• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.379 votes
Profile

Verplicht films kijken op school

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Wat zou het. Moet niet veel gekker worden. Een leraar heeft een voorbeeld funktie en een belangrijke rol in het opvoedingsproces. Als hij op school illegaal materiaal vertoond zou hij op staande voet ontslagen moeten worden....

Max en Joep

• 1815 messages
  • 0 votes

op zich wel een toffe leraar!

ik bedoel, ik moest altijd domme dingen doen op school zoals wiskunde leren van te veel koffiedrinkende en rokende en dus naar stront uit hun bek stinkende wiskunde leraren met vieze gele snorren (wat nu A plus B?? Ik bestel toch ook niet B kroketten in de snackbar???), of allerlei weke gedichten leren van hippie-leraren Nederlands (ga werken, schooier!!), of domme hersenloze macho bal-sporten doen van militaire enge foute latent homofiele gymleraren in enge korte broekjes etc (als je maar weg blijft uit de douche!!!)...

Martijnnn

• 2248 messages
  • 2407 votes

Reinbo wrote:

Wat zou het. Moet niet veel gekker worden. Een leraar heeft een voorbeeld funktie en een belangrijke rol in het opvoedingsproces. Als hij op school illegaal materiaal vertoond zou hij op staande voet ontslagen moeten worden....

ja ok, maar wat zou het voor ons. Het gaat hier toch om de film 300...

PaulieWalnuts

• 1239 messages
  • 815 votes

Reinbo wrote:

Had je maar een leraar.... VERTOONT

Max en Joep

• 1815 messages
  • 0 votes

Max en Joep wrote:

op zich wel een toffe leraar!

ik bedoel, ik moest altijd domme dingen doen op school zoals wiskunde leren van te veel koffiedrinkende en rokende en dus naar stront uit hun bek stinkende wiskunde leraren met vieze gele snorren (wat nu A plus B?? Ik bestel toch ook niet B kroketten in de snackbar???), of allerlei weke gedichten leren van hippie-leraren Nederlands (ga werken, schooier!!), of domme hersenloze macho bal-sporten doen van militaire enge foute latent homofiele gymleraren in enge korte broekjes etc (als je maar weg blijft uit de douche!!!)...

hahahahaha, wat ben ik eigenlijk grappig he?

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Ja de lach begint hier ook op te komen...

lowhusky

• 8230 messages
  • 0 votes

Volgend jaar moeten we Lola Rennt bij maatschappijleer kijken. Makkelijker dan kopen

veron35

• 4768 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Bij ons op school lieten ze in de aula ook al 300 zien voor dat hij uitgekomen was op dvd. Het is sowiso verboden om een film in een goep te laten zien. Staat achterop de hoesjes. Maar daar staat ook dat je ze niet uit mag lenen...

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Max en Joep wrote:

hahahahaha, wat ben ik eigenlijk grappig he?

Nee.

chandor

• 23 messages
  • 72 votes

Christiane F.: Wir Kinder vom Bahnhof Zoo

heb ik ook op school gezien. erg goede aangrijpende film

en das boot ook wat een k.t film, dat mensen die leuk kunnen vinden

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5737 votes

Nu ik Kubv (kunst en beeldende vorming) moet ik veel Hitchcok kijken en voor CKV moeten we Moulin Rouge! kijken. Binnenkort moet ik voor Frans ook être et avoir kijken.

Silvio Dante

• 2943 messages
  • 2153 votes

Wij kijken op school eigenlijk zeer veel films, en zeer sterke films ook:

Sophie Scholl: Die Letze Tagen, Das Leben Der Anderen en volgende week bij godsdienst: Dekalog.

veron35

• 4768 messages
  • 0 votes

Dit schooljaar al:

La Vita É Bella (trivium)

Madelief: Krassen in het Tafelblad (drama)

Fucking Åmål (drama)

Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre (frans)

Bruce Almighty (bij geschiedenis kregen we onze levensbeschouwing leeraar als invaller en die liet hem toen zien)

The Bible: Joseph (levensbeschouwing)

Left Luggage (levensbeschouwing)

Behoorlijk veel dus in nog geen 2 maanden tijd.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Dat is inderdaad meer dan ik in mijn hele middelbare schooltijd.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Da's zelfs meer dan die van mij enkele jaren geleden...

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Ook voor mij een magere score tot nog toe:

Philadelphia (godsdienst, 1e)

Fuckin Amal (godsdienst, 2e)

La Vie Devant Soi (Frans, 4e)

Wall Street (m&o, 4e)

A Midsummer's Night Dream (Engels, 5e)

Dead Poets Society (godsdienst, 5e)

Ik zal er waarschijnlijk één vergeten, maar dan nog is het een korte lijst. Fuckin Amal lijkt overigens wel érg populair op school.

Phoenix

• 7846 messages
  • 1418 votes

(Lange) films die ik heb gezien voor school:

Middelbare:

3 Hommes et un Couffin (Frans)

Taxi (Frans)

Christiane F.: Wir Kinder vom Bahnhof Zoo (Duits)

Universiteit:

Citizen Kane

Blue Velvet

Being John Malkovich

Avalon

Pi

Ghost in the Shell

eXistenZ

Thomas In Love

Johnny Mnemonic

O Amor Natural

Stand van de Maan

Deacon of Death

Moeder Dao, de Schildpadgelijkende

Ford Transit

De Zee Die Denkt

Het is een schone dag geweest

Frank Zappa: Phase II - The Big Note

Armando: Portrait of a Friend

Lost in la Mancha

Der Krieger und die Kaiserin

His Big White Self

Viridiana

El Espiritu De La Colmena

Cria Cuervos

Mujeres al Borde de un Ataque de Nervios

Heb ze vast niet allemaal opgenoemd, maar het valt me nog tegen hoeveel het er zijn. Verder natuurlijk talloze fragmenten, maar die zal ik maar niet opnoemen.

Matchostomos

• 4171 messages
  • 535 votes

Op universitair niveau heb ik voorlopig de volgende bekeken: 'Double Indemnity', 'Duck Soup', 'The Awful Truth', 'Ghost in the Shell', 'The Texas Chainsaw Massacre' (het origineel van Hooper uiteraard...), 'My Darling Clementine' en 'Singin' In the Rain'. Daarnaast ook 'Vertigo' en 'Psycho', maar dat werd via een grondige analyse verspreid over drie opeenvolgende lesuren.

Ook hier talloze fragmenten, maar dat duurt een eeuwigheid om deze allemaal te vermelden.

veron35

• 4768 messages
  • 0 votes

Goodfella_90 wrote:

Fuckin Amal lijkt overigens wel érg populair op school.

We hebben er met de halve klas naar gekeken en 2 jongens en alle meisjes vonden hem goed. De rest van je jongens (zeikers) vonden hem niks...

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Sinds het begin van dit schooljaar studeer ik Media & Cultuur aan de universiteit en daar zie ik drie films per week. De kwaliteit ligt gelukkig hoger dan op de middelbare school. Dit is tot nu toe langsgekomen:

The Wizard of Oz

Citizen Kane

Lyrisch Nitraat

North by Northwest

Our Hospitality

Rear Window

The Lonedale Operator (een korte film van D.W. Griffith)

Chaplin

The Grapes of Wrath

Das Kabinett des Dr. Caligari

The Man With the Movie Camera

Stagecoach

Play Time

The Maltese Falcon

La Règle du Jeu

En verder nog een hele reeks korte, stomme films. Pantserkruiser Potemkin en The Birds kwamen ook nog langs, maar sloeg ik over in het eerste geval omdat ik die film absoluut niet nog eens wou zien en in het tweede geval omdat ik hem een maand eerder nog zag. Morgen: Touch of Evil.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

Dat is nog eens een leuke opleiding.

Ben alleen wel benieuwd waar het film kijken uiteindelijk toe leidt. Ga je er met elkaar over in discussie, moet je een verslag schrijven waarin je iets moet uitlichten?

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Er kan in tentamens naar gevraagd worden en in veel gevallen dienen ze als voorbeeld voor het onderwerp dat we behandelt hebben. Maar het belangrijkste is dat je een repertoirekennis opbouwt. Over films lezen heeft niet veel zin als je er geen ziet natuurlijk. Veel mensen die de studie beginnen hebben nog nooit of zelden een echt oude film gezien bijvoorbeeld (al komen er later in het jaar ook recentere films langs, bijv. Mulholland Dr.). Je klassiekers kennen is belangrijk als je filmwetenschapper wilt worden, natuurlijk.

En daarnaast is het natuurlijk leuk om veel van deze klassiekers eens op groot scherm te zien.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

The One Ring wrote:

Veel mensen die de studie beginnen hebben nog nooit of zelden een echt oude film gezien bijvoorbeeld

Als je aan zo'n studie kan beginnen is er toch een eis dat je al een brede interesse hebt in media en cultuur? Dan vind ik dit wel erg vreemd.

Phoenix

• 7846 messages
  • 1418 votes

Je zou je verbazen over hoe erg die films al in de vergetelheid zijn geraakt bij mensen die net aan een dergelijke opleiding beginnen. Was bij mijn studie (Communicatie- en Informatiewetenschappen) en bij een studie met veel raakvlakken (Theater-, Film- en Televisiewetenschappen) ook al zo.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

neo wrote:

(quote)

Als je aan zo'n studie kan beginnen is er toch een eis dat je al een brede interesse hebt in media en cultuur? Dan vind ik dit wel erg vreemd.

Er is geen eis voor die studie, behalve een vwo-diploma. Ik ben in ieder geval nooit gevraagd om te bewijzen dat ik een enorme interesse in media & cultuur heb. De studie is wel een schoolvoorbeeld van een opleiding waar mensen met de verkeerde verwachtingen naar toe gaan. Er melden zich daar jaarlijks wel wat mensen aan die denken dat het een filmacademie is en ze dus films leren maken.

Daarnaast zitten er ook mensen die oude films totaal niet kunnen uitstaan. Die krijgen het ook zwaar te voorduren. Het aardig deel dat ik sprak had nog nooit van Orson Welles, John Ford of zelfs een recent figuur als Martin Scorsese gehoord. Gelukkig valt de kennismaking bij meer mensen goed dan slecht, niet op de laatste plaats dankzij de Hitchcockfilms, die schijnbaar nog altijd goed vallen bij een modern publiek (na North by Northwest werd er zelfs geapplaudiseert). Daartegenover staat dan weer een Play Time, waarbij meer dan de helft voor het einde de zaal verlaten heeft.

Phoenix wrote:

een studie met veel raakvlakken (Theater-, Film- en Televisiewetenschappen) ook al zo.

Media & Cultuur is de Amsterdamse variant op de Utrechtse studie Theater-, Film en Televisiewetenschappen. Alleen in Amsterdam is Theaterwetenschappen een aparte opleiding en doen we er Nieuwe Media bij. Ik moet eerlijk toegeven dat mijn interesse eigenlijk bijna geheel naar Film uitgaat en ik met Televisie niet zo heel veel op heb. Het voordeel aan Media & Cultuur in Amsterdam is dan ook dat je je na het eerste jaar kunt richten op een specifieke richting.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Leverde je herziening van The Grapes of Wrath nog wat op? Wat geweldig overigens, van die heerlijke films zien voor je studie.

Phoenix

• 7846 messages
  • 1418 votes

The One Ring wrote:

Theaterwetenschappen een aparte opleiding en doen we er Nieuwe Media bij. Ik moet eerlijk toegeven dat mijn interesse eigenlijk bijna geheel naar Film uitgaat en ik met Televisie niet zo heel veel op heb. Het voordeel aan Media & Cultuur in Amsterdam is dan ook dat je je na het eerste jaar kunt richten op een specifieke richting.

Dat is bij TFT geloof ik ook zo. In ieder geval kun je bij CIW inderdaad ook bijna alle vakken die je volgt na het eerste (basis)jaar zelf uitkiezen.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Van beide opleidingen een aantal brochures gelezen, maar kreeg zeer sterk de indruk dat Media & Cultuur veel meer op film richt dan de andere opleidingen. Was M&C voorheen ook niet Filmwetenschappen?

Phoenix

• 7846 messages
  • 1418 votes

Inderdaad, hoe lang bestaat die opleiding al?

Overigens heb ik destijds enkel de open dagen van Utrecht en Nijmegen bezocht. De studie TFT viel me ook later pas op, en van Media & Cultuur had ik toen ook nog nooit gehoord. Sowieso was Amsterdam geen optie geweest denk ik, maar achteraf bekeken had ik misschien toch voor TFT moeten gaan.

Hoewel de taal- en nieuwe mediavakken ook wel leuk waren.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Kan niet terugvinden sinds wanneer dat het geval is. Wat heb je uiteindelijk overigens gekozen en waar?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.