- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
PascalvE
-
- 308 messages
- 22 votes
Succes!
Dankje, begint wel een beetje te knagen want ik heb echt geen flauw idee wat voor niveau ze verwachten...
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Een behoorlijk hoog niveau. Gemiddeld wordt 1 op de tien toegelaten (in mijn jaar zelfs 1 op de 13).
PascalvE
-
- 308 messages
- 22 votes
Een behoorlijk hoog niveau. Gemiddeld wordt 1 op de tien toegelaten (in mijn jaar zelfs 1 op de 13).
Toch een beetje raar dan, ik heb een aantal keer voor informatie gemaild met de HKU en daar zeiden ze steeds dat ze geen ervaring verwachten... Jammer dat ze hier niet duidelijker in kunnen zijn
. In hun gids staat overigens dat 1 op de 4 tot 1 op de 8 wordt toegelaten :S. Ben jij wel toegelaten?
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Ervaring is geen pre; talent echter wel. Je hoeft niet veel gedaan te hebben, je moet echter wel iets te vertellen hebben.
Ik ben overigens twee jaar geleden toegelaten en toen was het 1 op de 12 of 13. Weet niet hoe het nu is. Zal ergens rond de 1 op de 10 liggen denk ik. Maar als je echt goed bent is dat het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken...
PascalvE
-
- 308 messages
- 22 votes
Ervaring is geen pre; talent echter wel. Je hoeft niet veel gedaan te hebben, je moet echter wel iets te vertellen hebben.
Ik ben overigens twee jaar geleden toegelaten en toen was het 1 op de 12 of 13. Weet niet hoe het nu is. Zal ergens rond de 1 op de 10 liggen denk ik. Maar als je echt goed bent is dat het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken...
Maar ja hoe weet je of je talent hebt en waaraan meten zij dat. Er stonden natuurlijk wel wat richtlijnen in de opdracht maar het blijft erg abstract...
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Hopelijk weet je van jezelf of je het hebt, dan zit je goed. Als je het niet weet, zou je dat niet moeten weerhouden om geen toelating te doen. Dan zou ik er juist voor gaan. En hoe het gemeten wordt? Het lastige is ddat het niet echt te meten valt op het gebied van letters en cijfers. Je hebt het of je hebt het niet. Maar ik zou niet zoveel twijfelen en er gewoon voor gaan. Als je echt wilt kan je veel bereiken.
En nu stop ik met mijn tegeltjeswijsheden....
Nou vooruit, nog eentje dan:
If you want to have something you've never had, you have to do something you've never done.
PascalvE
-
- 308 messages
- 22 votes
Hopelijk weet je van jezelf of je het hebt, dan zit je goed. Als je het niet weet, zou je dat niet moeten weerhouden om geen toelating te doen. Dan zou ik er juist voor gaan. En hoe het gemeten wordt? Het lastige is ddat het niet echt te meten valt op het gebied van letters en cijfers. Je hebt het of je hebt het niet. Maar ik zou niet zoveel twijfelen en er gewoon voor gaan. Als je echt wilt kan je veel bereiken.
En nu stop ik met mijn tegeltjeswijsheden....
Nou vooruit, nog eentje dan:
If you want to have something you've never had, you have to do something you've never done.
Hehehe oke natuurlijk blijf ik er voor gaan. Het lastige is gewoon dat ik niet weet hoe ik kan weten of ik heb 'het' heb (ja verwarrend he
). Ach we zien het wel.
Twilight
-
- 194 messages
- 403 votes
Ik heb toelating gedaan bij de Filmacademie voor regie fictie maar ben niet aangenomen jammer genoeg. Ik vond het in het begin wel heel vreemd want ik dacht wel dat ik aan de meeste van hun "eisen" wel voldeed. 
Maar nu ga ik een jaartje OpenStudio doen, een oriëntatiejaar voor de Filmacademie en andere filmopleidingen. Prijzig, maar volgens mij wel heel gaaf en hopelijk leer ik dan wat ze dan wel in mijn inschrijfformulier hadden willen zien. 
Virtualinsanity
-
- 70 messages
- 37 votes
Jammer dat je niet bent aangenomen Twilight! Maar tijdens dat Orientatiejaar kom je er misschien wel veel beter achter waar ze naar op zoek zijn en of dat ook is wat jij wilt. Succes en veel plezier in ieder geval!
Wat ik me trouwens niet zo kan herinneren van de Open Dag is welke vakken we in het eerste jaar allemaal krijgen. Ik heb er wel een bepaald beeld van in mijn hoofd maar ben toch wel benieuwd naar hoe en wat het precies zal zijn! Weet iemand daar iets van af?
Manschot
-
- 152 messages
- 0 votes
Wat ik me trouwens niet zo kan herinneren van de Open Dag is welke vakken we in het eerste jaar allemaal krijgen. Ik heb er wel een bepaald beeld van in mijn hoofd maar ben toch wel benieuwd naar hoe en wat het precies zal zijn! Weet iemand daar iets van af?
Dit las ik op de Filmacademie site:
Met name het eerste jaar bestaat voor een groot deel uit theorie, zoals filmgeschiedenis, filmanalyse, televisiegeschiedenis en dramaturgie.
Verder stond er eigenlijk niks over de vakken. Ik kan ook niks vinden in de brieven die ik bij de open dag heb gekregen.
Virtualinsanity
-
- 70 messages
- 37 votes
Dit las ik op de Filmacademie site:
Verder stond er eigenlijk niks over de vakken. Ik kan ook niks vinden in de brieven die ik bij de open dag heb gekregen.
Klopt dat had ik ook al op de site gezien inderdaad! Maar ik neem aan dat we niet alleen theorie krijgen! Ben vooral benieuwd daarom naar de praktijk-vakken uit het eerste jaar haha. Maar ik ben bang dat we rustig moeten afwachten!
Keroppi
-
- 46 messages
- 47 votes
Hey PascalvE, ik ga ook AVM proberen bij de HKU. Heb jij al een datum doorgekregen?
Ik nog niet namelijk, vind het een beetje lang duren..
PascalvE
-
- 308 messages
- 22 votes
Hey PascalvE, ik ga ook AVM proberen bij de HKU. Heb jij al een datum doorgekregen?
Ik nog niet namelijk, vind het een beetje lang duren..
Nope ik heb ook nog geen datum gekregen, maar het was toch uiterlijk 10 dagen van te voren? dat zou betekenen dat ik 12 juni of later moet (denk ik).
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
De toelatingsgesprekken zijn 10 en 11 juni meen ik.
Keroppi
-
- 46 messages
- 47 votes
Idd uiterlijk 10 dagen vantevoren. Dan zou ik stiekem toch verwachten dat ze het afgelopen week wel ingedeeld zouden hebben. Maarja, rustig afwachten maar..
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Er is overigens alleen ingedeeld op welke dag je komen mag. Of je een gesprek hebt wordt op de dag zelf besloten...
PascalvE
-
- 308 messages
- 22 votes
Er is overigens alleen ingedeeld op welke dag je komen mag. Of je een gesprek hebt wordt op de dag zelf besloten...
Zit bij de presentatie van je opdracht geen gesprek ingesloten dan? Zo komt het wel naar buiten in de opdracht beschrijving...
Keroppi
-
- 46 messages
- 47 votes
Nee. Je moet gewoon alles neerzetten en dan gaan zij het bekijken. Als ze het goed vinden, dan zeggen ze dat je naar het gesprek mag en als je niet naar het gesprek mag.. weet je al dat je niet toegelaten wordt.
PascalvE
-
- 308 messages
- 22 votes
Nee. Je moet gewoon alles neerzetten en dan gaan zij het bekijken. Als ze het goed vinden, dan zeggen ze dat je naar het gesprek mag en als je niet naar het gesprek mag.. weet je al dat je niet toegelaten wordt.
Oke op die manier. Komt niet echt naar voren in de opdracht beschrijving maar ik meen het inderdaad ook gelezen te hebben op de site. Dat wordt echt zenuwpezen daar dan...
Trouwens Keroppi in de mail die ik kreeg als bevestiging dat ze mijn reserveringsbrief ontvangen hadden stond dat ik een mail zou krijgen rond 2 juni. Dus geen reden tot paniek
.
Keroppi
-
- 46 messages
- 47 votes
Ik heb geen bevestiging gekregen dat ze mijn reserveringsbrief gekregen hadden 
AAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH
tukkerstein
-
- 2216 messages
- 3467 votes
Hallo,
ik ben zeer geïnteresseerd in het volgen van een filmopleiding. Ik doe momenteel VWO (vierde klas). Ik weet weinig van studierichtingen ed. af, dus daarom kan deze vraag een beetje dom klinken: moet ik na een vwo-diploma nog een bepaalde vervolgopleiding volgen voordat ik mij kan aanmelden bij een filmacademie?
Als tweede een opmerking/vraag: ik heb meerdere aanmeldfilmpjes voor de filmacademie gezien op YouTube, en het valt mij op dat het camerawerk vaak zeer statisch is. Langzame montage, weinig camerabewegingen en heel vaak gefilmd vanaf statief. Is dat een bepaald voorschrift, maak je zo meer kans om toegelaten te worden of is dat gewoon een keuze van de filmmaker?
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Moet ik na een vwo-diploma nog een bepaalde vervolgopleiding volgen voordat ik mij kan aanmelden bij een filmacademie?
Op de site van het NFTA staat het volgende:
Vooropleiding - De NFTA is een HBO-opleiding - je moet dus aan specifieke vooropleidingseisen voldoen (HAVO/MBO niveau 4). Het onderwijsprogramma is gebaseerd op intensieve samenwerking. Daarom is het belangrijk dat je zeer goed Nederlands spreekt en schrijft. Een specifiek profiel is niet vereist maar voor de studierichtingen Montage, Geluid, Camera en IMVFX zijn exacte vakken zeer gewenst. Voor Regie en Scenario zijn dat geschiedenis, maatschappijleer en de moderne talen. Als je wel beschikt over voldoende talent maar niet de juiste diploma's dan bestaat de mogelijkheid om een aanvullend toelatingsonderzoek te doen. Er is geen maximumleeftijd voor de aanmelding. De gemiddelde leeftijd in het eerste jaar is 22.
PascalvE
-
- 308 messages
- 22 votes
Ik heb geen bevestiging gekregen dat ze mijn reserveringsbrief gekregen hadden 
AAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH
.... ai... Ik moet er wel bij zeggen dat ik hem op 2 manier heb verstuurd, 1 per post en 1 ingescanned per email (zekerheid)... en op die van de email hadden ze meteen gereageerd. Heb je je brief aangetekend en op tijd verstuurd?
creed21
-
- 8 messages
- 0 votes
Hey Keroppi,
Ik heb ook geen email bevestiging gekregen hoor. Ik denk dat we maandag wel die brief krijgen anders zouden we even kunen mailen als dat niet gebeurt.
hoe zit het trouwens met die foto opdracht, moet je die nou nog op een of andere creative manier presenteren of mag dat ook gewoon in een mapje. Er staat wel dat je alles moet samenbinden en je hebt ook maar 66cm ruimte om je spul neer te leggen dus een hele fotopresentatie van minimaal 12 fotos lijkt me dan lastig.
PascalvE
-
- 308 messages
- 22 votes
Hey Creed21,
Er staat wel dat je de fotos op een "zorgvuldige, doordachte wijze" moet presenteren...
Gaaf trouwens dat hier 2 mede lotgenoten zijn. Wat denken jullie van je opdrachten, heb je er lang aan gewerkt?
Ik heb echt geen flauw idee of ik iets aan het fabriceren ben wat naar hun zin is...
creed21
-
- 8 messages
- 0 votes
Ja voor de 3e opdracht ben ik een filmpje aan het maken (2 min)
dat is wel een duidelijke opdracht. Voorbereiding duurt altijd wel even bij mij (acteurs en locties vinden). Maar het filmen + monteren doe ik in 2 a 3 dagen.
Weet alleen niet zo goed wat ik voor die foto opdracht moet doen. Ken helemaal geen interessante families, ik weet niet of je iets mag verzinnen zodat het een interessant familie wordt haha. Dan zou ik wel ideetjes hebben. Maar goed zoals ik zei weet ik ook nog niet goed hoe ik dat dan ga presenteren. Ik ben niet goed in knutselen dus ga het denk ik niet oplakken als een soort collage.
Keroppi
-
- 46 messages
- 47 votes
Hey PascalvE en creed21,
Inderdaad erg leuk om twee mede-kandidaten - of zal ik concurrenten zeggen? haha - hier te treffen.
Ik was optijd met versturen ja. Ik had het gewoon met de post verstuurd. Ik heb ondertussen al een e-mail verstuurd met de vraag of ze mijn reserveringsbrief hebben ontvangen. Nog geen antwoord gekregen, maar het is dan ook zondag.
Over het presenteren ben ik ook nog aan het nadenken. Ik ben ook met een filmpje bezig als derde opdracht. Voor de fotoshoot heb ik een gezin welk ik morgen en overmorgen ga fotograferen. Ik heb alleen wel een 'gewone' digitale camera. Geen proffesioneel ding oid. Maar ik verwacht ook meer dat ze kijken naar de inhoud en naar hoe je de foto genomen hebt. Ik denk wel dat ik een fotomapje gebruik. Het is sowieso lastig te weten of zij het goed vinden. Zolang jij het met trots aan anderen kan laten zien, is het altijd een goed teken denk ik.
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Hey Keroppi,
Ik heb ook geen email bevestiging gekregen hoor. Ik denk dat we maandag wel die brief krijgen anders zouden we even kunen mailen als dat niet gebeurt.
hoe zit het trouwens met die foto opdracht, moet je die nou nog op een of andere creative manier presenteren of mag dat ook gewoon in een mapje. Er staat wel dat je alles moet samenbinden en je hebt ook maar 66cm ruimte om je spul neer te leggen dus een hele fotopresentatie van minimaal 12 fotos lijkt me dan lastig.
Presenteer het zoals jij denkt dat het beste is voor de foto's. Doe het echter niet op een paqar A-4 tjes die je aan elkaar niet. Daar zijn ze minder over te spreken...
PascalvE
-
- 308 messages
- 22 votes
Mmm misschien dat ik ook gewoon voor een fotomap ga. Ik had wel een 'knutsel' iets in mn hoofd maar grote kans dat dat niks wordt. Ik heb de fotos al gemaakt en ik heb ook gewoon een digitale camera gebruikt (geen spiegelreflex, wel een degelijk apparaat).