• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.978 votes
Profile

3D

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Is dit uitgelegd tijdens tekenen in de 2e klas?

scherp-niet scherp is een van de ruimtesuggesties... 1 van de beeldaspecten.. net als warme kleuren op voorgrond of lichter op de achtergrond.. etc. etc.

En schaduw.. en omvang

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

ghostman wrote:

Deep focus = Depth of field = scherptediepte ...

Exact! Scherptediepte gaat over de mate van scherpte in de diepte. Gaat erom hoever de scherpte van de opname reikt. Is iets totaal anders dan een 3-dimensionaal beeld.

In lekentaal: Scherptediepte gaat over scherpte.

Een 3 dimensionaal beeld voegt diepte toe ten opzichte van een 2 dimensionaal (plat)beeld. Kortom de dieptebeleving bij deepfocus is 0, het is enkel over een grotere afstand scherp.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

mikey wrote:

Is dit uitgelegd tijdens tekenen in de 2e klas?

scherp-niet scherp is een van de ruimtesuggesties... 1 van de beeldaspecten.. net als warme kleuren op voorgrond of lichter op de achtergrond.. etc. etc.

En schaduw.. en omvang

Ik heb geen tekenen gehad

Thorak beweert dat je met deep focusfotografie geen diepte realiseert .

Als je diepte wil , moet je alle objecten scherp kunen stellen . Dit gebeurt ook bij de deep focusfotografie .

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Ow.. ?

Ik dacht altijd dat wanneer je alles even scherp stelt.. de afbeelding juist 'platter' wordt.

- geen onderscheid meer tussen voor/achtergrond -

Maar misschien denken we allebij aan iets anders.

Thorak

• 6354 messages
  • 1884 votes

goongumpa wrote:

Dat zie je toch verkeerd denk ik. Diepte-effect van die afbeelding wordt voor het grootste deel bereikt door het formaat van de cirkels (groot naar klein) en de schuine opstelling. De scherpte versterkt het effect nog een beetje , maar meer ook niet.

Door de verschillende grootte van de ballen en de diagonale lijn word perspectief gesuggereerd, door de scherpe en de minder scherpe ballen word diepte gesuggereerd. Als ze alle 3 scherp zouden zijn zou het gewoon een rijtje ballen zijn.

Wederom worden hier overigens ook weer de begrippen 3D en diepte met elkaar verward. Dat zijn echt 2 verschillende dingen.

3D met de magenta en cyaan bril is ook niet de zelfde techniek als de huidige 3D films, dat maakt gebruik van polarisatie, oftewel de golflengtes van kleuren. Dit zijn 2 totaal andere technieken die niet op elkaar lijken.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

xgogax wrote:

(quote)
Ik heb geen teken gehad

Thorak beweert dat je met de deep focusfotografie geen diepte realiseert .

.

Dat klopt, zie boven. Je realiseert enkel meer scherpte.

mikey wrote:

Ow.. ?

Ik dacht altijd dat wanneer je alles even scherp stelt.. de afbeelding juist platter wordt.

Dat is inderdaad hoe het beleefd wordt.

Thorak

• 6354 messages
  • 1884 votes

mikey wrote:

Ow.. ?

Ik dacht altijd dat wanneer je alles even scherp stelt.. de afbeelding juist platter wordt.

Maar misschien denken we allebij aan iets anders.

Klopt helemaal Mikey, maar dat wil xgogax maar niet begrijpen.

Zelfs met overduidelijke voorbeelden blijft hij het tegengestelde beweren.

De onderste kleurenfoto's zijn HDR afbeeldingen (High Dynamic Range), die geven een hoog contrast over de gehele foto. Ook dit is een onrealistisch iets aangezien je ogen alleen maar contrast zien in het deel waar je op focust. Net als dat je alleen maar scherp ziet op het deel waar je op focust.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Thorak wrote:

Wederom worden hier overigens ook weer de begrippen 3D en diepte met elkaar verward. Dat zijn echt 2 verschillende dingen.

Nietwaar 3D voegt diepte toe aan 2d. Het is gewoon onmogelijk om in 2D diepte te ervaren. Je kan hooguit meer scherpte waarnemen.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

@ Reinbo.. beleving is het juiste woord.. het blijft allemaal suggestie.

@ Thorak.. ik heb de discussie ook niet helemaal gevolgd...

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Reinbo wrote:

Nietwaar 3D voegt diepte toe aan 2d. Het is gewoon onmogelijk om in 2D diepte te ervaren. Je kan hooguit meer scherpte waarnemen.

Je kan in 2d wel degelijk diepte ervaren.. het is er niet, maar de ervaring is er wel. Denk o.a 1 punts-perspectief

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Ik zie hier geen diepte in , alleen maar dat de middelste bal scherp gesteld is en dat andere ballen onscherp zijn . De middelste bal wordt hier enkel extra geaccentueerd ...

(afbeelding)

Thorak

• 6354 messages
  • 1884 votes

@Reinbo; dat klopt inderdaad wel, maar als je het omdraait klopt het niet meer... 3D heeft inderdaad diepte, maar diepte is niet per definitie 3D. Een foto met veel diepte is tenslotte geen 3D terwijl er in een 3D film wel veel diepte zit. Zonder diepte geen 3D.

Vandaar dat ik ''diepte'' en ''3D'' als begrippen niet als het zelfde zie.

@Mikey; je mist er ook weinig aan als je begrijpt wat scherpte met diepte doet op een 2D afbeelding en jij schijnt dat wel te begrijpen

Thorak

• 6354 messages
  • 1884 votes

xgogax ken je de uitdrukking ''een bord voor je kop hebben''?

In jouw geval is het denk ik een muur van gewapend beton...

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Hier zie ik diepte in , omdat alles scherp gesteld is ( deep focus )

(afbeelding)

Hier zie ik geen diepte in , omdat alleen maar de voorgrond scherp gesteld is ( shallow depth of field ) !

(afbeelding)

Thorak

• 6354 messages
  • 1884 votes

Ik zie er een rood kruisje in...

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Thorak wrote:

xgogax ken je de uitdrukking ''een bord voor je kop hebben''?

In jouw geval is het denk ik een muur van gewapend beton...

Ik heb gelijk en dat weet je ...

Thorak

• 6354 messages
  • 1884 votes

Bovenste foto heeft ook shallow focus, alleen niet zo veel als de onderste. De boom is niet scherp, maar ook niet heel erg vaag. Door de donkere achtergrond en het vrijwel witte gebouw knalt het er ook heel erg uit.

Als je als fotograaf foto's aflevert die de scherpte hebben van de boom links kun je beter een ander beroep gaan kiezen...

De foto is zeer waarschijnlijk ook als HDR gemaakt trouwens.

EDIT: gezien de bomenrij rechts-onder is het 100% zeker HDR.

Thorak

• 6354 messages
  • 1884 votes

xgogax wrote:

(quote)
Ik heb gelijk en dat weet je ...
Verre van.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Sorry maar de eerste is heel wat 'platter'.. diepte komt door verkleining en overlapping. Die eronder is een mooie van ruimtewerking door (on)scherpte

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

In het bovenste plaatje zit echt meer diepte , hoor ! En het is echt deep focus !

De boom is in close-up genomen om die wolkenkrabbers nog kleiner te laten lijken , voor dat extra diepte-effect

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

De bovenste is ook nog eens een typisch voorbeeld van plans.. voorplan, midden en achterplan... dat maakt de ruimte.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

mikey wrote:

De bovenste is ook nog eens een typisch voorbeeld van plans.. voorplan, midden en achterplan... dat maakt de ruimte.

In het bovenste plaatje is ALLES scherp gesteld , vandaar dat het opvalt . In het onderste plaatje is de achtergrond niet scherp gesteld . Vandaar dat het ook niet echt opvalt , met als gevolg dat er minder diepte in zit .

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

mikey wrote:

(quote)
Je kan in 2d wel degelijk diepte ervaren.. het is er niet, maar de ervaring is er wel. Denk o.a 1 punts-perspectief

Klopt, bedoelde 'echt zien' ipv ervaren.

Thorak

• 6354 messages
  • 1884 votes

Hmmm ik probeer een paar voorbeelden te uploaden, maar het wil even niet werken zoals ik het wil

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Dat was bij mij ook het geval . Maar ik kom er morgen op terug . Ik had gelijk toen ik zei dat het 3D-gebeuren inferieur is aan de deep focusfotografie . Daar begon het allemaal mee . Je hebt me niet kunnen overtuigen en het tegenovergestelde bewijzen .

Ik sta nog steviger in mijn schoenen dan nog voor deze discussie ...

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Bovendien zit in de " deep focus " meer diepte in dan in de 'shallow depth of field " . Als je gelijk hebt , win je altijd ! De waarheid overwint alles ! En in dit geval is het heerlijk om gelijk te hebben . En ik ben niet eens fotograaf , maar econoom ...

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Hoezo heb jij gelijk? Je bent immers de enige die er zo over denkt...

Ben je er net zo van overtuigd dat de wereld plat is, vraag ik mij af.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

xgogax wrote:

Bovendien zit in de " deep focus " meer diepte in dan in de 'shallow depth of field " . Als je gelijk hebt , win je altijd ! De waarheid overwint alles ! En in dit geval is het heerlijk om gelijk te hebben ...

Wouw, waar koop je die pillen? Lijkt wel een zin uit hoofdstuk 23 van Amarican Psycho.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Reinbo wrote:

Hoezo heb jij gelijk? Je bent immers de enige die er zo over denkt...

Kun je me wetenschappelijk aantonen dat ik niet gelijk heb . Kun je mijn visie wetenschappelijk weerleggen ?

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.