- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Alternatieve schaalverdeling m.b.t. stemmen
Alternatieve schaalverdeling m.b.t. stemmen
Wouters
-
- 2665 messages
- 1837 votes
dus je wilt een schaal van 0 tot 10 onderverdelen in 20 delen ?? Lijkt me zwaar onnodig. Lijkt me niet dat je een film kan waarderen op zo'n klein verschil. waar zit dan nog het verschil tussen een 2* film nu en alles tussen een 3* en een 5* in jouw systeem ??
10 verschillende waarderingen is meer dan genoeg! Meer keuze is in dit geval (vaak trouwens) niet het beste.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Hoezo niet ?
* Bij m'n 4* films zitten films bij die erg dicht aanleunen tegen de 4.5* (zouden in een 4.25 categorie kunnen).
* Bij m'n 4* films zitten films die gewoon een solide 4* krijgen, mogen blijven zoals het is.
* Bij m'n 4* films zitten films die maar heel nips 4* krijgen (die zouden in een 3.75 categorie kunnen).
Ik kan elke huidige categorie nog makkelijk onderverdelen in 3 subcategorieën (behalve 0.5 en 5.0 uiteraard).
Wouters
-
- 2665 messages
- 1837 votes
Tja opzich heb je een punt maar ik vind het allemaal vrij vergezocht.
Ik geef een film een waardering en het gevoel dat ik bij die waardering heb, is voor mij genoeg. Of het dan net aan een 4* of dik een 4* is weet ik voor mezelf en dat vind ik prima.
Als een film het 3.5*-niveau overstijgt krijgt hij een 4* (een krappe 4* dus volgens jou). En als een film geen 4.5* waard is in mijn ogen (dus niet het 4*-niveau overstijgt, hoe hoger de sterren, des te zwaarder telt die waardering) dan is het ook een 4*(een ruime 4* dus).
Maar dat weet ik dan voor mezelf.
Wat een ander van mijn 4* voor die film vindt interessseert me geen zier. Ik vind het dus zoals het is prima.
Bovendien heb ik geen zin om ruim 1400 films pnieuw te gaan waarderen 
P8rb
-
- 10773 messages
- 1820 votes
laat het gewoon lekker zo, als je nou van 0,5 tot 10 kunt kiezen ga ik alleen maar langer twijfelen over de score die ik een film geef. nu beoordeel ik het zelfde als de gids doet.
Glacius
-
- 4297 messages
- 3030 votes
Ik vind het zo nu en dan 'juist door het gebrek aan cijfer mogelijkheden', moeilijk om een film hier met een cijfer te beoordelen.. De kwaliteit onder de films die hetzelfde cijfer hebben varieert momenteel ook nogal...
morpheus
-
- 1034 messages
- 675 votes
dus je wilt een schaal van 0 tot 10 onderverdelen in 20 delen ??
Grappig genoeg zat ik daar gister nog aan te denken
Ik weet dat het niet paktisch is maar ik heb toch vaak genoeg dat ik 3,5 ster net iets te laag vind maar 4 sterren weer net iets te hoog. Maar dat ben ik dan en ik zit ook nog helemaal in de knoop met hoe ik mijn sterren nu moet waarderen. Waar is die moviemeter huispsycholoog als je hem nodig hebt? 
Tommy The Cat
-
- 102 messages
- 161 votes
De schaalverdeling 0-5 vind ik erg vervelend.
Een schaalverdeling van 0-10 lijkt mij veel beter:
- Je bent van nature gewend in het geven van een cijfer 1 t/m 10. Ik moet steeds 3 of 4 omrekenen naar de 1/10 schaal om te weten welk cijfer ik geef.
- www.imdb.com gebruikt 1 t/m 10, als MM dat ook doet heb je beter vergelijk / uniformiteit.
- Je kunt je stem 2 x zo nauwkeurig nuanceren (dus 0,5 marge vasthouden).
- De cijfermatige verschillen van films worden groter.
PaulieWalnuts
-
- 1239 messages
- 815 votes
Het beste van een schaalverdeling van 1 t/m 10 is dat je duidelijker ziet welke films hoger krijgen dan andere. Nu liggen de verschillen altijd dicht bij elkaar omdat je maar tot 5* kan gaan en daarmee maar met 0,5 + of - kan. 1-10 is dus veel beter, zowel voor de stemmers als degenen die films qua score willen vergelijken.
Dus mijn idee: gewoon het IMDb systeem. 1t'm 10 onderverdelen in 10 stukken. Veel duidelijker voor de gemiddelden.
tijmengozer
-
- 124 messages
- 3273 votes
Ik ben voor het MM-systeem, zo is iedereen het nou eenmaal gewend, lijkt me vreemd dat opeens te gaan veranderen.
En ik zit ook wel eens te twijfelen wanneer ik bijvoorbeeld een 3,25 zou willen stemmen, maar na wat wikken en wegen komt iedereen er toch wel uit lijkt me?
Nielskie
-
- 63 messages
- 80 votes
Ik vind 5 sterren verdeling ook niet super
Wat hieronder al gezegd is: de verschillen zijn te klein dan.
een goede film krijgt van mij vaak 3,5 -4, terwijl ik een topfilm niet hoger dan 5 kan geven. maar als ik een goede film lager doe, dan is het gelijk een onvoldoende, en dat is ook niet de bedoeling.
Ik ben voor cijfers van 1-10. Overzichtelijker, makkelijker en rechtvaardiger:D
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
de verschillen zijn te klein dan.
een goede film krijgt van mij vaak 3,5 -4, terwijl ik een topfilm niet hoger dan 5 kan geven. maar als ik een goede film lager doe, dan is het gelijk een onvoldoende, en dat is ook niet de bedoeling.
Het zijn ook 0,5 tot 5,0 sterren, het is niet de schaalverdeling van een schoolrapport uitgedrukt in cijfers. Iedereen zal de sterren wel weer anders waarderen, maar een 2,5 hoeft van mij geen onvoldoende te zijn, maar meer 'gemiddeld'.
Verder lijkt het me geen goed idee om dit (sterrensysteem) te wijzigen. Puur om de reden dat ik dit nu eenmaal gewend ben en dat bevalt me goed.
(Staat dit eigelijk nog steeds ter discussie dan? Of blijft dit topic gewoon open en komt het af en toe weer eens ter sprake.)
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Staat dit eigelijk nog steeds ter discussie dan?
Nee, maar het staat iedereen vrij om zijn of haar mening te geven natuurlijk
dumble
-
- 268 messages
- 225 votes
In De Site > Algemeen > Gedetaileerder stemmen?:
Hoi,
Is het misschien leuk om meer stem punten in te stellen.. Het gaat nu om het halve punt van 0,5 - 1 - 1,5 - 2 -2,5 etc. etc. etc.
En nu bijvoorbeeld een stem systeem instellen waarbij het om 1/10 gaat..
Voorbeeld:
4.0
4.1
4.2
4.3
Vooral bij goede films kan ik soms niet goed kiezen of het nu een 4.0 wordt of een 4.5 ...
Het leek me wel een leuk idee, maar als dit veel werk is voor de admins dan is het natuurlijk niet nodig...
mvg.
dumble
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Het zijn ook 0,5 tot 5,0 sterren, het is niet de schaalverdeling van een schoolrapport uitgedrukt in cijfers. Iedereen zal de sterren wel weer anders waarderen, maar een 2,5 hoeft van mij geen onvoldoende te zijn, maar meer 'gemiddeld'.
Precies. Het sterrensysteem is volgens mij beter dan 0-10, omdat je de neiging hebt al gauw een voldoende te geven, dus 6 of hoger: 2,5* klinkt als gemiddeld, een 5 klinkt als onvoldoende. Bovendien geef je als ik kijk naar de imdb nooit gelijk een 9 of een 10. Terwijl een 4,5* soms zo gegeven worden door de meesten.
Volgens mij gaan de gemiddelden dus relatief omhoog en komen alle waarderingen dichter op elkaar te zitten. Met uitzondering van de imdb (en in het tijdschrift filmvalley) gaan film waarderingen heel vaak uit van sterrensystemen tot 5 (soms 4).
En verder onderverdelen leidt volgens mij tot schijnnauwkeurigheid. Ik zie nu al in het forumtopic Maak van andermans Top 10 jouw Top 10 waar ik bijna dagelijks aan meedoe dat mijn stemmen 3,0/3,5 of 3,5/4,0 toch wel vrij willekeurig liggen en niet altijd precies weerspiegelen wat ik zou zeggen als je me het mes op de keel zou zetten. 't Blijft relatief (en leuk).
Vind het wel een fijn systeem zo.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik vind een sterren systeem ook leuker dan een schoolcijfer systeem.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Ik vind het zo nu en dan 'juist door het gebrek aan cijfer mogelijkheden', moeilijk om een film hier met een cijfer te beoordelen.. De kwaliteit onder de films die hetzelfde cijfer hebben varieert momenteel ook nogal...
Je klaagt over een gebrek aan beoordelingsmogelijkheden, maar laat de hele 0,5*-categorie letterlijk en figuurlijk links liggen... 
De huidige verdeling met 2,5 als gemiddeld richtpunt vind ik prima. Helaas heb ik meer slechte dan goede films gezien, dus blijft mijn gemiddelde vooralsnog steken op 2,34.
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
In Het grote opmerkingen / feedback topic is er een kleine discussie over het huidige beoordelingssysteem. Om niet alles te herhalen, in het kort gaat het erom het huidige sterrensysteem te verdubbelen naar 10* waarbij de tussenliggende stappen gewoon 0,5* blijven.
Bijv, in de 3,5* ziten drie soorten films.
- films die heel dicht aanleunen tegen de 3,0* (6,5/10)
- films die dik 3,5* waard zijn (7,0/10)
- films die heel dicht aanleunen tegen de 4,0* (7,5/10)
Momenteel zijn de bakken meer een samenraapsel van diverse beoordelingen. Bij relatief weinig films is het huidige systeem geen probleem, maar naarmate dit toeneemt, merk ik gewoon dat een verfijning erg gewenst zou zijn.
/edit: maar als ik zo lees wat er beneden staat en de reacties, ben ik bang dat dit blijkbaar meer een soort meedoen voor spek en bonen onderwerp is.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 messages
- 5305 votes
Ik vind een sterren systeem ook leuker dan een schoolcijfer systeem.
Mee eens. Daarbij is het veel beter te vergelijkingen met beoordelingen in de media (behalve IMDB.com).
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
in het kort gaat het erom het huidige sterrensysteem te verdubbelen naar 10* waarbij de tussenliggende stappen gewoon 0,5* blijven.
Asjeblieft niet zeg, ik zou 5 keuzes al voldoende vinden.
Een ster zie ik niet als een rapportcijfer. Een 3* film is voor mij geen zesje maar rond de 7. of een 7+
Ik heb al eens met de gedachte gelopen mijn stemmen te wijzigen in hele sterren, en geen halfjes meer te geven.
Ik vind de keuze dan alleen maar makkelijker worden. 
Nu zal ik niet de makkelijkste weg nemen en gewoon halfjes blijven geven, misschien dat ik me ooit nog eens zo ga vervelen dat ik al mijn stemmen ga wijzigen. 
Albus Dumbledore
-
- 2041 messages
- 884 votes
Ik vind dit het beste systeem, dat zou ik graag wilen:
0,5
0,75
1,0.
1,25
1,50
enz.
enz.
g4uth13r
-
- 29 messages
- 821 votes
Ik zou ook graag een kleine aanpassing aan het systeem zien.
Ok op imdb kun je ook slecht in hele getallen stemmen. Maar net daar zou moviemeter een verschil kunnen maken. (7,5/10 of 3,75*)
Aangezien ik grondig mijn research doe alvorens een film te bekijken (recensies/op aanraden van vrienden enz...) bekijk ik meestal wel films die ik als goed ervaar. Vandaar dat de meeste van mijn stemmen zich in het 4*-lijstje bevinden) Omdat daar al redelijk wat films in zitten, lijkt het me toch handig om de ene film die net ietsje er tussenuit springt een 4,25* te geven.
Ik ben dan ook zuinig met 4,5* en 5*...
Mocht er een nieuw systeem komen met kwart sterretjes dan had ik wss nu geen enkele film in de 5*-lijst staan (de perfecte film moet voor mij nog gemaakt worden). En dan zouden mijn huidige 5*-films in de 4,75*-lijst komen, de huidige 4,5* blijven, en de huidige 4* onderverdelen in 4* en 4,25*.
Mocht dit zo zijn, dan zien ze mij bij imdb niet meer terug 
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
We kunnen een film het absolute maximum geven met 5 sterren.
Maar waarom kunnen we een film niet het absolute minimum geven met 0 sterren?
Waar een maximum mogelijk is, moet ook een minimum mogelijk zijn.
stephan73
-
- 6269 messages
- 14440 votes
Lijkt me onlogisch, omdat 0 sterren totaal geen invloed kunnen hebben op het gemiddelde cijfer dat een film krijgt. Als je namelijk 0 sterren geeft, gaat de film niet met 0,0 vooruit of achteruit.
De enige manier om echt 0 sterren te geven is om niet te stemmen!
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
0 voor- of achteruit maar het gemiddelde moet wel gedeeld worden door een extra stem.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Lijkt me onlogisch, omdat 0 sterren totaal geen invloed kunnen hebben op het gemiddelde cijfer dat een film krijgt. Als je namelijk 0 sterren geeft, gaat de film niet met 0,0 vooruit of achteruit.
De enige manier om echt 0 sterren te geven is om niet te stemmen!
Integendeel, niet stemmen is neutraal zijn. Als je niet stemt, dan haal je het gemiddelde er niet mee omlaag of omhoog.
0 sterren heeft zeker en vast een invloed op het gemiddelde.
Kijk maar naar de volgende berekening.
5 mensen stemmen op een film.
2 personen geven 4 sterren
1 persoon geeft 5 sterren
2 personen geven 3 sterren
In totaal is dat 19 sterren.
Als we dat delen door 5 om het gemiddelde te krijgen dan komen we uit op een gemiddelde van 3,80.
Nu komt er een zesde persoon die stemt en hij geeft 0 sterren aan de film.
Het totaal blijft 19 sterren.
Maar om nu het gemiddelde te krijgen moeten we delen door 6, want er hebben 6 mensen gestemd.
Als we 19 delen door 6, dan komen we uit op 3,166.
Naar boven afgerond is dat dan 3,17.
Dus een optie om het absolute minimum te kunnen geven is zeker belangrijk denk ik. Het heeft zeker een invloed.
Dan kunnen we wel zeggen dat geen enkele film 0 sterren hoort te krijgen, want zo een slechte film zal wel niet bestaan.
Maar dan kan je ook zeggen dat geen enkele film 5 sterren hoort te krijgen, want de perfecte film bestaat misschien ook niet.
stephan73
-
- 6269 messages
- 14440 votes
@Nomak:
Ik begrijp je redenatie als het gaat om aantal stemmers en het stemgemiddelde. Maar als je die 0 tot 5 sterren wilt onderverdelen in een cijfer 1 tot 10, hoe moet dat dan? Als ik tel, krijg ik 11 stersoorten en dan moet 5 sterren een 11 zijn, wat ik vreemd vindt!
Op school kan ik me ook niet voorstellen dat iemand een 0 krijgt, wordt meestal een 1.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
@ Stephan73
Als je het wil omzetten naar een systeem van 10 is het heel simpel.
0 = 0
0,5 = 1
1 = 2
1,5 = 3
2 = 4
2,5 = 5
3 = 6
3,5 = 7
4 = 8
4,5 = 9
5 = 10
Het leuke van dit systeem is dat een 0 in een 5 sterren systeem ook een 0 blijft in een onderverdelling van 0 tot 10.
Het absolute minimum blijft dus het absolute minimum, zo hoef je geen cadeautjes uit te delen aan een film waarvan je denkt dat die echt niet meer hoort te krijgen dan 0.
Op school heb ik zeer vaak meegemaakt dat iemand een 0 krijgt. De leraar maakte er echt geen 1 van bij ons, dat werd gewoon keihard een 0.
En terecht eigenlijk.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
0 was bij ons ook veel voorkomend. Niks juist is 0 (wat ook niet meer dan logisch is). Met 0 erbij is er dan ook echt een midden in de cijferreeks (namelijk 5).
Misschien dat daarom in BE 5/10 wel een voldoende is en in Nederland niet ?
stephan73
-
- 6269 messages
- 14440 votes
Misschien dat daarom in BE 5/10 wel een voldoende is en in Nederland niet ?
Een 5 is in Nederland inderdaad geen voldoende. Ik moest me meestal al schamen als ik met een kleine 6 thuis kwam! 
FrisoBoei
-
- 395 messages
- 809 votes
In Film > Filmgames > Cijfers ipv van sterren:
Ik weet niet of ik de enige ben maar kunnen er niet gewoon cijfers worden gegeven aan films ipv sterren?
Daarmee kan je oordeel meer verfijnen: bijvoorbeeld 2,5 ster (een 5) en 3 ster (een 6) is toch het verschil tussen een onvoldoende en een voldoende maar soms is die keus moeilijk te maken. Een 5,5 zou dan goed zijn; net voldoende.
Verder is het duidelijker als je kijkt naar het gemiddelde oordeel van de bezoekers als je bv een 7 ziet ipv 3,5*. Op imdb doen ze het ook en ik vind dat een stuk beter.
Kan er anders niet iets van een poll komen zodat mensen kunnen stemmen. Dan zien we gelijk wat iedereen er van vind.
Nouja gewoon ff een ideetje. Ik zie wel of er meer mensen zijn die zo denken.