- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Veelgemaakte taalfouten op MM
Veelgemaakte taalfouten op MM
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Ik adoreer dialect
. Maar een fraai stukje AN kan ik ook wel pruimen.
En zo hoor het 
Spijtoptant
-
- 170 messages
- 0 votes
Da's toch vreemd, aangezien het eerste effectief verwarring in betekenis schept terwijl het tweede duidelijk zijn betekenis houdt (en vaak emotiever is dus meer inhoudelijke informatie bevat).
Zo zou je het kunnen zien, maar in mijn perceptie werkt het anders. Een woord dat nog een beetje op het originele lijkt kan ik makkelijk thuisbrengen, maar samengetrokken woorden 'kvind' (ik vind) of woorden als 'd8' (dacht), '1voudig' (éénvoudig) of 'ge4t' (gevierd), daar hebben mijn hersens blijkbaar meer herkenningsproblemen mee.
Misschien komt het omdat ik nooit SMS of MSN als communicatiemiddel heb en het dus niet gewend ben, misschien is het gewoon biologisch bepaald... feit is dat het zo is.
Maar angst, dat ik bang ben voor dat soort taaluitingen, nee, dat is het zeker niet. En ik denk bij velen niet, maar ik kan natuurlijk enkel voor mezelf spreken.
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Taal is constant in beweging, dat is een feit. Maar dat er mensen zijn die simpele woorden niet correct kunnen schrijven is toch wel erg. Enkele 'simpele' woorden die vaak fout worden geschreven zijn IMO:worden ipv woorden; prij ipv prei; ontbeit ipv ontbijt; machien ipv machine; veder ipv verder; popen ipv poppen; regilieus ipv religieus. Op MM is tegenwoordig één van de meest gemaakte fouten het woord 'tog'.
maar tog is die leuk.... krijgt hij tog 2.5 sterren!
TonyMontana
-
- 394 messages
- 4803 votes
Taal is constant in beweging, dat is een feit. Maar er mensen zijn die simpele woorden niet correct kunnen schrijven is toch wel erg. Tegenwoordig is een van de meest gemaakte fouten het woord toch.
Maar zoals ik al zei, taal is constant in beweging. Dus over 25 jaar heeft 'toch' plaats gemaakt voor 'tog' in de Van Dale. Lang leve de (d)evolutie.
nog enkele veel gemaakte fouten:
noch ipv nog
egt ipv echt
wo2-Freak
-
- 834 messages
- 0 votes
Ik snap het niet hoor, wat een stelletje zeikerds 
Bij de ondertiteling staat er meestal: Toch
maar weer in dezelfde film zie ik staan: Tog
In nederlands-taal boek staat er soms: Toch
Maar soms ook: Tog
Ik weet het niet hoor, ik gebruik wel gewoon tog
Of het nu fout is of niet, we zitten hier op MM. Ik ga geen Grammatica of spelling doen.
Het lijkt me sterk dat iemand zijn spelling zo fout is dat heel zijn tekst niet te begrijpen is! Wat een onzin 
Wat denken jullie als ik schrijv: Toch
Dan denken jullie ''Tog'' dat ik bedoel: Tog?
Of denken jullie dat ik dan bedoel: Olifant?
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Tog in een Nederlands taalboek? Dat zal wel Zuid-Afrikaans zijn zeker? Tog bestaat in het Nederlands helemaal niet.
tukkerstein
-
- 2216 messages
- 3467 votes
"Tog" is gewoon MSN-taal. Ik dacht dat de meesten dat bewust fout spelden! Een paar fouten is niet erg, maar ik denk dat mensen je wel minder serieus nemen als je ch/g-fouten maakt, ook op Moviemeter.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11904 messages
- 5309 votes
Er is een user (ik noem geen namen) die heeft het altijd over 'de einde' . Ergernis!
wo2-Freak
-
- 834 messages
- 0 votes
Tog in een Nederlands taalboek? Dat zal wel Zuid-Afrikaans zijn zeker? Tog bestaat in het Nederlands helemaal niet.
Tog wel. Ik heb me Nederlands-Taal boek bijgepakt en dit staat er in een stukje tekst:
''...tog kreeg de jongen straf...''
Misschien fout in het boek ofzo?
Want een aantal bladzijdes later staat het vol met:
Toch
En wanneer ik: Toch schrijf op MM, zeggen sommige dat dat fout is.
Ook als ik Nog of Noch schrijf krijg ik nooit duidelijkheid 
Dus maakt mij niets meer uit.
wo2-Freak
-
- 834 messages
- 0 votes
"Tog" is gewoon MSN-taal. Ik dacht dat de meesten dat bewust fout spelden! Een paar fouten is niet erg, maar ik denk dat mensen je wel minder serieus nemen als je ch/g-fouten maakt, ook op Moviemeter.
Waarom minder serieus dan? Het gaat op MM toch om dat je duidelijk schrijft en voornamelijk over films discusseert?
Maar ja, wat maakt het uit wanneer je: Nog schrjft ipv Noch?
Mensen denken dan niet meteen dat je olifant bedoelt neem ik aan?
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11904 messages
- 5309 votes
Je valt in herhaling. Nee, maar het is taalverloedering en ik kan me voorstellen dat mensen daar zwaar de balen van hebben.
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Tog wel. Ik heb me Nederlands-Taal boek bijgepakt en dit staat er in een stukje tekst:
''...tog kreeg de jongen straf...''
Misschien fout in het boek ofzo?
Want een aantal bladzijdes later staat het vol met:
Toch
En wanneer ik: Toch schrijf op MM, zeggen sommige dat dat fout is.
Ook als ik Nog of Noch schrijf krijg ik nooit duidelijkheid 
Dus maakt mij niets meer uit.
Voorbeeldje:
"Waarom raken jouw berichten altijd kant noch wal? Een overvloed aan ellenlange berichten, maar toch zonder enige inhoud. Verduidelijking op verduidelijking en nog geen punt kunnen maken."
En nee, 'tog' bestaat niet, of de volledige zin moet "Van de her-tog kreeg de jongen straf" geweest zijn.
En ja, ik kan me er ook aan ergeren. Iedereen heeft zo zijn allergieën.
TonyMontana
-
- 394 messages
- 4803 votes
Voorbeeldje:
"Waarom raken jouw berichten altijd kant noch wal? Een overvloed aan ellenlange berichten, maar toch zonder enige inhoud. Verduidelijking op verduidelijking en nog geen punt kunnen maken."
geweldig!!!
een ander veel volkomende fout:
- zij ipv zei
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
het plot => de plot
Inderdaad! Als ik er ooit aan denk dan gebruik ik 'de', maar meestal gebruik ik gewoon 'het' terwijl dat gewoon fout is.
tukkerstein
-
- 2216 messages
- 3467 votes
Het is inderdaad "de plot", een fout die ik zelf tot op heden ook maakte. Zal niet meer gebeuren.
Nog een paar die ik al eens eerder heb genoemd:
*triologie ipv trilogie
*actie film, komedie film ipv actiefilm, komediefilm (Engelse ziekte)
Daarnaast lees ik regelmatig "veel goede acties" bij actiefilms. Ik vraag me af of dat woord in die zin wel op de juiste manier in het meervoud is geplaatst. Iemand die dat weet?
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Daarnaast lees ik regelmatig "veel goede acties" bij actiefilms. Ik vraag me af of dat woord in die zin wel op de juiste manier in het meervoud is geplaatst. Iemand die dat weet?
Ligt er aan wat ermee bedoeld wordt.
Als het gaat om 'acties' in de zin van een aantal afzonderlijke handelingen (Jackie Chan die een koprol maakt, Jackie Chan die een vuist ontduikt, Jackie Chan die een broodje smeert etc.), dan is het goed.
Wordt er 'actie' als tegenovergestelde van 'rust' mee bedoeld ("Te veel actie in de voetbalwereld, geef mij maar golf."), dan is de meervoudsvorm niet op zijn plaats lijkt me. Maar een echte taalregel hiervoor bestaat volgens mij niet.
tukkerstein
-
- 2216 messages
- 3467 votes
Ik bedoel met "actie" het tegenovergestelde van "rust", als er in een film bijvoorbeeld veel grote gevechtsscènes te zien zijn en er dan wordt geschreven "de film bevat veel acties" (en dan slaat "actie" op één afzonderlijke gevechtsscène, niet op afzonderlijke handeling).
kos
-
- 46690 messages
- 8847 votes
1 van de weinig dingen waar ik me aan erger is als er staat 'leuke film om te kijken'.
Ja dus, niet om op je brood te smeren of zo, wat moet je er anders mee doen.
.
wo2-Freak
-
- 834 messages
- 0 votes
Wat maakt het eigenlijk allemaal uit als jullie ''het'' tog wel snappen?
Ik ben moe geworden door de Nederlandse taal man 
Ik had voor afgelopen 3 Grammatica & Spelling punten de volgende cijfers;
Spelling Toets 1: 1.6 ----> Weging = 3x !!
Spelling Toets 2: 2.0 ----> Weging = 3x !!
Grammatica Toets: 5.8 ----> Weging = 1x !! +
Omdat het eindelijk een voldoende is telt het maar 1x mee 
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Ik ben moe geworden door de Nederlandse taal man 
Ik had voor afgelopen 3 Grammatica & Spelling punten de volgende cijfers;
Spelling Toets 1: 1.6 ----> Weging = 3x !!
Spelling Toets 2: 2.0 ----> Weging = 3x !!
Grammatica Toets: 5.8 ----> Weging = 1x !! +
Omdat het eindelijk een voldoende is telt het maar 1x mee 
. Jij gebruikt het woord tog bijvoorbeeld, maar ik ken ook mensen die niet eens een zin van 5 woorden foutloos kunnen schrijven. En hoewel ik mij daar niet aan erger, zegt het wel wat over de desbetreffende persoon.
'Waat mak het ut ijgenleik alemal ut als juli het tog wel snapen. 
wo2-Freak
-
- 834 messages
- 0 votes
Ik heb het zo geschreven hoor...
Maar mij werdt op MM gezegd dat ''toch'' (met ch dus) fout is. Zo schreef ik het altijd. En nu is ''tog'' weer fout? Ik snap het allemaal niet meer hoor 
Co Jackso
-
- 21924 messages
- 2791 votes
Maar mij werdt op MM gezegd dat ''toch'' (met ch dus) fout is. Zo schreef ik het altijd. En nu is ''tog'' weer fout? Ik snap het allemaal niet meer hoor 
Tog is en blijft fout. Verder is "werdt" ook geen woord.
Tommeh
-
- 7317 messages
- 3296 votes
Dan open je toch even het woordenboek om het te checken? 'tog' is geen Nederlands woord, 'toch' wel.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3280 votes
Op "werdt" zou eigenlijk de doodstraf moeten staan.
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Sommige lui hebben gewoon een 'het is internet maar dus ik hoef dan niet op mijn spelling te letten, want ze snappen me toch wel' instelling. Maar af en toe zitten er een paar tussen die klaarblijkelijk nooit hebben opgelet tijdens de Nederlandse les.
Hando
-
- 1808 messages
- 1434 votes
Ik heb het zo geschreven hoor...
Veel mensen vinden het gewoon spuuglelijk en niet lekker lezen. Als een film lelijk is gefilmd dan is het ook geen excuus om te zeggen dat het publiek het toch wel begrijpt?
Verder maken mensen, hoe onterecht dat ook is, op basis van je spelling allerlei aannames over je persoonlijkheid en die zijn op basis van sommige spelfouten niet al te positief.