Share
Genre: Thriller / Romance
Duration: 101 minuten
Alternative title: Berucht
Country:
United States
Directed by: Alfred Hitchcock
Stars: Cary Grant, Ingrid Bergman and Claude Rains
IMDb score: 7,9 (108.950)
Releasedate: 21 August 1946
Notorious plot
"The screen's top romantic stars in a melodramatic masterpiece!"
The attractive American Alicia Huberman is a frivolous young woman who has a reputation for liking alcohol and men. Her father spied for Nazi Germany in the United States and he committed suicide in prison. TR Devlin, a US government agent, asks Alice to spy on a group of her father's Nazi friends in Rio de Janeiro. When she agrees, Alicia can clear her name. Alicia falls in love with Devlin and accepts the assignment and travels to Brazil.
Actors and actresses
Alicia Huberman
T.R. Devlin
Alexander Sebastian
Madame Anna Sebastian
Captain Paul Prescott
Joseph the Butler
Dr. Anderson
Eric Mathis
Knerr
Wilhelm Rossner
Reviews & comments
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30665 messages
- 5283 votes
De meeste films van Hitchcock staan bekend om hun stijl, de spanning die de regisseur opbouwt. Notorious is als het ware een missing link tussen zijn gekende stijl die subtiel maar duidelijk aanwezig is, en de warme ietwat theatrale Hollywoodfilms. De film kent een mix van spionage, film-noir, romantiek en drama. En dat levert een wat tragere film op die de vaste Hitchcock-fan misschien niet altijd kan appreciëren. In de hoofdrollen zien we 3 topacteurs met Cary Grant, Ingrid Bergman en Claude Rains. Een trio dat het vooral goed doet als ze met drie in beeld zijn. Dan komt de spanning boven. Rains die de rivaliteit voelt van Grant, Grant die informatie wil van Bergman maar door zijn liefde voor haar bijna haar dekmantel verraad en Bergman die niet goed weet hoe ze zich het best kan gedragen tussen haar rolletje bij Rains en haar liefde voor Grant. Tussen Grant en Bergman zelf mis ik soms wel de nodige chemie. Nochtans is dit vooral voor Grant toch een genre dat hem past. De film is vakwerk en Hitchcock's regie dient de film. Waar dat bij veel van zijn latere films soms wel andersom is. Het is soms wat zoeken tussen spanning en romantiek, maar uiteindelijk betrap ik me erop dat het allemaal veel boeiender is dan het op het eerste zicht lijkt. Misschien geen memorabele film, maar wel vakwerk met een goed verhaal en hier en daar de nodige mooie shots.
Most of Hitchcock's films are known for their style, the tension that the director builds. Notorious is, as it were, a missing link between his well-known style, which is subtle but clearly present, and the warm, somewhat theatrical Hollywood films. The film is a mix of espionage, film noir, romance and drama. And that results in a somewhat slower film that the regular Hitchcock fan may not always appreciate.
In the lead roles we see 3 top actors with Cary Grant, Ingrid Bergman and Claude Rains. A trio that does especially well when they are three in the picture. Then the tension rises. Rains who feels the rivalry of Grant, Grant who wants information from Bergman but almost betrays her cover because of his love for her and Bergman who is not sure how best to behave between her role with Rains and her love for Grant. I sometimes miss the necessary chemistry between Grant and Bergman myself. However, this is a genre that suits him, especially for Grant.
The film is craftsmanship and Hitchcock's direction serves the film. Where in many of his later films this is sometimes the other way around. Sometimes it takes a bit of searching between tension and romance, but in the end I realize that it is all much more fascinating than it seems at first sight. Perhaps not a memorable film, but a good job with a good story and the necessary beautiful shots here and there.
Don Homer
-
- 510 messages
- 1297 votes
Waving the flag with one hand and picking pockets with the other, that's your "patriotism" Hitchcock weet me met Notorious (1946) toch weer te verrassen. Het was een zware bevalling met de matige dvd kwaliteit en zonder ondertiteling. Er wordt namelijk veel afgekletst in deze film (ondertiteling is aanbevolen). Het verhaal is spannend doch simpel. De vader van Alicia (Bergman) wordt berecht wegens collaboratie met de Nazi's en zij wordt door (federaal?) agent Devlin (Grant) gevraagd om te gaan spioneren bij een nazi bolwerk in Brazilië geleid door Alexander Sebastian, een vriend van haar vader. Ondertussen is ze verliefd geworden op Devlin. Ondanks het spannende verhaal, met de van Hitchcock bekende suspense aan het einde, intrigeert vooral de relatie tussen de twee hoofdrolspelers. Romantische (de vonken spatten ervan af) en cynische gesprekken (zoals bovenstaande quote) wisselen elkaar af tussen Ingrid Bergman en Cary Grant. Beiden schitteren, al zet Bergman het soms wat zwaar aan (wat ook weer haar charmes heeft). Grant kan net als in Suspicion (1941) weer geweldig cynisch uit de hoek komen, in woord en gebaar. Naast de chemie tussen Bergman en Grant facineert Hitchcock met bijzondere effecten. De camera vanuit het perspectief van Alicia die duizelingen weergeeft, schaduw en lichteffecten, het inzoomen op belangrijke objecten waaronder een speciaal gemaakte enorme theekop waardoor zowel voorgrond als achtergrond scherp in beeld komen. Dit laatste is een beroemd filmshot geworden. Hitch heeft hier echt een regisseursfilm van gemaakt.
Waving the flag with one hand and picking pockets with the other, that's your "patriotism"
Hitchcock manages to surprise me again with Notorious (1946). It was a tough delivery with the mediocre DVD quality and no subtitles. There is a lot of chatter in this film (subtitles are recommended).
The story is exciting yet simple. Alicia (Bergman)'s father is tried for collaboration with the Nazis and she is asked by (federal?) agent Devlin (Grant) to spy on a Nazi stronghold in Brazil run by Alexander Sebastian, a friend of her father. Meanwhile, she has fallen in love with Devlin.
Despite the exciting story, with Hitchcock's well-known suspense at the end, the relationship between the two protagonists is especially intriguing. Romantic (the sparks fly) and cynical conversations (like the quote above) alternate between Ingrid Bergman and Cary Grant. Both sparkle, although Bergman sometimes takes it a bit heavy (which also has its charms). Just like in Suspicion (1941), Grant can once again be incredibly cynical, in word and gesture.
Besides the chemistry between Bergman and Grant, Hitchcock fascinates with special effects. The camera from Alicia's perspective showing vertigo, shadow and light effects, zooming in on important objects including a specially made huge tea cup so that both foreground and background are in focus. The latter has become a famous movie shot. Hitch really made a director's movie out of this.
Bobbejaantje
-
- 1956 messages
- 1888 votes
Een echte spionagefilm verstrengeld met een liefdesdriehoek. Ik lees dat dit één van Hitchcock’s weinige forties films is met een absolute sterrencast maar het talent wordt hier in elk geval niet verspild. Zowel Ingrid Bergman, Cary Grant als Claude Rains spelen de sterren van de hemel. Claude Rains in een rol die hij wel vaker op zich neemt - als wat oudere heer die het aanlegt met fris groen blaadje. Opmerkelijk feit: Leopoldine Konstantin speelt de moeder van Claude maar is in werkelijkheid slechts drie jaar ouder dan hem, en dat is er in feite ook wel aan te zien. Het is zelfs een beetje aandoenlijk om Claude Rains onder de sloef te zien liggen bij zijn mams, daarmee gevolg gevend aan het geliefde moedercomplex van Hitchcock. Het scenario is meesterlijk geschreven door Ben Hecht - wat hij in dienst van anderen schreef is van een veel hoger niveau dan wat hij schreef voor zijn eigen films - dat met de kwaliteiten van Hitchcock tot een maximaal effect wordt gebracht. De film wordt gesierd door mooi noir schaduwwerk en enkele opmerkelijke shots/scenes zoals aangegeven door andere users. De relatie tussen Cary en Ingrid heeft me wel iets zeer immatuur maar dat gevoel heb ik bij heel wat liefdesrelaties in Hollywoodfilms uit die tijd. Met deze film heb ik me in stijgende mate geamuseerd en dat verdient dan ook een navenante score.
A real spy movie entwined with a love triangle. I read that this is one of Hitchcock's few forties films with an absolute star cast, but at least the talent is not wasted here. Ingrid Bergman, Cary Grant and Claude Rains play the stars of heaven. Claude Rains in a role that he often takes on - as an older gentleman who lays it out with fresh green leaves. Remarkable Fact: Leopoldine Konstantin plays Claude's mother but is actually only three years older than him, and it actually shows. It's even a little touching to see Claude Rains tucked under his mom's hood, echoing Hitchcock's much-loved maternal complex. The screenplay is masterfully written by Ben Hecht - what he wrote in the service of others is of a much higher standard than what he wrote for his own films - brought to maximum effect with the qualities of Hitchcock. The film is graced by beautiful noir shadow work and some remarkable shots/scenes as indicated by other users. The relationship between Cary and Ingrid does have something very immature to me, but I have that feeling with a lot of love relationships in Hollywood films from that time.
I enjoyed myself more and more with this film and it deserves a corresponding score.
Latest News
2024's biggest movies - Everything you need to know about Beverly Hills Cop: Axel F
It's Always Sunny in Philidelphia Streaming UK: How to watch
Mark Wahlberg confirms why he wasn't in Ocean's Eleven
WATCH: The terrifying new trailer for Speak No Evil starring James McAvoy
More to explore
North by Northwest
Thriller, 1959
3 comments
Rear Window
Thriller / Mystery, 1954
3 comments
Double Indemnity
filmnoir / Crime, 1944
3 comments
Vertigo
Thriller / Mystery, 1958
3 comments
Sunset Blvd.
filmnoir / Drama, 1950
2 comments
Rang-e Khoda
Drama, 1999
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.