- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Veelgemaakte taalfouten op MM
Veelgemaakte taalfouten op MM
Bart Simpson
-
- 2153 messages
- 0 votes
Dat was geen nieuwe zin, dat was een deel van een zin DIE nog niet afgemaakt was.
(tja, je vraagt erom BS!)
Je correctie is niet geldig aangezien een correctie binnen 5 minuten geplaatst moet worden. Dat is een regel die is ingevoerd door de superieure expert Bart Simpson.
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Twee volledig foutloze zinnen...
Al kon de herhaling van correctie wel beter vermeden worden, maar een kommaneuker die daarover valt. 
doodah
-
- 1538 messages
- 1233 votes
Ik kan me enorm ergeren aan berichten waarin zo goed als geen leestekens zijn gebruikt zo'n berichten blijven gewoon doorgaan en zijn echt enorm rottig om te lezen wat ook de reden is dat ik zo'n berichten direct oversla hebben jullie daar ook last van?
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Ik maak me regelmatig schuldig aan 'dt' fouten. Zodra ik teveel ga nadenken, ga ik twijfelen en ga ik de mist in.
®Tc
-
- 8212 messages
- 1087 votes
Niet zo moeilijk hoor:
Ik werk
Werk jij
Jij werkt (+t)
Hij werkt (+t)
Wij werken
Jullie werken
Zij werken
Dan met wordt net hetzelfde:
Ik word
Word jij
Jij wordt (+t)
Hij wordt (+t)
Wij worden
Jullie worden
Zij worden
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Ben ik de enige met een déjà vu??

L_T_B
-
- 266 messages
- 504 votes
Ben ik de enige met een déjà vu??
Nee hoor. Dat had ik twee weken geleden ook al. 
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
@LTB: het punt is dat Elineloves ook 'schooljuf' is, en net als de belspel-schooljuf elementaire taalfouten maakt. Dus jij kon twee weken geleden nog niet deze déjà vu hebben gehad, Elineloves had toen die opmerking immers nog niet gemaakt 
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Nau, ik wordt af en toe echt doodtmoe van al die spelfauten.
(en al helemaal van die afgezaagde grapjes erover)
tukkerstein
-
- 2216 messages
- 3467 votes
Natuurlijk geen spelfout, maar ik wil wel eens opmerken dat ik het altijd grappig vind te lezen dat mensen films "sterk" vinden. Ik vind het zulk pseudo-intellectueel en lelijk gebruik van dat woord.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2843 votes
Ik lees tegenwoordig dat veel mensen i.p.v. hartstikke, hardstikke schrijven.
janisdeman
-
- 29 messages
- 20 votes
ik irriteer me altijd dood aan mensen die andermans berichten gaan citeren en dan de taalfouten corrigeren :$
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Wat me opvalt op MM is het gebruik van de afkorting c.q.
Ik kende die afkorting niet dus heb het maar even opgezocht. Blijkt het een Latijnse afkorting te zijn, casu quo: meer uitleg over c.q.
Het gebruik ervan lijkt me eigen aan Nederland te zijn want in België ben ik het nog niet tegengekomen. Of vergis ik me?
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Ik heb geen idee hoe het in België zit, maar in Nederland is het een gangbaar woord (afkorting).
doodah
-
- 1538 messages
- 1233 votes
Ik ben van België en ben het nog niet tegengekomen.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
In België kom je dit praktisch niet tegen denk ik. Enkel in zwaardere teksten, maar zeker niet gangbaar zoals in Nederland blijkbaar het geval is.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Nu zeg ik weliswaar 'gangbaar', maar ik heb geen onderzoek gedaan 
Persoonlijk gebruik ik het best vaak, en kom ik het ook wel eens tegen in teksten. Maar dat wil niet zeggen dat iedere Nederlander het kent, laat staan gebruikt. But then again, ook niet iedere Nederlander kent de d/t-regels...
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Enkel in zwaardere teksten, maar zeker niet gangbaar zoals in Nederland blijkbaar het geval is.
Nou? Volgens mij is het in Nederland ook niety gangbaar, hoor? Misschien een stopwoordje voor BlueVelvet, maar ik ken niemand die c.q. bezigt!
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Kom het toch ook regelmatig tegen. Wordt wel vaak verkeerd gebruikt (als synoniem van "of").
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Wordt wel vaak verkeerd gebruikt (als synoniem van "of").
kos
-
- 46692 messages
- 8849 votes
Is natuurlijk ook niet echt gangbare taal in het dagelijks leven, maar in professionele kringen wordt het wel regelmatig gebruikt.
Al denk ik dat het ook meer schrijftaal is.
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Het is ook formeel taalgebruik, daarom dat ik het vreemd vond dat ik het gebruik ervan hier zo vaak tegenkwam. Verder lijkt het er inderdaad op dat het vaak foutief gebruikt wordt op MM in de betekenis van "of". Maar goed, nu ik weet wat het betekent maakt het me verder niet veel uit hoor.
JDSsmetje
-
- 6568 messages
- 2313 votes
Schrijffouten, iedereen maakt er wel, ook ik. Maar storend als ik een schrijffout zie, dat vind ik niet.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Ik wel. Zeker als ik de fout zelf heb gemaakt. Het zegt wat over de gemakzuchtigheid van de mensen tegenwoordig dat ze zulke fouten gewoon maar laten zitten en dat ze niet eens de moeite nemen om op spelfouten te controleren.
Dat is triest, net als het taalgebruik van de gemiddelde user hier.
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Valt nog wel mee vind ik persoonlijk.
Je hebt wel een punt wat die gemakzuchtigheid betreft. Het is maar een kleintje om je stukje op fouten te controleren. Je hebt niet voor niets de "bewerk" functie.