er zijn verschillende factoren waar je vanaf kan leiden of er diepte in de foto zit. Door schaduwen, compositie, groothoeklens/telelens en scherpte-diepte. En vast nog wel meer.
En dat maakt de discussie dus haast onmogelijk. Je moet namelijk naar alle elementen kijken. Ik staak dus. 
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
ik doe mee
.
Maarreee... Gebruik van telelens of groothoeklens heeft zeker wel met deep focus te maken
.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ik bedoel eerder dat in de eerste foto in dat artikel alles in focus is EN het is een groothoeklens. Toch is er enorm veel diepte. 
Reinoir
-
- 682 messages
- 449 votes
Heeft er wel iets mee te maken maar je kan met beide lenzen shallow focus en deep focus fotograferen.
Reinoir
-
- 682 messages
- 449 votes
Telelens: Maakt alles plat.
Groothoeklens: Maakt alles nog ruimtelijker.
Dat zegt voor de rest nog niets over depth of field.
Hier een voorbeeld van een groothoeklens en hier een van een telelens.
Je snapt nu zelf wel denk ik dat er bij een groothoeklens het er ruimtelijker eruit ziet en bij een telelens platter.
De kerk lijkt bij de telelens veel dichter bij de lantarenpaal te zitten dan bij de groothoeklens. Die kerk zie je nauwelijks bij de foto die met de groothoeklens is gefotografeerd.