• 177.923 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.308 votes
Profile

Overmatig smileygebruik

Remi

• 6720 messages
  • 0 votes

soom wrote:

Smiley's zijn maar een slechte manier om te communiceren, eerlijk gezegd. Er staat wel een vriendelijk gezichtje achter, maar bedoeld degene die het plaatst écht dat hij/zij vriendelijk is?

Waarom zou je een smiley neerzetten als je het toch niet meent, dat geldt ook voor meningen over bepaalde dingen. Waarom iets zeggen als je het toch niet meent. Maar zoals ik al zei; Smileys zijn emotieversterkers, ze zijn handig als je een bedoeling aan een bepaalde zin/woord wilt geven.

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

Remi wrote:

Smileys zijn emotieversterkers, ze zijn handig als je een bedoeling aan een bepaalde zin/woord wilt geven.

Je hebt gelijk, smiley's zijn emotieversterkers, maar je kunt ze wel te vaak gebruiken. Ik kan eigenlijk geen bericht op MSN of op Moviemeter plaatsen, zonder dat ik die dingen gebruik. Ik doe het dus gewoon echt automatisch, bijna zonder erbij na te denken. Zoals ook in het Moviemeter User pics topic. Ik gebruik veel te veel smiley's, eerlijk gezegd. Maar ik vind wel, dat wat ik gezegd heb als eerste bericht in dit topic, nog steeds wel geld(t). Mensen zouden er niet al teveel over moeten vallen, want het is wel een onderdeel van de cultuur hier. Zelfs al vind ik het nog steeds een beetje erg van mezelf dat ik zoveel van die smiley's gebruik.

Remi

• 6720 messages
  • 0 votes

soom wrote:

Ik kan eigenlijk geen bericht op MSN of op Moviemeter plaatsen, zonder dat ik die dingen gebruik. Ik doe het dus gewoon echt automatisch, bijna zonder erbij na te denken.

Dat heb je helemaal zelf in de hand. Ze zijn (soms) handig, maar als je er teveel gebruikt kan er verzadiging ontstaan bij anderen.

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Interessant topic is dit. Voor mijn opleiding heb ik eens een essay geschreven over de samenkomst van oraliteit en literaliteit, wat er op een forum als dit feitenlijk gebeurt. Het essay kwam hier ongeveer op neer:

De Britse taalwetenschapper David Chrystal noemt de samenkomst van geschreven en gesproken taal op Internet 'netspeak': "the phenomenon of Netspeak is going to change the way we think about language in a fundamental way, because it is a linguistic singularity - ... a new species of interaction, a "third medium", which is evolving its own systematic rules to suit new circumstances" . Verder stelt hij: "Netspeak is better seen as written language which has been pulled some way in the direction of speech than as spoken language which has been written down".

Dat laatste punt weerleg ik. Netspeak is eerder een gesproken Internettaal die bij gebrek aan geluidsoverdracht en visualiteit opgeschreven moet worden (wat zich natuurlijk vooral kenbaar maakt in Relay Chat en Instant Messaging). Het gebrek aan oraliteit en visualiteit wordt aangevuld in de vorm van smileys, of woorden zoals 'lol' en 'hahaha' (in zover dat laatste een woord genoemd mag worden). Het gebruik van smileys is daarom naar mijn mening volkomen acceptabel op plaatsen waar oraliteit en literaliteit samenkomen, zoals deze. Voorwaarde is vanzelfsprekend dat ze niet ten overvloede gebruikt worden. Het gebruik van teveel smileys, wat hier volgens mij het punt van discussie is, staat in vergelijking met face-to-face communicatie gelijk aan eersteklas idioterie.

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

Remi wrote:

Dat heb je helemaal zelf in de hand. Ze zijn (soms) handig, maar als je er teveel gebruikt kan er verzadiging ontstaan bij anderen.

Ik vind smiley's helemaal niet zo handig, eerlijk gezegd. Zoals neo eigenlijk al aangeeft, kan er toch wel verwarring ontstaan, smiley's of niet. Dan zou ik ze toch eerder ze niet willen gebruiken. Maar je krijgt dan wel weer verwarring hoe een bepaalde opmerking bedoeld kan worden, dus, zoals jij eerder al zei in dit topic, je kunt beter een smiley teveel neerzetten na een opmerking, dan dat je er geen neerzet en zo bot en lullig overkomt.

Prudh wrote:

Het gebruik van teveel smileys, staat in vergelijking met face-to-face communicatie gelijk aan eersteklas idioterie.

Teveel smiley's gebruiken is inderdaad niet goed, maar wat heeft dit met face to face communicatie te maken?

Remi

• 6720 messages
  • 0 votes

soom wrote:

Dan zou ik ze toch eerder ze niet willen gebruiken.

Waarom gebruik je ze dan, als je ze niet handig vindt...?

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

Remi wrote:

Waarom gebruik je ze dan, als je ze niet handig vindt...?

Omdat ik niet bot en lullig wil overkomen. Teveel smiley's gebruiken is ook eigenlijk niet goed, iets waar ik me wel schuldig aan maak.

Remi

• 6720 messages
  • 0 votes

Maar dan zijn ze dus wel handig...

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

Remi wrote:

Maar dan zijn ze dus wel handig...

Ja, ik spreek mezelf wel een beetje tegen...

Smiley's zijn handige dingen. Je gebruikt ze omdat je niet bot en lullig wil overkomen, of gewoon omdat je vriendelijk wil overkomen naar de ander toe. Het haalt natuurlijk niet met het echte contact, want dan kan je toch beter zien wat er word gezegd, en hoe het word bedoeld.

Eigenlijk is het gewoon een beetje een rare discussie, en ik heb het idee dat we dan ook niet verder komen op deze manier.

Kikopuz

• 60 messages
  • 0 votes

What the.. smileys/emoticons zijn niet voor niks uitgevonden hoor... het is bedoeld om wat gevoel aan een bericht te geven. Het is net als spreken en tegelijkertijd je handen etc etc (lichaamstaal) te gebruiken. Er is pas sprake van overmatig smiley/emoticon gebruik bij 2 of meer smileys/emoticons per zin.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Ben het eigenlijk wel met Wouter eens. (Overmatig) gebruik van smileys is vaak gewoon een zwaktebod, omdat men niet in staat is iets in woorden uit te drukken. In discussies is het vaak helemaal triest; het draagt 99% van de keren gewoon niets bij en smileys worden gebruikt door mensen om zich erachter te verschuilen (hoe reageer je immers inhoudelijk op een smiley).

In sommige hoeken van de site is het een beetje triest geworden (forum). Gebruik ze zelf incidenteel omdat sommige mensen anders helemaal denken dat ik een stuk chagrijn ben, wat mee valt. Kan een opening zijn om mijn mening omver te werpen, maar ik vind het meer liggen aan diegene die mijn bericht leest dan aan mijn bericht.

606

• 23876 messages
  • 12263 votes

het gebeurt vaak dat heb ik zelf dat je een zin typt en je denkt het komt zometeen verkeert over.

dan zet je een smiley neer

bijv.

dan komt het in dat geval al heel anders over.

maar het is natuurlijk ook niet te bedoeling om er 3 of meer te plaatsen

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Kikopuz wrote:

What the.. smileys/emoticons zijn niet voor niks uitgevonden hoor... het is bedoeld om wat gevoel aan een bericht te geven. Het is net als spreken en tegelijkertijd je handen etc etc (lichaamstaal) te gebruiken. Er is pas sprake van overmatig smiley/emoticon gebruik bij 2 of meer smileys/emoticons per zin.

Die laatste smiley vind ik bijvoorbeeld totaal overbodig....

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Overbodig is de smiley uiteraard niet, aangezien de boosheid die er van uitgaat niet echt in het bericht is terug te vinden.

Vraag is wel of de user hem dan correct gebruikt heeft.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

606 wrote:

het gebeurt vaak dat heb ik zelf dat je een zin typt en je denkt het komt zometeen verkeert over.

dan zet je een smiley neer

bijv.

Als je dat bij voorhand al denkt, zul je ervoor moeten zorgen de zin op een dusdanige manier te typen dat hij wel op de goede manier begrepen wordt.

606

• 23876 messages
  • 12263 votes

gotti wrote:

(quote)

Als je dat bij voorhand al denkt, zul je ervoor moeten zorgen de zin op een dusdanige manier te typen dat hij wel op de goede manier begrepen wordt.

dat weet ik maar dat hebben meer mensen dan alleen ik

en heb het niet altijd maar het gebeurt je

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

gotti wrote:

Daarmee verlies je vaak wel een deel van het taalplezier en je taal eigenheid. Krijg je vaak erg droog leesvoer ook.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Laat ik dan stellen dat het gemakzucht van beide kanten is. Zowel van de schrijver als van de lezers. Als sommige lezers dingen als ironie en sarcasme niet begrijpen ligt dat veelal ook aan die personen zelf, dan aan de geschreven text.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Of kennen ze de persoon gewoon niet genoeg. Ironie en sarcasme zijn zeker op het internet vaak erg moeilijk te herkennen, zeker als de persoon die het schrijft voor hetzelfde geld 10 of 60 jaar oud is.

Smileys zijn een noodzakelijk kwaad, overmatig gebruik van smileys is irritant, maar het gebrek aan nuttige smileys bevordert het leesplezier ook niet.

Tayama

• 1102 messages
  • 522 votes

Heb dit topic verder niet echt doorgelezen... enkel de laatste paar posts. Of dit over overmatig gebruik gaat of puur over het gebruik van smileys dat terzijde...

Maar de Nederlandse taal (net als elke taal) is meer dan letters, woorden en zinnen. Dubbele betekenissen, sarcasme, liefde, haat, vragen, antwoorden. Met het vergeten van een enkel woord kan een zin een geheel andere betekenis krijgen.

Mijn vader over de vraag of ik hem met U of Jij moet aanspreken;

"Dat mag je zelf weten. Of je nu zegt 'Jij bent een klootzak', of 'U bent een klootzak', feit blijft dat het niet aardig is".

Datzelfde geld voor een smiley denk ik.

"Onderhond is een klootzak."

"Onderhond is een klootzak"

Blijft beide niet echt aardig, maar die laatste smiley kan wel degelijk enig vorm van ironie aanduiden. Is naar mijn mening dus vooral aan de schrijver van een bericht of deze aandacht besteed aan zijn of haar taal- en smiley gebruik.

combi

• 20609 messages
  • 0 votes

nou Onderhond hoor je het is van iemand anders.

nou Onderhond hoor je het is van iemand anders.

606

• 23876 messages
  • 12263 votes

Tayama wrote:

Datzelfde geld voor een smiley denk ik.

"Onderhond is een klootzak."

"Onderhond is een klootzak"

Blijft beide niet echt aardig, maar die laatste smiley kan wel degelijk enig vorm van ironie aanduiden. Is naar mijn mening dus vooral aan de schrijver van een bericht of deze aandacht besteed aan zijn of haar taal- en smiley gebruik.

kijk dat is nou precies wat ik eerder vandaag al zei in andere woorden.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Materny

• 10188 messages
  • 1026 votes

Storend kan ik het niet noemen, alleen in serieuze recensies zie ik ze liever niet.

Maar het is intussen net zo vanzelfsprekend als de punt achter iedere zin bij sommige users. Je kunt dan misschien wel spreken van overmatig gebruik, maar wat maakt het nou eigenlijk uit als je eerlijk bent.

sinterklaas

• 11813 messages
  • 3316 votes

Nouja overmatig gebruik? . Smileys geven juist een beetje meer stijl aan in het bericht . Want zonder smileys dan kan je iemand wel eens in de war brengen je kan bv iets gezegt hebben wat je als grap hebt beschouwt maar de ander het bv opvat als een belediging en dan worden mensen ook nog wel eens erg boos . Smiley's zorgen er dan weer net voor dat je dingen niet verkeerd opvat En ja, Dan heb je die "kinderachtige " smileys weer om er een beetje emotie in te brengen Anders lijkt het ook net alsof je iemand bent die nooit lacht huilt boos is vrolijk is enz. Misschien ook leuk om eens een shoot-smiley toe te passen of een masturbeer of poep-smiley Dan is er weer eens iets nieuws ipv de smiley. En bij dat laatste is die krachtterm juist veel komischer

En die shootsmiley om deze irritante smiley af te schieten oa

Lang leve de smileys

Doei doei

Caz

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

En ik maar met mijn ogen knipperen om dat bericht nog een beetje te kunnen lezen. Als je zoveel plaatjes nodig hebt om je tekst begrijpelijk te maken voor andere users, dan mist er iets aan je retorisch vermogen. Smileys kunnen best toepasselijk of grappig zijn van tijd tot tijd, maar hou het gewoon binnen de perken. Dergelijke nonsens passen meer thuis op msn of op het forum van een basisschool.

sinterklaas

• 11813 messages
  • 3316 votes

Je neemt dat bericht te serieus.

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

Ik vind smileys toch vaak ook wel erg overbodig.

Ze wekken bij mij ook regelmatig irritatie op, ZEKER wanneer ze bij mij ook nog eens overkomen als beledigend.

Het beste voorbeeld vind ik hierbij:

iemand zegt zijn mening, die dan niet helemaal strookt met de algemene waardering voor bv een bepaalde film en iemand anders zijn enige reactie is dan:

een huilende smiley.

Ik kan me daar vaak erg aan irriteren. Dit komt bij mij altijd zeer aanmatigend over en toont absoluut geen respect voor de ander zijn mening.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

(afbeelding) .

.

aunuscus

• 591 messages
  • 115 votes

Lang leve de smileys

ik heb geen moeite met smiley

zolang dit maar niet gebeurt

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.