Share
Genre: Drama
Duration: 123 minuten
Alternative titles: A Separation / Nader and Simin, a Separation / Separation / جدایی نادر از سیمین
Country:
Iran / France
Directed by: Asghar Farhadi
Stars: Leila Hatami and Shahab Hosseini
IMDb score: 8,3 (262.414)
Releasedate: 15 February 2011
Jodaeiye Nader az Simin plot
"Ugly truth, sweet lies."
A married couple (Leila Hatami Peyman Moaadi) are faced with a difficult separation decision - to improve the life of their child by moving to another country or to stay in Iran and look after a deteriorating parent who has Alzheimer's disease.
Actors and actresses
Simin
Nader
Hojjat
Razieh
Termeh
Interrogator
Nader's Father
Simin's Mother
Somayyeh
Miss Ghahraii
Reviews & comments
otherfool
-
- 18487 messages
- 3397 votes
Een meesterlijke film! Mijn tweede Farhadi beviel me nog zo veel meer dan het toch ook niet misselijke Salesman; in Separation zijn de situaties echter nog beter invoelbaar en grijpt het verhaal vanaf minuut 1 de kijkertjes bij de strot. Een kibbelend echtpaar dat bij de rechter een scheiding af komt dwingen, dat is het startschot van een twee uur durend drama waarin de man van het stel zich vervolgens genoodzaakt ziet een verzorgster voor zijn dementerende vader aan te nemen. Deze verzorgster heeft weer haar eigen problemen en één en ander culmineert in een confrontatie met grote gevolgen. Farhadi gaat bovenop de huid zitten in een verhaal waarin waarheid, eergevoel, intermenselijke relaties, recht, ouderschap, sociale klasse en geloof allemaal hun rol spelen. Via levensechte dialogen, vaak in ruzie-achtige sfeer, geeft de film bovendien een uniek inzicht in de Iraanse maatschappij. Alle hoofdpersonen, hoe goed ze het soms ook menen, hebben daarbij hun eigen zwakheden en fouten; ze zijn feilbaar, ze zijn mens. Aan het eind van het verhaal blijven er dan ook louter verliezers over, behalve de kijker, die een waar meesterwerkje heeft mogen aanschouwen. Een prachtfilm.
A masterful movie! My second Farhadi pleased me so much more than the not sickening Salesman; in Separation, however, the situations are even more palpable and the story grabs the viewers by the throat from minute 1.
A bickering couple who is forced to get a divorce in court is the start of a two-hour drama in which the husband of the couple is then forced to hire a nurse for his demented father. This nurse again has her own problems and all this culminates in a confrontation with major consequences.
Farhadi gets on top of the skin in a story in which truth, honor, interpersonal relationships, law, parenthood, social class and faith all play their part. Through lifelike dialogues, often in a quarrel-like atmosphere, the film also provides a unique insight into Iranian society. All the main characters, no matter how well they mean it, have their own weaknesses and faults; they are fallible, they are human.
At the end of the story there are only losers left, except for the viewer, who has seen a true masterpiece. A beautiful film.
Shadowed
-
- 9514 messages
- 5813 votes
Erg solide. Een film die het ook eindelijk eens waardig is om in de IMBb top 250 te staan. Dat was voor de rest ook de enige reden waarom ik de film keek, anders had ik hem eerlijk gezegd volledig over het hoofd gezien. Films uit het Midden-Oosten trekken me ook in het algemeen iets minder. Maar was uiteindelijk nog wel verrast door een sterke uitwerking in dit drama. Vooraf zat ik best tegen die 123 minuten op, maar regisseur Farhadi weet ze kundig te gebruiken, al is 123 minuten dan toch weer net iets te veel voor een film die niet veel verder verteld dan een rechtbankdrama en wat bijzaakjes. Maar de film is voor de rest erg indringend. Erg sterke ruzies voor de rest die de film ook goed boeiend houden. Ik hou er wel van, al is 80 minuten achter elkaar geruzie soms iets te druk. Je mag ook weleens een momentje rust hebben, en deze film gunt je niet veel rust. Goed, sterk acteerwerk van Moaadi. Hatami en Hosseini maken ook indruk, maar Moaadi is toch echt wel de duidelijke winnaar hier. Farhadi en Bayat vond ik wat minder. Vooral bij Bayat kon ik de uitdrukkingen niet serieus nemen. Ik vond het vaak iets te gemaakt. Voor de rest ontbreekt het de film wel een beetje aan een "wauw" gevoel. Een echte impact geeft het ook niet echt. Want ondanks een hoop geruzie ontbreekt het de film voor de rest aan wat druk en frustratie. Het is boeiend, en soms indringend, maar de impact blijft echter uit. Maar voor de rest een kundig in elkaar gezette film. Visueel lekker rauw en realistisch. Normaal vind ik dit soort simpele filmmakerij op visueel vlak niet interessant, maar hier komt het de film echt wel ten goede. 1 van de weinige films waarin het ook echt een beetje past. Maar goed, van Iran verwacht ik ook niet snel een bombastische 100 miljoen blockbuster.
Very solid.
A film that is finally worthy of being in the IMBb top 250. That was the only other reason I watched the movie, otherwise I would have completely overlooked it to be honest. Movies from the Middle East are also less appealing to me in general.
But in the end was still surprised by a strong effect in this drama. I was quite tired of those 123 minutes beforehand, but director Farhadi knows how to use them skilfully, although 123 minutes is just a bit too much for a film that doesn't tell much further than a court drama and some side issues.
But the rest of the film is very poignant. Very strong arguments for the rest that also keep the film interesting. I like it, although 80 minutes of arguing is sometimes a bit too busy. You may also have a moment of rest, and this film does not give you much rest.
Good, strong acting from Moaadi. Hatami and Hosseini also impress, but Moaadi is definitely the clear winner here. Farhadi and Bayat I thought less. Especially with Bayat I couldn't take the expressions seriously. I often thought it was a bit too much.
For the rest, the film lacks a bit of a "wow" feeling. It doesn't really have any real impact either. Because despite a lot of arguing, the rest of the film lacks some pressure and frustration. It is fascinating, and at times penetrating, but the impact does not materialize.
But otherwise a skillfully put together film. Visually nice and raw and realistic. Normally I don't find this kind of simple filmmaking interesting visually, but here it really benefits the film. One of the few movies in which it actually fits. Anyway, I don't expect a bombastic 100 million blockbuster from Iran any time soon.
mrklm
-
- 9021 messages
- 8602 votes
Na een huwelijk van 14 jaar wil Simin [Leila Hatami] scheiden van Nader [Payman Maadi] om hun 11-jarige dochter Termeh [Sarina Farhadi] betere kansen te bieden. Nader wil echter voor zijn dementerende vader [Ali-Asghar Shahbazi] blijven zorgen en daarom geeft de rechter geen toestemming voor de scheiding. Nader is echter wel gedwongen om een Razieh [Sareh Bayat] in te huren om overdag voor zijn vader te zorgen, ook al kan hij zich dat amper permitteren. De verdwijning van een som geld leidt tot een conflict waarbij beide betrokken families in een conflict geraken. Een voortreffelijke geacteerd familiedrama en aanklacht tegen de sociale en juridische ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. De mannen hebben het voor het zeggen, maar in feite zijn zowel Nader als Raziehs echtgenoot [Shahab Hosseini] afhankelijk van hun echtgenotes om te overleven. Terechte winnaar van de Oscar voor Beste Buitenlandse Film.
After 14 years of marriage, Simin [Leila Hatami] wants to divorce Nader [Payman Maadi] in order to give their 11-year-old daughter Termeh [Sarina Farhadi] better opportunities. However, Nader wants to continue to care for his demented father [Ali-Asghar Shahbazi] and therefore the judge does not approve the divorce. However, Nader is forced to hire a Razieh [Sareh Bayat] to care for his father during the day, even though he can barely afford it. The disappearance of a sum of money leads to a conflict in which both families involved get into a conflict. An excellently acted family drama and indictment of the social and legal inequality between men and women. The men are in charge, but in fact both Nader and Razieh's husband [Shahab Hosseini] depend on their wives for survival. Well-deserved winner of the Oscar for Best Foreign Language Film.
Latest News
2024's biggest movies - Everything you need to know about Beverly Hills Cop: Axel F
It's Always Sunny in Philidelphia Streaming UK: How to watch
Mark Wahlberg confirms why he wasn't in Ocean's Eleven
WATCH: The terrifying new trailer for Speak No Evil starring James McAvoy
More to explore
Jagten
Drama, 2012
3 comments
Das Leben der Anderen
Drama / Thriller, 2006
3 comments
Amores Perros
Crime / Drama, 2000
3 comments
In the Name of the Father
Drama / Biography, 1993
3 comments
Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom
Drama, 2003
3 comments
Pather Panchali
Drama, 1955
3 comments
Related keywords
emigrationalzheimer's diseaseteheran (tehran), iranclassmoneymaiddivorceirancaregivermarital separationiranianfamily argument
Trending Movies
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.