• 178.096 movies
  • 12.213 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.094 actors
  • 9.372.990 votes
Profile

Veelgemaakte taalfouten op MM

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

BlueVelvet wrote:

Veelvuldig gemaakte fout: het is "verwijzen naar" en "refereren aan".

Ah, dank! Heb ik nooit geweten.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Baggerman wrote:

Zoals Apollinisch al zei, (dubbele punt!) het zelf opzoeken van regels word (wordt!) dan je enige oplossing

Een komma leest vlotter en mag hier volgens mij ook best gebruikt worden..

Als ik hier berichten typ (volgens mij weer een komma!) doe ik er daarentegen wel moeite voor om een beetje behoorlijk nederlands (hoofdletter!) te spreken.
Ik zou hier ook geen komma gebruikt hebben. Leest veel fijner zo.

Nu je het erover hebt, (dubbele punt!)dat is inderdaad schandalig (uitroepteken)
Gewoon zo laten.

Uit eigen ervaring nog niet meegemaakt, gebeuren teveel van die dingen waarvan je denkt, (dubbele punt, aahalingstekens openen) meen je dat nou? (aanhalingsteken sluiten)
Aanhalingstekens gebruik je bij uitspraken, niet bij gedachten.

en dat woont dan al heel d'r leven in nederland (hoofdletter N)

Ik snap dat dan niet, die zouden toch in principe de taal even goed moeten kunnen beheersen (En accentloos spreken) als de nederlander? (hoofletter N)

Kan natuurlijk ook als stijlmiddel ingezet worden. Ik laat regelmatig hoofdletters weg (geen komma) omdat ik het mooier vind.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

:T Okay, eerlijk is eerlijk: ik doe het ook wel fout. Toevallig moest ik vanmiddag een brief opstellen en daarmee had ik toch ook moeite met de leestekens! Dus jeroentjuhhhhh:

Apollinisch wrote:

Een komma leest vlotter en mag hier volgens mij ook best gebruikt worden..

Ik zou hier ook geen komma gebruikt hebben. Leest veel fijner zo.

Gewoon zo laten.

Aanhalingstekens gebruik je bij uitspraken, niet bij gedachten.

Kan natuurlijk ook als stijlmiddel ingezet worden. Ik laat regelmatig hoofdletters weg (geen komma) omdat ik het mooier vind.

Weet ik niet

Weet ik niet

Ben ik het niet mee eens, maar dat kan een kwestie van stijl zijn.

Klopt, je hebt gelijk!

Mmm. Ik blijf er toch bij dat het ècht met een hoofdletter moet! Als stijlmiddel zonder is voor mij nieuw (maar dat kan onwetendheid van mijn kant zijn!)

rep_robert

• 27517 messages
  • 4084 votes

MSN heeft denk ik een grotere invloed op de taalkennis dan mensen denken.

Vooral tieners die dagelijks MSN gebruiken maken veel fouten in hun grammatica. Ik merk dat ook bij mij op school namelijk. Meer dan de helft van mijn klas kan niet eens normaal spellen, laat staan dat ze de d/t regels kennen.

Nu ik even terug denk aan mijn eigen ervaringen met MSN e.d. denk ik dus dat het een grote invloed heeft.

Hier een aantal MSN woordjes die veel gebruikt worden:

ff (= even)

nix

w8

s6

lama(=laat maar)

wrm, drm

wattan

mss(=misschien)

btj

idd(wat ik overigens ook wel veel gebruik)

hw(=huiswerk)

Dit zijn maar een paar voorbeeldjes, maar geven wel goed weer dat MSN gebruik toch echt wel invloed heeft op je taalgebruik. Ik heb er zelf namelijk ook een beetje last van met bepaalde woordjes.

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

MSN en SMS uiteraard ook. Maar het klopt wel wat je zegt, denk ik.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Ik heb ook heel veel gemsnt vroeger, maar zelfs daar lette ik op mijn spelling. Ik krijg die achterlijke verkleinwoordjes niet eens uit mijn vingers.

Als het als hip of zo moet fungeren, sla ik over.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4084 votes

Die verkleinwoorden zijn vooral makkelijk in het gebruik voor veel mensen. Ik moet zeggen dat ik 95% van de woordjes ook niet gebruik, die zijn gewoon achterlijk namelijk.

Woordjes als idd en ff gebruik ik wel is, hoe dat komt weet ik niet, maar het is er zo ingeslopen bij mij.

Ik vind het verder wel belangrijk om op de spelling te letten.

Vooral als je serieus genomen wilt worden is het belangrijk dat je een paar basisregels qua spelling uit je hoofd kent.

Op bepaalde momenten vind ik wel dat je erdoorheen moet kunnen prikken, niet iedereen is zo getalenteerd dat ze foutloze zinnen kunnen schrijven/typen.

Iets wat mij persoonlijk irriteert zijn dikke teksten zonder alinea, dat leest echt zo vervelend.

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Ik snap de lol (het woord lol, niet LOL ) er wel van, maar het gemak is soms niet te vinden. Idd (inderdaad), iig/ieg (in ieder/elk geval) gaat nog wel, dat scheelt een aantal aanslagen. Maar w88 bijvoorbeeld is lastiger, omdat je gemiddeld je arm moet verschuiven om bij de 8 te kunnen. In die tijd heb ik al 'achten' getypt.

Daarnaast vind ik het bij msn en sms niet zo erg, daar wil je snel iets zeggen zonder al te veel tekens te gebruiken, vooral bij sms. Maar op een forum of iets dergelijks leest het ook niet fijn. (Zie hoe ik nu zelfs o.i.d. oversla, ik zag het pas achteraf )

Wat ook een 'probleem' is, is dat veel mensen spellingscontrole aan hebben staan. Typ maar wat, Meneer Word vervangt het wel voor je. Hetzelfde kun je zeggen over hoofdrekenen.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4084 votes

Terwijl de spellingscontrole het ook niet altijd goed heeft Die controleert alleen de spelling, niet de context waarin een woord staat.

Toch?

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

rep_robert wrote:

Op bepaalde momenten vind ik wel dat je erdoorheen moet kunnen prikken, niet iedereen is zo getalenteerd dat ze foutloze zinnen kunnen schrijven/typen.

Dat zijn typfouten, die maakt iedereen wel eens en zijn niet zo erg. Konsekwent spel-/grammaticafouten maken is ergelijk.

Iets wat mij persoonlijk irriteert zijn dikke teksten zonder alinea, dat leest echt zo vervelend.
Interpunctie en hoofdletters worden vaak overgeslagen, dat leest zo beroerd.

rep_robert wrote:

Terwijl de spellingscontrole het ook niet altijd goed heeft Die controleert alleen de spelling, niet de context waarin een woord staat.

Toch?

Ik geloof het niet, alleen de spelling, niet de grammatica en context. Ik gok nu ook maar, want ik heb nog nooit de controle aangehad. Al is het alleen maar vanwege al die rode en groene golfjes onder de tekst. En het houdt je fris.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Ja, maar het is toch eigenlijk van de gekke dat kinderen bijna gaan denken dat die idioterie de nieuwe Nederlandse schrijftaal is?

Houd mijn hart vast bij hun eerste zelf geschreven sollicitatiebrief bijvoorbeeld.

Zou ik ff een joppie bij JE kunne scoren, liefst met btj doekoes.

Ik w8 op JE antwoord. Ik heb altijd mijn hw netjes op tijd af.

mzl Frankie

Kreeg laatst ook een sollicitatiebrief van een sollicitant onder ogen en die had er zelfs allemaal plaatjes in verwerkt. Beetje normaal schrijven en je aan wat regels houden is niks mis mee.Dat popi-jopi-gedoe dient nergens toe.

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

De laatste keer dat ik solliciteerde voor een bijbaantje (kleine 10 jaar geleden) had ik mijn brief met de hand geschreven. Ik werd direct aangenomen, omdat ik zo netjes schreef voor een jongen ( ) en ik minder fouten maakte dan de uitgetypte brieven van de andere sollicitanten.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

En je had er ook geen Amerikaanse vlaggetjes op getekend in de hoeken.

Ja dan red je het zeker vergeleken met sommige getypte sollicitatiebrieven die denken dat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden.

Alleen vergeten ze dat het Amerikaanse vlaggetje werkelijk geen reet met de baan te maken had haha.

rep_robert

• 27517 messages
  • 4084 votes

Wat een s*kkel hahaha. Moet je vooral de Amerikaanse vlag gebruiken joh....

We wonen nota bene in Nederland

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Dit zijn maar een paar voorbeeldjes, maar geven wel goed weer dat MSN gebruik toch echt wel invloed heeft op je taalgebruik.
Hoezo geven ze dat goed weer? Ik lees dat soort "woorden" enkel op msn en in de inbox van m'n telefoon, verder kom ik ze zelden tegen.

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Ik heb zelf wel meegemaakt dat iemand 'lol' en 'rofl' zei, toen hij bedoelde te lachen. Dat komt dan heel erg geek over.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

O, dat zal ik dan wel geweest zijn.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

riesma wrote:

Konsekwent

*bbbrrrrrr*

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Lol gaat nog, dat is op zich nog een bestaand woord. Maar rofl komt wel belachelijk over.

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Onderhond wrote:

(quote)

*bbbrrrrrr*

Dat heeft nog lang geduurd voordat iemand daar op reageerde .

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

En ja hoor, daar gaan we nog een keer !!!

Spelling wordt nog maar eens veranderd.

De Nederlandse Taalunie begint volgend jaar met de voorbereidingen van nieuwe spellingsregels, die in 2015 verschijnen. In dat jaar komt de nieuwe versie van de Woordenlijst Nederlandse Taal uit, beter bekend als het Groene Boekje.

Taalkundige Anneke Neijt van de Radboud Universiteit in het Nederlandse Nijmegen hoopt dat aanpassingen de huidige spelling eenvoudiger zullen maken en beter uit zullen leggen. "Het gebruiken van de tussenklank zoals de tussen-n en de tussen-s is sinds de vorige aanpassing nauwelijks uit te leggen voor docenten. Ook is er een zekere willekeur in het gebruik van de c in een woord als insect, terwijl in elektriciteit de k is gehandhaafd. Ik zou zeggen: maak een keuze en hou je aan de gekozen systematiek", aldus de professor, die deze avond ook weer figureert als jurylid van het Groot Dictee der Nederlandse Taal. (anp/dea)

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Ik vind dat niet noodzakelijk een slechte zaak. Wordt tijd dat er eindelijk eens duidelijke (lees: rechtlijnige) regels komen ivm die tussen-n.

domkey

• 780 messages
  • 0 votes

Oeps....,sorry !! Ik zit bij de vips!

Blijkbaar heb ik mij vergist.

M'n muis loopt niet echt waterpas.

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

Hoezo "weer"? De laatste wijziging dateert van 2006. Dat ze de spelling en de woordenlijst na tien jaar hier en daar wat aanpassen, lijkt me niet meer dan logisch. Zolang ze maar deze keer de meer eenvoudige weg opzoeken en dat we niet terug die hele "paarde(n)bloem"-polemiek krijgen.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Weer ja. Ik ben er volgende week 53 en men heeft nog niets anders gedaan dan een 'definitieve' schrijfwijze opmaken. Het doet niets meer of minder dan de mensen verwarren en ze bijgevolg onbewust fouten laten schrijven.

En zolang men geen logica gebruikt, zal er nooit een goeie schrijfwijze zijn. De Engelse taal is verdorie al honderden jaren niet meer veranderd en daar werkt het prima.

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

Het Engels heeft ook zijn onnauwkeurigheden, hoor...Ooit al eens fonetisch schrift proberen te lezen? Dat gaat 10x gemakkelijker in het Nederlands dan in het Engels. Enorm veel mensen maken nog fouten bij de keuze van past simple of present perfect, terwijl het Nederlands het veeleer door mekaar gebruikt, zonder enige strikte regels. Waar schrijf je "theatre" en waar "theater"? Het Engels is allesbehalve geheel logisch.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Akkoord, maar men behoudt de schrijftaal zoals ze is, net zoals het Frans, het Duits, enz... Het gaat er hem over dat er verschrikkelijk veel mensen zijn (zoals ik) die sinds de schoolbanken al verschillende wijzigingen meegemaakt hebben en daarom door het bos de bomen niet meer zien. Zou er 20% zonder fouten schrijven? Ik denk het niet. Terwijl het in onze tijd een erezaak was om je taal te kennen, is het nu een zaak geworden van 'Is het niet juist, ze begrijpen mij toch...'

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Door het bos de bomen niet meer zien?

Is dit Vlaams? Zoals "vast en zeker" vs. "zeker en vast"?

Jeroen111

• 9 messages
  • 33 votes

[quote]Apollinisch wrote:

(quote)

Stijlmiddel!

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Stephan wrote:

Door het bos de bomen niet meer zien?

Is dit Vlaams? Zoals "vast en zeker" vs. "zeker en vast"?

Perfect Nederlands.

Door het bos de bomen niet meer zien = door te veel op kleinigheden te letten, ziet men het grote verband niet meer.

Ook: door een overvloed aan informatie het overzicht verliezen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.