Share
Genre: Drama / Mystery
Duration: 107 minuten
Alternative titles: The Bride Wore Black / De Bruid Droeg Zwart
Country:
France / Italy
Directed by: François Truffaut
Stars: Jeanne Moreau, Michel Bouquet and Jean-Claude Brialy
IMDb score: 7,2 (10.338)
Releasedate: 22 March 1968
La Mariée Était en Noir plot
"She was a bride when the violence happened... now she's a widow and it's going to happen again."
Julie Kohler is about to commit suicide, but her mother stops her. Then she decides on a different plan: she tracks down five people and kills them.
Actors and actresses
Julie Kohler
Coral
Corey
Fergus
Bliss
Morane
Delvaux
Mlle Becker
Mme Morane
Mère de Julie
Reviews & comments
wendyvortex
-
- 5008 messages
- 7140 votes
Truffaut zou geen thrillers kunnen maken? La Sirene du Mississippi, La Femme d'à Côté en Vivement Dimanche zijn toch zeker wel geslaagde pogingen. En op een wat vreemder manier Une Belle Fille comme Moi toch ook, misschien wel de film die het meest bij deze aansluit. Okay eerste poging van Truffaut om een Hitchcock te doen valt niet helemaal geslaagd uit, plot is er nauwelijks, karakters ook niet, dus blijven we zitten met een wraakfilm, waar we ons soms ook nog afvragen of het serieus of komisch bedoeld is. Geen probleem an sich maar na 2 delen van Tarantino's Kill Bill is dit toch allemaal wat ingehoudener en beschaafder en ietwat aangetast door de tand des tiijds...en kom op iemand vermoorden door hem op te sluiten in de kelderkast?! Te genieten valt er wel van de mooie sixties-interieurs en Jeanne Moreau doet haar best, Bernard Herrmann op de soundtrack, maar het blijft allemaal wat vlak.
Truffaut couldn't make thrillers? La Sirene du Mississippi, La Femme d'à Côté and Vivement Dimanche are certainly successful attempts. And in a somewhat stranger way Une Belle Fille comme Moi, perhaps the film that most closely resembles this one.
Okay, Truffaut's first attempt at a Hitchcock is not entirely successful, there is hardly any plot, nor any characters, so we are left with a revenge film, where we sometimes also wonder whether it is meant to be serious or comic. Not a problem in itself, but after 2 parts of Tarantino's Kill Bill this is all a bit more restrained and civilized and somewhat affected by the ravages of time... and come on kill someone by locking him in the basement cupboard[/spoiler ]?!
The beautiful sixties interiors are enjoyable and Jeanne Moreau does her best, Bernard Herrmann on the soundtrack, but it all remains a bit flat.
Dievegge
-
- 3049 messages
- 7832 votes
Jeanne Moreau kan het ene moment poeslief zijn, dan plots een harde tante, wat haar perfect maakt voor deze rol. Ze draagt afwisselend wit en zwart, of een combinatie van beide. Wit is de kleur van de bruid; zwart de kleur van de rouw of van de wraakengel. Bij haar slachtoffers is er vaak een combinatie van blauw en rood. Zo heeft het kleutertje een rode trui en een blauwe bal. Truffaut deed in die periode een uitgebreid interview met Hitchcock, en er zitten heel wat knipoogjes in naar de master of suspense. In een aantal flashbacks wordt de motivering vroeg onthuld, zodat de kijker zich in kan leven in de dader en de dreigingen aan ziet komen voor de slachtoffers. Het geschilderde portret dat op de bruid lijkt, doet denken aan Vertigo. Bernard Herrmann schreef muziek in z'n herkenbare stijl, met dreigende dissonanten en een afwisseling tussen dromerige, kolkende en hamerende passages. Op de vinylplaat staat een mandolineconcerto van Vivaldi. De bruiloftsmars van Mendelssohn past bij het onderwerp. Het begint met het geluid van een fotokopieerapparaat, dat het schilderij van Julie als odalisk vermenigvuldigt, wellicht voor een opsporingsaffiche. De huwelijksgetuige van het eerste slachtoffer herkent haar wanneer hij zich herinnert dat ze haar glas in een bloempot leeggoot. Dat ze zich laat pakken en meteen de eerste vier moorden bekent, is om twee redenen. Ten eerste wil ze als katholieke vrouw boeten voor haar zonden, zoals blijkt uit de biechtscène. Ten tweede wil ze naar de gevangenis omdat haar vijfde doelwit daar opgesloten zit. Haar slachtoffers worden voorgesteld als nietsnutten die voornamelijk geïnteresseerd zijn in dieren jagen en rokkenjagen. Ze pleegt vijf moorden met vijf verschillende methoden, wat ongebruikelijk is. Het is geen bijster realistische maar wel stijlvolle thriller die een goed evenwicht vindt tussen spanning en kunstzinnigheid.
Jeanne Moreau can be sweet one moment, then suddenly a tough aunt, which makes her perfect for this role. She wears alternating white and black, or a combination of both. White is the color of the bride; black the color of mourning or the avenging angel. Her victims often have a combination of blue and red. For example, the toddler has a red sweater and a blue ball.
Truffaut did an extensive interview with Hitchcock during that period, and there are many nods to the master of suspense. In a number of flashbacks, the motivation is revealed early on, so that the viewer can empathize with the perpetrator and see the threats coming to the victims. The painted portrait that resembles the bride is reminiscent of Vertigo. Bernard Herrmann wrote music in his recognizable style, with menacing dissonances and an alternation between dreamy, swirling and hammering passages. The vinyl record features a mandolin concerto by Vivaldi. Mendelssohn's wedding march fits the subject.
It starts with the sound of a photocopier, which multiplies Julie's painting as an odalisque, perhaps for an investigation poster. The first victim's wedding witness recognizes her when he remembers her emptying her glass into a flower pot. The fact that she allows herself to be caught and immediately confesses to the first four murders is for two reasons. First, as a Catholic woman, she wants to atone for her sins, as shown in the confession scene. Second, she wants to go to jail because her fifth target is locked up there. Her victims are presented as good-for-nothings who are mainly interested in hunting animals and womanizing. She commits five murders using five different methods, which is unusual. It is not a very realistic thriller, but it is a stylish one that strikes a good balance between tension and artistry.
Filmkriebel
-
- 9227 messages
- 4260 votes
Wraak van een bruid Revenge story waarin een weduwe mannen opspoort om hen koud te maken. Niet onaardig, maar het ontbreekt de film aan wat meer spanning en psychologische uitdieping. Bijvoorbeeld hoe ze die mannen heeft teruggevonden blijft onverklaard en de impact van haar trauma komt enkel tot uiting via de moorden die ze begaat, wat ik te mager vind. Het achterliggende motief achter de dood van Julie's kersverse man vond ik ook ontgoochelend. Op een gegeven ogenblik draait een schooljuffrouw op voor één van haar moorden, en moet er zo nodig een scène zijn waar ze de politie belt om te verklaren dat de lerares onschuldig is. Vond ik zo'n slechte scène. Dit was gewoon morele sixties troep, want het past gewoon niet bij het misdadige karakter van Julie. De hoofdrol is voor Jeanne Moreau, in haar tijd een mannenverslindster, die de hele film draagt met haar ijzige vertolking. Niet Truffauts beste en een vrij zwak script, maar wel met een indruk makende Jeanne Moreau.
Revenge of a Bride
Revenge story in which a widow tracks down men to kill them. Not bad, but the film lacks more tension and psychological depth. For example, how she found those men remains unexplained and the impact of her trauma is only expressed through the murders she commits, which I think is too thin. I also found the underlying motive behind the death of Julie's new husband disappointing.
At one point a school teacher is framed for one of her murders, and if necessary there has to be a scene where she calls the police to declare the teacher innocent. I thought it was such a bad scene. This was just moral sixties garbage, because it just doesn't fit Julie's criminal character. The leading role is played by Jeanne Moreau, a man-eater in her time, who carries the entire film with her icy performance. Not Truffaut's best and a fairly weak script, but with an impressive Jeanne Moreau.
Latest News
2024's biggest movies - Everything you need to know about Beverly Hills Cop: Axel F
It's Always Sunny in Philidelphia Streaming UK: How to watch
Mark Wahlberg confirms why he wasn't in Ocean's Eleven
WATCH: The terrifying new trailer for Speak No Evil starring James McAvoy
More to explore
Le Chat
Drama, 1971
Ascenseur pour l'Échafaud
Thriller / filmnoir, 1958
3 comments
Kozure Ôkami: Ko wo Kashi Ude Kashi Tsukamatsuru
Action / Adventure, 1972
Plein Soleil
Crime / Thriller, 1960
3 comments
La Peau Douce
Drama / Romance, 1964
La Nuit Américaine
Drama / Comedy, 1973
3 comments
Related keywords
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.