• 178.104 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.147 votes
Profile

Veelgemaakte taalfouten op MM

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

BS ... what's in a name

Bart Simpson

• 2153 messages
  • 0 votes

Baggerman wrote:

(quote)

Dat was geen nieuwe zin, dat was een deel van een zin DIE nog niet afgemaakt was.

(tja, je vraagt erom BS!)

Je correctie is niet geldig aangezien een correctie binnen 5 minuten geplaatst moet worden. Dat is een regel die is ingevoerd door de superieure expert Bart Simpson.

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Twee volledig foutloze zinnen... Al kon de herhaling van correctie wel beter vermeden worden, maar een kommaneuker die daarover valt.

doodah

• 1538 messages
  • 1233 votes

Ik kan me enorm ergeren aan berichten waarin zo goed als geen leestekens zijn gebruikt zo'n berichten blijven gewoon doorgaan en zijn echt enorm rottig om te lezen wat ook de reden is dat ik zo'n berichten direct oversla hebben jullie daar ook last van?

Elineloves

• 24071 messages
  • 3630 votes

Ik maak me regelmatig schuldig aan 'dt' fouten. Zodra ik teveel ga nadenken, ga ik twijfelen en ga ik de mist in.

®Tc

• 8212 messages
  • 1087 votes

Niet zo moeilijk hoor:

Ik werk

Werk jij

Jij werkt (+t)

Hij werkt (+t)

Wij werken

Jullie werken

Zij werken

Dan met wordt net hetzelfde:

Ik word

Word jij

Jij wordt (+t)

Hij wordt (+t)

Wij worden

Jullie worden

Zij worden

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Ben ik de enige met een déjà vu??

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Apollinisch wrote:

Linn

• 3289 messages
  • 3798 votes

Lol

doodah

• 1538 messages
  • 1233 votes

Dat is wel zielig, maar niettemin grappig

L_T_B

• 266 messages
  • 504 votes

Apollinisch wrote:

Nee hoor. Dat had ik twee weken geleden ook al.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

@LTB: het punt is dat Elineloves ook 'schooljuf' is, en net als de belspel-schooljuf elementaire taalfouten maakt. Dus jij kon twee weken geleden nog niet deze déjà vu hebben gehad, Elineloves had toen die opmerking immers nog niet gemaakt

JacoBaco

• 10573 messages
  • 2405 votes

Nau, ik wordt af en toe echt doodtmoe van al die spelfauten.

(en al helemaal van die afgezaagde grapjes erover)

tukkerstein

• 2216 messages
  • 3467 votes

Natuurlijk geen spelfout, maar ik wil wel eens opmerken dat ik het altijd grappig vind te lezen dat mensen films "sterk" vinden. Ik vind het zulk pseudo-intellectueel en lelijk gebruik van dat woord.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Hoezo dan pseudo-intellectueel?

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2843 votes

Ik lees tegenwoordig dat veel mensen i.p.v. hartstikke, hardstikke schrijven.

janisdeman

• 29 messages
  • 20 votes

ik irriteer me altijd dood aan mensen die andermans berichten gaan citeren en dan de taalfouten corrigeren :$

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Wat me opvalt op MM is het gebruik van de afkorting c.q.

Ik kende die afkorting niet dus heb het maar even opgezocht. Blijkt het een Latijnse afkorting te zijn, casu quo: meer uitleg over c.q.

Het gebruik ervan lijkt me eigen aan Nederland te zijn want in België ben ik het nog niet tegengekomen. Of vergis ik me?

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Ik heb geen idee hoe het in België zit, maar in Nederland is het een gangbaar woord (afkorting).

doodah

• 1538 messages
  • 1233 votes

Ik ben van België en ben het nog niet tegengekomen.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

In België kom je dit praktisch niet tegen denk ik. Enkel in zwaardere teksten, maar zeker niet gangbaar zoals in Nederland blijkbaar het geval is.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Nu zeg ik weliswaar 'gangbaar', maar ik heb geen onderzoek gedaan

Persoonlijk gebruik ik het best vaak, en kom ik het ook wel eens tegen in teksten. Maar dat wil niet zeggen dat iedere Nederlander het kent, laat staan gebruikt. But then again, ook niet iedere Nederlander kent de d/t-regels...

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Film Pegasus wrote:

Enkel in zwaardere teksten, maar zeker niet gangbaar zoals in Nederland blijkbaar het geval is.

Nou? Volgens mij is het in Nederland ook niety gangbaar, hoor? Misschien een stopwoordje voor BlueVelvet, maar ik ken niemand die c.q. bezigt!

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Kom het toch ook regelmatig tegen. Wordt wel vaak verkeerd gebruikt (als synoniem van "of").

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Apollinisch wrote:

Wordt wel vaak verkeerd gebruikt (als synoniem van "of").

Inderdaad, dat is storend. Staat ook in de link genoemd, en deze.

kos

• 46692 messages
  • 8849 votes

Is natuurlijk ook niet echt gangbare taal in het dagelijks leven, maar in professionele kringen wordt het wel regelmatig gebruikt.

Al denk ik dat het ook meer schrijftaal is.

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Het is ook formeel taalgebruik, daarom dat ik het vreemd vond dat ik het gebruik ervan hier zo vaak tegenkwam. Verder lijkt het er inderdaad op dat het vaak foutief gebruikt wordt op MM in de betekenis van "of". Maar goed, nu ik weet wat het betekent maakt het me verder niet veel uit hoor.

JDSsmetje

• 6568 messages
  • 2313 votes

Schrijffouten, iedereen maakt er wel, ook ik. Maar storend als ik een schrijffout zie, dat vind ik niet.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Ik wel. Zeker als ik de fout zelf heb gemaakt. Het zegt wat over de gemakzuchtigheid van de mensen tegenwoordig dat ze zulke fouten gewoon maar laten zitten en dat ze niet eens de moeite nemen om op spelfouten te controleren.

Dat is triest, net als het taalgebruik van de gemiddelde user hier.

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Valt nog wel mee vind ik persoonlijk.

Je hebt wel een punt wat die gemakzuchtigheid betreft. Het is maar een kleintje om je stukje op fouten te controleren. Je hebt niet voor niets de "bewerk" functie.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.