- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Veelgemaakte taalfouten op MM
Veelgemaakte taalfouten op MM
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes

Ben ook geen held met d's en t's, maar zulke dingen..
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Zo'n spelfout is anders minder dom dan een grammaticale dt-fout.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Juist.. 
Stront is geen werkwoord dus valt sowieso niet over te twijfelen of het een d of een t is.
dt-regels zijn gewoon voor veel mensen erg lastig, heb er zelf ook regelmatig problemen mee. Dus leg eens uit waarom dat dan dommer is?
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Spelfouten zijn woord-afhankelijk (voornamelijk referende naar taalgevoel), terwijl grammaticale fouten regel-afhankelijk zijn (met name verwijzende naar taalkennis).
...lijkt mij; dan zouden grammaticale fouten dommer kunnen zijn omdat de ontwikkeling van taalgevoel veel meer moeite vergt dan het opbouwen van enige taalkennis.
U-96
-
- 11875 messages
- 2064 votes
dt-fouten worden regelmatig door mensen goedgepraat omdat het zogenaamd 'lastig' zou zijn. Vind ik zo'n bullshit... basisschoolstof is dat...
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Met je wijsneus-smiley.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Zal wel een leeftijdsding zijn, tegenwoordig zijn zulke dingen niet meer zo makkelijk erin te krijgen met het type communicatie dat er is (MSN)
Dan pas je het nooit toe en zul je het automatisch vergeten.
Neemt niet weg dat ik stront met een d schrijven als dommer zie.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2596 votes
Dt-regels horen niet bij taal? 
Edit: Nvm, je hebt 80% van je post alweer verwijderd...
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Ik bedoelde die opmerking in het kader van wat animosh zei, over het verschil in regels en gevoel.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2596 votes
Maar het woord 'stront' op de juiste manier spellen komt meer aan op feitenkennis, waarvoor wellicht een correlatie met intelligentie geldt, maar die lang zo sterk niet is als bij het juist hanteren van grammatica aangezien je het daarvoor logisch moet kunnen beredeneren aan de hand van taalregels. Oneens dus.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Als autochtoon die al z'n levenlang in aanraking komt met de taal zou dat er in moeten zitten, simpele taalbeheersing (Naar mijn idee). Een simpel en plat woord als stront zou je moeten weten, zou het een allochtoon die hier net een jaar woont kunnen vragen en die zou het bijwijze van spreken nog juist spellen
.
De grammaticale regels worden er halverwegen je jeugd erin geperst door een leraar, zo moet je ze maar de rest van je leven onthouden. Veel lastiger dus, zeker met invloeden zoals ik net al zei van msn..
wavanbuuren
-
- 4228 messages
- 1334 votes
De grammaticale regels worden er halverwegen je jeugd erin geperst door een leraar, zo moet je ze maar de rest van je leven onthouden. Veel lastiger dus, zeker met invloeden zoals ik net al zei van msn..
Dit is echt onzin. De regels voor werkwoordsvervoegingen zijn er maar een paar en bovendien zijn ze erg simpel. Bovendien is de term 't kofschip (of fokschaap) dusdanig gemeengoed, dat je die bijna niet kunt vergeten. De jeugd is wel bezig de taal te verkrachten met MSN, maat dat praat het nog niet goed natuurlijk.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Praat het absoluut net goed nee, maar gaat toch voor een groot deel wel op.
Wanneer er op school iets met grammatica gaat gebeuren, een kleine toets tussendoor o.i.d (Recent nog bij ons) zijn er slechts enkele mensen die een voldoende scoren.
Heel toevallig had ik wel een voldoende voor de laatste, maar dat terzijde 
Is erger dan je denkt.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Begrijp verder niet zo goed waarom media als msn het moeilijker zouden moeten maken. Dat je woorden afkort oké, maar je gaat je online toch niet dommer voordoen?
Miron
-
- 744 messages
- 74 votes
Ik vondt grammatica vroeger heel moeilijk.
Maar nu ben ik er heel goedt in.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Jee, je bent de eerste die die grap maakt. 
clockwork72
-
- 2780 messages
- 1738 votes

Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Begrijp verder niet zo goed waarom media als msn het moeilijker zouden moeten maken. Dat je woorden afkort oké, maar je gaat je online toch niet dommer voordoen?
Nee je doet je online niet dommer voor, maar je steekt geen moeite in het goed spellen en het goede werkwoordsvormen gebruiken wanneer je iets makkelijk af kan doen en zonder (ook al is het simpel) er over na te denken.
Heel duidelijk geval van (sorry) leeftijdsverschil, zie je toch alles een stuk anders aan

Miron
-
- 744 messages
- 74 votes
Jee, je bent de eerste die die grap maakt.
Daar ben ik heel blij om.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
In praktijk kom ik ook jongere mensen tegen die vrij veel problemen hebben met dt, woordkennis of grammaticale fouten. En het is wel opvallend dat die in tegenstelling tot leeftijdsgenoten die er wat beter in zijn, zij amper lezen en veel gebruik maken van MSN. Op zich niet slecht, is eenmaal eigentijds. Maar het toont wel een gebrek aan oefening en praktische ondervinding aan bij het leren van taalgebruik. Taal leren op school is niet voldoende. Je komt er enkel door daarbuiten ook nog te lezen en te schrijven in correct Nederlands. Dat verhelpt al een hele hoop. (los van externe omstandigheden als dislectie bvb)
wavanbuuren
-
- 4228 messages
- 1334 votes
Praat het absoluut net goed nee, maar gaat toch voor een groot deel wel op.
Wanneer er op school iets met grammatica gaat gebeuren, een kleine toets tussendoor o.i.d (Recent nog bij ons) zijn er slechts enkele mensen die een voldoende scoren.
Heel toevallig had ik wel een voldoende voor de laatste, maar dat terzijde 
Is erger dan je denkt.
Dat zegt erg veel over de interesse om je eigen taal een beetje behoorlijk te spreken en over de dramatische manier waarop er les wordt gegeven. Maar ja, wat verwacht je ook als de mensen die van de Pabo afkomen zelf de regels niet blijken te kennen en niet kunnen rekenen.
Het spijt me, maar ik vind het een toestand.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
edit bij vorige post:
Hetzelfde geldt ook voor rekenen. Door het veelvuldig gebruik van rekenmachines en/of Excel voor berekeningen is het hoofdrekenen ook achteruit en hebben jongeren soms meer problemen met simpele rekensommetjes. Ik merk in praktijk heel goed hoe ze zelfs problemen hebben bij het berekenen van wisselgeld (hoeveel heb je over als je 6 cola's koopt van 1,25 euro met een briefje van 20 euro....?)
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Is ook een toestand.
Maar ik persoonlijk beheers de taal (In vergelijking met leeftijdsgenoten) naar mijn mening bovengemiddeld. Heb er ook niet zo heel veel moeite mee maar in de praktijk blijkt toch wel (in mijn omgeving) dat de dt regels een groot probleem zijn.. zielig eigenlijk wel ja. Ik ontkom er vaak zat ook niet aan dat ik het even gewoon niet meer weet.
Als je bv. de laatste jaren ziet hoeveel verschillende leraren ik voor de klas heb gehad (Gebeurd alleen bij NL) zou je je zelf voor je kop slaan. Allen geen enkel benul hoe ze het aan moesten pakken (Het lesgeven zelf, de stof beheersen ze natuurlijk wel, maar dat moet je maar eens zien over te dragen.) en verdwenen dus ook allemaal al na slechts een half jaar les geven (soms zelfs korter)..
Zo word het natuurlijk ook moeilijker om het eindelijk eens in je kop te krijgen.
Zoals Apollinisch al zei, het zelf opzoeken van regels word dan je enige oplossing, helaas is zelfstandig werken ook niet iets wat er goed in zit bij de meeste
Als ik hier berichten typ doe ik er daarentegen wel moeite voor om een beetje behoorlijk nederlands te spreken.
Miron
-
- 744 messages
- 74 votes
Is het trouwens niet schandalig dat er Allochtonen zijn die de taal een stuk beter onder de knie hebben dan een groot deel van de Nederlanders?
En daarmee doel ik niet alleen op spelling/grammatica maar ook op de schrijfstijl, die naar mijn mening heel gevarieerd toegepast kan worden in het Nederlands.
Misschien is taal gewoon niet voor iedereen weggelegd, helaas.
wavanbuuren
-
- 4228 messages
- 1334 votes
Is ook een toestand.
Maar ik persoonlijk beheers de taal (In vergelijking met leeftijdsgenoten) naar mijn mening bovengemiddeld. Heb er ook niet zo heel veel moeite mee maar in de praktijk blijkt toch wel (in mijn omgeving) dat de dt regels een groot probleem zijn.. zielig eigenlijk wel ja. Ik ontkom er vaak zat ook niet aan dat ik het even gewoon niet meer weet.
Als je bv. de laatste jaren ziet van wat voor leraren ik voor de klas heb gehad (Gebeurd alleen bij NL) zou je je zelf voor je kop slaan. Geen enkel benul hoe ze het aan moesten pakken en verdwenen allen al na slechts een half jaar (soms zelfs korter)..
Zo word het natuurlijk moeilijker.
Als ik hier berichten typ doe ik er daarentegen wel moeite voor om een beetje behoorlijk nederlands te spreken.
Het is ook zeker niet specifiek aan jou gericht hoor.
Meer de frustratie van een inmiddels wat oudere man 
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Is het trouwens niet schandalig dat er Allochtonen zijn die de taal een stuk beter onder de knie hebben dan een groot deel van de Nederlanders?
En daarmee doel ik niet alleen op spelling/grammatica maar ook op de schrijfstijl, die naar mijn mening heel gevarieerd toegepast kan worden in het Nederlands.
Misschien is taal gewoon niet voor iedereen weggelegd, helaas.
In Vlaanderen is het taalprobleem volgens mij nog groter bij allochtonen. Naast hun moedertaal wordt het Frans ook veel gesproken bij vreemdelingen. Hetzelfde probleem als met MSN'ers is het gebrek aan oefening. De nieuwe generatie komt thuis en praat daar meestal de moedertaal met de ouders.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
.
Nu je het erover hebt, dat is inderdaad schandalig 
Uit eigen ervaring nog niet meegemaakt, gebeuren teveel van die dingen waarvan je denkt, meen je dat nou? om te gaan denken dat ze beter de taal beheersen.
zo was er laatst iemand die vroeg zich af of het niet 'dat fiets' is, ipv die fiets.. en dat woont dan al heel d'r leven in nederland
Ik snap dat dan niet, die zouden toch in principe de taal even goed moeten kunnen beheersen (En accentloos spreken) als de nederlander?
Taalverloedering door hun leefomgeving zal het dan wel weer wezen.. 
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Niet om jou te kakken te zetten, jeroentjuhhhh (want je schrijft inderdaad véél beter dan je leeftijdsgenoten!). Maar toch: "zucht!!!"
Heb er ook niet zo heel veel moeite mee (komma) maar in de praktijk blijkt toch wel (in mijn omgeving) dat de dt regels een groot probleem zijn... zielig eigenlijk wel (komma!) ja.
Zoals Apollinisch al zei, (dubbele punt!) het zelf opzoeken van regels word (wordt!) dan je enige oplossing, (nieuwe zin!) helaas is zelfstandig werken ook niet iets wat er goed in zit bij de meeste (meesteN)
Als ik hier berichten typ (volgens mij weer een komma!) doe ik er daarentegen wel moeite voor om een beetje behoorlijk nederlands (hoofdletter!) te spreken.
Nu je het erover hebt, (dubbele punt!)dat is inderdaad schandalig (uitroepteken) 
Uit eigen ervaring nog niet meegemaakt, gebeuren teveel van die dingen waarvan je denkt, (dubbele punt, aahalingstekens openen) meen je dat nou? (aanhalingsteken sluiten) om (hoofdletter O) te gaan denken dat ze beter de taal beheersen.
zo (hoofdletter Z) was er laatst iemand die vroeg zich af of het niet 'dat fiets' is, ipv die fiets.. en dat woont dan al heel d'r leven in nederland (hoofdletter N)
Ik snap dat dan niet, die zouden toch in principe de taal even goed moeten kunnen beheersen (En accentloos spreken) als de nederlander? (hoofletter N)
Wordt het gebruiken van leestekens en hoofdletters nog wel aangeleerd?
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
referende naar
verwijzende naar
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Niet om jou te kakken te zetten, jeroentjuhhhh (want je schrijft inderdaad véél beter dan je leeftijdsgenoten!). Maar toch: "zucht!!!"
Wordt het gebruiken van leestekens en hoofdletters nog wel aangeleerd?
Ghehe, zal voortaan eens meer op de interpuncties letten 
Btw, slechts 1 dt fout? Zou een mooi cijfer hebben opgeleverd