• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.347 votes
Profile

Veelgemaakte taalfouten op MM

jarno1975 (moderator series)

• 10970 messages
  • 2790 votes

Van Nunen wrote:

'

Maar ik ben toch erg benieuwd wat je dan vindt van deze zin:

Loodgietersbedrijf van Putten gaan failliet.

Ik begrijp niet echt welk punt je duidelijk wil maken met deze zin. Deze fout zal men minder snel maken dan 'Nederlandse Spoorwegen' in het meervoud, alleen al omdat het gewoon niet lekker bekt en nergens wordt een suggestie tot meervoud gedaan. [/quote]

En als het loodgietersbedrijf van Putten en Zonen is dan? Is het dan wel meervoud?

Volgens mijn is het normaal dat je (bedrijfs)namen als enkelvoud ziet.

Van Nunen

• 791 messages
  • 0 votes

jarno1975 wrote:

En als het loodgietersbedrijf van Putten en Zonen is dan? Is het dan wel meervoud?

Nee want in dit geval gaat alleen het loodgietersbedrijf failliet. Of de heer Van Putten en zijn zonen zelf ook nog eens failliet gaan, is verder niet duidelijk. Misschien hebben ze ook nog wel een ander miljoenenbedrijf in bezit dat loopt als een trein op de Nederlandse Spoorwegen.

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Don Dijk wrote:

Dit topic:

Film >> Cast en crew >> Wat vind jij slechte acteurs?

Wat vind jij slechte acteurs?

Dat kan toch niet.

Wat-fouten zie je ook vaak bij "het huis wat afgebrand is". Dat toch echt "het huis dat afgebrand is" moet zijn.

Van Nunen

• 791 messages
  • 0 votes

Volgens mij ligt er hier een verschil in hetgene waar het zelfstandig naamwoord op slaat. Als het zinsdeel na de komma op zichzelf slaat is het 'dat'. Als het zinsdeel na de komma niet meer over hetgene zelf gaat maar over iets anders, is het 'wat'.

''Ik woonde in het huis, dat afbrandde.''

''Ik woonde in het huis, wat mij niet meer zo goed bijstaat.''

Dit is puur taalgevoel. Of ik het bij het rechte eind heb, geen idee. Dit soort dingen is middelbare school shit dat in de loop van de jaren plaats heeft gemaakt voor andere nutteloze informatie.

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Van Nunen wrote:

Dit soort dingen is middelbare school shit dat in de loop van de jaren plaats heeft gemaakt voor andere nutteloze informatie.

. SOS, CAS & TOA, een van de weinige regeltjes die is (zijn? ) blijven hangen. En prompt dat ik die laatst ineens nodig had!

Ontopic: zodra het wat/dat op het huis slaat, is het dat. Bedoel je met de tweede zin dat het wonen in het huis je niet meer zo goed bij staat (dus niet het huis), dan is het volgens mij wat.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Bij een bepaald iets krijg je dat, bij iets onbepaalds krijg je wat.

Het huis dat daar staat.

Ik heb iets wat handig kan zijn.

Alles wat ik zie.

Etc.

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

Van Nunen wrote:

Ik begrijp niet echt welk punt je duidelijk wil maken met deze zin.

Wat jarno1975 zegt

jarno1975 wrote:

Volgens mijn is het normaal dat je (bedrijfs)namen als enkelvoud ziet.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

AHWA wrote:

Bij een bepaald iets krijg je dat, bij iets onbepaalds

Dit is inderdaad een goede richtlijn. Er zijn ook nog andere gevallen: klik.

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Bij Antichrist (2009):

David Allan Coe wrote:

Het (excuses, taalfouten zijn me een doorn in het oog) plot is

Dan zul je hier niet blij van worden:

Het is DE plot.

Plot - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Rephlex

• 223 messages
  • 85 votes

dutchtuga wrote:

(quote)

Dan zul je hier niet blij van worden:

Het is DE plot.

Plot - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Hierover is enige tijd nog een zinloze discussie geweest die terecht is verwijderd.

Waarbij ik overigens nog wel (wellicht ten overvloede) wil opmerken dat ik fout zat in mijn overtuiging dat 'het' het juiste lidwoord is dat aan het zelfstandig naamwoord 'plot' gekoppeld dient te worden.

Neemt niet weg dat er in de door jou geciteerde post nog enkele andere (hinderlijke) spelfouten zaten

Aapje81

• 2227 messages
  • 5186 votes

Even een algemene vraag.

Ik heb moeite met woorden die beginnen met be- en eindigen op een d of t.

Bijvoorbeeld.

Hij bedoeld het goed?

Gevoelsmatig denk ik dat 'bedoeld' met een d moet maar kan dat niet theoretisch onderbouwen.

Met andere woorden: Help

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Tegenwoordige tijd, dus met een T.

Hij bedoelt het goed.

Als het een voltooid deelwoord is, wel met een D.

Hij heeft het goed bedoeld.

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Rephlex wrote:

Neemt niet weg dat er in de door jou geciteerde post nog enkele andere (hinderlijke) spelfouten zaten

"Post", terwijl je verder zo secuur Nederlands schrijft.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

riesma wrote:

(quote)
"Post", terwijl je verder zo secuur Nederlands schrijft.

Maar het was wel zonder fouten.

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Punt vergeten.

Aapje81

• 2227 messages
  • 5186 votes

Elineloves wrote:

Tegenwoordige tijd, dus met een T.

Hij bedoelt het goed.

Als het een voltooid deelwoord is, wel met een D.

Hij heeft het goed bedoeld.

Dankje Eline, mooi voorbeeld ik merk dat ik wel vaker over de voltooid deelwoorden struikel.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

En wanneer is het ook alweer een voltooid deelwoord?

Als er ...WAT?... in de zin staat?

Karl van H.

• 2812 messages
  • 2253 votes

Een hulpwerkwoord:

Hij HEEFT het goed gedaan.

Het IS afgemaakt.

enz.

Bélon

• 1795 messages
  • 0 votes

Zal vast wel vaker genoemd zijn: één van de meest gemaakte grammaticale fouten is volgens mij het gebruik van het persoonlijk voornaamwoord jou waar het bezittelijk voornaamwoord jouw van toepassing is.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Of andersom.

Kai

• 5164 messages
  • 1001 votes

Hoi taalpuristen, ik zit een beetje in de knoop met het formuleren van opsommingen. Misschien dat jullie me hierbij kunnen helpen:

Vraagstukken hierbij kunnen gaan over bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden, lonen, pensioenen, werkomstandigheden, veiligheid op de vloer en andere juridische zaken.

Moet er in het bovenstaande voorbeeld een dubbelepunt na het woord 'bijvoorbeeld'?

De intercedent neemt dus de volgende rollen aan: die van gastheer/gastvrouw, bemiddelaar, ondernemer, controleur en adviseur.

Moet ik in het bovenstaande voorbeeld na de dubbelepunt de woorden 'die van (...)' weglaten? Anders gezegt is deze zin correct?

Alvast bedankt!

kos

• 46688 messages
  • 8846 votes

Kai wrote:

Hoi taalpuristen, ik zit een beetje in de knoop met het formuleren van opsommingen. Misschien dat jullie me hierbij kunnen helpen:

Vraagstukken hierbij kunnen gaan over bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden, lonen, pensioenen, werkomstandigheden, veiligheid op de vloer en andere juridische zaken.

Moet er in het bovenstaande voorbeeld een dubbelepunt na het woord 'bijvoorbeeld'?

waarom?

De intercedent neemt dus de volgende rollen aan: die van gastheer/gastvrouw, bemiddelaar, ondernemer, controleur en adviseur.

Moet ik in het bovenstaande voorbeeld na de dubbelepunt de woorden 'die van (...)' weglaten? Anders gezegt is deze zin correct?

'die van' zou ik idd weglaten.

Ik zou in ieder geval gezegD schrijven. .

jarno1975 (moderator series)

• 10970 messages
  • 2790 votes

Na een dubbele punt volgt ook altijd een hoofdletter.

Kai

• 5164 messages
  • 1001 votes

kos wrote:

waarom?

Omdat er na 'bijvoorbeeld' een opsomming volgt, maar dit is dan niet verplicht? Hmm ik ben al zolang met een spellingscontrole bezig dat ik er paranoïde van wordt, denk ik.

'die van' zou ik idd weglaten.

Ik zou in ieder geval gezegD schrijven. .

Helemaal gelijk.

Maar hartelijk dank! Ik haal 'die van' weg

jarno1975 wrote:

Alleen bij een opsomming van zinnen toch? Niet bij een opsomming van woorden?

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Ik zou na bijvoorbeeld ook een dubbele punt gebruiken, als teken dat je iets gaat opsommen, maar in ieder geval een komma, als pauze.

Kai

• 5164 messages
  • 1001 votes

Dankjewel!

Het is nu zo omschreven:

Vraagstukken hierbij kunnen gaan over bijvoorbeeld: arbeidsvoorwaarden, lonen, pensioenen, werkomstandigheden, veiligheid op de vloer en andere juridische zaken.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Dubbele punt weghalen. Is niet van toegevoegde waarde en maakt de zin onnodig traag.

jarno1975 wrote:

Ken je feiten.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

En in de tweede zin dan wel? ......volgende rollen aan, die van gastheer/gastvrouw, bemiddelaar.....

Het zijn beide keren opsommingen. (Begrijp trouwens niet waarom "die van" weg zou moeten).

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

En in de tweede zin dan wel?
Ja. Na "het volgende" en "de volgende" volgt (...) meestal (altijd?) een dubbele punt.

(Begrijp trouwens niet waarom "die van" weg zou moeten).
Je mag het ook wel laten staan denk ik, maar waarom zou je als het toch niks toevoegt?

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Kai wrote:

Zoder dubbele punt; een dubbele punt voegt een onnodige pauze in de zin in.

Met dubbele punt, vanwege "de volgende".

Ik zou "die van" niet weghalen, lijkt me onlogisch.

"...neemt de volgende rollen aan: gastheer"

Het is het verschil tussen "ik neem de rol gastheer aan" en "ik neem de rol van gastheer aan".

jarno1975 wrote:

Nonsens.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.