- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Veelgemaakte taalfouten op MM
Veelgemaakte taalfouten op MM
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Ah, de 'c'. Hoewel woorden meegaan en achterblijven met de tijd, merk ik dat het alfabet dat niet doet. De fonetische ontwikkeling ervan loopt zwaar achter. Afschaffen die hap met nog een paar andere letters (ch, ...) erbij want het is al moeilijk zat tegenwoordig.
Of wacht, gewoon de woordenboek afschaffen. Dan kan niemand meer fouten maken. Wat zou dat een verrijking van onze taal zijn. Denk alleen al aan de vele woorden die erbij komen.
GinolaEHV
-
- 2127 messages
- 2611 votes
Dat zal inderdaad bijdragen aan de eenheid en begrijpelijkheid van de Nederlandse taal... op den duur zal niemand elkaar meer begrijpen omdat het tempo waarmee de nieuwe woorden de wereld in zullen worden geslingerd niet meer bij te houden is.
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Dat zal inderdaad bijdragen aan de eenheid en begrijpelijkheid van de Nederlandse taal... op den duur zal niemand elkaar meer begrijpen omdat het tempo waarmee de nieuwe woorden de wereld in zullen worden geslingerd niet meer bij te houden is.
Less is more
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2596 votes
Dan spreek je jezelf tegen. Overigens staat 'de boek' ook niet echt goed in een verhaaltje over taal.
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Dan spreek je jezelf tegen.
Overigens staat 'de boek' ook niet echt goed in een verhaaltje over taal.
.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2596 votes
Je juicht toe dat er veel extra woorden worden toegevoegd om vervolgens 'less is more' te roepen. Als dat geen typfoutje is valt dat niet mee nee.
Dat statement erna raakt trouwens echt kant noch wal; heeft niets, maar dan ook echt niets te maken met jezelf tegen spreken.
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Je juicht toe dat er veel extra woorden worden toegevoegd om vervolgens 'less is more' te roepen. Als dat geen typfoutje is valt dat niet mee nee.
Is het zo duidelijker?
Dat statement erna raakt trouwens echt kant noch wal; heeft niets, maar dan ook echt niets te maken met jezelf tegen spreken.
Hando
-
- 1808 messages
- 1434 votes
Wat een hoop kul schrijf je daar Legan. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen waarom.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11904 messages
- 5310 votes
Of wacht, gewoon de woordenboek afschaffen. Dan kan niemand meer fouten maken. Wat zou dat een verrijking van onze taal zijn. Denk alleen al aan de vele woorden die erbij komen.
Kan jij mij dit uitleggen??? Waarom is dit een verrijking van onze taal? Het woordenboek neemt tegenwoordig ook nieuwerwetse kulwoorden op als 'mati', 'osso' en 'oppimpen', is het niet? Over taalverloedering gesproken.
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Wat een hoop kul schrijf je daar Legan. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen waarom.
Kan jij mij dit uitleggen??? Waarom is dit een verrijking van onze taal? Het woordenboek neemt tegenwoordig ook nieuwerwetse kulwoorden op als 'mati', 'osso' en 'oppimpen', is het niet? Over taalverloedering gesproken.
De maatschappij verandert en de taal moet mee veranderen. Hierbij horen 'officiële' woorden als googlen, pimpen, carpoolen, zippen, chippen, photoshoppen, etc... maar dus ook 'straattaal', wat nog sneller verandert en zowat 99% tijdelijk is, als doekoe, lauw, bakra etc...
Het hoort bij het proces. Tegenwoordig is kado een algemeen geaccepteerd woord en hetzelfde geldt voor Nederlands. Ikzelf vind cadeau en Neederlandsch stukken mooier en verfijnder (cq estetischer), maar dat zijn nu dingen die je moet accepteren. Denk je nu echt hoe jij denkt ,dat mensen dat 10, 50, 100, 500 1000, 2000 jaar geleden ook niet zo dachten? Accepteer gewoon dat in feite niets verandert en geniet van de rit.
Totaal iets anders: wist je dat graffiti al bestond in de Romeinse tijd en zelfs daarvoor? Wij zijn niet zo wezenlijk anders dan mensen uit andere generaties. En als we oud zijn zullen velen waarschijnlijk zeggen: Ah, vroeger in mijn tijd... Toen was alles stukken beter... Een beetje off-topic (nog zo'n nieuw woord) geloof ik.
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Je weet dat er een tekort aan leraren en goed onderwijs is als de helft van de users 'toch' als 'tog' schrijft.
KrisV
-
- 8061 messages
- 1173 votes
Tja, als je drietalig bent opgevoedt, ...
Maar voel je geroepen om mij te corrigeren
.

Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Je weet dat er een tekort aan leraren en goed onderwijs is als de helft van de users 'toch' als 'tog' schrijft.
1 - Gebrek aan 'praktijkervaring':
De beste leraren zijn niet diegenen die een lerarenopleiding hebben gevolgd maar juist diegenen die 'doorstromen' vanuit de praktijk. Na meer dan 10 jaar middelbare school en hoger (en nog steeds) kan ik dit gerust concluderen. Het maakt niet uit of je een leraar bent, een arts, een econoom, een schilder, minister van financiën, ... Hoe 'corny' het ook klinkt: Oefening is wat kunst baart en niet één of ander boekje.
2 - Technologische vooruitgang:
De mens gebruikt door allerlei uitvindingen minder zijn hersenen, en wie kan ze dat kwalijk nemen. Neem maar als voorbeeld hoofdrekenen. Vergelijk een redelijk opgeleide 50+ met een 40+, 30+ en een 20+. Zelfs ik merk dat oudere mensen onze meerderen zijn. En hoe komt dat nu? Simpel, de rekenmachine. Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen wat er gebeurt met iets dat steeds minder intensief wordt gebruikt. Hetzelfde principe geldt voor taal.
Dit zijn dingen die niet kunnen verdwijnen middels bijvoorbeeld een zak geld (hoger salaris, meer leraren, ...).

.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Het grootste gedeelte is gewoon 'onwil' en 'desinteresse'.. Daar ben ik vast van overtuigd.
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Het grootste gedeelte is gewoon 'onwil' en 'desinteresse'.. Daar ben ik vast van overtuigd.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Tegenwoordig is kado een algemeen geaccepteerd woord
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
"kado" komt mij wel bekend voor uit vele debatten rond de NL taal enkele jaren geleden. Daar was men vooral bezig met zulke veranderingen, om dat Franse een beetje uit onze taal te krijgen geloof ik.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3280 votes
2 - Technologische vooruitgang:
De mens gebruikt door allerlei uitvindingen minder zijn hersenen
Lijkt me sterk. We gebruiken onze hersens anders maar niet minder.
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Lijkt me sterk. We gebruiken onze hersens anders maar niet minder.
film_kaza
-
- 3140 messages
- 0 votes
Het enige wat ik over taalfouten kan zeggen is dat ikzelf ze vaak maak. Mijn Nederlands is erg slecht als ik het zo lees. Hoop dat andere daar rekening mee kunnen houden..
Maar als andere er sirrieus boos van kunnen worden vind ik het erg. Als de zinnen tenminste duidelijk (met een eventueel foutje) zijn moet het niet een geheel probleem zijn. Als iemand niet zo goed Nederlands kan als de foutloze experts is het geen ramp waar iedereen zich mee moet bemoeien
Dat er taal fouten gemaakt worden weet ik wel. Maar ik wordt moe van dat soort huilebalken die konstant zitten te janken.
Dat het fout geschreven wordt komt denk ik door snel schrijven.
Ook dialecten spelen een rol waardoor sommige woorden anders geschreven worden omdat ze het zo zeggen.
Ik vind als je het begrijpt er ook niet over moet gaan zeuren.
Goed gesproken.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3280 votes
Als ik mijn voorbeeld van hoofdrekenen aanhaal, is het een overtuigende KO. Neem maar een wiskundeleraar van 30 en eentje van 50. Overduidelijk wie zou winnen. En de reden is onder andere door de technologische vooruitgang wat in principe altijd voordelen maar ook nadelen met zich meebrengt.
Die heeft er inderdaad voor gezorgd dat de kunst van het hoofdrekenen is afgenomen. Er zijn echter wel een hoop dingen die ik, door de technologische vooruitgang beter kan. Zo kan ik waarschijnlijk een stuk beter multitasken en is mijn hand-oog coördinatie een stuk beter door het spelen van computerspellen.
We gebruiken onze hersens dus anders, niet minder. Misschien nog wel meer zelfs door het enorme bombardement aan prikkels dat op ons afkomt.
Het enige wat ik over taalfouten kan zeggen is dat ikzelf ze vaak maak. Mijn Nederlands is erg slecht als ik het zo lees. Hoop dat andere daar rekening mee kunnen houden..
Als je gewoon even de tijd neemt je bericht na te lezen zie je toch ook wel dat een woord als "sirrieus" helemaal nergens op slaat?
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
We gebruiken onze hersens dus anders, niet minder. Misschien nog wel meer zelfs door het enorme bombardement aan prikkels dat op ons afkomt.
Als een normaal persoon van 26 de bijbel alleen kan lezen indien het de allernieuwste vertaling betreft, dan schort er wat.
Als men met simpele huis- en tuin klusjes als een gaatje boren, behangen of zelfs een lampje verwisselen al moeite heeft, dan schort er wat.
Als met met pijn en moeite uit de hoofd 6 * 8 kan uitrekenen, dan schort er wat.
Als je een band van je fiets nauwelijks kan plakken, dan schort er wat.
En in alle gevallen (persoonlijk vaak genoeg meegemaakt) betreft het zowel afgestudeerden van de universiteit als lageropgeleiden. Nee, hersenen worden anders gebruikt maar tevens ook minder door het gebrek aan echte stimulansen.
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Juist, want behangen, een boormachine hanteren en banden plakken zijn echte hersenkrakers. 
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Raar maar helaas waar.
Dat zijn gewoon dingen die je leert door ze te doen; niet door erbij na te denken. Dat er tegenwoordig steeds minder mensen zijn die dergelijke taken kunnen vervullen heeft m.i. meer te maken met - ik citeer speedy - onwil en desinteresse voor de betreffende bezigheden. Het aanbod activiteiten is met de komst van de technologie veel groter dan voorheen. Het is dus logisch dat men minder aandacht besteed aan banaliteiten waar men weinig tot geen plezier aan beleeft.
Die uitspraak hoor ik steeds vaker, maar ik snap nog steeds niet hoe men bij die gedachte komt.
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Dat zijn gewoon dingen die je leert door ze te doen; niet door erbij na te denken. Dat er tegenwoordig steeds minder mensen zijn die dergelijke taken kunnen vervullen heeft m.i. meer te maken met - ik citeer speedy - onwil en desinteresse voor de betreffende bezigheden.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3280 votes
Anders altijd maar tevens minder omdat alles kant en klaar wordt gemaakt. Films, games, muziek, ... worden visueel aantrekkelijker maar met steeds minder inhoud.
Nonsens. Er worden nog genoeg inhoudelijke films gemaakt en games vragen juist veel meer van onze hersens dan het lezen van een boek.
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Nonsens. Er worden nog genoeg inhoudelijke films gemaakt en games vragen juist veel meer van onze hersens dan het lezen van een boek.
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Hoeveel van deze gevallen heb jij eigenlijk meegemaakt? Ik krijg sterk de indruk dat je kortzichtig aan het generaliseren bent. Anyway, ik vind het moeilijke te geloven dat de mens van nu slechter is dan de mens van voorheen op het gebied van lampjes verwisselen als gevolg van geëvolueerde hersenen. We laten het beter hierbij, omdat de discussie hoogstwaarschijnlijk op een welles-nietes-spelletje zou uitlopen.
Heb ik gedaan, anders zou ik het er niet mee oneens kunnen zijn natuurlijk.
Als je blijft kijken naar films als The Blues Brothers en Home Alone is het volkomen normaal dat in jouw ogen de hedendaagse cinema over weinig diepgang beschikt.
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Hoeveel van deze gevallen heb jij eigenlijk meegemaakt? Ik krijg sterk de indruk dat je kortzichtig aan het generaliseren bent.
Anyway, ik geloof er niks van dat onze hersenen zo geëvolueerd zijn, dat de mens van nu slechter is in pitjes verwisselen dan de mens van voorheen.
Als je blijft kijken naar films als The Blues Brothers en Home Alone is het volkomen normaal dat je oubollige kluchten dieper vindt dan hedendaagse cinema.
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Ah, je hapt. Leuk. Graag verneem ik wat jij dan wel als inhoudelijk sterke films beschouwd.