- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Veelgemaakte taalfouten op MM
Veelgemaakte taalfouten op MM
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Het is dan dus gewoon "door de bomen het bos niet meer zien".
Door de kleinigheden (bomen) het grote verband (bos) niet meer zien.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Het is dan dus gewoon "door de bomen het bos niet meer zien"..
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Het is dan dus gewoon "door de bomen het bos niet meer zien".
Door de kleinigheden (bomen) het grote verband (bos) niet meer zien.
Neen, het is omgekeerd, zeker van zijn. Net zoals 'een hart onder de riem steken . 
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Google zegt 450.000 vs 50.000 in het voordeel van Stephan.
Hoor ze zelf ook regelmatig beide gebruikt worden. Voor beide is ook wat te zeggen, alleen hebben ze wel een wat andere betekenis dan.
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Ik ken alleen Stefans versie. En natuurlijk zou je ook gevallen kunnen bedenken waarin het omgekeerde van toepassing is, maar 'officieel' is dat echt niet.
En het is overigens beiden in dit verband 
Neen, het is omgekeerd, zeker van zijn. Net zoals 'een hart onder de riem steken .
Een riem onder het hart steken? Au.
kos
-
- 46690 messages
- 8847 votes
Uiteraard is het 'door de bomen het bos niet meer zien' . Kom nou zeg..
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
En het is overigens beiden in dit verband
Dacht ik ook altijd, blijkbaar is de "n" enkel verplicht als het om personen gaat, bij voorwerpen mag "beide" ook gewoon.
Vind het zelf ook niet zo geweldig logisch, maar daar is hier een tijdje geleden over gediscussieerd.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Volgens www.spreekwoord.nl, dat met informatie werkt van Van Dale en dus zo goed als zeker de juiste versies van de spreekwoorden verzamelt. Daar luidt het spreekwoord:
Door de bomen het bos niet zien.
Teveel details belemmeren het overzicht.
Met de jaren zal dat soms anders geformuleerd zijn en bij veel mensen wat ingeburgerd zijn.
Anatolia
-
- 2666 messages
- 1511 votes
Dacht ik ook altijd, blijkbaar is de "n" enkel verplicht als het om personen gaat, bij voorwerpen mag "beide" ook gewoon.
Vind het zelf ook niet zo geweldig logisch, maar daar is hier een tijdje geleden over gediscussieerd.
Zie het nu ook ja. Vind het ook totaal niet logisch, ook gezien de uitleg:
Onbepaalde telwoorden als alle, beide, vele, weinige krijgen in het meervoud een -n als ze verwijzen naar personen en zelfstandig gebruikt worden. Met zelfstandig gebruik van beide (enz.) wordt bedoeld dat het niet kan worden aangevuld met een zelfstandig naamwoord uit de directe context (dezelfde zin of de zin die onmiddellijk voorafgaat).
Beide / beiden - taaladvies.net
Dat "aangevuld kunnen worden" geldt toch ook net zo goed voor voorwerpen?
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Daarom vroeg ik al aan het begin of het misschien Vlaams is. Zoals zij ook de Nederlandse uitdrukking "vast en zeker" steevast omdraaien naar "zeker en vast". 
Overigens lijkt het me toch duidelijk dat "bomen" de kleinigheden zijn en het "bos" het overzicht.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Volgens mij is "beiden" ook niet echt verboden, maar wel afgeraden. Blijf het verder ook een domme regel vinden. Maar dat heb ik wel meer met taalzaken.
Edit: en het kan ook wel iets Vlaams zijn. Verbasteringen zijn hier aardig populair.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Door het bos de bomen niet meer zien?
Is dit Vlaams? Zoals "vast en zeker" vs. "zeker en vast"?
En: wit-zwart i.p.v. zwart-wit, om nog maar een voorbeeld te noemen.
Overigens geen kritiek op het Vlaams van mijn kant, want ik ben daar juist een groot liefhebber van.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Doordat je alleen het bos (het geheel) ziet, zie je de bomen (de details) die er in staan niet meer.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Dat is dus precies het tegenovergestelde van wat je zelf omschreef:
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
door al dat geboom over bomen zie ik het helmaal niet meer 
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Moeten we nog maar eens rustig met zijn allen een boom over opzetten.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Jullie kunnen allemaal de Boom in met je gezeur!
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
[...] Met zelfstandig gebruik van beide (enz.) wordt bedoeld dat het niet kan worden aangevuld met een zelfstandig naamwoord uit de directe context (dezelfde zin of de zin die onmiddellijk voorafgaat).
Een wat vaker voorkomende fout met betrekking tot 'aanvullen' is het gebruik van jou in plaats van jij, hun in plaats van zij (die is dubbel fout, hun is bezittelijk). "Ik ben beter dan jou" is fout, wat aangevuld gezegd wordt is "Ik ben beter dan jij (bent)". Dan laat ik de dan-als fout maar even zitten
.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Moeten we nog maar eens rustig met zijn allen een boom over opzetten.
Een kerstboom. 
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Via het omroepsysteem "De reizigers wordt geadviseerd een andere route te kiezen" is correct Nederlands, namelijk het zou aangevuld kunnen worden tot "Er wordt aan de reizigers...". Het blijft een vreemde constructie, maar het klopt wel.
Het onderwerp vs. meewerkend voorwerp verhaal. Allebei juist (om beide/beiden even te vermijden
), of heeft dat alleen betrekking op verzoeken i.p.v. adviseren?
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
Ik denk het niet, ik ben geen taalkundige. Onze Taal zegt dat beide (
) correct zijn: http://www.onzetaal.nl/advies/reizigers.php. Verzoeken of adviseren zou geen verschil moeten maken, lijkt mij.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Het blijft een kwestie van smaak (taal is geen exacte wetenschap), maar ik denk dat het veilig te stellen is dat beide correct zijn. Hier wat aardig leesvoer:
Bottleneck
-
- 8233 messages
- 2117 votes
[Onbepaalde telwoorden als alle, beide, vele, weinige krijgen in het meervoud een -n als ze verwijzen naar personen en zelfstandig gebruikt worden.
Met zelfstandig gebruik van beide (enz.) wordt bedoeld dat het niet kan worden aangevuld met een zelfstandig naamwoord uit de directe context (dezelfde zin of de zin die onmiddellijk voorafgaat).
Beide / beiden - taaladvies.net
Dat "aangevuld kunnen worden" geldt toch ook net zo goed voor voorwerpen?
Jawel, maar ze bedoelen volgens mij dit:
als het niet zelfstandig wordt gebruikt is het nooit met een -n erachter:
Beide mensen...
Beide honden...
Maar wordt het wel zelfstandig gebruikt (als verwijzing), krijgen alleen personen een - n erachter:
Omdat beiden het oneens waren...
Omdat beide vochten om een been (honden dus
)...
Het voorbeeld van taaladvies lijkt me een uitzondering omdat het gaat over een persoon en een dier, dan mag je blijkbaar 'beide' en 'beiden' gebruiken. In andere gevallen heb je die keuze niet.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Ik heb altijd gedacht dat het ''het plot'' is. Klinkt veel natuurlijker dan ''de plot'' naar mijn mening
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
vaak: het in plaats van de plot
Van Dale: plot de, het; m en o -s intrige
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Ik zal het zelf ook wel al een aantal keer hebben gezegd, maar "enigste" moeten mensen toch echt eens afleren.