- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Veelgemaakte taalfouten op MM
Veelgemaakte taalfouten op MM
Bottleneck
-
- 8233 messages
- 2117 votes
Da's waar, dan kun je er niets meer van maken.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Over het algemeen zijn mensen die rechts stemmen lager opgeleid en zullen dus meer spelfouten maken
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Spelfouten zijn fouten in de spelling van woorden. Staat gewoon in de Van Dale hoor. 
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Meneer stemt rechts zeker?
Ik stem al jaren Simplisties Verbond.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Erger me er eigenlijk nog meer aan dat mensen niet meer echt lezen wat een ander schrijft op dit forum. Kijk, ik vind "vondt"echt verschrikkelijk, maar aan dat gemis van kennis kan van alles ten gronde liggen. Een reactie op een recensie of mening die werkelijk helemaal niks met deze laatste 2 zaken te maken heeft, bewijst voor mij alleen maar dat deze site meer bedoelt is om een eigen mening door de strot van een ander te duwen i.p.v. een volwassen discussie op gang te brengen.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
De bedoeling van de site en de manier waarop sommige gebruikers zich gedragen hoeven niet per se overeen te komen. MoMe is nu eenmaal ontzettend groot geworden, en dat brengt bepaalde problemen met zich mee. Maar dit gaat een beetje offtopic denk ik.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Ik maak zelf meer dan genoeg taalfouten, maar toen ik dit zag vroeg ik me echt af 'waarom'
?
iets anders verwacht
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Gisteren op school schreef een klasgenoot (man, 34 jaar, PABO-student) serieus ik vindt op, zonder te snappen wat er fout aan was... tsja, zo gaat de lol er wel een beetje vanaf.
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Meteen doodschieten.
...en nadien ophangen, vierendelen en de restjes voor de wolven gooien.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3280 votes
Nu niet gaan overdrijven hè, dat is wel erg cru.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Gisteren op school schreef een klasgenoot (man, 34 jaar, PABO-student) serieus ik vindt op, zonder te snappen wat er fout aan was... tsja, zo gaat de lol er wel een beetje vanaf.
Ik herinner me een eerder bericht van je...
Ik maak me regelmatig schuldig aan 'dt' fouten. Zodra ik teveel ga nadenken, ga ik twijfelen en ga ik de mist in.
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
En het leuke is, eigenlijk bestaat er niet echt een 'dt-regel'. Enkel in de spreektaal valt de d weg door de t. Voor de rest is het dezelfde regel bij nagenoeg alle werkwoordvervormingen. Jij, hij, zij en u krijgen t, los van met welke letter de stam ook eindigdt.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
eindigdt.
sadkingbilly
-
- 9 messages
- 3 votes
Fantastisch, mensen die zich drukker maken om spel- en stijlfouten dan waar deze site om draait, namelijk films. En dan zijn er ook nog trieste figuren die "rechts stemmen" over één kam scheren met "laag opgeleid zijn".
Sommige mensen hebben werkelijk geen leven. Hoe sneu.
Wat betreft dit topic, ik ken veel mensen die op vrij late leeftijd hebben leren lezen en schrijven, woordblind zijn of op een andere manier niet altijd correcte spelling gebruiken. Zelf gebruik ik de spelling zoals ik die tientallen jaren geleden geleerd heb (en ik weiger dan ook pertinent om misbaksels als "pannenkoek", (hoeveel pannen gebruik je bij het maken daarvan?) te gebruiken), heel dat groene boekje zal mij - pardon my french - worst zijn.
Het is maar waar je je druk om maakt (al moet ik zeggen dat "ik vindt" van een PABO student wel redelijk alarmerend is. Net als het feit dat iemand van 34 nog op school zit overigens 
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Waarom is het alarmerend wanneer iemand op zijn 34e nog op school zit 
Ow jee nu pas zie ik de relativerende smiley 
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Grappig dat er om de paar weken weer iemand langskomt om zich met grote verbazing af te vragen hoe mensen zich toch zo 'druk kunnen maken om' of 'moeilijk kunnen doen over' taalfouten. Dat terwijl er op dit hele forum slechts één topic is dat daarover gaat.
Ik citeer mezelf eventjes ongegeneerd:
Karl van H.
-
- 2812 messages
- 2254 votes
Daar heb je gelijk in. Bovendien is het zeiken Nederland eigen, dus wat dat betreft valt het me nog reuze mee dat er maar één dergelijk topic is 
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Ja dat is op zich een punt ja. Je stapt niet een patatzaak binnen om te zeggen: "Ik snap niet dat mensen patat eten"
Sommige taalfouten kunnen storend zijn. Soms zitten er zoveel fouten in een zin dat je het hele verhaal niet meer kan begrijpen en dus niet kan reageren.
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
Fantastisch, mensen die zich niet in kunnen beelden dat mensen anders dan zij zich met andere zaken bezig kunnen houden.
En dan later - hun argument bagatelliserende - tóch een kritiekpuntje geven.
Miron
-
- 744 messages
- 74 votes
Nou, ik vind het behoorlijk sneu dat er genoeg Nederlanders zijn die de taal een stuk slechter onder de knie hebben dan ik (niet afkomstig uit Nederland).
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Nou, ik vind het behoorlijk sneu dat er genoeg Nederlanders zijn die de taal een stuk slechter onder de knie hebben dan ik (niet afkomstig uit Nederland).
Helemaal mee eens! Als je een taal niet goed spreekt of schrijft kun je gewoon niet goed communiceren. Dit geldt ook voor het spreken van een vreemde taal.
Waar ik me ook te pletter aan erger: deze herhaalde uitspraak van Nederlanders: 'wij spreken goed Engels/vreemde talen!'
De gemiddelde Nederlander spreekt/schrijft helemaal niet goed/foutloos Engels!
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
Nee, maar vergeleken met de 'rest van Europa' spreken wij wel voldoende vreemde talen om ons zelf verstaanbaar te maken. Hoe Steenkolenengels/-frans/-duits het ook klinkt. Daar gaat het meer over.
Over Engels gesproken, het Nederlands 'verengelst' in mijn optiek te veel. Nederlandse woorden die op zijn Engels worden geschreven, bijvoobeeld: film recensie ipv filmrecensie.
Daarbij speelt denk ik ook de spellingscontrole die op alle computers te vinden is een rol. Niemand hoeft meer zelf te spellen en een groot deel van de mensen doet dat dan ook niet.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Dat verengelsen doe jij net zo goed met je tenks in het grote taaltopic (
zo even een torpedo op je afgevuurd).
Je hebt groot gelijk met het verengelsen van het Nederlands. In het bedrijfsleven kan ik me er nog wat van voorstellen. Maar verder lijkt het net of Nederlanders zich schamen voor hun eigen taal. Zouden de omliggende landen hun taal ook zo verengelsen. In het verleden had je ook van die advertenties van Sire, zo van "heeft u know-how, wat bedoelt u, heeft u ervaring, o bedoelt u dat, zeg dat dan" maar die helpen niet.
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
Dat tenks is grappig bedoeld (
zo even anti-torpedomanoeuvre uitgevoerd).
Ik probeer wel zo veel mogelijk op te letten op mijn taalgebruik en zinsopbouw, uiteraard slipt er wel eens wat doorheen, wat ik zo veel mogelijk naderhand probeer te .... komt-ie.... editten
.
Titels van films en series vertalen vind ik te ver gaan, kijk naar Duitsland en België om het even bij onze buren te houden. Ik vind dat niet klinken. Hoe moet It dan heten, Het? Vaak is dat ook gekoppeld aan nasynchronisatie, waardoor een beetje taalkennis achterblijft.
Maar termen waar perfecte Nederlandse alternatieven voor te verzinnen zijn toch in het Engels gebruiken, is gewoon verloedering van de taal. E-mail zou bijvoorbeeld electro-post kunnen heten. "Ik stuur jou even een electro" klinkt nu raar, maar had best gekund (ik negeer de afkomst van electro even). Vooral omdat het steeds meer ter vervanging gebeurt: Nederlandse woorden worden ingewisseld voor Engelse, helemaal bij beroepen. Dat is gewoonweg jammer. Want hoe minder het Nederlands op deze wijze gebruikt wordt, hoe meer mensen het acceptabel vinden dat er nog meer woorden ingeruild worden en de cirkel is rond.
(Dit had waarschijnlijk bij het Grote Taaltopic moeten staan, maar heeft ook zijdelings met taalgebruik op MM te maken).