- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Veelgemaakte taalfouten op MM
Veelgemaakte taalfouten op MM
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Ik heb het overleeft, ben zelfs aangenaam verrrast. 
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5746 votes
overleefd.
Wel grappig dat zoveel mensen moeite hebben met iets wat zo ontzettend eenvoudig is/kan zijn.
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Ik laat me hier voorlopig niet meer zien. Toch zagen weinig users dit foutje...
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Ik heb het overleeft
PartyMarty
-
- 3165 messages
- 1311 votes
In De Site > Gebruikers > MM Memorabele Quotes:
Blind zou is gebruik moeten gaan maken van de scouting, want de twee periodes waar Blind verantwoordelijk was voor de aankopen ging het mis ...Kap nou is met die scandinaviërs en eredivisiespelers!
Tsja, ik zal wel te oud zijn ofzo, maar ik quote hier iets, omdat het me steeds vaker op valt. Het is memorabel, maar eigenlijk vooral omdat het een beetje treurig is. (of moet ik hier zeggen dat het treurig 'ns?) Overigens is dit één van vele posts met dit verschijnsel.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
In het Vlaams is "is" spreektaal voor "eens".
Bijvoorbeeld "Kom is!" in plaats van "Kom eens!".
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Ja, en? Wil je daarmee zeggen dat MM enkel een site voor neerlandici is?
kos
-
- 46693 messages
- 8850 votes
Eh...nee? Schrijven alleen neerlandici dan normaal nederlands?
.
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
Volgens mij is de schrijfwijze van de spreektaal: kom 's en niet: kom is
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Ik word sta-pel-gek van 'zo'n' ipv 'zulke' bij een meervoud. Zal ook wel Vlaamsch zijn dan.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Ik gebruik zo goed als nooit het woordje 'zulke'. Zo'n is toch perfect Nederlands, al zal dat in Vlaanderen wel meer gebruikt worden blijkbaar. 
Goldenskull
-
- 24398 messages
- 3086 votes
Ik word sta-pel-gek van 'zo'n' ipv 'zulke' bij een meervoud.
Hier nog iemand 
Kraay
-
- 6190 messages
- 1474 votes
Ik weet niet of het iets Rotterdams is maar volgens mij kan je "zo'n" gebruiken bij een schatting. (vb. Jan heeft zo'n 10 eieren.)
Jeauhan
-
- 879 messages
- 0 votes
Daar is het topic taalfouten voor volgens mij...
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
inderdaad, gezeik over taalfouten hoord in dat andere topic.
Flipman
-
- 7110 messages
- 1141 votes
Ik gebruik zo goed als nooit het woordje 'zulke'. Zo'n is toch perfect Nederlands, al zal dat in Vlaanderen wel meer gebruikt worden blijkbaar.
!
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Dat is gewoon een andere uitspraak van het woord. Ik vind het een slechte zaak om fonetisch te schrijven. Met dezelfde redenering (ietwat gechargeerd) krijg je dan zinnen als "ik hep gistur melluk gedronken", want dat is 'spreektaal' voor "ik heb gister(en) melk gedronken".
Nee, maar ze vallen wel over dit soort futiliteiten.
Ik ben geen Neerlandicus, maar val er wel over 
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12843 votes
Dat is gewoon een andere uitspraak van het woord. Ik vind het een slechte zaak om fonetisch te schrijven.
Op een forum, waar vele indivuen samenzitten en enkel teksten kunnen schrijven is het net erg nuttig.
Zoals met alles hoeft het niet overdreven te worden, maar een beetje onderscheid op basis van dat soort woordjes is zeker niet verkeerd.
Jeauhan
-
- 879 messages
- 0 votes
Ik ben geen Neerlandicus, maar val er wel over
Hoop dat jij en de neerlandicus beiden ongedeerd zijn.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
'Kom is' is helemaal geen AB.
In het dialect wel, maar zeker niet in het 'mooi Vlaams'. 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Zal ook wel Vlaamsch zijn dan.
'Vlaams' aub. 
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Daaruit blijkt toch dat zo'n tot de Belgische Standaardtaal wordt beschouwd. Ik heb het dan enkel over dit woordje en niet over de andere discussie van kom is in plaats van kom eens. Had trouwens geen flauw idee dat zo'n in Nederland niet gebruikt werd. Ook omdat het algemeen in België gebruikt wordt en niet dialect- of streekgebonden is (Antwerpse/Limburgs/Brabants/...)
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Belgische Standaardtaal
Vlaamse standaardtaal.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Vlaamse standaardtaal.
Uiteraard, maar volgens Van Dale is dat Belgisch Nederlands.
Toch bij het taaladvies. Al zullen de Walen er geen jota van begrijpen. 
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Op een forum, waar vele indivuen samenzitten en enkel teksten kunnen schrijven is het net erg nuttig.
Zoals met alles hoeft het niet overdreven te worden, maar een beetje onderscheid op basis van dat soort woordjes is zeker niet verkeerd.
[Bovendien denk ik als ik "is" lees direct aan een persoonsvorm, waardoor de hele zinsconstructie niet meer klopt. Dat komt de leesbaarheid niet ten goede.]
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12843 votes
De harde realiteit spreekt dat tegen aangezien "kom is" wel meer voorkomt op dit forum en ik nog nooit iemand tegengekomen ben die "hebbu" heeft geschreven. Al moet het volgens mij dan wel "hebbuh" zijn.
Verder zie ik weinig verschil tussen het gebruik van dialect en fonetisch schrift, zeker niet wanneer dat fonetisch schrijven een dialect uitdrukt. Het geeft gewoon een zekere taaleigenheid weer die een indivdu weer wat meer individu maakt op een site als deze. Doorgaans wordt het ook niet zwaar misbruikt en het went ook gewoon enorm snel wat de moeilijkere leesbaarheid, zeker voor een taalliefhebber lijkt me, amper een argument maakt om het niet te gebruiken.