- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Verplicht films kijken op school
Verplicht films kijken op school
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Bij Grieks gingen wij Hercules kijken, zag ik hier net ook op MM staan, uit 2005 dus. VER-SCHRIK-KE-LIJK die film. Werkelijk om te janken dat stukje dat ik heb gezien.
Zoiets onderstreept voor mij maar weer eens dat het bij die films die je op school moet kijken toch meer om het verhaal ofzo gaat, dan de kwaliteit van de film. Tenzij je er eentje bij CKV ofzo moet kijken.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Bij mythologie in de eerste keken we de volledige The Odyssey waar omheen werd verteld. Dat was lang niet de slechtste. Maar ook zag ik in die lessen een zeer verkapte vertelling in de vorm van een tekenfilm waarbij de sirenes (die wonderschoon en mooi zouden moeten zingen) zo als een krijsende kat zongen. En van alles werd overgeslagen. Het kan dus beiden. Helaas begrijpen niet alle leraren dan niet dat een degelijke film (die natuurlijk ook het verhaal goed verteld) het beste is om te laten zien.
Bernie
-
- 37 messages
- 26 votes
Vrij weinig films gezien tijdens mijn schoolse periode, zeker niet in het middelbaar. Van de lagere school herinner ik mij nog De Leeuw van Vlaanderen.
Ik herinner me wel Dead Man Walking (godsdienst), La Promesse (Frans), Hamlet (in oud-Engels en niet ondertiteld), Le ballon d'or en La Guerre du Feu. Meestal moesten we die films dan thuis nog bekijken. Er was wel een naschoolse filmclub waarbij we 2x per maand naar de bioscoop gingen en de film vervolgens bespraken. Films ik die mij herinner: Truman Show, Fight Club, Central do Brasil, Antz, American History X, Saving Private Ryan, Ed Tv en Prince of Egypt.
Tijdens mijn hogere studies kreeg ik vakken als media en cultuur, dus daar kwam het begrip film wel wat vaker voor. Helaas was het vaker fragmentarisch. Films die mij te binnen schieten: 8 Femmes, In the Name of The Rose en het Gouden Ei.
by_the_way
-
- 3792 messages
- 504 votes
Ik heb nooiteen hekelgfehad aanfilmskijken opschool. Bij bepaalde vakken hebben we er al een aantal gezien. Ik zal een lijstje maken.
Nederlands
Oliver Twist
Soldaat van Oranje
Once upon a time in the West
Engels
Edward Scissorhands
The Cable Guy (vermaak)
Honey (vermaak)
The Battle of Britain.
Frans:Gloire de Mon Père, La
Muziek:Amadeus
Aardrijkskunde: Scarface (vermaak)
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Hihi... volgens mij kijkt iedereen die muziek in zijn pakket heeft Amadeus! 
Oh nee, het gaat niet meer met pakketten kiezen geloof ik hè... Sorrie... ben nog van de oude stempel! 
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Keek Crossroads in de eerste bij muziekles. Iedereen moest toen ook een recensie schrijven. De leraar geloofde echter niet dat ik die van mij zelf had geschreven.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
'Van mij zelf geschreven'? Zaten er zulke kromme zinnen in? 
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Als je 'die van mij' als een verwijzing naar 'mijn recensie' leest, is het gewoon correct Nederlands hoor.
Cheese
-
- 7 messages
- 576 votes
Ook ik heb wel het een ander ander gezien, niet altijd van hoog niveau. Zeker bij Nederlands, Robin Hood: Men in Tights, ik snap nog steeds niet hoe die kerel dat heeft uit kunnen kiezen...
Engels: Elisabeth
Frans: Asterix en Obelix
Nederlands: Der Untergang, De Tweeling, Gullivers Travels, Robin Hood: Men in Tights,
Latijn: Gladiator, Cleopatra
Grieks: The Odyssey
Geschiedenis: Mississippi Burning, Ghandi
Muziek: Amadeus
Godsdienst: Ben-Hur
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Bedenk me ineens dat we bij Engels de ellenlange Anthony and Cleopatra (met Liz Taylor) hebben gekeken. Over vier of vijf lessen verspreid dan, want die film is zo lang! 
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Wij zijn met Duits Christiane F. aan het kijken! En daarna wil hij er een discussie met ons over voeren! Geweldig toch.
Voel opeens de neiging om Duits toch maar niet te laten vallen volgens jaar 
Bob Gray
-
- 1222 messages
- 2045 votes
Met Frans heb ik een keer een Franse film gekeken die ging over een gehandicapte man. Geen idee meer hoe die heet, ik geloof iets met monde ofzo.
Met Duits heb ik ongeveer vier keer Metro gekeken, puur voor vermaak.
Met geschiedenis heb ik Gladiator gekeken.
En met Nederlandse heb ik Jan Rap en z'n Maat, De kleine blonde dood, spoorloos, en nog een paar.
En met Engels, One flew over the cuckoo's nest. En veel Bean.
Trinzle
-
- 2 messages
- 0 votes
Wij zijn met Duits Christiane F. aan het kijken! En daarna wil hij er een discussie met ons over voeren! Geweldig toch.
Voel opeens de neiging om Duits toch maar niet te laten vallen volgens jaar 
Hebben wij ook gedaan, maar zonder discussie dan. Wel een opdracht achteraf waar je (en daar kwam ik te laat achter) een punt voor kreeg...
Quentin
-
- 10202 messages
- 8539 votes
Op de basisschool hebben we een keer 'Soldaat van Oranje gekeken' vooral de verhoorscène maakte toen indruk, daarnaast nog een breed scala aan kinderfilms.
Verder op de middelbare school bij Duits naar 'Jeder Stirb Fur Sich Allein' gekeken, voor maatschappij naar (hoe cliché) 'The Wave', bij Frans 'Les Miserables' en 'Papillon' en 'Richard III' voor Engels. Verder nog: Gattaca, Little Budha, The Kid, Romeo&Juliet, Footloose, Fucking Amal, The Murder of Emmett Till, Life Story (met Jeff Goldblum) en vast nog wel wat titels die me even ontschieten.
Zwammer
-
- 30 messages
- 617 votes
Uh van wat ik nog weet:
CKV: Fucking Amal, Mulholland Drive, Trainspotting
Nederlands: Karakter, Eline Vere
Engels: Shakespeare In Love
Godsdienst: Gladiator
Muziek: Amadeus

Art
-
- 13507 messages
- 3659 votes
Ik heb Amadeus ook voor het eerst bij muziek gezien, net als West Side Story trouwens. Verder heb ik Spoorloos en Twee Vrouwen gezien bij Nederlands en de Asterix-tekenfilms bij Frans. O ja, en Modern Times bij geschiedenis. En er zullen er ongetwijfeld nog wel een paar zijn maar het is al weer een tijd geleden dat ik op de middelbare school zat 
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Even kijken hoor...
Duits (die man hield van films):
-Lola Rennt
-Der Krieger und die Kaiseren
-Alaska.de
-Im Juli
-Goodbye Lenin
-Der Schuh des Manitu
-Etre et avoir (met Duitse ondertitels
)
-Der Tunnel
-Knocking on Heavens door
CKV:
-Loverboy
-Billy Elliot
-Fucking Amal
Engels:
-La vita e bella (ging toen meer om het onderwerp)
-Shakespeare in Love
-Sleepy Hollow
-Romeo + Juliet
Geschiedenis:
-Mississippi Burning
Verdereen paar keer het eerste uur van films:
-Schinders List (bij Geschiedenis)
-Forrest Gump (bij Geschidenis)
-The Last Emperor (bij Geschiedenis)
-De Tweeling (bij Nederlands)
Basisschool (godsdienst):
-Ben Hur
-The Prince of Egypt
Behoorlijk lijstje...
basketballerke
-
- 4727 messages
- 0 votes
Ik kijk haast nooit films op school, jammer genoeg. Op de basisschool ooit The Longest Day gezien, bij Engels Along Came Polly, erg slechte film, bij geschiedenis laatst naar All Quiet on the Western Front (1979) gekeken in verband met WO I.
nummervlinder
-
- 1463 messages
- 365 votes
Bij filmforum overlaatst naar Boy Called Twist gekeken, slechte film trouwens. Ook was er eens iemand afwezig en hebben we naar Free Willy gezien (ahum). Maar de enige film die ik heb gezien tijdens een les is Gladiator, wel spijtig, want ik dacht toch dat ik nog bij geen enkele andere les een film te kijken kreeg.
Matchostomos
-
- 4171 messages
- 535 votes
Bij 300 (2006):
Deze film heb ik op school gezien...
En mag ik vragen welke leraar zijn vak een meerwaarde denkt te geven met een film als '300'?
'The Mission', 'The Killing Fields', 'The Basketball Diaries', 'Un Long Dimanche de Fiançailles' en zelfs 'Lola Rennt'; ze zijn allemaal in één of andere les aan bod geweest, maar '300' slaat werkelijk alles.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Een tweede vraag die zich opdoemt is hoe komt zo'n leraar aan een legale versie van 300......
Ze zouden 'm direct moeten schorsen zo'n zwakzinnige &%$###%
Max en Joep
-
- 1815 messages
- 0 votes
Zou het misschien kunnen dat er verwarring is met The 300 Spartans uit 1962?
Da's echt zo'n school film.
Bovendien verklaart dat misschien waarom een scholier hem "tegen verwachting in best vermakelijk" vond.
.adham
-
- 74 messages
- 427 votes
denk niet dat iemand van 15 een film uit '62 ''vermakelijk'' vind 
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Waarom niet? Per un pugno di dollari is uit 64 en die ben ik nu aant zien en vind hem echt goed.
Jasspero
-
- 10 messages
- 55 votes
Een tweede vraag die zich opdoemt is hoe komt zo'n leraar aan een legale versie van 300......
Ze zouden 'm direct moeten schorsen zo'n zwakzinnige &%$###%
Echt niet moeilijk hoor. Ik heb hem ook. Heb hem gedownload van Emule 1 dag nadat de film was uitgekomen.
Max en Joep
-
- 1815 messages
- 0 votes
Echt niet moeilijk hoor. Ik heb hem ook. Heb hem gedownload van Emule 1 dag nadat de film was uitgekomen.
men had het over een LEGALE versie......
Captain Pervert
-
- 4643 messages
- 2099 votes
Het zou me niks verbazen al die leraar het ding gedownload en gebrand had. Een leraar die denkt met deze film zijn onderwijs meerwaarde te geven, heeft denk ik ook niet het fatsoen de DVD te kopen.
Turkeyloverz
-
- 4239 messages
- 1459 votes
Wie zegt dat het van de leraar was, kan toch zijn dat een van de leerlingen het meebracht. Als de leraar dan niet afweet van legaal-illegaal, kopieen etc...
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Wie zegt dat het van de leraar was, kan toch zijn dat een van de leerlingen het meebracht. Als de leraar dan niet afweet van legaal-illegaal, kopieen etc...
Een leraar moet z'n eigen materiaal verzorgen, en weten dat als je zo'n recente film krijgt dat de kans wel groot is dat hij niet origineel is. (om even off topic te blijven)
De film zelf is trouwens een leuke om te zien, maar zie niet in wat je er aan hebt om die op school te zien, buiten wat ontspanning. Je leert er niet bepaald de Spartaanse geschiedenis mee... Als je anderhalf uur nodig hebt om te weten hoe de Spartanen in elkaar zit zal je nog veel films moeten draaien om de rest van de geschiedenis uit te leggen. Dit is ontspannend, geen educatief materiaal. 
Martijnnn
-
- 2248 messages
- 2407 votes
er is nog helemaal nergens gezegd dat ze de film om educatieve doeleinden gekeken hebben. En ook niet alle leraren hebben verstand van films en weten zo welke films nieuw zijn of niet. En bovendien al zou de leraar hem zelf gebrand hebben, wat zou het...