• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.992 actors
  • 9.370.973 votes
Profile

MusicMeter.nl

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Hoewel een aantal aspecten mij best interessant lijken, heb ik toch een aantal twijfels bij dit nieuwe concept.

Ten eerste is er bij muziek veel minder discussie mogelijk dan bij films. Films kun je nog uitsplitsen in verhaal, acteerwerk, regie etc., maar ik heb nog nooit iemand uit horen leggen waarom een bepaald nummer nu goed is. Je vind muziek goed of niet, en daar houdt het verder mee op. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niets over te schrijven valt, maar op veel verhelderingen van beoordelingen zou ik niet rekenen.

Ten tweede is het principe van stemmen op albums nogal wankel. Als je namelijk al op albums gaat stemmen waarvan je maar een paar nummers kent, beoordeel je die nummers en niet het album. Veel albums mogen dan een paar goede nummers bevatten, maar dat maakt het nog geen goede albums. De andere vijftien a twintig nummers zijn misschien wel bedroevend slecht. Bij een film kan ik me nog voorstellen dat je stemt terwijl je maar de helft gezien heb (zal het niet aanmoedigen, maar kan het begrijpen), omdat een film die je niet uit wilt zien toch wel niet goed zal zijn. Bij albums ligt dit anders, omdat je deze ook niet helemaal kan kennen ondanks dat je wel een aantal nummers goed vindt. Een positieve beoordeling kan je niet zo makkelijk extrapoleren.

Stem je daarentegen alleen op hele albums (die je echt helemaal kent), dan zal het gros van de albums nooit veel stemmen behalen, omdat de meeste mensen alleen albums die ze bezitten helemaal kennen (tenzij je je toevlucht neemt tot illegale praktijken, maar dat is niet de bedoeling natuurlijk).

De oplossing lijkt mij daarom om per nummer te stemmen. Dan moet je ook geen album-indeling aanhouden, maar gewoon per single een entry. Niet op single uitgebrachte nummers (die dan een afbeelding van het album kunnen gebruiken) komen alleen op de site voorzover bekend aan de gebruikers, dus zo'n heel probleem wordt dat niet, al blijft het natuurlijk zo dat je database per nummer in een paar dagen meer titels zal bevatten dan heel MovieMeter. Echter, stemmen-per-nummer is veel betrouwbaarder, omdat je dan ook echt op het nummer zelft stemt, en niet op maar een klein fragmentje ervan. Stemmen op een album waarvan je maar drie nummers kent is net als stemmen op een film die je niet gezien hebt maar de cast bewondert.

Ook ruim je zo ook meteen problemen m.b.t. bestof-albums, verzamelalbums, en buitenlandse versies uit de weg. Voor live-uitvoeringen hoef je geen aparte entries aan te maken, zoals je nu voor director's-cuts ook geen aparte entries aanmaakt.

Sjoerd

• 999 messages
  • 1348 votes

Het is echt onzin dat er over muziek minder te discussieren zou vallen als over films. Daar valt minstens zoveel over te melden. Alleen al sec over een plaat valt genoeg te zeggen, maar er is bijv. ook nog eens de extra dimensie van een concert (iets wat je bij films niet hebt).

Tonyvdb

• 1408 messages
  • 1168 votes

Ben het daar ook niet eens mee.

Over muziek valt minstens evenveel af te lullen als over film.

Watch me !

narva77 (crew films)

• 12723 messages
  • 6540 votes

Nirvana's Nevermind natuurlijk!

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Jordy wrote:

Stemmen op tracks ben ik écht tegen, een goed album is meer dan de som van de tracks.

Maar als je per nummer stemt pretendeer je toch ook niets over dat album te zeggen?

IamBernie

• 672 messages
  • 1641 votes

WOW, is het dan eindelijk TOCH zo ver!

Echt een strak plan! En wat de animo betreft: geweldig dat dit topic echt 3/4 van m'n update scherm in beslag nam.

Ik ben benieuwd, echt heeeel benieuwd

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Queto Yurlunyur schreef:

Ten eerste is er bij muziek veel minder discussie mogelijk dan bij films.

Oneens, ik denk dat jij dit denkt omdat je minder van muziek houdt dan van films.

Films kun je nog uitsplitsen in verhaal, acteerwerk, regie etc., maar ik heb nog nooit iemand uit horen leggen waarom een bepaald nummer nu goed is.

Bij m'n favo albums kan ik lappen tekst schrijven over kwaliteit van de teksten, productie, zang/rap, e.d.

En het hele stemmen-per-nummer idee blijf ik fel tegen: een album is meer dan de som van de nummers (maar weer eens )

mr.Frielink

• 744 messages
  • 0 votes

Ik vond in eerste instantie het stemmen op nummers ook leuker, en betrouwbaarder, maar dan wordt het wel een gigantische klus.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Queto Yurlunyur schreef:

(quote)

Maar als je per nummer stemt pretendeer je toch ook niets over dat album te zeggen?

da's waar inderdaad

andolini

• 256 messages
  • 1749 votes

Ben het grotendeels met Queto eens, alleen mist de pagina dan zijn doel denk ik. (Ik weet niet of dit al gezegd is, maar) waarom kijk ik voornamelijk op moviemeter -> om te beoordelen of ik een film wel of niet wil zien. Waarom zou ik op musicmeter gaan kijken -> om te beoordelen of ik een cd wel of niet wil horen. Stemmen per nummer geeft mij dus als taak om alle nummers van een bepaald album na te lopen -> wat niet eens een goed beeld geeft, want zoals Jordy zegt "een goed album is meer dan de som van de tracks".

Tonyvdb

• 1408 messages
  • 1168 votes

doe ze dan allebei, albums én tracks ...

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

en een track kan in de context van een album beter zijn dan op zichzelf beoordeeld

en wat doen we dan met skits enzo?? nope sorry, het worden écht albums (al is het leuk om er over te discussieren)

Tonyvdb

• 1408 messages
  • 1168 votes

doe het dan zo :

1. Albumtitel, artiest, jaar, ...

en maak een "ballot" van de tracklist

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

Ik ben het helemaal met Queto eens, ook met het oog dat ik vaak ook een album koop waar maar 5 of 6 goede nummers op staan. Als het per album word genomen zie ik niet welke nummers er goed worden bevonden en zeggen de stemmen me dus ook niks.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Het is toch ondoenlijk alle nummers apart op de site te zetten, zoals op moviemeter met per nummer een discussie, hoeveel songs zijn er wel niet?

Wel zou het leuk zijn een top 100 van beste nummers te hebben naast de top 100 voor beste albums, dit kan misschien het beste via het formaat van de alternatieve top 100, dus op basis van top10-lijstjes. Moet er wel de mogelijkheid komen een persoonlijke top 10 van songs te maken.

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

Is dit topic niet het "snelst lopende MM topic" ?

Sjoerd

• 999 messages
  • 1348 votes

Mensen kunnen toch altijd in hun posts nog cijfers aan de afzonderlijke nummers geven. Dat gebeurt op Amazon bijv. ook regelmatig.

Ik ben voor stemmen op het gehele album dus...

Edit: Je stemt bij films toch ook niet in 2 helften ofzo

IamBernie

• 672 messages
  • 1641 votes

Tonyvdb wrote:

doe ze dan allebei, albums én tracks ...

Ik wou het net zeggen, je kan toch ook gewoon top 100 single / top 100 album hebben?

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Ik stel voor om de films hier dan per acteur te beoordelen

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

Zavo wrote:

Het is toch ondoenlijk alle nummers apart op de site te zetten, zoals op moviemeter met per nummer een discussie, hoeveel songs zijn er wel niet?

Daar heb je wel een punt, maar je kan toch ook alles indelen in albums en dan binnen die pagina op de aparte nummers stemmen. Zo kun je toch op een nummer stemmen zonder op een album te stemmen en kun je discusieren per album.

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

Jordy wrote:

Geen goede vergelijking, al zou het wel leuk zijn om een acteur / actrice per film een cijfer te geven

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Jordy wrote:

Nee, per scene

Tonyvdb

• 1408 messages
  • 1168 votes

Waarom geen soort ballot maken van de tracklist?

Spaart veel werk uit qua toevoegingen en je stemt enkel op de nummers die je kent (én op het album op zijn geheel als je dat ook wilt)

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

Tonyvdb wrote:

Waarom geen soort ballot maken van de tracklist?

Spaart veel werk uit qua toevoegingen en je stemt enkel op de nummers die je kent (én op het album op zijn geheel als je dat ook wilt)

Precies

IamBernie

• 672 messages
  • 1641 votes

Jordy wrote:

Dat is dan weer net zoiets als het beoordelen van een gitarist uit een bandje. Is toch een beetje een scheve vergelijking vind je niet?

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Lekker veel berichten zeg, en na 321 had ik er geen zin meer in. Nu gaan er denk ik wel veel mensen stemmen op cd's waarvan ze 1 nummer kennen. En als ze dat kut vinden kan de cd rekenen op een laag cijfer. De cd van Britney Spears geef ik niet veel kans hoog te eindigen (niet dat dat van mij zo nodig moet trouwens ). Leuk idee maar ik denk dat t niet lang levensvatbaar is en eindigd in een brij van bijna alleen maar albums met een hoog cijfer.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Nou ja de scenes uit een film dan...

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

IamBernie schreef:

(quote)
Dat is dan weer net zoiets als het beoordelen van een gitarist uit een bandje. Is toch een beetje een scheve vergelijking vind je niet?
Ik vind ook dat die hele vergelijking mank gaat. Je kan een album ook vergelijken met de hele Godfather reeks of de hele starwars reeks. Dan is elke film apart weer een nummer Als we dan toch gaan vergelijken.... waar ik overigens op tegen ben, want muziek is TOTAAL iets anders dan film

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Soms zie ik bij Rene Mioch slechte scenes en wil ik de hele film niet meer zien

narva77 (crew films)

• 12723 messages
  • 6540 votes

narva77 schreef (elders op de site):

Qua Europese doom/gothic-metal: teveel om op te noemen

Paradise Lost, Amorphis, Nightwish, The Gathering, My Dying Bride, Anathema, Tiamat, Moonspell enz. enz.

Gothic-metal fans aller Nederlandsche provincieën verenigt U! Gaat allen uw favorieten toevoegen

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.