- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Overmatig smileygebruik
Overmatig smileygebruik
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
Tijd geleden dat er iets in dit topic gepost is. Niet noodzakelijk ook, maar toch moet ik zeggen, dat ik, toen ik even mijn eigen berichten bij Moviemeter User Pics ging bekijken en lezen, ik wel erg vaak smiley's gebruik, misschien wel een beetje teveel.
Ik zag dat ik bijna geen bericht had gepost zonder die dingen, en dat vind ik eigenlijk toch wel een beetje erg van mezelf, ik schrok er zelfs van. Moest ik even kwijt.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Moest ik even kwijt.
Jij overdrijft er niet in. Eén smiley zegt soms meer dan 100 woorden. Het kan een 'gevoel' geven aan je berichten.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 messages
- 1715 votes
Ben ik met je eens Speedy, geloof dat dit al eens gezegd was, maar smileys vervangen deels de nonverbale communicatie die je in een gewoon gesprek wel ervaart.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Dan vind ik dat jullie een digitaal gezichtje wel heel erg overschatten.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Dit bijvoorbeeld. Ik ben het hier gewoon totaal niet mee eens. Sterker nog, ik vind het ronduit bullshit. Voor mij is een smiley slechts iets om een tekst een bepaalde richting in te duwen. Een knipoogje voor als je iets niet als kritiek of belediging bedoelt of niet serieus bent, een lachje voor als je iets leuk vind, een grote lach voor als je ergens echt blij mee bent en een droevige smiley als je iets treurig vind. No way dat zo'n ding meer dan 100 woorden kan zeggen; ik denk hooguit net zoveel als 1 woord.
Wegens bovenstaande reden gebruik ik ze zelf ook. En ja, ik erger me ook aan overmatig smiley-gebruik.
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes
Je zegt zelf dat ze handig zijn, zo'n smiley met een knipoog bijvoorbeeld, hoe zou jij dat dan zeggen? Dat zou minstens 1 zin worden, is een smiley toch makkelijker. 
KrisV
-
- 8061 messages
- 1173 votes
zo'n smiley met een knipoog bijvoorbeeld, hoe zou jij dat dan zeggen? Dat zou minstens 1 zin worden
Bijvoorbeeld door het woordje erachter te zetten (knipoog)
Anyway, het gaat over overmatig smileygebruik. Eén smiley is niet overmatig. Ik zie soms een bericht van één zin met daarna een 5-tal smileys. Dat is irritant.
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes

Ja dat is idd. irritant, maar meestal lees ik die berichten dan ook gewoon niet.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 messages
- 1715 votes
[Dit bijvoorbeeld. Ik ben het hier gewoon totaal niet mee eens. Voor mij is een smiley slechts iets om een tekst een bepaalde richting in te duwen. Een knipoogje voor als je iets niet als kritiek of belediging bedoelt of niet serieus bent, een lachje voor als je iets leuk vind, een grote lach voor als je ergens echt blij mee bent en een droevige smiley als je iets treurig vind. No way dat zo'n ding meer dan 100 woorden kan zeggen; ik denk hooguit net zoveel als 1 woord.
Eigenlijk geef je precies aan wat ik bedoel. Alleen zegt een smiley niet zoveel als 1 woord maar geeft het meer het gevoel aan. Hoe bedoel je een bepaalde opmerking, de nonverbale communicatie. Zeg je iets bloedserieus of met een glimlach bv.
Het werkt trouwens alleen met mate, overkill aan smileys werkt averechts, dan heb ik al gelijk geen zin meer om zo'n bericht te lezen.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
No way dat zo'n ding meer dan 100 woorden kan zeggen; ik denk hooguit net zoveel als 1 woord.
Je kan zeer zeker met de juiste smiley inderdaad een gevoel in je bericht leggen, waar je anders verschillende woorden voor nodig hebt
Ik geef je een voorbeeldje: Saddam is opgehangen.
Zonder smiley een nietszeggende, koude zin. Maar met smiley kan ik perfect bepaalde gevoelens weergeven.
Saddam is opgehangen. 
Saddam is opgehangen. 
Saddam is opgehangen. 
Saddam is opgehangen. 
Vier maal een andere smiley en vier maal een ander gevoel. Dat is waarvoor die dingen dienen. Natuurlijk moet je er geen tien in één post plaatsen, anders verliest het natuurlijk zijn betekenis.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Een smiley is een gezichtsuitdrukking. Letterlijk!
(En de reden dat ik een bloedhekel aan telefoongesprekken heb)
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
(En de reden dat ik een bloedhekel aan telefoongesprekken heb)
Ik heb regelmatig het gevoel dat ik met sommige personen beter kan praten via de telefoon. Raar eigenlijk.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Precies zoals je zegt, het geeft de achterliggende gedachte aan. Daarin zijn smileys bijna onmisbaar, maar het zegt naar mijn mening dus niet meer dan woorden an sich.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Het overmatige smiley gebruik komt meer voor in de vorm van; je wilt laten zien dat bijvoorbeeld een grap leuk is en gebruikt dan enkele smilies achter elkaar. Of te snel maar een '':P'' te plaatsen zonder dat het persee echt functioneel is. Zo word deze vaak gebruikt terwijl iemand gewoon ergens normaal, serieus op reageert zonder spottend/pestend te zijn. Maar dan wel die smiley erachter zet.
Voorbeeld van wat ik zelf niet graag zie:
Dit is een erg leuke film eigenlijk
Goed geacteerd en best intrigerend verteld. En mooi camerawerk
Vond wel dat de film wat te lang duurde 
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Smileys zorgen ervoor dat mensen geen enkele idee meer krijgen van wat er bedoeld wordt met taal. Ironie en sarcasme wordt de laatste tijd, zonder smileys, steeds vaker niet gezien en men denkt dan dat je de mensen persoonlijk aanvalt. Dus stop de smileys en laat mensen zelf weer nadenken!
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes
Smileys zorgen ervoor dat mensen geen enkele idee meer krijgen van wat er bedoeld wordt met taal. Ironie en sarcasme wordt de laatste tijd, zonder smileys, steeds vaker niet gezien en men denkt dan dat je de mensen persoonlijk aanvalt. Dus stop de smileys en laat mensen zelf weer nadenken!
Is dat niet wat over dramatisch? 
Bert1
-
- 2196 messages
- 0 votes
Het is inderdaad een bizar fenomeen dat men zich bij smileygebruik minder snel voelt aangevallen.
Remi
-
- 6720 messages
- 0 votes
Dat komt omdat je dan meer zekerheid hebt van de ander en zo beter kan interpreteren wat de ander bedoelt.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Het is inderdaad een bizar fenomeen dat men zich bij smileygebruik minder snel voelt aangevallen.
Denk je?

ThaMovieVoter
-
- 3637 messages
- 2242 votes
Tja, smileys zijn nu eenmaal nodig voor deze manier van communiceren. Een smiley kan een wereld van verschil betekenen in het laten overkomen van een boodschap 
by_the_way
-
- 3792 messages
- 504 votes
Zoals in dit bericht (waarna er later toch verwaring onstond of het nou positief of negatief was.
Ik miste je gezemel af en toe al
.... Maar welkom back 
Timmy757
-
- 3365 messages
- 598 votes
Ik gebruik ook altijd veel smileys
, maar dat doe ik eigenlijk vaak onbewust, gwn overgenomen van msn
, vind het zelf niet storend, staat altijd wel vrolijk al dat geel
.
mikoz
-
- 11297 messages
- 867 votes
Ik zelf vind het ook irritant als er overmatig van smiley's gebruikt word gemaakt. zelf gebruik ik er meestal ook maar 1 als hij toepasselijk.
Verder heb ik er niks op tegen. Zoals speedy al zegt soms moet het gewoon om je mening er over te geven.
Overgens vind ik de smileys op MM wel erg matig. er zijn veel leukere te vinden maar dat even terzijde.
dafoefan
-
- 373 messages
- 1519 votes
Dat komt omdat je dan meer zekerheid hebt van de ander en zo beter kan interpreteren wat de ander bedoelt.
Ik denk wel dat dat klopt.
Als je iets van kritiek op een bericht van een ander en je zet byvoorbeeld:
''Ben ik helemaal niet mee eens, denk jij de film nog een keer moet kijken''
Die tekst staat er en je kunt niet aan de tekst zien hoe iemand het zegt.
Als je er een smilie bij plakt dan kun je dat meer uitbeelden in de tekst.
byv.
''Ben ik helemaal niet mee eens, denk jij de film nog een keer moet kijken
''
Dat klinkt al een stuk vriendelijker en je snapt het beter.
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
Soms echter, weet je niet of het nou wel of niet bedoeld is als vriendelijk. Als je tegen/met iemand praat, zie je toch sneller een gezichtsuitdrukking, of iemand iets niet leuk vind wat je zegt. Smiley's zijn maar een slechte manier om te communiceren, eerlijk gezegd. Er staat wel een vriendelijk gezichtje achter, maar bedoeld degene die het plaatst écht dat hij/zij vriendelijk is?
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Discussies boeien zelden minder dan deze.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Inderdaad. Er is nog steeds die verwarring regelmatig, smiley of geen smiley.
... Touché