Share
Genre: Animation / Adventure
Duration: 122 minuten
Alternative titles: Suzume / Suzume's Door-Locking / すずめの戸締まり
Country:
Japan
Directed by: Makoto Shinkai
Stars: Nanoka Hara, Hokuto Matsumura and Eri Fukatsu
IMDb score: 7,6 (35.836)
Releasedate: 11 November 2022
Suzume no Tojimari plot
"On the other side of the door, was time in its entirety."
Suzume is a 17-year-old girl who lives in the quiet town of Kyushu. There she meets a mysterious young man who is on a journey. Looking for doors, Suzume follows him to the ruins of a dilapidated building in the mountains. There they find a freestanding, undamaged door. Attracted by an unseen force, Suzume reaches for the door and is dragged inside. All over Japan, other doors are opening, triggering a series of disasters. To stop them, Suzume will have to make a grand journey and close the doors one by one.
Social Media
Actors and actresses
Suzume Iwato (voice)
Souta Munakata (voice)
Tamaki Iwato (voice)
Minoru Okabe (voice)
Rumi Ninomiya (voice)
Chika Amabe (voice)
Tsubame Iwato (voice)
Hitsujiro Munakata (voice)
Tomoya Serizawa (voice)
Daijin (voice)
Trailer & other videos
Reviews & comments
rep_robert
-
- 27289 messages
- 3855 votes
Na het meesterlijke Your Name en de erg goede Weathering with You is dit de derde Shinkai film die ik in de bioscoop heb gezien. In een volgepakte Pathé zaal om 13.40 uur heb ik weer enorm genoten van de enorme creativiteit die Shinkai in het plot weet te leggen. Het is fijn om er zonder voorkennis in te gaan, want het plot weet te intrigeren en met een flinke dosis humor pakt de film je ook vanaf minuut 1. Het avontuur van Suzume wordt prachtig vastgelegd en de hedendaagse Japanse wereld ziet er ook prachtig uit. Shinkai zijn films worden nooit te plat, ondanks dat dit natuurlijk wel makkelijk op de loer ligt. Vooral wanneer Souta in een stoel veranderd. De balans is dus aanwezig. Net zoals zijn eerdere films werkt de film naar een climax toe en neemt de drama de overhand. Dat werkt goed in de film, maar wat de film een beetje tegenwerkt is dat na de grote setpiece in Tokyo de film nog 45 minuten lang doorgaat. Het is dus een ietwat lange zit voor een animatie en ik volg de film niet 100% in Suzume's drang om Souta te redden, want eigenlijk is zij verliefd geworden op een stoel Maar het vliegt nergens echt helemaal uit de bocht en blijft boeien tot het einde. Moet wel zeggen dat ik die worm aan het einde visueel niet fantastisch eruit vindt zien. De 3D animatie gaat niet mooi op in de rest van de wereld. Dat had wel beter gekund. Al met al weer een fijne zit. Suzume is origineel, grappig en heeft een hart. Maar het niveau van Your Name en in lichtere mate Weathering with You wordt niet gehaald.
After the masterful Your Name and the very good Weathering with You, this is the third Shinkai film I've seen in the cinema. In a packed Pathé room at 1.40 pm I once again enjoyed the enormous creativity that Shinkai manages to put into the plot. It is nice to go into it without any prior knowledge, because the plot knows how to intrigue and with a good dose of humor the film also grabs you from minute 1. Suzume's adventure is beautifully captured and the contemporary Japanese world also looks beautiful.
Shinkai's films never get too flat, despite the fact that this is of course easily lurking. Especially when Souta turns into a chair. So the balance is there.
Like his previous films, the film works towards a climax and the drama takes over. That works well in the film, but what hinders the film a bit is that after the big setpiece in Tokyo, the film continues for another 45 minutes. So it's a bit of a long sit for an animation and I don't follow the movie 100% in Suzume's drive to save Souta, because she actually fell in love with a chair
But it doesn't really go off the rails anywhere and keeps you interested until the very end.
I have to say that I don't think the worm at the end looks great visually. The 3D animation does not blend well with the rest of the world. That could have been better.
All in all a nice seat. Suzume is original, funny and has a heart. But the level of Your Name and to a lesser extent Weathering with You is not reached.
mjk87 (moderator films)
-
- 13291 messages
- 3906 votes
11 maart. Anders dan 9/11 doet dit minder een belletje rinkelen bij de Nederlander (vermoed ik) maar dat is de dag van de tsunami (en de ramp in Fukushima). En deze film gaat daarover, en over aardbevingen in het algemeen. Het duurt even maar ergens halverwege valt die datum (waarvan ik me dan wel afvraag hoeveel mensen direct de link leggen) en is de achtergrond wel echt duidelijk (tevens weet je dat de film dan ergens in 2024 moet spelen als een 17-jarige toen 4 was). Japan kent wel enkele trauma's en voor het ene is er Godzilla en voor het andere nu deze film. Shinkai maakte ooit twee hele fijne films, het drieluik 5 Centimeters per Second en Garden of Words. Daarna met Kimi no Na Wa dan eindelijk een groter succes, ook met een grotere film maar nog wel met kleine fijne momenten. Weathering with You werd al grootser (en iets minder) en deze Suzume zet die toon een beetje voort. Deze film kent wel enkele fijne kleine momentjes en af en toe prachtige tekeningen vol detail (vooral stadspanorama's) maar er wordt veel meer voor de plot en actie gekozen dan voor de personages. Dat zorgt in het eerste uur voor veel gehaast waar er nauwelijks tijd is voor de mooie beelden (letterlijk, veel shots duren kort) en in het tweede uur wordt het allemaal wat melodramatisch en ik snap Suzume's acties en psyche ook niet echt goed. Zeker het laatste halfuur is beduidend minder. Niettemin zitten er genoeg mooie momenten in voor een voldoende en het hoogtepunt is het stuk voor de geplande (om een term te gebruiken) aardbeving in Tokyo. Prachtig om die mensen en die stad te zien in het alledaagse met die muziek erbij en het naderende onheil waar niemand zich van bewust is. Echt geweldig gedaan. Ook vermaakt het eerste uur nog absoluut, maar de film zakt na Tokyo wel duidelijk in. 3,0*.
March 11. Unlike 9/11, this doesn't ring a bell with the Dutchman (I suspect) but that's the day of the tsunami (and the disaster in Fukushima). And this movie is about that, and about earthquakes in general. It takes a while, but that date falls somewhere halfway (of which I wonder how many people immediately make the link) and is the background really clear (you also know that the film must play somewhere in 2024 as a 17- year-old when he was 4). Japan does have some traumas and for one there is Godzilla and for the other now this film.
Shinkai once made two very fine films, the triptych 5 Centimeters per Second and Garden of Words. Then with Kimi no Na Wa finally a bigger success, also with a bigger film but still with small nice moments. Weathering with You was already getting bigger (and a little less) and this Suzume continues that tone a bit. This film does have some nice little moments and occasionally beautiful drawings full of detail (especially city panoramas) but much more is chosen for the plot and action than for the characters. That causes a lot of rush in the first hour where there is hardly time for the beautiful images (literally, many shots are short) and in the second hour it all gets a bit melodramatic and I don't really understand Suzume's actions and psyche either. Certainly the last half hour is significantly less.
Nevertheless, there are enough beautiful moments in it for a pass and the highlight is the part before the planned (to use a term) earthquake in Tokyo. Wonderful to see those people and that city in the everyday with that music and the impending doom that no one is aware of. Really great job. The first hour is also absolutely entertaining, but the film clearly sinks in after Tokyo . 3.0*.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 messages
- 5199 votes
Makoto Shinkai weet toch wel hoe hij een film moet maken. Dit is de 6e film die ik van hem zie en ook nu weer geef ik graag een hoge score. Het is geen Your Name, maar toch maakt ook Suzume indruk. Een film met heerlijke animatie, een boeiend verhaal en boeiende personages. De film zoekt een weg tussen avontuur, mythologie en romantiek. Met symboliek die duidelijk aanwezig is en tegelijk er niet te dik op ligt. Ik ben blij dat ik dit in de bioscoop heb kunnen zien. Shinkai mag van mij nog meer films maken, blijkbaar nog lang niet uitverteld.
Makoto Shinkai sure knows how to make a movie. This is the 6th film I've seen from him and again I like to give a high score. It's not Your Name, but Suzume still impresses. A film with wonderful animation, a fascinating story and fascinating characters. The film seeks a path between adventure, mythology and romance. With symbolism that is clearly present and at the same time not too obvious. I'm glad I got to see this in the cinema. Shinkai is allowed to make more films from me, apparently far from finished.
Pre- and sequels
Tenki no Ko
2019
3 comments
Kimi no Na Wa.
2016
2 comments
Koto no Ha no Niwa
2013
Hoshi o Ou Kodomo
2011
Latest News
Josh Hartnett and M. Night Shyamalan to go 'very dark' with new movie Trap
Clarissa Explains It All Streaming UK: How to watch
2024's biggest movies - Everything you need to know about Bad Boys 4
Every Scream movie - RANKED
More to explore
Guardians of the Galaxy Vol. 3
Action / Adventure, 2023
3 comments
Dungeons & Dragons: Honor among Thieves
Fantasy / Adventure, 2023
3 comments
Sisu
War / Action, 2022
3 comments
Beau Is Afraid
Comedy / Horror, 2023
3 comments
Misanthrope
Crime / Drama, 2023
3 comments
Evil Dead Rise
Horror, 2023
2 comments
Related keywords
Trending Movies
Trending Shows
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.