- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Veelgemaakte taalfouten op MM
Veelgemaakte taalfouten op MM
herder
-
- 425 messages
- 0 votes
Zelfs hier worden er veel fouten gemaakt. Niemand is betrouwbaar merk ik:P
Minotaures
-
- 7810 messages
- 2534 votes
In dit topic, zal die bedoelen.
Waar ik veel moeite mee heb is de stammen, dus inderdaad de stam+e, stam+t, enz. Tijdens het schrijven van berichten probeer ik er zo goed op te letten, maar ze zullen toch altijd een fout of meerdere bevatten.
Dus het komt erop neer dat ik met zulke dingen moeite mee heb. Voorbeeld: een mooi(e?) huis of wat een lelijk(e?) fiets. Meestel tik ik de 'e' er op, maar of dit altijd goed is is bijna zeker van niet.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Bij Tree of Life:
Ik maak zelf veel slordige typfouten en ik stoor me ook niet snel aan zulke fouten van anderen, maar drie (of eigenlijk zelfs vier) taalfouten van verschillende aard in een zin van zes woorden is toch ook best knap:
- een verhaspelde uitdrukking
- een d/t fout
- een spelfout (tweemaal dezelfde)
Nog boter nog vis vindt ik.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Dit vind ik eerder iets voor de memorabele quotes
. Die van lagaiske bedoel ik dan.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
De Site >> Gebruikers >> Vakantie
Haha, dat had inderdaad erg toevallig geweest!
Had je ook naar Orlando gegaan dan?
MatthijsGr00t
-
- 14031 messages
- 1342 votes
Bij Tree of Life:
Ik maak zelf veel slordige typfouten en ik stoor me ook niet snel aan zulke fouten van anderen, maar drie (of eigenlijk zelfs vier) taalfouten van verschillende aard in een zin van zes woorden is toch ook best knap:
- een verhaspelde uitdrukking
- een d/t fout
- een spelfout (tweemaal dezelfde)
hahaha. Mijn Nederlands is ook niet erg sterk maar dat is echt geniaal!
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Ik heb het, zeker in een zin als deze, nog nooit gehoord.
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Ik als ex-Brabantse heb dit ook nog nooit gehoord. Ik denk dat het meer iets persoonlijks is dan dat het regiogebonden is.
jarno1975 (moderator series)
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Had ik dat geschreven? 
Geen idee of het correct Nederlands is, maar blijkbaar niet dus.
PEN15
-
- 1281 messages
- 637 votes
Ik heb een opmerking: Wat ik hier vaak lees is een reactie met "kijkt lekker weg". Kan iemand me helpen met uitleg wat dat tegenwoordig betekent? Ik dacht dat wegkijken het zelfde was als niet kijken/wegdraaien/de andere kant uit kijken. Dus hoe kan lekker wegkijken hetzelfde zijn als prettig, interesse behouden in een film?
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Goeie vraag eigenlijk. Het lijkt me een typisch Nederlands uitdrukking. Met die lekker erin zal het wel positief zijn zeker?
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Het is eigenlijk hetzelfde als het gebruik van "leest lekker weg" bij boeken of "luistert lekker weg" bij muziek. Niet te ingewikkeld, vermakelijk, prettig, enz. Het is dus niet de persoon die lekker wegkijkt, maar de film kijkt lekker weg. Dat is dus nogal een verschil in betekenis.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
In Vlaanderen worden 'leest lekker weg' en 'luister lekker weg' niet (standaard) gebruikt. Lekker is bij ons enkel gerelateerd aan eten. In Nederland heeft het ook de betekenis van 'leuk'.
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Er is wel een nuanceverschil tussen lekker en leuk hoor. Lekker heeft ook met een bepaalde mate van gemak (kost niet teveel inspanning) te maken.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
We 'vinden' het wel lekker (de Nederlandse lekker dan) maar zullen over seks niet meteen zeggen dat het lekker is. 
narva77 (crew films)
-
- 12723 messages
- 6540 votes
Tja, die Vlamingen noemen neuken of vrijen dan weer "poepen". Bedenkelijk... 
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Ik zie de laatste tijd erg veel simpele 'd', 't' en 'dt' fouten.
Regelmatig zie ik 'gebeurt" in de tegenwoordige tijd met een "d" geschreven. (Voorbeeld: "Er 'gebeurd' weinig in deze film")
Ik snap niet dat mensen zulke simpele grammatica fout doen.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Tja, die Vlamingen noemen neuken of vrijen dan weer "poepen". Bedenkelijk...
Het woord gaat terug op poppen ‘met poppen spelen, als afleiding van pop. Daaruit ontwikkelden zich de betekenissen ‘koesteren, strelen’ en ‘het minnespel spelen, vrijen, neuken’. (Etym. Woord. Ned.)
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
En als je nou moet poepen? Ga je dan kakken? Schijten? Kleien? Bouten? Een bruine trui breien?
Toch handig om te weten hoe dat in Vlaanderen wordt genoemd. 
Ik heb ooit een keer in Vlaanderen in een "frietkot" Vlaamse friet besteld. Toen ik het zei realiseerde ik me dat ik het woord "Vlaamse" in Vlaanderen weg kan laten.
Stel dat ik als 'dommen Hollander' ook nog had gevraagd of ik ergens kan poepen. (hoewel ik dat in Nederland ook niet zo direct zou benoemen overigens) 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Kakken, en als het snel en marginaal is, schijten.
Vlamingen maken dikwijls dezelfde fout in Frankrijk. In plaats van te vragen naar een baguette (stokbrood), vragen wij naar een 'Frans' brood.
Ik kreeg eens als antwoord: "Monsieur, tous les pains ici sont des pains Francais" (Meneer, alle broden zijn hier Frans. 
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Nou, zo'n antwoord kreeg ik dus ook: "Meneer, u bent in Vlaanderen dus verkopen wij alleen maar Vlaamse friet"
Ik ben er trouwens toen wel achter gekomen dat de Vlaamse friet in Nederland geen Vlaamse friet is.
Zo lekker als in Vlaanderen heb ik ze in Nederland nog nooit gegeten.
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
Volgens mij gebruiken ze daar ander vet (?) Meer dierlijk, hoorde ik ooit.
stfuympos
-
- 13359 messages
- 731 votes
Ik ben er trouwens toen wel achter gekomen dat de Vlaamse friet in Nederland geen Vlaamse friet is.
Zo lekker als in Vlaanderen heb ik ze in Nederland nog nooit gegeten.
stfuympos
-
- 13359 messages
- 731 votes
Volgens mij gebruiken ze daar ander vet (?) Meer dierlijk, hoorde ik ooit.
Speedy vertel ons kaaskoppen even wat echte vlaamse friet is! 
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
zeker weer een of ander onbekend Belgisch slangwoord 
(ik had het over bv reuzel, dat hoorde ik een keer)
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
De beste friet werd (wordt) gebakken in ossewit. Dat is gesmolten en gefilterd rundsvet dat uitermate geschikt is om te frituren omdat het zeer goed bestand is tegen oxidatie en verbranden.
Het is een mythe dat plantaardige olie 'gezonder' zou zijn, omdat deze verschrikkelijk snel oxideren, sommige zelfs al na een paar bakbeurten, wat betekent dat ze snel ongezonder worden dan rundsvet (lees ossewit). Tel daar nog bij dat ossewit zeer goedkoop is, gaat men het makkelijker vervangen.,
Ik denk niet dat het in Nederlandse supermarkten te vinden is, maar in Vlaanderen zeker, zoals bij Delhaize. Sommige kleine beenhouwers smelten ht zelf ook nog.
Edit: ik krijg net te horen dat het in Nederland te vinden zou zijn bij JumbO en Sligro. 
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Haha, mijn moeder is toevallig laatst ook weer overgestapt (na jaren) op Ossewit en nu is ze het iedereen aan het aanraden.
Inderdaad te halen bij de Jumbo, maar volgens mij ook nog wel in andere (grotere) supermarkten.