• 177.969 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.052 votes
Profile

Veelgemaakte taalfouten op MM

herder

• 425 messages
  • 0 votes

Zelfs hier worden er veel fouten gemaakt. Niemand is betrouwbaar merk ik:P

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Wat bedoel je met 'zelfs hier'?

Minotaures

• 7810 messages
  • 2534 votes

In dit topic, zal die bedoelen.

Waar ik veel moeite mee heb is de stammen, dus inderdaad de stam+e, stam+t, enz. Tijdens het schrijven van berichten probeer ik er zo goed op te letten, maar ze zullen toch altijd een fout of meerdere bevatten.

Dus het komt erop neer dat ik met zulke dingen moeite mee heb. Voorbeeld: een mooi(e?) huis of wat een lelijk(e?) fiets. Meestel tik ik de 'e' er op, maar of dit altijd goed is is bijna zeker van niet.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Bij Tree of Life:

Ik maak zelf veel slordige typfouten en ik stoor me ook niet snel aan zulke fouten van anderen, maar drie (of eigenlijk zelfs vier) taalfouten van verschillende aard in een zin van zes woorden is toch ook best knap:

- een verhaspelde uitdrukking

- een d/t fout

- een spelfout (tweemaal dezelfde)

lagaiske wrote:

Nog boter nog vis vindt ik.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Dit vind ik eerder iets voor de memorabele quotes . Die van lagaiske bedoel ik dan.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

De Site >> Gebruikers >> Vakantie

jarno1975 wrote:

Haha, dat had inderdaad erg toevallig geweest!

Had je ook naar Orlando gegaan dan?

Weer iets van onder de rivieren? Had i.p.v. was gebruiken?

MatthijsGr00t

• 14031 messages
  • 1342 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Bij Tree of Life:

Ik maak zelf veel slordige typfouten en ik stoor me ook niet snel aan zulke fouten van anderen, maar drie (of eigenlijk zelfs vier) taalfouten van verschillende aard in een zin van zes woorden is toch ook best knap:

- een verhaspelde uitdrukking

- een d/t fout

- een spelfout (tweemaal dezelfde)

(quote)

hahaha. Mijn Nederlands is ook niet erg sterk maar dat is echt geniaal!

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Apollinisch wrote:

(quote)

Ik heb het, zeker in een zin als deze, nog nooit gehoord.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Apollinisch wrote:

(quote)

Ik als ex-Brabantse heb dit ook nog nooit gehoord. Ik denk dat het meer iets persoonlijks is dan dat het regiogebonden is.

jarno1975 (moderator series)

• 10970 messages
  • 2790 votes

Had ik dat geschreven?

Geen idee of het correct Nederlands is, maar blijkbaar niet dus.

PEN15

• 1281 messages
  • 637 votes

Ik heb een opmerking: Wat ik hier vaak lees is een reactie met "kijkt lekker weg". Kan iemand me helpen met uitleg wat dat tegenwoordig betekent? Ik dacht dat wegkijken het zelfde was als niet kijken/wegdraaien/de andere kant uit kijken. Dus hoe kan lekker wegkijken hetzelfde zijn als prettig, interesse behouden in een film?

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Goeie vraag eigenlijk. Het lijkt me een typisch Nederlands uitdrukking. Met die lekker erin zal het wel positief zijn zeker?

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Het is eigenlijk hetzelfde als het gebruik van "leest lekker weg" bij boeken of "luistert lekker weg" bij muziek. Niet te ingewikkeld, vermakelijk, prettig, enz. Het is dus niet de persoon die lekker wegkijkt, maar de film kijkt lekker weg. Dat is dus nogal een verschil in betekenis.

• 31144 messages
  • 5447 votes

In Vlaanderen worden 'leest lekker weg' en 'luister lekker weg' niet (standaard) gebruikt. Lekker is bij ons enkel gerelateerd aan eten. In Nederland heeft het ook de betekenis van 'leuk'.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Er is wel een nuanceverschil tussen lekker en leuk hoor. Lekker heeft ook met een bepaalde mate van gemak (kost niet teveel inspanning) te maken.

Lekker is bij ons enkel gerelateerd aan eten.
Dus jullie Belgen vinden (bijvoorbeeld) seks niet 'lekker'?

• 31144 messages
  • 5447 votes

We 'vinden' het wel lekker (de Nederlandse lekker dan) maar zullen over seks niet meteen zeggen dat het lekker is.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

narva77 (crew films)

• 12723 messages
  • 6540 votes

Tja, die Vlamingen noemen neuken of vrijen dan weer "poepen". Bedenkelijk...

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Ik zie de laatste tijd erg veel simpele 'd', 't' en 'dt' fouten.

Regelmatig zie ik 'gebeurt" in de tegenwoordige tijd met een "d" geschreven. (Voorbeeld: "Er 'gebeurd' weinig in deze film")

Ik snap niet dat mensen zulke simpele grammatica fout doen.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

narva77 wrote:

Tja, die Vlamingen noemen neuken of vrijen dan weer "poepen". Bedenkelijk...

Het woord gaat terug op poppen ‘met poppen spelen, als afleiding van pop. Daaruit ontwikkelden zich de betekenissen ‘koesteren, strelen’ en ‘het minnespel spelen, vrijen, neuken’. (Etym. Woord. Ned.)

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

En als je nou moet poepen? Ga je dan kakken? Schijten? Kleien? Bouten? Een bruine trui breien?

Toch handig om te weten hoe dat in Vlaanderen wordt genoemd.

Ik heb ooit een keer in Vlaanderen in een "frietkot" Vlaamse friet besteld. Toen ik het zei realiseerde ik me dat ik het woord "Vlaamse" in Vlaanderen weg kan laten.

Stel dat ik als 'dommen Hollander' ook nog had gevraagd of ik ergens kan poepen. (hoewel ik dat in Nederland ook niet zo direct zou benoemen overigens)

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Kakken, en als het snel en marginaal is, schijten.

Vlamingen maken dikwijls dezelfde fout in Frankrijk. In plaats van te vragen naar een baguette (stokbrood), vragen wij naar een 'Frans' brood.

Ik kreeg eens als antwoord: "Monsieur, tous les pains ici sont des pains Francais" (Meneer, alle broden zijn hier Frans.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Nou, zo'n antwoord kreeg ik dus ook: "Meneer, u bent in Vlaanderen dus verkopen wij alleen maar Vlaamse friet"

Ik ben er trouwens toen wel achter gekomen dat de Vlaamse friet in Nederland geen Vlaamse friet is.

Zo lekker als in Vlaanderen heb ik ze in Nederland nog nooit gegeten.

Dreiecke

• 2768 messages
  • 902 votes

Volgens mij gebruiken ze daar ander vet (?) Meer dierlijk, hoorde ik ooit.

stfuympos

• 13359 messages
  • 731 votes

Hannibal wrote:

Ik ben er trouwens toen wel achter gekomen dat de Vlaamse friet in Nederland geen Vlaamse friet is.

Zo lekker als in Vlaanderen heb ik ze in Nederland nog nooit gegeten.

Ken er twee in amsterdam, maar idd. de meeste weten niet eens wat het is, best triest eigenlijk.

stfuympos

• 13359 messages
  • 731 votes

Dreiecke wrote:

Volgens mij gebruiken ze daar ander vet (?) Meer dierlijk, hoorde ik ooit.

In vlaanderen gebruiken ze ook niet allemaal de zelfde vet.

Speedy vertel ons kaaskoppen even wat echte vlaamse friet is!

Dreiecke

• 2768 messages
  • 902 votes

zeker weer een of ander onbekend Belgisch slangwoord

(ik had het over bv reuzel, dat hoorde ik een keer)

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

De beste friet werd (wordt) gebakken in ossewit. Dat is gesmolten en gefilterd rundsvet dat uitermate geschikt is om te frituren omdat het zeer goed bestand is tegen oxidatie en verbranden.

Het is een mythe dat plantaardige olie 'gezonder' zou zijn, omdat deze verschrikkelijk snel oxideren, sommige zelfs al na een paar bakbeurten, wat betekent dat ze snel ongezonder worden dan rundsvet (lees ossewit). Tel daar nog bij dat ossewit zeer goedkoop is, gaat men het makkelijker vervangen.,

Ik denk niet dat het in Nederlandse supermarkten te vinden is, maar in Vlaanderen zeker, zoals bij Delhaize. Sommige kleine beenhouwers smelten ht zelf ook nog.

Edit: ik krijg net te horen dat het in Nederland te vinden zou zijn bij JumbO en Sligro.

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Haha, mijn moeder is toevallig laatst ook weer overgestapt (na jaren) op Ossewit en nu is ze het iedereen aan het aanraden.

Inderdaad te halen bij de Jumbo, maar volgens mij ook nog wel in andere (grotere) supermarkten.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Niet geschikt voor vegetariërs dus.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.