• 178.216 movies
  • 12.223 shows
  • 34.000 seasons
  • 647.385 actors
  • 9.375.099 votes
Profile

Het grote opmerkingen / feedback topic #2

Grindhouse

• 828 messages
  • 1686 votes

Volgens de officiële spellingsregels is het zo. Hebben we toch allemaal op school geleerd?

Kennelijk geloof je me niet, dus hier een paar bronnen voor het Nederlands:

filmtitels met één of meer hoofdletters | Genootschap Onze Taal - onzetaal.nl

Hoofdletters bij titels van boeken, liedjes, films e.d. (algemeen) - taaladvies.net

Voor Franse titels heb ik toevallig ook nog iets gevonden, al is de bron minder toonaangevend:

Unraveling the Mystery of Capitalizing French Titles - french.about.com

In het Duits is het natuurlijk zo dat zelfstandige naamwoorden altijd een hoofdletter krijgen, maar verreweg de meeste talen gebruiken de Nederlandse manier.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Dus, MovieMeter moet dan ook maar allemaal taalkundigen in huis nemen. Om al helemaal te zwijgen over de gebruikers die films toevoegen waarvoor de regeltjes dan nog onduidelijker worden.

Ik ben ook een voorstander van correctheid, maar het moet duidelijkheid niet in de weg staan.

Jouw voorstel (met bronvermelding).

- Engelse titels wel met hoofdletters, maar hoeft niet

- Nederlandse titels zonder hoofdletters, m.u.v. beginwoord

- Franse titels zonder hoofdletters, m.u.v. beginwoord + indien beginwoord een lidwoord is het eerstvolgende zelfstandig vnw inclusief bijbehorende bijvoeglijke vnw ook met hoofdletter.

Maak maar een lijst met alle mogelijke talen en regeltjes, en je zult merken dat dit alleen maar leidt tot onduidelijkheden.

Grindhouse

• 828 messages
  • 1686 votes

Mug wrote:

Maak maar een lijst met alle mogelijke talen en regeltjes, en je zult merken dat dit alleen maar leidt tot onduidelijkheden.

In het Frans blijkt het inderdaad redelijk ingewikkeld te zijn, maar kan me niet voorstellen dat dat bij alle talen zo is. In het Italiaans en Duits werkt het al hetzelfde als in het Nederlands: De eerste letter een hoofdletter, en verder gewoon de normale spellingsregels vormen. Wil zo'n lijst best maken voor de meest gangbare talen, maar wie zegt mij dat Moviemeter daar iets mee gaat doen?

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Als je bij het maken van zo'n lijstje er al snel achter komt dat het toch allemaal wat ingewikkelder en onoverzichtelijker is dan dat je nu denkt, dan kun je je voorstellen dat de kans uitermate groot is dat er niets mee wordt gedaan.

Grindhouse

• 828 messages
  • 1686 votes

Mijn voorstel zou zijn om het volgende systeem te gebruiken:

- Engelse titels blijven zoals ze nu zijn.

- Titels uit alle andere talen beginnen met een hoofdletter, en volgen daarna de gewone spellingsregels van de taal.

Duits behoudt dus hoofdletters voor zelfstandige naamwoorden, en eigennamen etc. krijgen ook altijd hoofdletters.

In feite zijn dit dus gewoon de regels zoals ze hier uiteengezet zijn. Lijkt mij weinig onduidelijk, en een stuk correcter dan wat nu op Moviemeter gebeurt.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

We gaan niet met terugwerkende kracht tienduizenden titels aanpassen.

Bovendien bevalt het huidige systeem in de praktijk prima.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Naar mijn mening hebben de regels van de taal van origine juist voorrang boven de Nederlandse regeltjes van de Nederlandse Taalunie. Ook wel gemakzuchtig overigens: dat je een keuze hebt bij de Engelse taal, en dat alle 'andere talen' op 1 hoop worden gegooid.

Grindhouse

• 828 messages
  • 1686 votes

Komt natuurlijk ook omdat het Engels nogal afwijkt van de andere talen. Vraag me af hoe ze daar ooit tot het huidige systeem gekomen zijn. En het wordt voor een site als deze natuurlijk ondoenlijk om voor iedere obscure taal als IJslands, Albanees en Litouws een apart systeem te hanteren. Voor een grote taal als Frans zou ik er eventueel nog wel voorstander van zijn. Maar goed, de discussie lijkt inmiddels zinloos geworden. Het is inderdaad ook wel een pokkekarwei om 80.000 titels opnieuw na te gaan. Jammer dat hier niet eerder aan gedacht is.

SnakeDoc

• 4687 messages
  • 2243 votes

Ik stoor me er totaal niet aan. Vind het eigenlijk wel mooi.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Mug wrote:

Naar mijn mening hebben de regels van de taal van origine juist voorrang boven de Nederlandse regeltjes van de Nederlandse Taalunie.

Is ook min of meer het punt van Grindhouse he. We spellen nu allerlei titels volgens het Engelse systeem, niet volgens de regels van de originele taal. Daarbij is Moviemeter een Nederlandse site dus het zou niet heel gek zijn om de Nederlandse regels te hanteren (in elk geval logischer dan de Engelse regels). Tenslotte ziet het gewoon niet mooi uit met al die hoofdletters.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Nee maar twee dingen door elkaar is nog minder mooi. Ben al blij dat de lidwoorden ervoor staan, dát was echt lelijk. Verder ook niet zo boeiend allemaal.

606

• 23876 messages
  • 12265 votes

Deze film

Lai Xiao Zi (2006)

heeft de verkeerde naam van de regisseur

zie

Lai xiao zi (2006) - IMDb

hij hoort hier bij

Hello! Shu Xian Sheng (2011)

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Raakte zelf even in de war....

Je hebt gelijk - scherp gezien.

Gewoon correctie indienen via de tab

606

• 23876 messages
  • 12265 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Je hebt gelijk (maar dan andersom) - scherp gezien.

Gewoon correctie indienen via de tab - maar dan wel de nieuwe toevoeging aanpassen

Verhoeven heeft de regisseurs naam van de IFFR site gebruikt denk ik, waar de familienaam altijd eerst staat. Op imdb staat het op de "westerse" wijze en dat gebruikt MoMe ook.

Heb correctie ingedient

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik had het zelf ook weer omgedraaid - lastig altijd die Aziaten. Hopelijk heb je de oude aangepast, Verhoeven had het wel goed gedaan. Ik had net m'n bericht geëdit.

606

• 23876 messages
  • 12265 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Ik had het zelf ook weer omgedraaid - lastig altijd die Aziaten. Hopelijk heb je de oude aangepast, Verhoeven had het wel goed gedaan. Ik had net m'n bericht geëdit.

Op IMDB Staat Jie Han.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Dat moet op MoMe dan ook staan - dat is hier de regel.

Die eerste film van hem moet dus aangepast.

606

• 23876 messages
  • 12265 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Dat moet op MoMe dan ook staan - dat is hier de regel.

Die eerste film van hem moet dus aangepast.

Heb ik het goed gedaan.

Grindhouse

• 828 messages
  • 1686 votes

Na mijn gezeur over de hoofdletters nog even een ander vraagje. Bij veel boekverfilmingen staan er links naar Boekmeter.nl, maar niet altijd. Is het mogelijk zelf zo'n link toe te voegen, net zoals je ook bijv. de plotomschrijving kunt aanpassen?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Kan via een PM naar neo met de twee dingen die je wilt combineren (zie ook de wiki)

Grindhouse

• 828 messages
  • 1686 votes

Oke, bedankt!

606

• 23876 messages
  • 12265 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Gelukt,

Jie Han

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Klopt 't dat IMDb nieuwe genres heeft toegevoegd? Zo staat bij Moneyball ( Moneyball (2011) - IMDb ): Biography, drama, sports.

Lijkt me geen slecht idee voor Moviemeter.

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Nee, die genres bestaan al langer op IMDb.

Denk niet dat genres hier zullen worden toegevoegd. Een biografie categoriseren we hier als 'drama'. Zelfde geldt voor sport.

DonPeliculón

• 775 messages
  • 980 votes

In De Site > Algemeen > Films per jaar:

Wat ik me afvraag: is het mogelijk om bij je eigen profiel (of bij dat van iemand anders) een lijstje te krijgen van alle films die je gezien hebt uit een bepaald jaar?

Bij voorbaat dank!

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Geen idee hoe die het heeft geflikt maar De Site >> Algemeen >> Het grote opmerkingen / feedback topic is terug naar boven gekomen door een bericht van Alastor

606

• 23876 messages
  • 12265 votes

Metalfist wrote:

Geen idee hoe die het heeft geflikt maar De Site >> Algemeen >> Het grote opmerkingen / feedback topic is terug naar boven gekomen door een bericht van Alastor

Erg raar ja.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Moderatorfoutje.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Ik heb lang terug wel eens gevraagd of het mogelijk is dat je een stem 2x hetzelfde aantal sterren kan geven, bijvoorbeeld na een herziening. Als ik een film nu op 4* heb staan en na herziening vind ik dat ook nog, dan kan ik hem niet in mijn lijstje met recent bekeken films krijgen omdat het geen stemverlaging of stemverhoging is. Dan moet ik de stem verwijderen en hem opnieuw 4* geven. Kan dit aan worden gepast? Lijkt me een handige verbetering. Ik hecht altijd wel waarde aan mijn lijst met recent bekeken films, omdat ik wel eens na een recensie dan terug wil kijken of iemand er op heeft gereageerd.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.