• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.278 votes
Profile

mini-series (/serials) op de site

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Dragon wrote:

Dit weet ik en begrijp ik maar al te goed.

Toch blijft het vreemd en inconsequent wanneer je bepaalde "basiswerken" niet op de site zet, ook al overschrijden ze de vooropgestelde grenzen.

Je draait nu de doelstelling om. De primaire focus van MovieMeter is films; het idee is vervolgens om bepaalde miniseries - die niet meer zijn dan lange tv-films die vanwege hun lengte in delen worden uitgezonden - eveneens toe te laten, omdat dat vrij dicht bij de focus ligt. (mits dat het trekken van een scheidslijn makkelijker maakt; dat was tenminste destijds het idee).

Langere series met een meer afleverings-gebaseerde opzet daarentegen vallen in mijn ogen buiten de focus, en passen dus niet goed in het concept van MM (dat is mijn idee van het concept tenminste, jij mag natuurlijk best andere doelstellingen voor ogen hebben). Wat nu precies een 'miniserie' mag heten en wat niet is eigenlijk een ondergeschikte discussie, die het stellen van criteria er volgens mij niet makkelijker op maakt.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Dragon wrote:

Als site kan je het in elk geval niet maken dat historisch belangrijke miniseries niet op MM kunnen omwille van een tijdslimiet of een afwijkend aantal afleveringen.

Dat kan prima. Vind het hystorisch belang van Un chien andalou en Le voyage dans la lune toch flink groter dan Roots, hoor. En ook die kunnen er niet op vanwege de lengte.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Dragon wrote:

Wij als MM gaan dan plots beweren dat het geen miniserie is omdat het niet past in het beperkte, rigide kadertje dat we zelf hebben gecreëerd? .

Niemand beweert dat het geen miniserie is, zoals niemand beweert dat Blotto geen film is.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Waarom niet alle miniseries weren? Of krijgen we dan weer een probleem op de scheidslijn tussen tv-film en mini serie?

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Queto Yurlunyur wrote:

De primaire focus van MovieMeter is films; het idee is vervolgens om bepaalde miniseries - die niet meer zijn dan lange tv-films die vanwege hun lengte in delen worden uitgezonden - eveneens toe te laten, omdat dat vrij dicht bij de focus ligt.

Hier ben ik het volledig mee eens dus waarom niet aan de krappe kant van het aantal toegestaande afleveringen gaan zitten 4. (of max 6). Dat er dan wat juweeltjes of belangrijke miniseries buiten vallen is jammer. De primaire focus van MovieMeter is immers films.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Reinbo wrote:

Waarom niet alle miniseries weren? Of krijgen we dan weer een probleem op de scheidslijn tussen tv-film en mini serie?

Ja, dat is inderdaad ook niet zo makkelijk. Lange tv-films worden soms als tweedeler uitgezonden, terwijl omgekeerd tweedelers soms weer als in één keer worden uitgezonden. Een vergelijkbare variatie in aantal afleveringen geldt natuurlijk ook wel voor langere series (en aangenomen dat je de oorspronkelijke uitzenddata op internet kunt vinden is er ook wel een onderscheid a.d.h.v. première te maken), maar bij tweedelers is dan de grens tussen serie en film aan het vervagen, terwijl er bij langere series gewoon een arbitrair onderscheid te stellen is.

Belangrijk nadeel is ook dat korte miniseries (twee- en driedelers) vaak niet speciaal zo staan gemarkeerd op referentiesites zoals IMDb, wat betekent dat wij als crewleden voor elke tv-film vanaf circa twee uur in lengte het oorspronkelijke uitzendschema op moeten gaan zoeken om te kijken of het niet toevallig van origine een miniserie was.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Reinbo wrote:

De primaire focus van MovieMeter is immers films.

Je zegt het zelf al, primair.

nasst primair heb je ook een secundaire focus of zelfs tertiair .

timbo_

• 13116 messages
  • 3859 votes

kos wrote:

nasst primair heb je ook een secundaire focus of zelfs tertiair .

Daar kan het forum dan toch voor dienen?

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Op het forum vergaan die dingen gewoon enorm snel, daar mag je best eerlijk in zijn.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Beetje onrealistisch om elk twijfelpunt in het forum te gooien.

Nog afgezien van de extra tijd dat dát kost.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

FisherKing wrote:

De tijd is dan ook allang aangebroken dat de crew beslissingen gaat nemen.

Ik zou niet zo bang zijn dat er af en toe wat verkeerds op komt. En maak de bewijslast niet te streng; bij imdb kan ik Zwartboek als miniserie aanmelden en dan staat het er over een week. De week erna heeft iemand anders dat weer terugveranderd.

timbo_

• 13116 messages
  • 3859 votes

FisherKing wrote:

Ik bedoelde met secundaire focus dan ook meer dat de berichten en dergelijke bij de betreffende serie dan naar het forum verplaatst kunnen worden. Niet dat we bij ieder twijfelgeval met zijn allen gaan discussieren of dit nu wel of niet erbij hoort.

Dragon

• 62559 messages
  • 4509 votes

Queto Yurlunyur wrote:

(quote)

Je draait nu de doelstelling om. De primaire focus van MovieMeter is films; het idee is vervolgens om bepaalde miniseries - die niet meer zijn dan lange tv-films die vanwege hun lengte in delen worden uitgezonden - eveneens toe te laten, omdat dat vrij dicht bij de focus ligt. (mits dat het trekken van een scheidslijn makkelijker maakt; dat was tenminste destijds het idee).

Ok, akkoord. Maar een secundaire focus die zo minimaal en beperkt is kan ik geen focus noemen eerlijk gezegd. Op wat ligt die focus dan? Op die paar nietszeggende miniseries die er dan toch op mogen en die niet passen binnen het eigenlijke MM-concept? Als de focus zelfs niet voldoende breed is om de basiswerken van een bepaald “filmvorm” toe te laten moet je je daar toch vragen bij beginnen stellen en daaruit conclusies trekken.

Wouter wrote:

(quote)

Dat kan prima. Vind het hystorisch belang van Un chien andalou en Le voyage dans la lune toch flink groter dan Roots, hoor. En ook die kunnen er niet op vanwege de lengte.

Ik wist dat dit argument weer ging aangehaald worden. Uiteraard, je hebt volkomen gelijk dat die kortfilms historisch veel belangrijker zijn.

Het verschil is dat er destijds gekozen is om enkel "langspeelfilms" op MM te plaatsen, dus kan je nog steeds stellen dat de basis van de langspeelfilm op de site staat of kan staan.

Over miniseries kan je dat niet zeggen. Wij gaan de regels zo opmaken dat de meest gekende, belangrijke en populaire miniseries bewust niet op MM kunnen gezet worden. Als je die basis al boycot is het toch overduidelijk dat men ze eigenlijk niet op de site wil? Die enkele miniseries die er dan nog opstaan of nog kunnen toegevoegd worden vormen dan ook helemaal geen meerwaarde voor de site.

Het feit dat de helft van de imdb top 50 miniseries niet kan worden toegevoegd en zowat alle populaire miniseries die al op MM staan terug moet worden verwijderd spreekt al boekdelen.

Ze kunnen dan misschien wel in het forum belanden, maar daar vergaan die discussies uiteindelijk toch, zoals Onderhond al aanhaalde.

Maar zoals Wouter al zei wordt het tijd om knopen door te hakken, want op deze manier blijven we inderdaad eindeloos doorgaan.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Lijkt me idd dat de crew voldoende input heeft om tot een standpunt te komen...

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Dragon wrote:

Wij gaan de regels zo opmaken dat de meest gekende, belangrijke en populaire miniseries bewust niet op MM kunnen gezet worden. Als je die basis al boycot is het toch overduidelijk dat men ze eigenlijk niet op de site wil? Die enkele miniseries die er dan nog opstaan of nog kunnen toegevoegd worden vormen dan ook helemaal geen meerwaarde voor de site.

Zie ik anders. Vind het niet zo vreemd dat er een maximale lengte aan zit. Ik heb vijf uur gezegd, mar ik lees hier korter.

Het feit dat de helft van de imdb top 50 miniseries niet kan worden toegevoegd en zowat alle populaire miniseries die al op MM staan terug moet worden verwijderd spreekt al boekdelen.

Er kan zoveel nioet worden toegevoegd. De belangrijkste films van laurel & hardy, bijvoorbeeld.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Het begint nu wel genant lang te duren, heren en dames moderators.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Geduld is een schone zaak.

De crew is niet continu beschikbaar (studie+werk) en we moeten nog wat puntjes op de i zetten.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Mijn geduld is nu wel erg schoon, 't glimt zelfs.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

En?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Het duurt wat langer dan verwacht. Sorry.

Ik hoop dat we er volgende week uit komen.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Het wordt steeds genanter. Kunnen er dan echt geen knopen worden doorgehakt?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Vanwege onvrede met imdb's huidige mini-serie beleid waarbij willekeurig wordt omgesprongen met mini-serie en tv-serie aanduidingen (de ene week mini-serie, de volgende week tv-serie en vervolgens alsnog weer mini-serie), hebben we besloten met eigen toetsregels te komen voor mini-series, zodat we niet langer afhankelijk zijn van de willekeur van imdb.

Na uitvoerig overleg met de overige crewleden heb ik besloten de volgende nieuwe regels in te voeren aangaande mini-series en filmreeksen:

Mini-serie

Een mini-serie oogt als een lange speelfilm die in delen is opgeknipt.

- afgesloten verhaal (al dan niet met open einde)

- niet uitgespreid over meerdere seizoenen

- maximaal 7 delen

Mini-series met een vervolg mogen toegevoegd worden, mits er drie jaar tussen de afzonderlijke series zit.

Filmreeks (per deel toevoegbaar):

- ieder deel is een op zichzelf staande film van minimaal 45 minunten

- de verhalen hebben niets met elkaar te maken

- plot EN cast moeten per deel verschillen

Series die in de bioscoop hebben gedraaid met een serieuze bioscooprelease (*), worden sowieso op de site toegestaan. S.v.p. bronnen bijvoegen waaruit release blijkt.

* Minimaal twee landen, of in Nederland (/België)

De series die nu op de site staan met meer dan 7 delen worden verplaatst naar het televisie forum. Daar kan dan gewoon de discussie verder gaan.

Over een maand worden deze nieuwe regels geëvalueerd en waar er knelpunten naar voren gekomen zijn, worden de regels waar nodig bijgeschaafd.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Dus een miniserie zoals Band Of Brothers is geen miniserie meer volgens MM?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Klopt. Gaat naar het forum.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Jammer dat ik dan weer een stem kwijtraak. VInd dat wel de miniserie bij uitstek, maar goed. Goed dat er nu duidelijkheid is.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ja ik begrijp dat.

Max. afleveringen is bewust 'laag' gekozen om het grijze gebied tussen mini-serie en tv-serie te vermijden. Vandaar.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Erg jammer. Vond Band of Brothers toch wel een uitzondering die wat mij betreft prima op een site als deze thuishoort.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Band of Brothers vond je waarschijnlijk dan een uitzondering omdat je die toevallig kent. Het verschilt namelijk geen bal van andere mini-series.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Dat zal inderdaad een reden kunnen zijn. En zie het altijd als een soort Saving Private Ryan in het lang. Een lang opgerekte film die in delen is geknipt om als serie over de toonbank te kunnen. Maar verder heb ik geen harde feiten om mijn 'ik vind het een uitzondering' te kunnen back-uppen..

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.