• 177.969 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.371.006 votes
Profile

Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën)

Artifact

• 229 messages
  • 0 votes

Tuurlijk niet, want dat kun je uit de stem afleiden. Anders kun je net zo goed een dergerlijk punten systeem weg laten. Er kunnen best voorschriften of richtlijnen komen waarin staat wat we wel en niet mogen neerpennen. Besides de enige discussie die zijn ontstaan uit dit soort berichten zijn het 'soort' waar we nu over praten. Ofterwijl dat kan dan ook de prullenbak in, zodat eventuele gaten gedicht kunnen worden. Dan hoeven we voortaan ook niet meer in te gaan op nutteloze berichten en scheelt dat ook weer een hoop onnodige posts. Niet zo tegendraads doen Gotti! Met een beetje medewerking - desnoods een 'grote schoonmaak' - kunnen we alles een beetje oppoetsen.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Vind het nogal een eng idee, als je richtlijnen opgelegd krijgt wat je wel en niet mag schrijven. That's all.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Krijg je van die leuke discussies met gaten van. Nogmaals: dit lijkt me niet te doen.

"Goede film, 4*" weghalen leidt tot discussies met gaten in ? Eh ?

Kijk, dat je er bezwaren tegen hebt, mij best. Ethisch is het ook een hekel punt. Maar kom dan echt niet met drogredenen. Ingewikkeld ?

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Onderhond wrote:

(quote)

"Goede film, 4*" weghalen leidt tot discussies met gaten in ? Eh ?

Ik heb zo'n idee dat het wel iets verder gaat dan zulke berichten.

Kijk, dat je er bezwaren tegen hebt, mij best. Ethisch is het ook een hekel punt. Maar kom dan echt niet met drogredenen. Ingewikkeld ?

Je hebt het erover dat dat gehype vooraf wel mag. Vind dat dan helemaal vreemd, omdat dat vaak helemaal nietszeggende berichten zijn...

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Nee, het zegt wat over wat bepaalde mensen van een film verwachten. Daar zijn verder geen cijfers of andere indicaties aan te geven.

gotti wrote:

Ik heb zo'n idee dat het wel iets verder gaat dan zulke berichten.

Verkeerd idee dan. Redenering daarvoor kon je ook al in een eerder bericht lezen.

Onderhond wrote:

Maar als hij zegt "4*, goeie film, hard gelachen" is dat ten minste al een meerwaarde aangezien je al op één zaak kan afgaan, hij heeft blijkbaar hard gelachen.

Zo'n bericht heeft dan zin, hoe klein die ook mag zijn.

Mijn voorstel gaat puur over de berichten die echt niks meerwaarde bieden op een gegeven cijfer.

Artifact

• 229 messages
  • 0 votes

Niet per definitie > Grindhouse o.a. maar dat terzijde. Het lijkt me heel normaal hoor om ons aan bepaalde richtlijnen te houden. Dit heeft alles met normen en waarde te maken. Geen kwetsende of persoonlijke aanvallen en geen politieke of religieuze discussies zijn hier ook onderdeel van. Ook deze regel is van toepassing:

'' Een waarschuwing voor de kids onder ons: Op MovieMeter zitten we niet te wachten op nietszeggende reacties als "vet cool man!", of "eg wel de bom". Een taalfoutje is natuurlijk absoluut niet erg, maar probeer normaal mee te discussiëren, en plaats alleen een bericht als je iets te melden hebt.''

Nu blijft het nog lastig om elk bericht in een hokje te plaatsen, maar we kunnen zelf toch wel onderscheiden wanneer een bericht niks toevoegt (zie voorbeelden). Er kunnen altijd nog 'regels' komen waardoor zonder enige twijfel een bericht een ''enkeltje prullenbak'' kunnen toesturen.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Onderhond wrote:

Mijn voorstel gaat puur over de berichten die echt niks meerwaarde bieden op een gegeven cijfer.

Blijf erbij dat het niet aan jou of mij is om te bepalen wat voor bericht wel of geen meerwaarde heeft op een gegeven cijfer. Er kan wel een richtlijn worden opgesteld, maar verplicht stellen gaat mij te ver...

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Blijf erbij dat het niet aan jou of mij is om te bepalen wat voor bericht wel of geen meerwaarde heeft op een gegeven cijfer.

Dat valt door Moviemeter als community, in praktijk is dat door de mods, te bepalen.

Mij lijkt het gewoon veilig te zeggen dat "goede film" geen meerwaarde is op een cijfer, enkel een herformulering van het cijfer, en dus zinloos.

Ik gaf ook al eerder aan dat ik niet verwacht dat er met dit voorstel wat gedaan wordt, maar het kan nooit kwaad het even te laten vallen. En ik ben uiteraard benieuwd naar tegenargumenten.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Onderhond wrote:

En ik ben uiteraard benieuwd naar tegenargumenten.

En dan vooral naar die van de crew.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Het grootste tegenargument, buiten dat het geen goed idee is, is dat het een shitload aan werk op zal gaan leveren...

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Valt best mee.

P8rb

• 10773 messages
  • 1820 votes

er is zoiezo niks aan te doen, bijna ieder nieuw lid zal het wel een paar keer doen. extreme gevallen daar moet je natuurlijk wel aanpakken, maar voor de rest houd het op.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Tja, de crew loopt toch al door de berichten om te zien of er niks verwijderd moet worden.

Zulke berichten zijn verder erg snel op te sporen en hoeven weinig tot geen schiftingsproces.

Het zal inderdaad een hoop werk zijn, wellicht moet er dan iemand extra "aangenomen" worden die zich zal richten op zulke berichten.

Het voordeel volgens mij is dat zoiets na een tijdje zichzelf reguleert. Hoe meer je van dat soort berichtjes verwijdert, en hoe meer je zulke users even op de vingers tikt, hoe minder zulke berichten uiteindelijk zullen voorkomen.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Vind het een goed idee eigenlijk. Natuurlijk zal het wel wat werk kosten, maar het kan de site wel een stuk netter en vooral functioneler maken. Nu lijkt het vaak toch een zwijnenstal, voor bij de grote films kom ik (te) vaak nutteloze berichten tegen. Erg jammer, want er staan soms prachtige stukken bij.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Dweilen met de kraan open heet dat.

Ik heb ooit het voorstel gedaan om serieuze recensies los te koppelen van de 'blaatbak' naar een extra tabblad bij de film. Bij dit tabblad zou het vervolgens mogelijk moeten zijn om te reageren op/discussiëren over de betreffende recensies.

Nieuw bericht: geen limiet

Nieuwe recensie: min. {200} woorden

Voordelen:

1. Mensen die niets of weinig te melden hebben, kunnen dat blijven doen op de plaats waar dat nu ook gebeurt.

2. Serieuze recensies (en de teweeggebrachte discussies) zijn gemakkelijk terug te vinden via het tabblad Recensies.

Nadelen:

?

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Kijk, Alastor, dat vind ik nog eens een goed voorstel. Het gaat er mij om dat we in ieder geval nadenken over dit soort dingen.

Nadeel is uiteraard dat er oneindig veel berichten komen die half wel en half niet voldoen om naar dat tabblad verplaatst te mogen worden.

Verder wil ik gotti even uit de droom helpen dat berichten als Goede film, 4,5* of dees mooi man, 5* in potentie zinnig zijn. Ze zijn overbodig, WANT een herformulering van het gegeven cijfer. Dat is een feit. Als de berichten ook maar IETS uitgebreider worden, zoals Erg goede film, sterk plot. of hard gelachen, zaten goede grappen in, daarom 4*, is het discutabel.

Jij betrekt de eerste categorie in de tweede, terwijl bij de eerste geen discussie mogelijk is over etische bezwaren.

De populaire films lijden te zwaar onder de karrenvracht aan loze berichten, vaak door jeugd vol met spelfouten. Dat vind ik jammer, omdat ik vrees dat dit zich verder uitbreidt naar de andere films. Ik vrees dat MovieMeter ten onder zal gaan aan de zwijnenstal, zoals danuz het noemt.

Straks kun je alleen bij de arthouse/obscuurdere films nog redelijke discussie lezen.

Een waarschuwing voor de kids onder ons: Op MovieMeter zitten we niet te wachten op nietszeggende reacties als "vet cool man!", of "eg wel de bom". Een taalfoutje is natuurlijk absoluut niet erg, maar probeer normaal mee te discussiëren, en plaats alleen een bericht als je iets te melden hebt.''

dit wordt maar al te vaak toegelaten.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Het nadeel aan jouw voorstel Alastor, is dat daar veel moeilijker een lijn in te trekken is.

Lengte of aantal woorden is geen garantie voor een goede of duidelijke review. Daarbij creeer je dan wel een duidelijk afscheiding tussen goed/slecht, want weer heel wat discutabeler is.

Mij gaat het er alleen om om de compleet nutteloze berichten eruit te filteren. Verder lijkt het mij wel best dat iedereen die wat te zeggen heeft gewoon zijn ding kan zeggen, en daarbij niet meteen in een categorie "minderwaardig" geplaatst wordt als hij onder de 200 berichten terecht komt. (want hoe je het ook draait of keert, daar komt het uiteindelijk wel deels op neer).

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Ik denk dat wanneer je het extra tabblad met recensies enkel als functionaliteit aanbiedt, dat het al een meerwaarde is voor de site. Zeker met het oog op de toekomst met meer gebruikers en dus meer onoverzichtelijkheid.

BlueVelvet wrote:

Nadeel is uiteraard dat er oneindig veel berichten komen die half wel en half niet voldoen om naar dat tabblad verplaatst te mogen worden.

Mocht je er voor kiezen om berichten en discussies te gaan verplaatsen naar dat tabblad, zoals dat nu soms gebeurt richting het forum, zou een berichtje naar diegene die de recensie heeft geplaatst gestuurd kunnen worden.

Twijfelgevallen laat je staan, tenzij er verzoekjen komen om deze alsnog te verplaatsen.

Artifact

• 229 messages
  • 0 votes

Ben het met Blue Velvet en Onderhond (alweer) eens. Anders krijgen we een tabblad met allemaal nietszeggende berichten en rotzooi wat dus overbodig is. Bovendien erg neerbuigend tegenover users die niet zo goed zijn in het formulieren van lange recensies. Gewoon een 'grote schoonmaak' en het voelt allemaal weer fris en schoon aan. Te veel users hebben zich al schuldig gemaakt aan het 'overtreden' van MM principes. We mogen hier toch best wat meer strict in zijn.

edit: sowieso had jou voorstel al veel eerder in moeten gaan wil het effect hebben. Het wordt pas écht een rommeltje wanneer je nu nog berichten gaat scheiden door middel van tabbladen.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Ik zie niet in waarom dat neerbuigend zou zijn.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Onderhond wrote:

Lengte of aantal woorden is geen garantie voor een goede of duidelijke review.

Vind ik wel. Iemand die de moeite neemt om meer dan 200 woorden te typen over een film mag je wel serieus nemen.

Daarbij creeer je dan wel een duidelijk afscheiding tussen goed/slecht, want weer heel wat discutabeler is.

Wie heeft het over goed en slecht?

Je biedt een mogelijkheid (lees: mogelijkheid) aan om een langere recensie te schrijven. Als je dat niet wil, even goede vrienden.

Verplaatsen van oude berichten lijkt me inderdaad ook niet verstandig. De functionaliteit aanbieden in de toekomst echter wel.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Klopt. Wat je nu krijgt, is dat die regel die net twee keer is aangehaald, elke dag wordt overtreden. Dan denkt men dus, dat het gewoon mag. Waarom zou je de regels dan nog serieus nemen?

Als er iets strenger opgetreden wordt (wat eigenlijk niets met strengheid te maken heeft, maar met redelijkheid en met enig behoud van niveau, ipv een zwijnenstal), zal men dit gauw opmerken en de loze berichten achterwege laten. Bovendien, als men tien loze berichten ziet staan, denkt men al gauw dat het gewaardeerd wordt/conventie is. Daardoor komen er meer.

Doom

• 8214 messages
  • 1540 votes

Het heeft geen zin om een minimaal aantal woorden te verplichten. Je krijgt hier alleen maar meer onzin door. Je zult namelijk genoeg van dit soort berichten gaan krijgen;

Woooooooooooooooooooooooooooooow (ja, dit scheelt weer wat letters) wat een gave film. Echt spannend! Vind je ook niet? ......

Hier wordt MovieMeter nou niet echt inhoudelijk beter door. Het is gewoon het beste om de reacties zonder argumentatie te verwijderen. De rest kan blijven staan.

Puur de berichten van "Wow, dit is een goede film" moeten weg. Aan de stemmen is dit namelijk ook te zien. Blijf verder een beetje rustig tegenover nieuwe leden. Die moet je niet meteen op de vingers tikken. Dan jaag je ze eerder weg namelijk.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Alastor wrote:

Wie heeft het over goed en slecht?

Jij misschien niet, maar het is wel een reactie die op de loer ligt, en niet eens zover weg denk ik.

Ik heb hier trouwens ook al enkele keren berichten gezien die volgens mij makkelijk de 200 woorden overschreden en werkelijk een ramp waren.

Het grootste probleem vind ik dat de afweging bij een zulk systeem voor de moderator veel groter wordt, waardoor het werk veel lastiger en er veel meer gezeurd kan worden.

Daarbij zullen er nog steeds boeiende recensies staan in het "andere" gedeelte, die misschien maar uit 190 woorden bestaan, maar daarom echt niet minder interessant zijn. Daar blijf je dan nog steeds door de onzin doorwaden.

Volgens mij moet je bij een site al deze vooral voor de makkelijk afcheckbare manier kiezen, en niet voor een ingewikkelder systeem dat interpretatiegevoelig is. Daar komt alleen gezeik van.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Reactie op Doom:

Ik heb het niet over letters, maar over woorden.

200 onzinwoorden toevoegen als recensie is best veel werk en pure tijdsverspilling, waardoor het niet zo vaak zal voorkomen. Bovendien kunnen zulke recensies eenvoudig verwijderd worden.

Artifact

• 229 messages
  • 0 votes

1. Mensen die niets of weinig te melden hebben, kunnen dat blijven doen op de plaats waar dat nu ook gebeurt.

2. Serieuze recensies (en de teweeggebrachte discussies) zijn gemakkelijk terug te vinden via het tabblad Recensies.

Stel je voor dat ik slecht ben in het typen en krampachtige pogingen onderga om een lange recensie te formuleren. Het zou kunnen gebeuren dat ik het aanvul met wat nonsens (aangezien ik moeite heb met formulieren) om er toch voor te zorgen dat mijn post in die 2e categorie komt te staan. Volgens de criteria voldoet mijn recensie maar dit kan net zo nietszeggend zijn, Onderhond: ''Lengte of aantal woorden is geen garantie voor een goede of duidelijke review''. Ook zou het kunnen gebeuren dat ik door mijn 'handicap' niet verder kom dan 120 woorden (om maar wat te noemen) dan beland mijn bericht dus bij de 1e categorie. Volgens de criteria is mijn recensie niet serieus te nemen en heb ik weinig tot niets te melden > neerbuigend, aangezien ik mijn best heb gedaan.

Doom

• 8214 messages
  • 1540 votes

200 woorden is nogal overdreven. Bij sommige films ga ik echt geen tijd verspillen om 200 woorden te bedenken. Het kan namelijk vaak ook in een kort maar krachtig stukje van een paar zinnen worden omschreven.

Ik heb echt geen zin om iedere keer bezig te gaan met een recensie alsof het een werkstuk is. Het moet wel leuk blijven.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Jij misschien niet, maar het is wel een reactie die op de loer ligt, en niet eens zover weg denk ik.

Ik heb hier trouwens ook al enkele keren berichten gezien die volgens mij makkelijk de 200 woorden overschreden en werkelijk een ramp waren.

Die zijn erg schaars en je hoeft er niet op te reageren.

Het grootste probleem vind ik dat de afweging bij een zulk systeem voor de moderator veel groter wordt, waardoor het werk veel lastiger en er veel meer gezeurd kan worden.

Er hoeft helemaal geen kwaliteitsoordeel gegeven te worden, enkel accepteren op kwantiteit.

En alleen verwijderen als het niets met de film te maken heeft.

Daarbij zullen er nog steeds boeiende recensies staan in het "andere" gedeelte, die misschien maar uit 190 woorden bestaan, maar daarom echt niet minder interessant zijn. Daar blijf je dan nog steeds door de onzin doorwaden.

Klopt.

Volgens mij moet je bij een site al deze vooral voor de makkelijk afcheckbare manier kiezen, en niet voor een ingewikkelder systeem dat interpretatiegevoelig is. Daar komt alleen gezeik van.

Het is niet interpretatiegevoelig en levert geen extra werk voor de moderators op als je enkel op basis van kwantiteit recensies accepteert.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Artifact wrote:

Ook zou het kunnen gebeuren dat ik door mijn 'handicap' niet verder kom dan 120 woorden (om maar wat te noemen) dan beland mijn bericht dus bij de 1e categorie. Volgens de criteria is mijn recensie niet serieus te nemen en heb ik weinig tot niets te melden > neerbuigend, aangezien ik mijn best heb gedaan.

Wat een onzin zeg!

Het is een extra functionaliteit. Alsof niemand het gedeelte met reacties meer leest na toevoeging van een extra tabblad?

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Doom wrote:

200 woorden is nogal overdreven. Bij sommige films ga ik echt geen tijd verspillen om 200 woorden te bedenken. Het kan namelijk vaak ook in een kort maar krachtig stukje van een paar zinnen worden omschreven.

Ik heb echt geen zin om iedere keer bezig te gaan met een recensie alsof het een werkstuk is. Het moet wel leuk blijven.

En dan plaats je een reactie zoals je dat altijd doet. Ik zie het probleem niet.

*Of discussieer je lekker mee bij een recensie van iemand anders.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.