- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Verbod op films met rokende filmsterren
Verbod op films met rokende filmsterren
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Censuur op roken slaat nergens op, het is hun eigen verantwoordelijkheid.
En ja het is slecht, maar wat is er tegenwoordig nou niet slecht in de maatschappij...
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Volgens mij is iedereen het er nu toch wel over eens? Is er hier iemand die films met rokers écht wil verbieden?
Dus waar hebben we het over...?
Linn
-
- 3289 messages
- 3798 votes
Die film situeert zich dan ook in de jaren 50 toen was roken nog niet zo erg en echt kettingroken zie ik die kinderen trouwens niet, volgens mij zijn er maximaal twee personages die meer dan 1 sigaret opsteken.
Verder heeft Stand By Me ook geen nood om verkracht te worden dus dat laten we maar beter zo.
En Dogie-Hogan: In Thank You For Smoking wordt niet één sigaret gerookt.
Even dit, Ik wil absoluut niet slecht spreken over Stand by me want ik vind het een geweldige film. Maar ik haalde dit alleen even aan als onderwerp..zo duidelijker?
J.S.
-
- 11754 messages
- 3060 votes
Even dit, Ik wil absoluut niet slecht spreken over Stand by me want ik vind het een geweldige film. Maar ik haalde dit alleen even aan als onderwerp..zo duidelijker?
Ja hoor, altijd al duidelijk geweest.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Ik zou er geen problemen mee hebben als er niet meer gerookt mag worden in films. Ik begrijp ook nauwelijks wat mensen artistiek vinden aan een sigaret roken. Ik associeer het gewoon gelijk met een kankerstokje. Niets moois of romantisch aan.
Ik weet nog goed toen ik vroeger films keek en er in gerookt werd. Dat we dat wel eens bespraken. Roken jouw vader en moeder? Dat soort dingen. Ik kreeg eerder een afkeer van roken. Ik was dan ook hevig teleurgesteld toen ik ontdekte dat 1 meisje waar ik verliefd op was rookte. Toen we geitennagels geknipt hadden vroeg ze, of ze achter op mijn fiets mocht. Ik heb toch even getwijfeld....Vandaar dat ik vanuit principe nooit zal roken in een film. Ik vind het zwak van niet - rokende acteurs/actrices dat ze toch vaak voor de bijl gaan. Ik ben ook benieuwd wie er wel en niet roken in het filmwereldje.....De niet - rokers die ook niet roken in films kunnen in ieder geval rekenen op mijn sympathie.
Een verbod op roken werkt niet, wat is het volgende dat ze gaan verbieden? Een bal gehakt in de jus vol in beeld of alcohol? Censuur, kan te ver gaan. Ik begrijp alleen niet dat regisseurs zich weinig bewust zijn van hun voorbeeldfunctie. Waarom moet er zoveel gerookt worden? Nergens goed voor!
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik zou er geen problemen mee hebben als er niet meer gerookt mag worden in films. Ik begrijp ook nauwelijks wat mensen artistiek vinden aan een sigaret roken. Ik associeer het gewoon gelijk met een kankerstokje. Niets moois of romantisch aan.
En daarom vind jij een verbod wel okay...?
Toen we wát....?!
Een acteur die zichzelf serieus neemt moet kunnen roken als dat gewenst is.
Ik ben ook benieuwd wie er wel en niet roken in het filmwereldje.....
Er wordt gemiddeld meer gerookt in de filmwereld dan in de meeste andere branches.
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
[]
Ik ben ook benieuwd wie er wel en niet roken in het filmwereldje.....[/quote]
Er wordt gemiddeld meer gerookt in de filmwereld dan in de meeste andere branches.[/quote]
Goh...stoer hoor!
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Een acteur die zichzelf serieus neemt moet kunnen roken als dat gewenst is.
En daar ben ik niet mee akkoord. Als een acteur een niet-roker is, moet hij durven opkomen tegen het feit dat men hem in een film wil doen roken en gewoon weigeren.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Hoezo? als het personage een roker is, moet ie gewoon roken lijkt me.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Ik vind het zwak van niet - rokende acteurs/actrices dat ze toch vaak voor de bijl gaan. Ik ben ook benieuwd wie er wel en niet roken in het filmwereldje.....De niet - rokers die ook niet roken in films kunnen in ieder geval rekenen op mijn sympathie.
.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
.Vind ik ook maar een vreemde redenering hoor. Als acteur probeer je je zo goed mogelijk in te leven in je personage. Ik snap dan ook niet wat daar "zwak" aan kan zijn.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Dit is alsnog niet minder subtieler dan een 'held' die om de zoveel tijd een sigaret opsteekt.
Stallone wist een alternatief met Cobra. Met een tandenstoker in de mond ben je stoer én gezond. 
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
.Maar rokende karakters worden niet juist hierdoor gekenmerkt. Het hakenkruis van Norton had een enorme impact op diens geloofwaardigheid als neo-nazi.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5070 votes
Maar rokende karakters worden niet juist hierdoor gekenmerkt..
Heel erg vaak juist wel.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Ik vind het nogal dom om rokers consistent uit films te weren. Net alsof ze niet bestaan... dat is toch te dom voor woorden.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5070 votes
Ik vind het nogal dom om rokers consistent uit films te weren. Net alsof ze niet bestaan... dat is toch te dom voor woorden.
Precies.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Ja, ik zal er niet wakker van liggen. laat ik het zo zeggen.
Net zoals Speedy ben ik het daarmee oneens. Dus je moet ook echt drugs tot je nemen als het filmkarakter dit ook doet? Je verloochent je eigen identiteit erdoor en je eergevoel lijkt mij.
Jammer.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
.Voorop gesteld dat ik films waarin mensen roken niet afwaardeer of mindere acteurs/actrices vind. Zal het mij weinig uitmaken of er gerookt wordt in een film of niet. Ik vind wel dat je er bv. een kijkwijzer etiket op kunt plakken: niet geschikt voor jongeren onder de 12 jaar. Net zoals men nu al doet bij sex, geweld enz.
En om een nazi te spelen lijkt het mij niet onlogisch dat het hoofdpersonage er eentje draagt. Het is immers voor een film, die de kijker een duidelijke boodschap meegeeft: met haat schiet je niets op. Ik heb nog nooit van een effect gehoord waarbij mensen een film keken waarin veel gerookt werd en men juist minder ging roken.
Beetje raar, om gelijk zulke vergelijkingen te maken.
Dat zou bv. betekenen dat jij het goedkeurt dat een man zijn vrouw slaat?
Daarmee heb je een punt, alleen je hoeft ook niet te overdrijven.....Ik ga een film echt niet meer waarderen als er in gerookt wordt. Je ziet mensen in films toch ook bijna nooit naar de wc gaan. Ik vind het gewoon niet interessant.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Voorop gesteld dat ik films waarin mensen roken niet afwaardeer of mindere acteurs/actrices vind. Zal het mij weinig uitmaken of er gerookt wordt in een film of niet. Ik vind wel dat je er bv. een kijkwijzer etiket op kunt plakken: niet geschikt voor jongeren onder de 12 jaar. Net zoals men nu al doet bij sex, geweld enz.
En om een nazi te spelen lijkt het mij niet onlogisch dat het hoofdpersonage er eentje draagt. Het is immers voor een film, die de kijker een duidelijke boodschap meegeeft: met haat schiet je niets op. Ik heb nog nooit van een effect gehoord waarbij mensen een film keken waarin veel gerookt werd en men juist minder ging roken.
Beetje raar, om gelijk zulke vergelijkingen te maken.
Dat zou bv. betekenen dat jij het goedkeurt dat een man zijn vrouw slaat?
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Tja, iedereen heeft nou eenmaal zijn eigen principes. Roken in films vind ik erger dan iemand die te hard rijd. Dan irriteer ik mij er meer aan dat mensen met een slok op achter het stuur gaan zitten. Dat is pas onverantwoord.
Ik gaf aanvankelijk alleen aan dat ik acteurs/actrices die in een wereldje waarin veel gerookt wordt, niet roken erg veel waardeer. Waarschijnlijk omdat ik zelf ook een anti - roker ben. Dat wil niet zeggen dat ik rokende acteurs/actrices niet kan waarderen.
Waarom refereer je dan gelijk aan een film die ik inderdaad goed vind? Omdat hij een hakenkruis draagt in de film hoef ik dat toch niet gelijk goed te vinden? Ik heb juist weinig op, met dat soort mensen. Maar vind Norton wel een geniale vertolking neerzetten. Net zoals jij Raging Bull goed vind, maar niet goedkeurt dat hij zijn vrouw slaat.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Ik gaf aanvankelijk alleen aan dat ik acteurs/actrices die in een wereldje waarin veel gerookt wordt, niet roken erg veel waardeer. Waarschijnlijk omdat ik zelf ook een anti - roker ben. Dat wil niet zeggen dat ik rokende acteurs/actrices niet kan waarderen.
Ik vind het zwak van niet - rokende acteurs/actrices dat ze toch vaak voor de bijl gaan.
Waarom refereer je dan gelijk aan een film die ik inderdaad goed vind? Omdat hij een hakenkruis draagt in de film hoef ik dat toch niet gelijk goed te vinden? Ik heb juist weinig op, met dat soort mensen. Maar vind Norton wel een geniale vertolking neerzetten. Net zoals jij Raging Bull goed vind, maar niet goedkeurt dat hij zijn vrouw slaat.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ja, ik zal er niet wakker van liggen. laat ik het zo zeggen.
Ik wel. Zou geen overheid willen die me zo betuttelt en bepaalt wat ik mag zien.
Net zoals Speedy ben ik het daarmee oneens. Dus je moet ook echt drugs tot je nemen als het filmkarakter dit ook doet? Je verloochent je eigen identiteit erdoor en je eergevoel lijkt mij.
Je moet doen wat voor de film nodig is. Drugs nemen kan nep. Er zijn ook herbal sigaretten, maar dat is ook roken.
Jammer.
Och.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Ach, zolang het over fictieve personages gaat kan voor mijn part nagenoeg alles. Veel erger vind ik de 'echte' personages. De steracteur (de menselijke 'icoon' achter de typetjes) die tabak promoot. De rocker die in zijn blote flikker staat te schreeuwen hoeveel hij wel niet van sigarretten, alcohol en drugs houdt. De voetballer die om de haverklap gewelddadig uit de hoek komt. De rapper die oproept om elke dag wiet te smoren en teven te neuken. Schandalig vind ik dat.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Voorop gesteld dat ik films waarin mensen roken niet afwaardeer of mindere acteurs/actrices vind. Zal het mij weinig uitmaken of er gerookt wordt in een film of niet. Ik vind wel dat je er bv. een kijkwijzer etiket op kunt plakken: niet geschikt voor jongeren onder de 12 jaar. Net zoals men nu al doet bij sex, geweld enz.
Dus een film als Polleke mag niet gezien worden door kinderen?
Zullen we dan de regiseur maar gewoon laten bepalen wie er in een film rookt en wie niet...?
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Natuurlijk heeft dit wel met elkaar te maken. Respect voor acteurs/actrices die het grote geld durven te weigeren en daardoor een rokersrol laten lopen. Ik vind het zwak van niet - rokers als zij echter wel in een film een rokersrol spelen. Zo veranderd er nooit wat en blijven toekomstige generaties lastig gevallen worden door regisseurs of sponsoren die graag willen dat er gerookt wordt in een film.
Nee, ik hoef inderdaad niet persè rokers te zien in een film maar dat betekent toch niet dat ik ze boycot? Ik hoef ook niet persè hakenkruizen in films te zien, maar als dat wel gebeurt dan betekent dat toch niet dat ik de film slecht moet vinden. Sommige gevoelige onderwerpen moet je nou eenmaal bespreekbaar maken.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ach, zolang het over fictieve personages gaat kan voor mijn part nagenoeg alles. Veel erger vind ik de 'echte' personages. De steracteur (de menselijke 'icoon' achter de typetjes) die tabak promoot. De rocker die in zijn blote flikker staat te schreeuwen hoeveel hij wel niet van sigarretten, alcohol en drugs houdt. De voetballer die om de haverklap gewelddadig uit de hoek komt. De rapper die oproept om elke dag wiet te smoren en teven te neuken. Schandalig vind ik dat.
Kan ik begrijpen. Een verbod lijkt me echter niet de oplossing.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Natuurlijk heeft dit wel met elkaar te maken. Respect voor acteurs/actrices die het grote geld durven te weigeren en daardoor een rokersrol laten lopen. Ik vind het zwak van niet - rokers als zij echter wel in een film een rokersrol spelen. Zo veranderd er nooit wat en blijven toekomstige generaties lastig gevallen worden door regisseurs of sponsoren die graag willen dat er gerookt wordt in een film.
Dat zou wel sneu zijn, aangezien juist in die films je vrijwel niemand meer ziet roken omdat ze bang zijn een slechte naam te krijgen. Een rol aannemen waarin een personage rookt heeft niks met 'het grote geld' te maken.
Ik denk dat je de film 'Thank you for Smoking' iets te serieus hebt genomen.
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Moet je voorstellen wat er gebeurd zou zijn als het een film was waarin ze rookten...
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Als er eens een keer een ouder in rookt, dan moet dat kunnen.
Net zoals kinderen ook de film afblijven moeten kunnen zien. Zolang er maar over gepraat wordt op school in de kring. Kinderen weten zelf natuurlijk ook al wel dat roken niet goed is. Toch geloof ik er wel degelijk in dat kinderen ook benieuwd worden naar roken, zeker als ze er een film over zien.
Verder blijf ik bij mijn standpunt als je films met rokende filmsterren zou verbieden, krijg je eerst een hoop commotie. Maar dat ebt daarna wel weg. In Engeland en Ierland was het toch ook niet voor mogelijk gehouden dat men zou accepteren dat er niet meer in kroegen gerookt mocht worden. Van de andere kant, de overheid moet inderdaad niet te betuttelend zijn, laten ze eerst maar eens roken inm discotheken verbieden. 
Mee eens, maar dat neemt niet weg dat ik het niet fijn kan vinden als een regisseur uit princiëpele redenen voor een keertje rokers uit zijn film weert.
Verder ben ik met je eens dat de overheid ook niet te betuttelend moet gaan doen. Komt er geen rookverbod in films? Ik lig er niet wakker van! Maar zou het ook geen ramp vinden. Zolang ze daarna maar niet een bal gehakt uit beeld gaan mijden omdat dit aan zou zetten tot zwaarlijvigheid......
Toch vind ik dat de overheid best wat actie tegen roken mag ondernemen. Immers, rokers krijgen veel sneller longkanker en hebben veel meer medische zorg nodig en wie moeten dat betalen? De niet - rokers?

Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Toch vind ik dat de overheid best wat actie tegen roken mag ondernemen.
Doen ze toch ook?