• 178.096 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.148 actors
  • 9.373.068 votes
Profile

Veelgemaakte taalfouten op MM

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Engels is dan ook een veel mooiere taal dan het Nederlands. Sprak iedereen op aarde die taal maar. Zou wat vakken op school hebben gescheeld en had sommige van mijn vakanties met bijvoorbeeld de weg vragen wat veraangenaamd.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

moviemafketel wrote:

Engels is dan ook een veel mooiere taal dan het Nederlands. Sprak iedereen op aarde die taal maar. Zou wat vakken op school hebben gescheeld en had sommige van mijn vakanties met bijvoorbeeld de weg vragen wat veraangenaamd.

Ik vind anders Engels helemaal niet mooier dan het Nederlands. Het is door de geschiedenis dat Engels heel belangrijk is geworden. Verder is er duidelijk een verschil in schrijftaal en spreektaal. Het is maar net hoe iemand Nederlands spreekt (en schrijft). Het Engels kent die verschillen ook en dan zit je ook nog met het Amerikaans.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

riesma wrote:

Nee, maar vergeleken met de 'rest van Europa' spreken wij wel voldoende vreemde talen om ons zelf verstaanbaar te maken. Hoe Steenkolenengels/-frans/-duits het ook klinkt. Daar gaat het meer over.

Ik weet ook wel dat ze dàt bedoelen, maar dan zeggen ze het dus wel verkeerd. Weer verkeerd taalgebruik!

Ook enorm irritant: mensen die Nederlandse eigennamen tegen buitenlanders op zijn Engels gaan uitspreken: Marco ven Besten, Queen Bieatrix, Ven Ghok, Roedi Ghoellit, dat soort onzin!

Dat is toch debiel?

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Niet echt. Het zou zomaar kunnen dat ze anders niet begrijpen over wie je het hebt. Al moet ik zeggen dat ik me wel altijd in het Nederlands voorstel, dan kan je lachen met die Engelsen.

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

moviemafketel wrote:

Engels is dan ook een veel mooiere taal dan het Nederlands.

eens

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Hoe krijg je tekens trouwens boven de letter? Zoals bijvoorbeeld deze à of een van 1. Als ik Alt-toetsen gebruik ben ik vaak meteen uit het bericht.

à (heb ik gekopieerd uit het bericht van Baggerman)

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

à = ` en dan a (tenminste op mijn toetsenbordinstelling).

á = ' en dan a

ä = shift' dan a (of: "a)

zo zijn eigenlijk alle combinaties mogelijk.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

BoordAppel wrote:

Niet echt. Het zou zomaar kunnen dat ze anders niet begrijpen over wie je het hebt.

Alleen Nederlanders doen zo debiel. Een Fransman of Spanjaard zou dat nooit doen. Je kunt het toch eerst standaard in de Nederlandse uitspraak proberen en dan alsnog verengelsen?

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Dat heb ik ook wel eens, Richard als 'Ritsjurt' zeggen, maar dat komt omdat Richard oorspronkelijk ook een Engelse naam is. En andere keren zeg ik weer het Hollandse 'Riesjart'. Ik wordt vaker met Ries of Riesma aangesproken, dus geef ik daar niet zo om.

Karl van H.

• 2812 messages
  • 2254 votes

moviemafketel wrote:

Engels is dan ook een veel mooiere taal dan het Nederlands.

Sterf

Nee, maar even serieus, hoe mensen erbij komen dat ze Engels moeten praten om een beetje hip over te komen, is me nou echt een raadsel. Dan kom je met die gedrochten als "Die knowledge moet je in de business leren applyen" - tja... Maar goed, als het aan mij lag, zijnde een gematigd taalpurist, zou het Nederlands ook vele malen archaïscher klinken dan nu het geval is.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Baggerman wrote:

(quote)

Alleen Nederlanders doen zo debiel. Een Fransman of Spanjaard zou dat nooit doen. Je kunt het toch eerst standaard in de Nederlandse uitspraak proberen en dan alsnog verengelsen?

Het is niet debiel, je komt er een ander mee tegemoet. Een vorm van beleefdheid of misschien wel het willen etaleren van je talenkennis en uitspraak.

Fransen zijn bovendien ook gewoon klootzakken die hun eigen taal veel te belangrijk vinden .

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Baggerman wrote:

à = ` en dan a (tenminste op mijn toetsenbordinstelling).

á = ' en dan a

ä = shift' dan a (of: "a)

zo zijn eigenlijk alle combinaties mogelijk.

Dank u! Op deze manier lukt het wel.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Toetsenbord van NL naar EN (Engels) Amerikaans omzetten rechtsonder op je werkbalk wil ook nog wel eens helpen dat die tekens wel op de snelle manier kunnen woreen ingevoegd.

Karl van H.

• 2812 messages
  • 2254 votes

BoordAppel wrote:

Fransen zijn bovendien ook gewoon klootzakken die hun eigen taal veel te belangrijk vinden .

Dat is waar, inderdaad

Om weer even terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp van dit topic:

Bij Pearl Harbor:

Magere 2,5...... Of terwijl, hij kan er NET mee door!

'Of terwijl' is toch wel een vrij ernstige verbastering van 'oftewel'.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Of terwijl gewoon een ernstige taalfout.

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

riesma wrote:

Nee, maar vergeleken met de 'rest van Europa' spreken wij wel voldoende vreemde talen om ons zelf verstaanbaar te maken.

Maak ik me zelf direct weer schuldig aan 'verengelsing' of 'anglisering'.

'Ons zelf', logisch, we hebben geen hulp nodig.

'Onszelf', ah, ze moeten ons begrijpen, dat wilde ik zeggen.

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

'Ofwel' is zelfs een betere vorm indien geschreven. 'Oftewel' komt meer uit de spreektaal. Maar dat is mierenneuken.

U-96

• 11875 messages
  • 2064 votes

[quote]Baggerman wrote:

(quote)

Een Fransman die niet z'n eigen taal spreekt vind ik al heel bijzonder.

riesma wrote:

'Ofwel' is zelfs een betere vorm indien geschreven. 'Oftewel' komt meer uit de spreektaal. Maar dat is mierenneuken.

Ik vind het sowieso een beetje raar om het ene woord 'beter' dan het andere te noemen, waar bijkomt dat ofwel ook of (als bij een keuze) kan betekenen en daarmee dubbelzinniger is.

JDSsmetje

• 6568 messages
  • 2313 votes

Hoofdletter na een :

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

JDSsmetje wrote:

Hoofdletter na een :

Soms moet het, soms niet: Dubbele punt

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11904 messages
  • 5309 votes

Vond met dt bij het laatste bericht bij Paranormal Activity. Leren ze het dan nooit?

Ajax&Filmfreak

• 3362 messages
  • 3729 votes

t maakd tog wijnig menzen uut als het 1 fautje is als maar nied de helle text is.

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Florsi Florsa wrote:

Ik vind het sowieso een beetje raar om het ene woord 'beter' dan het andere te noemen

Daarom noemde ik het al mierenneuken. Het is een keuze uit twee goede alternatieven. Erger is 'of te wel' of de 'of terwijl' waar het mee begon. Of terwijl je dit leest moet de taal veranderd zijn. (Dan laat ik de komma's voor wat ze zijn.)

JDSsmetje

• 6568 messages
  • 2313 votes

Jawaddedadde wrote:

(quote)

Soms moet het, soms niet: Dubbele punt

In de les Nederlands werd gezegd dat het nooit mag.

Grr.

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Voila, dan heb je weer iets om de leraar/lerares Nederlands mee om de oren te slaan

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5745 votes

'Trust' gaat over een echtpaar dat ontdekt dat hun veertienjarige dochter

Klopt dat 'hun'? Echtpaar is enkelvoud..

riesma

• 3706 messages
  • 3082 votes

Ja, dat zijn leuke uitzonderingen.

Net als "Een grote groep mensen heeft de patiënt bezocht" of "Een grote groep mensen hebben de patiënt bezocht".

Komen ze allemaal tegelijk over de vloer of zijn het veel mensen die als overeenkomst hebben dat ze die ene patiënt bezocht hebben? Daar zit er net dat subtiele verschil in.

Miron

• 744 messages
  • 74 votes

$mit$ wrote:

En voor het geval dat ik deze film met de bovenstaande zinnen nog niet genoeg door de strond heb getrokken

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.