- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Verbod op films met rokende filmsterren
Verbod op films met rokende filmsterren
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Een verbod dat niet gecontroleerd of gesanctioneerd wordt, heeft geen zin, dus is deze discussie louter theoretisch.
Daar heb je gelijk in. Je kunt het ook principieel noemen. En het is boeiend, vind ik.
OK.

Toch best een bijzonder iets. Als je haar maar van de sigaret afhoudt he! 
Dan komen we weer in een cirkeltje terecht. Want waarom roken wel en chocolade, alcohol en Idols niet?
Dat is dus geen argument tegen deze regel!
Als je één moord kunt voorkomen en drie andere niet laat je die ene ook maar gebeuren?
Nu houd ik ermee op. Van mijn kant is alles wel gezegd geloof ik.
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Ik heb al een psycholoog, een nieuwsfeit en brand placement aangehaald om te onderbouwen dat die invloed er wel is.
Gevoelsmatig beschouw ik dit als een minachting voor het medium. Ik ben filmliefhebber, geen pedagoog, dus op de lange termijn verwacht ik dat dit als gevolg zal hebben dat 80% van de 'integere' films eronder zal lijden, omdat 20% werkelijk beschouwd kunnen worden als een ordinaire beïnvloedingsinstrument, die acteurs gebruikt om hun starpower en niet hun kunde.
Dit is een cynische hyperbool op het 'banking' principe.
De goeden lijden altijd onder de kwaden.
Tsja, je moet wat. Als jij een betere manier weet? Tot zolang zie ik geen bezwaar in zo'n vorm van compensatie.
Net zoiets als de niet-roker tegemoetkomen in de horeca?
Begrijpelijk dat je je eraan stoort maar dit is je reinste 'don't shit where you eat'.
Maak je je tent rookvij voor je 'would-be' fantoom niet-rokende bezoekers, die achteraf niet blijken te komen.
Een betere manier? Zelfbewustzijn en die creëer je niet door een fictief figuur je dat laten bijbrengen. Dat doet de directe omgeving. Sinds ik laatst checkte moest je 18 zijn, willen je ouders niks meer over je te zeggen hebben.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Nog even over die rookpluim... Dit soort rookpluimen vind iemand misschien nog cooler als hij of zij al rookt, en dat komt door andere leeftijdsgenoten die zo iemand aanzette tot roken. Dat een paar gevallen dat een kind dan wel echt door die rookpluim zelf het eens probeert en verslaafd raakt. Tja een ieder kan door werkelijk ontelbaar veel impulsen gaan roken. Dan zou ik het eerder als je het dan zou willen aanpakken in de maatschappij zelf zoeken en niet in een medium als film.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Wat mij betreft kul. Het zijn allemaal consumptieartikelen die niet goed voor je zijn. Ze zijn wat dat betreft in Nederland totaal selectief bezig. Bovendien geloof ik dat die invloed van Lucky Luke vrijwel nihil is.
Foute stelling. Punt is juist (in jouw redenatie) dat je alle moorden kunt voorkomen, maar dat je je enkel inzet om 1 loutere moord te verhinderen. Maar de hele vergelijking tussen moord en 'zeer onwaarschijnlijke aanzet tot roken' is al een vergelijking van niets.
Jongeren die opgroeien onder media die enkel positieve elementen uitlichten en vertellen wat je wel en niet moet doen. En daarna wordt je keihard het echte leven in gesmeten. Wat moet er van die jongeren worden?
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Precies.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Bovendien zijn er toch wel grotere problemen in de wereld dan sigarettenrook? En die zien we toch ook in films?
We kunnen alles wat men liever niet ziet in een maatschappij toch niet gaan ontkennen in films?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
kinderen hebben begeleiding nodig,
Begeleiding ja, geen isolement, geen gated communities.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Ik begeleid mijn eigen kinderen wel, daar heb ik geen stivoro voor nodig. En ik ben tevens zelf verantwoordelijk en als ik vind dat mijn kinderen naar films kunnen kijken dan gebeurt dat met of zonder sigaret!! (dont worry i have no kids). F*ck our society 
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Een verbod op rokende mensen in films is natuurlijk gewoon censuur, overheidsinmenging in artistieke werken, beperking van de vrijheid van een fundamentele vrijheid.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
kinderen hebben begeleiding nodig,
Begeleiding ja, geen isolement, geen gated communities.
Dan mag je dit ook quoten hoor. 
maar intussen moeten ze tegen negatieve invloeden beschermd worden. Zeker niet overbeschermd, maar als het dreigt mis te lopen moet er iemand zijn om bij te sturen.
Niet alle jongeren (-14) hebben al een karakter om zich na 'pijn en tegenslag' in het leven zich opnieuw rechtop te zetten én dit normaal te verwerken. Er zijn zelfs nog verschrikkelijk veel volwassenen die dit niet kunnen.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Maar ja, als je een actrice zo van roken ziet genieten, dan is de verleiding ook wel erg groot...

(Rita Hayworth in Film-Noir GILDA.)
litjens999
-
- 532 messages
- 76 votes
dus alle films van voor 1990 worden dan aan leeftijd gebonden
want er wordt in elke film wel gerookt 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
dus alle films van voor 1990 worden dan aan leeftijd gebonden
want er wordt in elke film wel gerookt 
italian
-
- 1391 messages
- 262 votes
Bovendien vind ik een scene waar een paar maffiabazen rond een tafel zitten veel meer sfeer hebben als er gerookt wordt. Het is geen goed voorbeeld maar dan zou je op alles moeten letten !
Linn
-
- 3289 messages
- 3798 votes
Hoe zit het dan met de film stand by me? Daar roken alle 4 de kinderen. Dat vind ik eigenlijk niet kunnen.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Hoe zit het dan met de film stand by me? Daar roken alle 4 de kinderen. Dat vind ik eigenlijk niet kunnen.
1. http://www.imdb.com/title/tt0427944/
2. http://www.imdb.com/title/tt0248752/
?!
J.S.
-
- 11754 messages
- 3060 votes
Die film situeert zich dan ook in de jaren 50 toen was roken nog niet zo erg en echt kettingroken zie ik die kinderen trouwens niet, volgens mij zijn er maximaal twee personages die meer dan 1 sigaret opsteken.
Verder heeft Stand By Me ook geen nood om verkracht te worden dus dat laten we maar beter zo.
En Dogie-Hogan: In Thank You For Smoking wordt niet één sigaret gerookt.
D-ark
-
- 1755 messages
- 420 votes
Die film situeert zich dan ook in de jaren 50 toen was roken nog niet zo erg en echt kettingroken zie ik die kinderen trouwens niet, volgens mij zijn er maximaal twee personages die meer dan 1 sigaret opsteken.
Verder heeft Stand By Me ook geen nood om verkracht te worden dus dat laten we maar beter zo.
En Dogie-Hogan: In Thank You For Smoking wordt niet één sigaret gerookt.
Ik ben het mee eens of anders zouden alle Bogarts films vooral casablanca verbannen worden van het witte boek
Werwolf
-
- 4604 messages
- 1197 votes
Ik vind het sowieso grote onzin dat het verboden zou moeten worden. Wat dacht je dan van alle geweld en terreur en seks op televisie die kinderen ook zien. En vroeg of laat komen de kinderen er toch mee in aanraking. Als je het verbied wordt het alleen maar interessanter. En hoe meer regels, hoe benarder de situatie wordt.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Dan komen we weer in een cirkeltje terecht. Want waarom roken wel en chocolade, alcohol en Idols niet? En stel dat je alle negatieve impulsen uit kan bannen: in wat voor samenleving leven we dan?
En voor drama heb je negatieve impulsen nodig.
Uier
-
- 2006 messages
- 3749 votes
kos
-
- 46687 messages
- 8844 votes
Nou ja, het is 1 van de dingen die even aan bod komt. Niet dat de film daar echt over gaat.
hel1
-
- 270 messages
- 929 votes
dit gaat echt te ver! dit is toch pure censuur. hoe wil je een film geloofwaardig of natuurgetrouw maken als je de waarheid niet mag laten zien???
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes
Censuur op roken, het moet niet veel gekker worden. Gewoon belachelijk, ik bedoel dat roken slecht voor je is, is bekend, maar om er nou zo moeilijk over te doen. Is in mijn ogen gewoon een stukje eigen verantwoordelijkheid.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Stel je niet zo aan.
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Heb als kind ook ooit eens gerookt....ben er niet slechter van geworden!
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5739 votes
Deze vond ik net (uit Running with Scissors; moet nog uitgebracht worden!):

Slaat nergens op lijkt me.
Waarom eigenlijk? Omdat kinderen dan slechte ideeën krijgen? Die krijgen we/ze toch al als we door school lopen, dus dat slaat nergens op.