• 178.104 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.128 votes
Profile

Veelgemaakte taalfouten op MM

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Waar ik me dus blauw aan erger, en het komt steeds vaker voor, zijn dt-fouten in de verleden tijd!

Zag daarnet nog een post van een user die het volgende schreef: "[...]hier hadt ik [...]". Hallo? En het was niet alleen deze user, ik ben al verschillende malen "hij vondt" tegengekomen...Een gewone dt-fout in de tegenwoordige tijd, alla, maar in de verleden tijd, tja...

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11904 messages
  • 5310 votes

Dat soort dingen zijn gewoon dom, punt. Als je dyslectisch bent: oke, maar dan zouden er heel erg veel dyslectische mensen zijn hier.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Geen echte taalfout, maar een vreemde zin die ik nogal eens zie hier:

Leuke film om te kijken.

Wat moet je er anders mee doen? Eten?

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

Enorme deja vu. Volgens mij was kos het, inclusief soorgelijk grapje erachter.

Edit: en hier komt hij:

kos wrote:

1 van de weinig dingen waar ik me aan erger is als er staat 'leuke film om te kijken'.

Ja dus, niet om op je brood te smeren of zo, wat moet je er anders mee doen. .

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Kijk! Great minds think alike!

Ik ben die zinsnede de laatste dagen al een paar keer tegengekomen.

Dat 'grapje' is trouwens geen grap, maar dat denk ik letterlijk als ik zo'n zinsnede zie.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

Wat je er anders mee zou kunnen doen is erover nadenken, de film in je gedachten houden na het kijken etc etc. Ik vind "leuke film op te kijken" wel een mooie samenvatting voor iets feel-goods wat vlot wegkijkt maar verder geen enkele toevoeging heeft.

Ken ook veel film die niet echt leuk zijn om te kijken maar wel erg goeie cinema opleveren (La Vie Nouvelle en companen).

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ik kan weinig met die uitleg eigenlijk.

En wat moet je met lekkere appels 'om te eten' dan?

De zinsnede 'dat is een lekkere appel' zegt toch al genoeg? Juist als je die appel lekker vindt omdat ie goed ruikt, of omdat ie perfect in een taartrecept past zou je iets aan die zin toe moeten voegen.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

De toevoeging "om te kijken" suggereert vooral dat het daarbij ook blijft. Zonder die toevoeging verwacht je toch wat meer van "een goeie film".

Pastichio Rocker

• 6344 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Het is 'déjà vu'. En 'soortgelijk'.

tukkerstein

• 2216 messages
  • 3467 votes

TV met hoofdletters, zoals op de Moviemeter-hoofdpagina onder het kopje "Televisie" . Nouja, echt fout zou ik het niet noemen, maar het Groene Boekje en de Van Dale schrijven het in kleine letters.

Bottleneck

• 8233 messages
  • 2117 votes

Wat je ook nogal eens tegenkomt: 'een hele goede film' (of nog erger: een hele goeie...) in plaats van 'een heel goede film'.

Alsof je benadrukt dat je toch echt geen halve film hebt gezien

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Exact. "Heel" is in deze een bijwoord en dus onveranderlijk. maar goed, er zijn ergere fouten.

BASWAS

• 985 messages
  • 1145 votes

“Een hele goede film” bekt toch wat lekkerder dan “een heel goede film”, zelfs tijdens het lezen. Het komt wat minder stijf over en toont meer enthousiasme.

Volgens de Taalunie:

In geschreven en in verzorgd gesproken taalgebruik blijft heel in dit geval onverbogen. De verbogen vorm hele is hier vrijwel beperkt tot informeel gesproken taalgebruik.

domkey

• 780 messages
  • 0 votes

Movie- lovers onder elkaar, en zich toch ergeren aan de taalfouten!

Verdraagzaamheid, geen probleem!

Elkaar afrekenen op een banaal iets,

Krijgen we nog personen die:'' Volgens de Taalunie'' durven schrijven op deze site!En dan nog door iemand die 500 votes heeft na 5 jaar.Een echt liefhebber! Behalve van de film me dunkt.

Erg..,heel erg..!

Pastichio Rocker

• 6344 messages
  • 0 votes

Al die taal- en spelvauten in jouw stukje ook.

domkey

• 780 messages
  • 0 votes

Pastichio Rocker wrote:

Al die taal- en spelvauten in jouw stukje ook.

Dat bedoel ik dus, filmliefhebber.

Pastichio Rocker

• 6344 messages
  • 0 votes

Filmliefhebber of niet, je mag verwachten dat mensen tenminste proberen om fautloos Nederlands te schrijven.

domkey

• 780 messages
  • 0 votes

Pastichio Rocker wrote:

Filmliefhebber of niet, je mag verwachten dat mensen tenminste proberen om fautloos Nederlands te schrijven.

Meneer stemt rechts zeker?

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

domkey wrote:

Wat heeft dat er nu weer mee te maken? Over het algemeen zijn mensen die rechts stemmen lager opgeleid en zullen dus meer spelfouten maken dan mensen die links zijn, om ook maar even in algemeenheden te spreken. Dus je redenatie gaat helemaal nergens over.

domkey

• 780 messages
  • 0 votes

SelmaDuim wrote:

(quote)

Wat heeft dat er nu weer mee te maken? Over het algemeen zijn mensen die rechts stemmen lager opgeleid en zullen dus meer spelfouten maken dan mensen die links zijn. Dus je redenatie gaat helemaal nergens over.

Een stelling die op niets slaagt!

Ik schrijf rechts,draag rechts en stem rechts. Ben blijkbaar een mindere tegenover uw persoon.

Van een redenatie gesproken..,

Doch verdraagzaam, u stemt blijkbaar links?

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Waar ik me ook aan erger, naast vele taalvauten, zijn de vele mensen die de doorzichtige grapjes van PR niet doorhebben...

domkey

• 780 messages
  • 0 votes

Prudh wrote:

Waar ik me ook aan erger, naast vele taalvauten, zijn de vele mensen die de doorzichtige grapjes van PR niet doorhebben...

Wie is PR?

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Prudh wrote:

Precies!

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

domkey wrote:

Ik schrijf vrijwel foutloos.

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

PR staat voor Public Relations...maar hier op MM wordt algemeen aangenomen dat het Pastichio Rocker betreft.

Doch even serieus. Films hebben prioriteit hier, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat taalkwesties niet aangekaart kunnen worden.

domkey

• 780 messages
  • 0 votes

Jawaddedadde wrote:

PR staat voor Public Relations...maar hier op MM wordt algemeen aangenomen dat het Pastichio Rocker betreft.

Doch even serieus. Films hebben prioriteit hier, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat taalkwesties niet aangekaart kunnen worden.

Op het fanatieke af?

Noem ik niet even aankaarten, en niet alleen op deze forum.

Dagelijks op besprekingen en/of stemmen op bepaalde films.

Ieder zijn ding,maar om iemand daarop met soms meerdere te kleineren..

Prudh

• 3124 messages
  • 1874 votes

Op de basisschool leer je hoe je moet schrijven. Lijkt me prima als zulke basale kennis ter discussie wordt gebracht zodra er een potje van gemaakt wordt. Zeker op een plek waar puur en alleen schriftelijk wordt gecommuniceerd trouwens.

Bottleneck

• 8233 messages
  • 2117 votes

domkey wrote:

domkey wrote:

Van een redenatie gesproken..,

Wat heb jij met links/rechts stemmen joh?

Je moet hier gewoon als movie-lovers onder elkaar op films stemmen.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Misschien mis ik iets, maar wie wordt waar gekleineerd omdat hij een taalfout begaat? Ik weet niet beter dan dat in een apart, daarvoor bestemd deel op deze site (dit topic dus) op onschuldige wijze frustratie of verbazing over taalfouten geuit kan worden, zodat filmbesprekingen, forumtopics, etc. hiervan bespaard blijven.

Voorbeeld van zo'n onschuldige verbazing: ik wist niet dat een stelling (n)ergens op kan slagen in plaats van slaan.

Bottleneck

• 8233 messages
  • 2117 votes

Een stelling kan wel slagen, bijvoorbeeld op het onderdeel originaliteit, maar dan draven we wel erg voor door

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.