• 178.171 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.264 actors
  • 9.374.478 votes
Profile

Filmacademie / Filmopleidingen

creed21

• 8 messages
  • 0 votes

Ja ik denk ook zoiets. In ieder geval iets compacts. Anders wordt het wat lastig meenemen in openbaar vervoer.

Zal inderdaad niet met nietjes gaan werken

heb jij fotos van je eigen familie gemaakt of heb je een andere gevonden die interessant was om te fotograferen.

PascalvE

• 308 messages
  • 22 votes

Ik heb fotos gemaakt van mijn eigen familie, of beter gezegd een heel klein deel ervan.

creed21

• 8 messages
  • 0 votes

Ik zat ook te denken om m'n eigen familei te nemen. Die is allen niet zo interessant maar misschien mag je ook gewoon wat erbij verzinnen. Dat het meer een in scene gezet verhaal wordt. Ach ik zorg er in ieder geval voor dat de filmopdracht goed af is.

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

Wees niet bang om je eigen verhaal te vertellen met die foto's. Eigenheid is een ding wat ze graag zien...

Keroppi

• 46 messages
  • 47 votes

Ik had gisteren nog naar ze gemaild, en ik heb vandaag alsnog de bevestiging gekregen dat ze m'n reserveringsbrief ontvangen hebben.

De mail is vandaag verstuurd en er staat in dat óf vandaag, óf morgen de datum op een brief op de deurmat ligt.

PascalvE: Maak jij ook een filmpje als derde opdracht, of maak je wat anders?

PascalvE

• 308 messages
  • 22 votes

Ik maak inderdaad ook een filmpje Keroppi. Schrijven is niet mijn sterkste kant.

PascalvE

• 308 messages
  • 22 votes

Net mailtje ontvangen, ik moet woensdag 11 juni. Wordt (hopelijk ) een lange dag...

Ik zie dat ze weer hameren op eigen werk meenemen... Ik weet echt niet wat ze verwachten maar ik heb eigenlijk nog niks... Hoe zit het met jullie Keroppi en creed21? En wanneer mogen jullie?

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

Je moet niet gaan bedenken wat zij verwachten. Jij wil niets van hun, zij willen iets van jou. Laat dát zien.

PascalvE

• 308 messages
  • 22 votes

Maar waarom blijven ze er dan over doorgaan dat het slim is om eigen werk mee te nemen? wat dat betreft vind ik ze best onduidelijk.

creed21

• 8 messages
  • 0 votes

Hey Pascal, als je nog geen beeldmateriaal hebt maakt denk niet zo uit als je de opdrachten gewoon verder goed uitvoert.

Ik heb zelf nog wel materiaal (scripts en films) die ik had gemaakt voor de filmacademie. Mocht met beide wel op gesprek komen dus zullen wel goed genoeg zijn hoop ik.

Ik moet dinsdag 10 juni

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

PascalvE wrote:

Maar waarom blijven ze er dan over doorgaan dat het slim is om eigen werk mee te nemen? wat dat betreft vind ik ze best onduidelijk.

Huh? Tuurlijk moet je eigen werk meenemen. Wat ik bedoel te zeggen is dat je jezelf op een zo goed mogelijke manier dient te presenteren. Dat je niet precies weet hoe is dan ook niet onduidelijk, maar het laat het juist een beetje vrij om dit per persoon in te vullen...

PascalvE

• 308 messages
  • 22 votes

Wat ik bedoel gotti is dat ze aan de ene kant zeggen dat ervaring niet belangrijk is en aan de andere kant willen ze enorm graag dat je eigen werk meeneemt... Beetje lastig als je geen of nauwelijks ervaring hebt. Ik snap wel wat je bedoelt verder

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

Het lijkt me toch wel dat je wát eigen werk hebt om te laten zien. Je hebt toch wel eerder iets geregiseerd, gefilmd, geschreven of gemonteerd? Dan neem je dat mee, zou ik zeggen. Als je niets van dit hebt, zou ik dat eerst eens gaan doen voordat je uberhaupt toelating doet...

PascalvE

• 308 messages
  • 22 votes

gotti wrote:

Het lijkt me toch wel dat je wát eigen werk hebt om te laten zien. Je hebt toch wel eerder iets geregiseerd, gefilmd, geschreven of gemonteerd? Dan neem je dat mee, zou ik zeggen. Als je niets van dit hebt, zou ik dat eerst eens gaan doen voordat je uberhaupt toelating doet...

Ik heb inderdaad wel wát gedaan maar dat was echt op niveau 0 en lijkt mij ook niet nuttig om te laten zien... Mmm ik zal eens kijken. Maar als ervaring niet vereist is (wat ze duidelijk tegen mij vertelde) waarom is het dan zo belangrijk eigen werk (nogmaals, wat je dan dus niet hebt) mee te nemen...

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

Als je totaal geen ervaring hebt heb je geen idee wat het vak inhoudt en heeft het weinig zin toelating te doen. Je moet dus wel wát gemaakt hebben natuurlijk.

Je moet toch kunnen laten zien wat je kunt! Ook slechte dingen moet je laten zien omdat daar meestal ook nog wel iets eigens en iets goeds uit te halen is. Dus ook uit dingen op niveau 0 kunnen ze iets halen. Daarbij gaat het er ook erg om hoe gemotiveerd jij over je werk praat. Ik heb me dan wel voor een andere richting aangemeld, Production Design, maar ook daarbij gaat het erom dat je passie toont en een zeer goede motivatie omdat ze iets nodig hebben waar ze verder op kunnen bouwen met je zodat ze zien dat je nog kunt ontwikkelen.

Dat ze niet per se om veel ervaring vragen wil zeggen dat je niet al 10 jaar professioneel regisseur hoeft te zijn om een kans te maken. Maar ook dat is eigenlijk zo logisch als wat...

PascalvE

• 308 messages
  • 22 votes

@gotti en een deel @virtualinsanity, je hoeft toch geen ervaring te hebben om te weten wat het vak inhoudt? Ik weet weldegelijk wat het vak inhoudt, ik heb een waslijst aan vragen beantwoord gekregen van de HKU, verschillende mensen er over gesproken en natuurlijk heel de site doorgezocht. Verder lees ik film boeken en expirimenteer ik wel eens met montage programmas. De dingen die ik gemaakt zijn zijn simpele vrienden filmpjes en een hoop gekke sketches die niks met het film maken op zich te maken hebben. Neemt niet weg dat ik dat niet wil doen want in mijn eentje filmpjes maken is toch lastig aangezien ik niemand ken die net als ik films wil maken. Vandaar dus 0 ervaring op dat gebied.

Ik zal eens kijken wat ik van de oude filmpjes (ik heb ook een documentaire geprobeerd te maken als profielwerkstuk, het was helaas wel met een bagger camera van school destijds) nog kan fabriceren wat de moeite is.

Bedankt voor de uitleg in ieder geval.

Je leert nooit zoveel door boeken te lezen als door het echt te DOEN. Je kunt dan wel begrijpen wat het maken van een film inhoudt maar daadwerkelijk deelnemen aan het proces is toch wat anders hoor! Je hoeft dus geen ervaring te hebben om te weten wat het vak inhoudt maar wel om te ervaren wat het nou echt is. Als jou namelijk wordt verteld hoe het voelt om te bungeejumpen betekent dat ook nog niet is dat jij weet hoe het voelt om te bungeejumpen.

PascalvE

• 308 messages
  • 22 votes

Virtualinsanity wrote:

Je leert nooit zoveel door boeken te lezen als door het echt te DOEN. Je kunt dan wel begrijpen wat het maken van een film inhoudt maar daadwerkelijk deelnemen aan het proces is toch wat anders hoor! Je hoeft dus geen ervaring te hebben om te weten wat het vak inhoudt maar wel om te ervaren wat het nou echt is. Als jou namelijk wordt verteld hoe het voelt om te bungeejumpen betekent dat ook nog niet is dat jij weet hoe het voelt om te bungeejumpen.

Dat snap ik natuurlijk, maar hoe kan ik ervaren wat het vak is als ik eigenlijk nauwelijks mogelijkheden heb om flink te gaan filmen. Ik hoopte dat dit door deze opleiding zou gaan veranderen. Ik ben ook aan het informeren bij videoclubs maar in mijn omgeving zitten alleen videoclubs met oudere mensen... Zoals ik al zei ik wil heel graag en ik hoop dat de studie (mocht ik aangenomen worden) daarbij kan helpen...

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

PascalvE wrote:

(quote)

Dat snap ik natuurlijk, maar hoe kan ik ervaren wat het vak is als ik eigenlijk nauwelijks mogelijkheden heb om flink te gaan filmen. Ik hoopte dat dit door deze opleiding zou gaan veranderen. Ik ben ook aan het informeren bij videoclubs maar in mijn omgeving zitten alleen videoclubs met oudere mensen... Zoals ik al zei ik wil heel graag en ik hoop dat de studie (mocht ik aangenomen worden) daarbij kan helpen...

Nauwelijks mogelijkheden om te filmen? Ik heb mijn eerste twee films zelf geschreven, gedraaid geregiseerd en gemonteerd. Regel een paar acteurs(die zijn er altijd wel te vinden namelijk) en je kan een film maken. Klooi eerst maar eens een poosje zelf voordat je met anderen gaat werken. Dat heeft mij iig wel geholpen.

En zoals Virtualinsanity al zei: je leert best wel wat uit boeken, maar het meeste leer je door vooral heel veel te doen, dan keihard op je bek gaan, weer opstaan en gewoon weer doorgaan. Doen, doen, doen!!!

PascalvE

• 308 messages
  • 22 votes

Bedankt voor de tips weer (y). Nja natuurlijk kan je zelf ook een hoop maar als je in een omgeving zit met mensen die allemaal (min of meer) hetzelfde willen dan werkt dat nóg beter denk ik (met die studie dus).

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

Tuurlijk is dat zo. In een omgeving werken waarin je passie gestimuleerd wordt is altijd fijn, maar als die passie er echt is hoeft het in het begin nog niet.

Maar goed, gewoon toelating doen, vertellen wat je wil vertellen en niet getreurd zijn als je afgewezen wordt (dat werd ik de eerste keer ook namelijk...).

Waar studeer jij eigenlijk Gotti, Utrecht?

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

Hilversum actually. Maar onderdeel van de HKU. Aankomend jaar 3e jaars AudioVisuele Media.

Ah okee! Cool

Keroppi

• 46 messages
  • 47 votes

Ik moet ook dinsdag. Spannend!

Ik heb trouwens ook wel ander werk wat ik kan laten zien. Wat ik ook met trots laat zien en zelf alles gergeld, bedacht en geëdit hebt en alleen wat acteurs gevraagd te helpen.

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

Haha, mooi zo! Ik hoop dat ik nu niet de illusie heb gewekt dat je al je films maar in je eentje moet gaan maken. Ik zeg alleen dat het bij allereerste films wel kan.

Succes iig!

Keroppi

• 46 messages
  • 47 votes

Owh, nee hoor. Maar ik vind het leuk eigen ideëen uit te werken, dan ben je ook al snel regisseur omdat je het verhaal al voor je kan zien.. en editen doe ik ook graag zelf.. Ik vind het allemaal leuk om te doen, alleen kan ik geen 5 verschillende personages tegelijk zijn

Hoewel, met verkleedpartij en al *krijgt spontaan nieuwe ideëen* Haha!

Pure

• 770 messages
  • 0 votes

Is er iemand hier die meer kan vertellen over de basisopleiding Regie Camera & Montage van Open Studio? Het is een smak geld en tijd die erin gestoken moet worden, is dat het waard?

Ik overweeg de basisopleiding een jaar te combineren met mijn studie waar ik in 2009 aan zal beginnen. Het gaat me er vooral om dat ik (veel) dingen kan leren die ik niet uit de boekjes kan halen.

Keroppi

• 46 messages
  • 47 votes

Ik heb de basisopleiding RCM van vorig jaar september tot afgelopen februari gevolgd. Je krijgt aanvankelijk meteen het boek: 'Speelfilms maken' (wat een heel goed en begrijpelijk boek is!), krijgt theorie lessen die wat dieper op de stof ingaan van het boek en maakt wat opdrachten in de praktijk.

Zelf heb ik het niet getroffen. Kwam in een hele lakse klas terecht, waardoor de lessen niet veel voorstelden. De docent wist niet eens hoe een dvd speler werkte ( zeker weten dus voor het eerst docent op de Open Studio ), mede-cursusisten kwamen meer dan eens te laat, wat een domino-effect had op de rest.

De filmpjes die je maakt, maak je in groepen. Dat is heel leuk en leerzaam om te doen. Samen met anderen maak je drie 'grotere' opdrachten: Een commercial, een item (korte documentaire) en een korte speelfilm. Je maakt het scenario, een draaiboek, taken worden verdeeld, alles gebeurd net als in een mini-crew.

Op zich is de theorie prima en de praktijkopdrachten zijn ook goed. Ik heb het alleen niet getroffen met de klas waar ik in terecht kwam. Onze docent haalde alle theorie die hij ons voorschotelde letterlijk uit het boek, wat dus steeds een hele les kostte, terwijl je het ook thuis had kunnen lezen. Zonde van het lesgeld vind ik dan zelf. Het boek ben ik heel blij mee (maar had ik al eens gelezen), maar ik zou er zeker nooit meer nog een cursus volgen. Ik ben er niet erg tevreden over.

Ik denk dat het meer geschikt is om erheen te gaan als je niet precies weet wat je wilt doen en of je wel iets in die wereld wilt doen. Het is dan ook echt _basis_. Je begint dus ook met leren hoe een camera aan en uit moet en hoe je een tape in een filmcamera zet.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Natuurlijk is het maar een mening van 1 persoon en zullen er ook genoeg mensen tevreden zijn over de cursus. Maar als je de cursus wilt volgen om dingen te leren die je niet uit boekjes kan halen.. zou ik even verder zoeken.

Just my 2 cents..

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.