• 178.028 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.002 actors
  • 9.371.263 votes
Profile

Naakt in film

the big lebowski

• 227 messages
  • 2502 votes

wibro wrote:

(quote)

Vergeleken met datgene wat wij te zien kregen in de Nederlandse films van de jaren 70 zoals "Turks Fruit", "Blue Movie" etc stelt het bloot anno 2009 helemaal niets voor. Wij zijn weer een heel net filmland geworden.

Wat er in de jaren 70 in de bioscoop draaide was inderdaad heel wat anders. Ik denk echter niet dat je zulke tijden met 2009 kunt vergelijken.

Iemand hier trekt bijvoorbeeld de vergelijking met geweld. Om door te gaan op die vergelijking: Geweld in film was in de jaren 40 tenslotte ook heel anders dan in 2009.

Misschien merken we nu nog steeds de naweeën van de jaren 70?? Nee, dat is overdreven.

Quido wrote:

Ik denk dat je het omdraait: jij ziet een tiet, en denkt meteen dat daar een commerciële bedoeling achter zit (en het een typisch Nederlands drama is). Terwijl die films negen van de tien keer niks opbrengen. De grootste kassuccessen van de laatste jaren zijn (over het algemeen) vrij van welke vorm van naakt dan ook.

Dat vat je verkeerd op. Een film als Calimucho (zelfs geheel sex-vrij) is ook een redelijk succes, alleen niet aan de kassa. Toch is dit een typisch Nederlands drama (in positieve zin).

Eerder begon je over de film Crepuscule. Een experimentele film, waarin Benner geheel naakt nogal wat screentime maakt.

Bij deze film is de intentie echter heel anders, waardoor het in mijn ogen evengoed een goede film opleverd. Bloot is niet per definitie slecht, wat Wouter mij in de mond legt.

Quido wrote:

Prima, die mening valt te verdedigen (al zijn er ook voorstanders voor de tegengestelde visie) en kan een interessante discussie omtrent naakt in film opleveren, maar kom dan niet aanzetten met dat het iets typisch Nederlands is. Want dat is het dus niet.

Goed, je begint me te overtuigen dat het tonen van bloot in dramafilms niet typisch Nederlands is. Toch blijf ik van mening dat in veel Nederlandse drama's bloot voorkomt, terwijl dit nergens voor nodig is!

Zoals ik al zei, in tegenstelling tot Saw-fans, ben ik van mening dat films pas echt emotie (danwel spanning, erotische prikkels of bijvoorbeeld verdriet of verlangen) op kunnen roepen door met suggestie en suspense te werken.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

the big lebowski wrote:

Misschien merken we nu nog steeds de naweeën van de jaren 70?? Nee, dat is overdreven.

Geweld in film heeft ook nooit zoveel discussie losgemaakt als naakt. Maar de vergelijking is legitiem. Iets wat het leven neemt wordt als iets normaals beschouwd, terwijl iets wat het leven geeft steevast op veel protest kan rekenen (om over borsten nog maar te zwijgen). Kan dat enkel verklaren uit een soort van gene, alsof de intieme realiteit te dichtbij komt.

Een film als Calimucho (zelfs geheel sex-vrij) is ook een redelijk succes, alleen niet aan de kassa. Toch is dit een typisch Nederlands drama (in positieve zin).
Echt succesvol is die film niet geweest volgens mij, ook niet op gebied van festivalselectie/-prijzen.Vraag me overigens af in hoeverre het een typisch Nederlands drama (sowieso een rekbaar begrip) is. Het onderwerp lijkt me vrij universeel.

Crepuscule ... Bij deze film is de intentie echter heel anders, waardoor het in mijn ogen evengoed een goede film opleverd.
De intentie van de makers? Blijft interpretatie toch? Net zoals je van mening bent dat het bij veel andere films enkel commerciële bedoelingen heeft.

Toch blijf ik van mening dat in veel Nederlandse drama's bloot voorkomt, terwijl dit nergens voor nodig is!
Met het lijstje dat ik eerder postte werd eigenlijk aangetoond dat die mening dus nergens op gestaafd is. In ieder geval niet op de feiten.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Ik vraag me sowieso af welke recente nl film naakt heeft dat overbodig is.

the big lebowski wrote:

Dus ja, je moet wat om je bezoekers naar de zaal te lokken.

Ik zal de cijfers van Swingers maar niet noemen. Grappig dat die in deze discussie toch nog z'n waarde heeft.

the big lebowski

• 227 messages
  • 2502 votes

Dat lijstje was van de Nederlandse films die dit jaar verschenen zijn.

Ik beweer dat in Nederlands drama (niet alleen 2009) veel onnodig bloot voorkomt, jij zegt dat die mening nergens op gestaafd is.

Jij zegt dus dat er in Nederlands drama geen tot weinig bloot voorkomt, of alleen noodzakelijk bloot?! Dat vind ik wel een heel sterke bewering.

Ik denk dat ik wel durf te beweren dat in de Nederlandse cinema net zoveel filmtitels te noemen zijn waar zichtbaar onnodig bloot in voorkomt, als waar zichtbaar fysiek geweld in voorkomt.

Ter verduidelijking nog even mijn definitie van "nodig bloot":

In bijvoorbeeld de telefilm 'Skin', zien we Robert de Hoog naakt onder de douche in elkaar geslagen worden.

Hier kruisen de letterlijke en figuurlijke naaktheid elkaar. Hier heeft de naaktheid de functie de kijker nog ongemakkelijker en bozer te maken.

Hetzelfde geldt voor het begin (let op! Alleen het begin!) van 'kan door huid heen'.

Dan wil ik nog even verder gaan op mijn suggestie en suspense verhaal.

Ik beweer dat de suggestie van seks uitdagender en spannender is dan het daadwerkelijk in beeld brengen van seks.

Hierbij heb ik het dus niet over bijvoorbeeld een badderend personage, maar over de daad zelf.

Wie roept...?!

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

the big lebowski wrote:

Jij zegt dus dat er in Nederlands drama geen tot weinig bloot voorkomt, of alleen noodzakelijk bloot?! Dat vind ik wel een heel sterke bewering.

Dat beweer ik nergens. Ik weet alleen dat de situatie een stuk genuanceerder is dan dat jij wilt stellen. Bovendien dient anders ten eerste sterk gedefinieerd te worden wat Nederlands drama nu eenmaal is - zoals gezegd vind ik je uitleg tot nu toe erg rekbaar en variabel - en wat onder functioneel naakt verstaan wordt (waarom is het volgens jou in Crepuscule wel aanvaardbaar en in pakweg Vox Populi niet?). In beide gevallen zullen minstens acht van de tien mensen een eigen invulling aan de begrippen geven. Ik heb het daarom nu alleen over expliciete naaktbeelden en genre-aanduidingen zoals die 'vooraf' bepaald zijn. En daaruit blijkt inderdaad dat er in het hedendaagse Nederlandse drama geen tot weinig bloot voortkomt.

Dat lijstje diende enkel ter illustratie m.b.t. het recente Nederlandse drama, en dat is - en dat durf ik gerust te stellen - de voorgaande jaren niet anders geweest. Heb laatst ook onderzoek verricht naar naakt- en seksbeelden in de Nederlandse film in de periode 1933-1993. Zal je verbazen hoe weinig seks en en naakt er eigenlijk in voorkomt, zelfs in de zo befaamde jaren zeventig.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Noem nou eens voorbeelden van blootscène's uit (recent) Nederlandse films dat er met de haren bijgesleept was en duidelijk geen functie had.

edit:

I'm waiting...

(het was toch zo typisch Nederlands?)

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Naakt in films

Overbodig vind ik het in films nooit, eerder vooruitgaand in de filmindustrie. Het is immers ook onderdeel van het dagelijkse leven van de mens.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

En nog iets: ik ken meerdere films waar men voor de Nederlandse trailer de opdracht kreeg geen naakt te laten zien. MAW: dat bloot publiek trekt in Nederland is een volledig achterhaald idee.

Kai

• 5164 messages
  • 1001 votes

Wouter wrote:

En nog iets: ik ken meerdere films waar men voor de Nederlandse trailer de opdracht kreeg geen naakt te laten zien. MAW: dat bloot publiek trekt in Nederland is een volledig achterhaald idee.

Is dat zo ja? Ik zou toch denken dat een naakte Katja Schuurman in Oesters van Nam Kee wel extra publiek zou trekken.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

En aan wie ligt dat dan?

Max en Joep

• 1815 messages
  • 0 votes

en waarom zou naakt ook in godsnaam geen publiek trekken?

het is volkomen onnatuurlijk om anti-naakt te zijn.

ik snap ook nooit zo goed wat mensen met "onnodig naakt" bedoelen....

(net zo als dat ik nooit snap wat mensen met dat "het voegt niets toe-geneuzel" bedoelen)

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Om maar met de wijze woorden van Theo Maassen te spreken:

Onder de kleren zijn we allemaal naakt.

Dussss....

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Kai wrote:

(quote)

Is dat zo ja? Ik zou toch denken dat een naakte Katja Schuurman in Oesters van Nam Kee wel extra publiek zou trekken.

Ook die film had een tegenvallende box office.

Max en Joep

• 1815 messages
  • 0 votes

Maar we hebben wel mooi d'r biggesnuiten gezien! Daar!

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Stephan wrote:

Noem nou eens voorbeelden van blootscène's uit (recent) Nederlandse films dat er met de haren bijgesleept was en duidelijk geen functie had.

edit:

I'm waiting...

(het was toch zo typisch Nederlands?)

I'm still waiting

Max en Joep

• 1815 messages
  • 0 votes

Biggesnuiten!!

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Max en Joep wrote:

Biggesnuiten!!

...

Max en Joep

• 1815 messages
  • 0 votes

ga maar even een glaasje water drinken als je zo moet geeuwen

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Stephan wrote:

Zwartboek.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Legan wrote:

(quote)
Zwartboek.

De duitsers zijn "te koop met sex". Moet je toch laten zien lijkt me.

Max en Joep

• 1815 messages
  • 0 votes

vond ik geen onfunctioneel naakt.

vond bijv. de poesverf-scene gewaagd maar zeker functioneel

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Stephan wrote:

Ik denk dat het eerder is dat 'nederlanders te koop zijn met sex' . Iets anders kan ik soms moeilijk concluderen aangezien het nederlands (mainstream) filmpubliek nou niet erg hoog wordt ingeschat.
Max en Joep wrote:

vond ik geen onfunctioneel naakt.

Dat is het bij jou toch nooit .

Toch, zonder de inhoud van de film op voorhand te kennen, had ik al het vermoeden dat het zo'n scène zou bevatten. En als iemand zo'n verwachtingspatroon heeft gekregen bij (de meeste) films van eigen bodem, zegt dat toch wel genoeg lijkt mij.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 messages
  • 5305 votes

Het Nederlandse filmpubliek kán niet hoog worden ingeschat omdat ze dat niet zíjn...

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Precies. Als iedereen die zo aan het zeuren is nu eens een stuk meer heeft gezien. Ik vrees dat we dit onterechte cliché nog tijdenlang krijgen te horen. Nederlanders zijn immers ook nog altijd gierig....

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

neo wrote:

Precies. Als iedereen die zo aan het zeuren is nu eens een stuk meer heeft gezien. Ik vrees dat we dit onterechte cliché nog tijdenlang krijgen te horen. Nederlanders zijn immers ook nog altijd gierig....

Sprekend over clichés...

the big lebowski

• 227 messages
  • 2502 votes

Stephan wrote:

(quote)

Dat is een nogal onzinnige opmerking.

Trouwens, leuk om te zien dat ik na al het moddergooien nu bijstand heb gekregen van Legan!

Verder zou ik als recente film met nutteloos bloot Het Echte Leven noemen.

Minder recent, Ober of Simon.

Nu noem ik echte bekende titels, maar ook in een kleine(re) productie als Kan door huid heen, zit veel onnodig bloot.

Het verhaal dat Nederlands filmpubliek nou eenmaal goedkoop zou zijn, gaat er bij mij niet in. Ook in films die niet bedoeld zijn voor het grote publiek zit onnodig naakt. Ook hier doet Kan door huid heen zich weer als voorbeeld gelden.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Denk dat er toch al genoeg argumenten gegeven zijn om die laatste opmerkingen te weerleggen. Naakt in Ober kan ik me overigens niet herinneren. Weet je nog welke scène? Over de functionaliteit van het naakt in die andere titels te twisten laat ik aan anderen over, komen we toch niet uit, maar als naakt in het echte leven al als onnodig ervaren wordt ...

the big lebowski

• 227 messages
  • 2502 votes

Naakt in Ober, ik kan me in elk geval 2 scènes herinneren.

Alleen de namen van de personages ben ik volledig kwijt.

Scenarioschrijver (Mark Rietman) en zijn vrouw/vriendin (Tekla Reuten) zitten samen in bad.

Lyne Renee's borsten komen we ook nog een keer tegen.

Volgensmij is het lichaam van Ariane Schlüter tijdens de seks niet te zien, precies wat ik vaker zou willen zien in de Nederlandse film. (Nogmaals, film draait tenslotte om suggestie.)

Wat dat betreft valt het feit of de seks met Ariane Schlüter nodig of onnodig was nog te betwisten, maar hier is de seks kunstzinniger in beeld gebracht dan het puur tonen van blote tieten, wat dus eigenlijk juist weer in het voordeel van Ober spreekt.

Verkeerd voorbeeld dus

Quido wrote:

maar als naakt in het echte leven al als onnodig ervaren wordt ...

tja dat is makkelijk gezegd.

Kwa onderwerp is naakt in deze film nodig geweest, maar de scène waarin dat nu gebeurde was er naar mijn ogen 'ingepropt', juist om naakt in Het Echte Leven te tonen.

Weer dwalen we af, dus wil ik voor de derde keer de nadruk leggen op mijn bewering:

the big lebowski wrote:

Ik beweer dat de suggestie van seks uitdagender en spannender is dan het daadwerkelijk in beeld brengen van seks.

Hierbij heb ik het dus niet over bijvoorbeeld een badderend personage, maar over de daad zelf.

Wie roept...?!

Wie roept?!

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Bedoel je de blote borsten op het strand?

Heb jij nog wel eens de laatste 20 jaar aan het strand gelegen?

Of moeten we de realiteit verbloemen om de tere zieltjes te beschermen?

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Stephan wrote:

(quote)

Bedoel je de blote borsten op het strand?

Heb jij nog wel eens de laatste 20 jaar aan het strand gelegen?

En ook nog eens toen ze in bed lekker bezig was en ze betrapt werden.
Stephan wrote:

Of moeten we de realiteit verbloemen om de tere zieltjes te beschermen?

We hadden het over de functionaliteit en niet over de realiteit. Of mis ik nu wat? En wees maar niet bezorgd om mijn tere zieltje .

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.