• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.851 votes
Profile

Verbod op films met rokende filmsterren

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

Ik denk dat je de film 'Thank you for Smoking' iets te serieus hebt genomen.

Niet gezien Ik ben benieuwd!

Overigens, zeker geen slechte gedachten dat sigarettenmerken deals maken met regisseurs of filmmmaatschappijen. Nu ze de formule 1 niet meer mogen sponsoren, moeten ze toch ergens met hun geld heen!

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

maxcomthrilla wrote:

Toch geloof ik er wel degelijk in dat kinderen ook benieuwd worden naar roken, zeker als ze er een film over zien.

Dat er genoeg mensen nieuwsgierig zijn naar roken is zo, maar dat komt door het kijken naar andere buiten het medium film. Je lijkt nu te zeggen alsof een heel groot percentage door films nieuwsgierig wordt en het gaat doen. Groepsdruk, kijken naar andere uitomgeving. Zoals al veel vaker gezegd, het zit in de maatschappij, niet in het film medium.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

neo wrote:

(quote)

Dat er genoeg mensen nieuwsgierig zijn naar roken is zo, maar dat komt door het kijken naar andere buiten het medium film. Je lijkt nu te zeggen alsof een heel groot percentage door films nieuwsgierig wordt en het gaat doen. Groepsdruk, kijken naar andere uitomgeving. Zoals al veel vaker gezegd, het zit in de maatschappij, niet in het film medium.

Je hebt gelijk, natuurlijk komt het niet allemaal door een film. Groepsdruk zet veel meer aan tot roken, je zult er maar eens niet bijhoren. Toch wordt er in veel films ook gedaan, alsof roken heel stoer is. Waardoor kinderen dit ook zouden kunnen gaan denken en dit gedrag gaan imiteren.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Niet allemaal? Ik wil zelfs beweren dat de hele film invloed in procenten, eh praktisch niks zal zijn.

Hi-Tek

• 666 messages
  • 0 votes

Toch blijf ik die groepsdruk theorie een beetje overdreven vinden. Tenminste zelf heb ik dat nog nooit meegemaakt en ik behoor toch tot een bepaalde (rokers) groep en ga met verscheidene mensen op die tijdelijk of vast roken. Zelfs de ''stoere'' jongens hebben mij nooit echt onder druk gezet. Tuurlijk zijn er groeperingen en bepaalde jongeren waarbij dit wel voorkomt, maar relatief valt dit nog wel mee.

@ djelle

Die uitspraak van jou vind ik nogal kort door de bocht en is gewoon oppervlakkig, had dat niet verwacht van jou.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Hi-Tek wrote:

Zelfs de ''stoere'' jongens hebben mij nooit echt onder druk gezet.

Groepsdruk betekent ook niet echt dat de stoere jongens je letterlijk onder druk zetten.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Als je het hier over de groepsdruk hebt valt het helemaal niet mee. Enorm veel jongeren rondom 12 jaar en ouder doen zulke dingen puur om ergens bij te horen.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Wouter wrote:

Kan ik begrijpen. Een verbod lijkt me echter niet de oplossing.

Die mensen zouden ze celstraffen moeten geven.

Maar goed, wat die films betreft vind ik ook een verbod te ver gaan. Bij de quota gooien ivm de leeftijdsgrenzen zoals maxcomthrilla zegt lijkt me een redelijk idee (vanaf 21 dan: want tot dan zijn jongeren het meest beinvloedbaar voor dat soort dingen). Maar dan moet je inderdaad de lijn doortrekken. Te hard rijden enzomeer moet er dan inderdaad ook aan toegevoegd worden. En zeer terecht. Maar heeft dat dan ook nut? Heeft een leeftijdsgrens ooit al belet dat een 10 jarige naar een of andere geweldfilm zat te kijken? Een leeftijdsgrens alleen is dus geen oplossing. In dit geval ligt de hoofdverantwoordelijkheid uiteindelijk nog altijd het meeste bij de ouders (een sluitende controle is toch niet mogelijk).

Maar, het is wel goed dat de overheid het signaal blijft geven en 2: het maximale probeert te doen minderjarigen zoveel mogelijk op te volgen/beschermen.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

neo wrote:

Niet allemaal? Ik wil zelfs beweren dat de hele film invloed in procenten, eh praktisch niks zal zijn.

Daar geloof ik dan weer niets van. Jongeren in groep 7/8 komen gemakkelijk in aanraking met thema `s als: drugs, roken, crimineel gedrag en seks. Ook ik vond dat vroeger erg fascinerend om te lezen. Echter, bewezen is dat visuele beelden veel meer impact hebben op leerlingen. Ze nemen de leerstof dan beter in zich op, dat geldt dan ook voor een film waarin men rookt. Heus, niet van iemand die eens een keertje rookt hoor. Maar als ze vaker films zien waarin gerookt wordt dan zullen ze denken dat het normaal is. Het verlaagt de grens tot roken in ieder geval wel degelijk. En dat lijkt mij niet bevorderlijk.

Hi-Tek

• 666 messages
  • 0 votes

Goodfella_90 wrote:

Als je het hier over de groepsdruk hebt valt het helemaal niet mee. Enorm veel jongeren rondom 12 jaar en ouder doen zulke dingen puur om ergens bij te horen.

In deze maatschappij worden natuurlijk enorm veel jongeren geconfronteerd met roken, maar het beginnen aan roken heeft meer te maken het nieuwsgierig zijn. Zoals ik aangaf (ik zou naïef zijn wanneer ik groepsdruk niet toegeef) ben ik er van bewust dat dit voorkomt alleen heb ik nooit echt mee gemaakt en heb het gevoel dat het wel mee valt. Wanneer iemand zegt dat hij niet rookt hoor ik toch vaak uitspraken van ''veel beter dat je niet rookt'' of ''respect man dat je er nooit aan begonnen bent'' (edit) en dat dan vooral van de rokers.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Blijkbaar hebben we dan domweg heel andere ervaringen gehad.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Hi-Tek wrote:

@ djelle

Die uitspraak van jou vind ik nogal kort door de bocht en is gewoon oppervlakkig, had dat niet verwacht van jou.

Nee, de maatschappij moet zich eens leren te gedragen. Al dat gelossebol in de media die de 'alles moet maar kunnen' mentaliteit meer dan ooit stimuleert. Ik ben absoluut voor vrije meningsuiting, maar ga niet (en zeker niet als figuur waar ettelijke jongeren naar opkijken) minderjarigen stimuleren om hun leven naar de kloten te helpen, zich te misdragen, geweld te plegen op anderen etc... Hallucinant dat dat allemaal kan zonder gevolgen.

Daarom ben ik ook voor een véél strenger, strikter overheidsbeleid. Een regering die veel nauwer toekijkt en sanctioneert. België en Nederland zijn veel te laks, en daar plukken we nu de rotte vruchten van. De golf van geweld de laatste tijd is het resultaat van dit softe wanbeleid.

Hi-Tek

• 666 messages
  • 0 votes

Ben het met je eens dat de maatschappij zich moet leren gedragen en er moet eens actie worden ondernomen aan deze mentaliteit. Maar spelen de jongeren hier zelf niet misschien een hoofdrol in ? Zij laten zich immers te makkelijk beinvloeden door de media en zij accepteren vaak wat ze zien. Ze doen er toch zelf aan mee ? Ik luister zelf voornamelijk naar Hip-Hop en toch laat ik me niet zo makkelijk beinvloeden. Ik kijk tenminste verder dan mijn neus lang is in plaats van de rest blind te volgen. Tuurlijk komen bepaalde levenswijze van mij overeen met dat van bepaalde artiesten, maar dat komt lang niet altijd door de muziek zelf. Het ging mij erom dat je gewoon iedereen over een kamp scheert en is gewoon te simplistisch. Verder laat ik de rest maar even terzijde ben niet echt in de stemming voor een stevige discussie, mijn excuses.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

maxcomthrilla wrote:

Daar geloof ik dan weer niets van. Jongeren in groep 7/8 komen gemakkelijk in aanraking met thema `s als: drugs, roken, crimineel gedrag en seks. Ook ik vond dat vroeger erg fascinerend om te lezen. Echter, bewezen is dat visuele beelden veel meer impact hebben op leerlingen. Ze nemen de leerstof dan beter in zich op, dat geldt dan ook voor een film waarin men rookt. Heus, niet van iemand die eens een keertje rookt hoor. Maar als ze vaker films zien waarin gerookt wordt dan zullen ze denken dat het normaal is. Het verlaagt de grens tot roken in ieder geval wel degelijk. En dat lijkt mij niet bevorderlijk.

Het heeft zoals altijd al het geval is geweest vooal met aangestoken door andere, maar nog meer met nieuwsgierigheid te maken. Alsof kinderen bv in 1800 zoveel zonder het medium film nooit op hun 10den begonnen met roken. Vooral naarmate steeds minder gerookt werd is men steeds meer geschokter gaan reageren tegenover jongere kinderen die gaan roken, en zoeken dan naar vrij nutteloze schuldigen als het medium film.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Hi-Tek wrote:

Het ging mij erom dat je gewoon iedereen over een kamp scheert en is gewoon te simplistisch.

Oei, dan heb je dat verkeerd opgevat. Als ik zeg 'de' rocker, dan bedoel ik niet alle rockers hoor. Ik doel op die typen daaronder die zo'n dingen doen.

Hi-Tek

• 666 messages
  • 0 votes

Oké dan is dat duidelijk in ieder geval. Interpreteerde het denk ik verkeerd, maar toch ik geloof niet dat bepaalde artiesten de jeugt aansporen tot drugs gebruik of het aantasten van meisjes. De jongeren interpreteren dit misschien verkeerd.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

*zet Mind of a Lunatic van de Geto Boys nog eens op* .

Hi-Tek

• 666 messages
  • 0 votes

Kosje jij luistert zelf toch ook (voornamelijk) hip-hop, maar ben jij nu ook zo beinvloed dat je de politie haat, drugs gebruikt, en Bush haat. Het komt er dus op neer dat het eraan ligt hoe je een nummer interpreteert. Die verantwoordelijkheid ligt gewoon bij jezelf.

edit: ik zal het nummer eens downloaden voorzover ik em nog niet heb ...

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Kos is 31 jaar, een wezenlijk verschil.

Hi-Tek

• 666 messages
  • 0 votes

Kos luisterd al wel iets langer naar dat soort muziek denk ik.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Wordt het niet anders op; jij praat in tegenwoordige tijd.

Hi-Tek

• 666 messages
  • 0 votes

smartass.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Ik bedoel hier niets verkeerd hoor. Ik was slechts in de veronderstelling dat je het over nú had, wat ook niet zo raar is.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Hi-Tek wrote:

Kosje jij luistert zelf toch ook (voornamelijk) hip-hop, maar ben jij nu ook zo beinvloed dat je de politie haat, drugs gebruikt, en Bush haat. Het komt er dus op neer dat het eraan ligt hoe je een nummer interpreteert. Die verantwoordelijkheid ligt gewoon bij jezelf.

Dat was mijn punt dan ook...

Hi-Tek

• 666 messages
  • 0 votes

Blij dat we in iedergeval dezelfde mening delen

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Ahum. Verantwoordelijkheid is niet iets dat verwacht kan worden van elke tiener. Een volwassen man van 31 is inderdaad iets anders. Het gaat over minderjarigen: die zijn nu eenmaal vaak beïnvloedbaar (zie ook de zogeheten puberfase). Dat de wet daar beschermende maatregelen voor neemt lijkt me vanzelfsprekend. 'Artiesten' die drugs promoten behoren een celstraf te krijgen en een fikse boete (vele van die rappers die het daarover hebben zitten sowieso vaak in de nor, dat zegt ook al iets...).

starbright boy (moderator films)

• 22398 messages
  • 5070 votes

Oef, ik voel een herhaling van de drugsdiscussie opkomen die ik ooit met Djelle had en daar heb ik totaal geen zin in. Maar als de overheid ongeveer zou doen wat Djelle nu voorstelt dan ga ik emigreren en dat meen ik. In zo'n land zou ik niet willen leven.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Ik zal er maar over zwijgen. Het gaat nu ook niet over 'drugs' maar meer specifiek over roken. In films. En daar kan voor mij ook gerust een leeftijdscategorie aan verbonden zijn. Omdat... minderjarigen beinvloedbaar zijn.

starbright boy (moderator films)

• 22398 messages
  • 5070 votes

Ik vind dat veel meer mensen zouden moeten accepteren dat de overheid niet alles kan oplossen en op veel zaken zelfs nauwelijks of geen invloed zal hebben, welke maatregel je ook zal nemen. Beginnen met roken is van zo ontzettend veel factoren afhankelijk en bovendien zo trendgevoelig dat het effect van een leeftijdsgrens bij roken in films er nauwelijks zal zijn en bovendien niet aan te tonen is.

Verder kan ik nog een hele verhandeling houden over het opleggen van een moraal door de overheid en de grenzen daaraan, het belang van vrijheid, zelfs om stomme dingen te doen, over accijnzen en kosten van gezondheidszorg en nog veel meer, maar dat doe ik maar niet.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

maxcomthrilla wrote:

Verder blijf ik bij mijn standpunt als je films met rokende filmsterren zou verbieden, krijg je eerst een hoop commotie. Maar dat ebt daarna wel weg.

Dat maakt het nog geen goede regel.

Van de andere kant, de overheid moet inderdaad niet te betuttelend zijn, laten ze eerst maar eens roken inm discotheken verbieden.

???

Zullen we dan de regiseur maar gewoon laten bepalen wie er in een film rookt en wie niet...?

Mee eens, maar dat neemt niet weg dat ik het niet fijn kan vinden als een regisseur uit princiëpele redenen voor een keertje rokers uit zijn film weert.

Ik zou dat een raar principe vinden. Een regisseur moet doen wat goed is voor de film.

Verder ben ik met je eens dat de overheid ook niet te betuttelend moet gaan doen.

Hoe kan je graag een verbod zien?!

Komt er geen rookverbod in films? Ik lig er niet wakker van! Maar zou het ook geen ramp vinden. Zolang ze daarna maar niet een bal gehakt uit beeld gaan mijden omdat dit aan zou zetten tot zwaarlijvigheid......

Ik zie niet waarom dat erger zou zijn.

Toch vind ik dat de overheid best wat actie tegen roken mag ondernemen.

Doen ze toch ook?

Immers, rokers krijgen veel sneller longkanker en hebben veel meer medische zorg nodig en wie moeten dat betalen? De niet - rokers?

Weet je hoeveel de staatskas gespekt wordt door rokers?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.