- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Veelgemaakte taalfouten op MM
Veelgemaakte taalfouten op MM
JDSsmetje
-
- 6568 messages
- 2313 votes
Maar dat mag niet altijd werd mij zo eens gezegd.
JDSsmetje
-
- 6568 messages
- 2313 votes
Maar ja, natuurlijk, dat antwoord werd bij al eens gegeven.
PaulieWalnuts
-
- 1239 messages
- 815 votes
MM loopt de laatste tijd vol met slecht spellende scholieren, heb ik het idee.
Ergernissen:
enigsinds....ENIGSZINS a.u.b.
Waar ik me ook vaak aan erger is dat mensen "is" schrijven in plaats van "eens" of "'s"
En iemand die "Dat word" schrijft neem ik op voorhand al niet serieus.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Een fout die ik veel zie en ook zelf vaak in de haast maak is deze (werd ik net nog voor op de vingers getikt door kappeuter!):
Het excentrieke koppel Arden en Suzy Buckley runnen een eigen detectivebureau. Dus 'runnen' i.p.v. 'runt'.
U-96
-
- 11875 messages
- 2064 votes
Een fout die ik veel zie en ook zelf vaak in de haast maak is deze (werd ik net nog voor op de vingers getikt door kappeuter!):
Het excentrieke koppel Arden en Suzy Buckley runnen een eigen detectivebureau. Dus 'runnen' i.p.v. 'runt'.
Hetzelfde als "De NS zijn...". Klopt toch echt niet. Moet "De NS is..."
Ik hoor dan vaak het argument dat spoorwegen meervoud is, maar het is een NAAM.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Volgens mij
@ U-96 de Nederlandse spoorwegen = meervoud, betekende NS = de Nederlandse spoorweg dan was het enkelvoud.
@ Baggerman bedoel je dat dat fout is of goed? Als het goed is begrijp ik het niet. Het excentrieke koppel runt een eigen detectivebureau. Arden en Suzy die samen een koppel vormen runnen een eigen detectivebureau.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Het koppel is enkelvoud, dus dan moet het 'runt' zijn. Maar bij woorden als 'een paar' kan het allebei, een paar mensen is meervoud, een paar schoenen enkelvoud.
kos
-
- 46690 messages
- 8846 votes
Geef kappeuter maar een tik terug want dit klopt dus echt niet.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Tikje terug aan Baggerman. Ik had het goed verbeterd, maar hij legt het nu verkeerd uit... 
Ik zou zweren dat het hier gisteravond wel juist stond trouwens.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Mmmm. Baggerman moet 'rund' zijn. 
Ik snapte het wel, maar schreef het wat krom op. De laatste zin bedoelde ik in deze trant: Dus MET 'runnen' i.p.v. 'runt'. en dat sloeg dan op de eerste zin waarin ik zei dat ik deze fout vaak zie.
Kappeuter treft in ieder geval geen blaam! 
Don Dijk
-
- 7079 messages
- 0 votes
Dit topic:
Film >> Cast en crew >> Wat vind jij slechte acteurs?
Wat vind jij slechte acteurs?
Dat kan toch niet. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Is goed hoor.
* stam jij: kom jij, loop jij, word jij, vind jij
kos
-
- 46690 messages
- 8846 votes
Hij bedoelt natuurlijk Wie vind ipv Wat vind, en daar heeft ie gelijk in.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Als de vraag slaat op wat-het-is-dat-acteurs-slecht-maakt, zou het nog kunnen kloppen? Een beetje als die stomme (foute) TNT-slogan: 'Sure we can!'
Don Dijk
-
- 7079 messages
- 0 votes
Precies, maar hij bedoelt toch echt personen. Big mistake it is.
U-96
-
- 11875 messages
- 2064 votes
Zal vast waar zijn, maar ik vind het heel vreemd. Die site zegt wel dat vindt u WEL met dt is.
Ik vind het geen gezicht, dus ik blijf lekker vindt jij gebruiken. 
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Zal vast waar zijn, maar ik vind het heel vreemd. Die site zegt wel dat vindt u WEL met dt is.
Ik vind het geen gezicht, dus ik blijf lekker vindt jij gebruiken.
- doe jij mee aan de wedstrijd?
- doet jij mee aan de wedstrijd?
- doe u mee aan de wedstrijd?
- doet u mee aan de wedstrijd?
Nog steeds geen gezicht?
U-96
-
- 11875 messages
- 2064 votes
Volgens mij
@ U-96 de Nederlandse spoorwegen = meervoud, betekende NS = de Nederlands spoorweg dan was het enkelvoud.
Ik vind dat zo'n volslagen foute beredenering.
De NS is één bedrijf. Dat er in de naam een meervoud voorkomt staat er compleet los van.
Lees bijvoorbeeld hier:
Nederlandse Spoorwegen - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Dit krijg je als je het in meervoud toepast:
N.V. Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn een Nederlands spoorwegbedrijf, een voormalig semi-overheidsbedrijf met een N.V.-status.
De NS maken gebruik van het Nederlandse spoorwegnet, dat door ProRail wordt beheerd.
Klinkt toch niet? Om de zin dan toch kloppende te krijgen zou je het over spoorwegbedrijven moeten hebben en dat is feitelijk gewoon niet juist.
of
Loodgietersbedrijf Van Putten gaan failliet...
U-96
-
- 11875 messages
- 2064 votes
Hoe consequent ben je daarin?
- doe jij mee aan de wedstrijd?
- doet jij mee aan de wedstrijd?
- doe u mee aan de wedstrijd?
- doet u mee aan de wedstrijd?
Nog steeds geen gezicht?
Dat is vragen naar de bekende weg. Vind jij vind ik niet staan, de rest wel.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
[Hetzelfde als "De NS zijn...". Klopt toch echt niet. Moet "De NS is..."
Ik hoor dan vaak het argument dat spoorwegen meervoud is, maar het is een NAAM.
Als je iets niet weet kun je het altijd opzoeken. Mensen zijn gewoon gemakzuchtig.
U-96
-
- 11875 messages
- 2064 votes
Hartstikke leuk die site, maar ik VIND 't volslagen onzin wat er staat. Heeft niks te maken met gemakzuchtigheid. Ik probeer het tenminste normaal te bekritiseren i.p.v. met een site aankomen.
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5742 votes
Het heeft er niet zozeer mee te maken dat het een bedrijf is o.i.d., maar gewoon dat het een afkorting is. De link die Dick2008 meestuurt vind ik merkwaardig, aangezien ik nog recentelijk op school heb geleerd dat afkortingen altijd worden gevolgd door een enkelvoudig werkwoord.
De Verenigde Staten zijn
De VS is
Ik betwijfel of 'De VS zijn' goedgerekend zou worden.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Hartstikke leuk die site, maar ik VIND 't volslagen onzin wat er staat. Heeft niks te maken met gemakzuchtigheid. Ik probeer het tenminste normaal te bekritiseren i.p.v. met een site aankomen.
Mag ik erop wijzen dat jezelf met wikipedia aankomt.
De NS als afkorting is enkelvoud, de Nederlandse spoorwegen voluit is meervoud. Lijkt me prima uitleg.
Als je dat onzin vindt, zou ik zeggen doe lekker wat jezelf wilt, ik heb de regels van de Nederlandse taal niet gemaakt. Als je daarbij je eigen regels wilt gebruiken mij een zorg.
U-96
-
- 11875 messages
- 2064 votes
Mag ik erop wijzen dat jezelf met wikipedia aankomt.
De NS als afkorting is enkelvoud, de Nederlandse spoorwegen voluit is meervoud. Lijkt me prima uitleg.
Als je dat onzin vindt, zou ik zeggen doe lekker wat jezelf wilt, ik heb de regels van de Nederlandse taal niet gemaakt. Als je daarbij je eigen regels wilt gebruiken mij een zorg.
Ik vind dat je wel licht geprikkeld reageert hoor Dick.
Nou haal je er iets bij wat er niets mee te maken heeft. Wikipedia had namelijk niets te maken met de spelling? Ik kwam met die site aan omdat er daar zinnen opstaan die het gebruik van Nederlandse Spoorwegen een raar beeld geven. Ik had het overigens net zo goed zelf kunnen schrijven.
Dat gebruikte ik puur om de regel te bekritiseren, want ik vind het volslagen onzin dat Nederlandse Spoorwegen meervoud is. Ik heb ook niet gezegd dat ik de waarheid sprak.
Maar ik ben toch erg benieuwd wat je dan vindt van deze zin:
Loodgietersbedrijf van Putten gaan failliet.
Van Nunen
-
- 791 messages
- 0 votes
'De organisatie Nederlandse Spoorwegen' is hetzelfde als 'de Nederlandse Spoorwegen', daarom enkelvoud. Het is een naam van 1 organisatie. Indien je het in het meervoud gebruikt, heb je het niet langer over de organisatie maar over de spoorwegen die door Nederland lopen. Is hetzelfde als dat je V&D in het meervoud zou gaan zetten; Is het het bedrijf V&D dat kutartikelen verkoopt of doen de heren Vroom & Dreesmann dit zelf?
Maar ik ben toch erg benieuwd wat je dan vindt van deze zin:
Loodgietersbedrijf van Putten gaan failliet.
Ik begrijp niet echt welk punt je duidelijk wil maken met deze zin. Deze fout zal men minder snel maken dan 'Nederlandse Spoorwegen' in het meervoud, alleen al omdat het gewoon niet lekker bekt en nergens wordt een suggestie tot meervoud gedaan.