- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
Lotte.eliza
-
- 5 messages
- 0 votes
Hee mensen!
Op zoek naar tips voor mijn gesprek ben ook ik op dit forum beland. Ikzelf doe aanmelding voor productie en ben ook door!
Iig wil ik eventjes zeggen dat ik alle filmpjes echt heel gaaf vind.
maar Ik vroeg me ook af hoeveel ervaring jullie hebben in het vakgebied zelf? (ik heb wel wat ervaring maar ben wel jong!)
En hoe bereiden jullie je voor op het gesprek? verder vind ik het echt suuuper spannend hahaha
TomHalff
-
- 86 messages
- 29 votes
@Lotte.eliza Nooit bij/aan film-gerelateerde bedrijven/projecten gewerkt; echter alleen die van mijzelf 
Ken je werk goed genoeg om er moeilijke vragen over te kunnen beantwoorden en blijf tijdens het gesprek zoveel mogelijk jezelf.
Hieronder een post van een aantal jaar geleden met een wat uitgebreider antwoord:
Ik was behoorlijk zenuwachtig vooraf (maar hey, das gezond
) Toen ik daar eenmaal zat viel het gelukkig best mee met de zenuwen. De docent vertelde me dat er 60 aanmeldingen voor de richting montage waren, voorgaande jaren zat dat tussen de 20 en 40. Van de 60 zijn er 23 uitgenodigd voor een gesprek, en blijven er uiteindelijk 6 gelukkige over.
Ik kreeg een aantal vragen over m'n toelatingsfilmpjes, hoe die tot stand was gekomen, over mijn motivatie (waarom vind je montage zo interessant en waarom ga je niet door met je huidige studie?), over het boek "In the Blink of an eye van Walter Murch" omdat ik die had genoemd op het aanmeldingsformulier, over Avid Xpress (montageprogramma)...
Er werd ook telkens verder ingegaan op de antwoorden die ik gaf. Ik had het op een gegeven moment over interviews op internet met nederlandse editors, dus kwamen de vragen: welke editors? Heb je daar ook films van gezien? Ik noemde Offscreen, en kreeg daar meteen een aantal vragen over: wat viel je in het bijzonder op aan de montage? Oei, daar had ik even zo snel geen antwoord op, het is weer een aantal maanden geleden dat ik die film zag namelijk. Job ter Burg doelde met die vraag op de flashbacks die in de film zaten. In het scenario was dat namelijk chronologisch, maar werd in de montage pas met flashbacks verteld. Vervolgens de vraag: "Waarom denk je dat scene die aanvankelijk aan het eind was, in het begin is gezet?"
Kreeg later nog een situatie voorgelegd; je bent een film aan het monteren, maar de regisseur is er die dag niet bij. Jij bent hartstikke tevreden over het resultaat van die dag, laat het vervolgens de regisseur zien, maar die vindt het waardeloos. Wat doe je in zo'n geval?
Het gesprek duurde zo'n drie kwartier geloof ik, en er werden nog wel meer vragen gesteld. Best pittig zo af en toe. Ik hoop dat ik positief over ben gekomen. Op veel vragen heb ik best een aardig antwoord gegeven, denk ik. Maar vaak ook verre van compleet. Achteraf in de trein richting huis, toen het gesprek wat bezonken was, ga je jezelf afvragen waarom je dit niet hebt gezegd, of dat niet aan het antwoord had toegevoegd. Vooraf had ik namelijk vanalles in m'n hoofd wat ik graag had willen vertellen...Maar ach, dat is achteraf, uiteindelijk ben ik best tevreden hoor 
Lotte.eliza
-
- 5 messages
- 0 votes
@TomHalff Bedankt! ja iedereen zegt ook dat je gewoon jezelf moet zijn maar het is natuurlijk wel lastig als mn hart overuren maakt van de zenuwen haha. Maar volgens mij kan je je ook niet super goed voorbereiden, ze weten wat voor soort persoon ze zoeken en dat ben je of je bent het niet en als ik niet word aangenomen heb ik ook echt zoiets van 'so be it'!
TomHalff
-
- 86 messages
- 29 votes
@Lotte.eliza Uiteindelijk gaat het, op persoonlijk vlak echt om goed te kunnen samenwerken (Wat naar mijn mening moet groeien); je kunt zoiets niet opmaken uit een gesprek van drie kwartier, je werk spreekt dus echt als eerste. Wanneer je jezelf vooral focust op moeilijke vragen over jouw werk zoals genoemd in mijn vorige post heb je echt geen reden om nog zenuwachtig te zijn.
Lotte.eliza
-
- 5 messages
- 0 votes
@ Gelijk heb je, jij doet toch aanmelding voor montage? Ik heb het even gemist of je al door bent of niet? (of geen bericht nog) iig heb ik voor mezelf een rijtje vragen gemaakt over mijn film, werk e.d. dat helpt mij iig erg bij het op een rijtje zetten van alles! en heb jij ook nog eigen werk ingeleverd op de batman trailer na?
daphnefilms
-
- 79 messages
- 0 votes
Volgens mij heeft alleen Productie al bericht gehad. Wij mogen nog even wachten...
cecilelentezon
-
- 7 messages
- 0 votes
Het komt inderdaad neer op je eigen persoonlijkheid en ze zijn heel goed in het zoeken van bepaalde types. Ze zoeken meestal ook koppels bij elkaar voor de latere jaren met examenfilms. Ze zien dus bijvoorbeeld echt een uitvoerend type (productie heb ik het over) of iemand die typisch de documentaire richting op gaat in de hoop bepaalde variatie in de nieuwe jaarlaag te brengen.
Ik ben zelf eigenlijk ook heel zenuwachtig voor het gesprek met de studentencommissie. Ik denk dat zij zeer kritische vragen gaan stellen haha. Heeft iemand daar al ervaring mee?
daphnefilms
-
- 79 messages
- 0 votes
Als je weet wat je wilt en waar je je voor aangemeld hebt zou ik me geen zorgen maken. En bedenk dat het wel wat saai zou worden als ze geen kritische vragen zouden stellen. Doordat zij kritisch zijn heb je er achteraf ook nog wat aan. De commissie heeft mij heel erg aan het denken gezet en daar heb ik veel aan gehad voor mijn toelating van dit jaar. Maar ja... Je wil natuurlijk in één keer aangenomen worden. Ik moet nog zien of ze me weer uitnodigen op gesprek dit jaar. Die zekerheid heb jij al wel! Laat zien wie je bent, wat je kan en wat je wil en zorg dat je er zelf ook wat aan overhoudt is mijn tip. Have fun! Iedereen doet zo groots en moeilijk over het gesprek maar echt geloof me... Het is zo voorbij en de mensen die tegenover je zitten zijn zo erg nog niet. Dit was in ieder geval bij mij zo. Heb je trouwens ergens werk online staan dat wij kunnen bewonderen?
TomHalff
-
- 86 messages
- 29 votes
@Lotte.eliza Nog geen bericht van de NFTA; hopelijk weet ik voor het weekeinde wel wat meer 
Heb zelf enkel alleen gebruik gemaakt van reeds bestaande beelden (geregisseerd door andere) en het gehouden bij één montage.
Lotte.eliza
-
- 5 messages
- 0 votes
@daphnefilm nee de film die ik heb gemaakt is erg persoonlijk dus heb hem niet op youtube staan. Het is iig een documentaire over mijn moeder. dicht bij het hart dus! enn mag ik ook vragen wat jullie plan B is? ik denk zelf namelijk aan cultureel erfgoed. Maar, en ik denk dat jullie dat ook hebben, dat ik eigenlijk pas naar iets anders kan kijken totdat ik daadwerkelijk bericht heb gekregen dat ik niet door ben haha.
allardm
-
- 4 messages
- 0 votes
Ook mensen hier actief die voor IMVFX hebben gekozen? Heb zelf nog geen brief ontvangen. Maar dat zal deze week wel komen..
TomHalff
-
- 86 messages
- 29 votes
@Lotte.eliza Plan B is om zelf door te gaan met monteren en scenario's te schrijven/verfilmen. De NFTA is voor mij niet echt noodzakelijk om aan te studeren, gezien ik vrijwel zeker weet dat je vooral in deze tijd de middelen tot je beschikking hebt om zelf aan de slag te gaan. Maar dat papiertje en stukje zekerheid zijn toch wel fijn 
ddragon1690
-
- 184 messages
- 215 votes
Volgens de bevestigingsmail zouden vandaag de 1e brieven de deur uit gaan. Dus misschien vandaag of morgen een brief op de deurmat
Productie hoeft iig niet meer te wachten 
ddragon1690
-
- 184 messages
- 215 votes
Whaha ik heb ook gewoon weer direct twitterfall aangezet zodat ik direct kan zien wanneer iemand iets tweet over de filmacademie 
katalin
-
- 31 messages
- 0 votes
Hahaha ik hoop dat we vandaag bericht krijgen maar ik vrees van niet..
ddragon1690
-
- 184 messages
- 215 votes
Kreeg net ook een sms van het thuisfront, geen post.... Nou misschien morgen dan! 
TomHalff
-
- 86 messages
- 29 votes
Als ze vandaag de deur uit gaan liggen ze sowieso niet meteen op je deurmat 
ddragon1690
-
- 184 messages
- 215 votes
Nee maar aangezien sommige mensen afgelopen week al een brief hadden. Had best mogelijk geweest dat onze brieven ietsje eerder verzonden zouden zijn
Las net ook weer een tweet van iemand "Op naar de hva, geen filmacademie helaas..". Dus die zal vandaag een brief hebben gehad. Komt totaal niet stalkerig over datk tweets in de gaten houd overigens XD
katalin
-
- 31 messages
- 0 votes
Hhahaha alle tweets in de gaten houden, nou ik kan niet ontkennen dat ik soms ook even kijk 
ddragon1690
-
- 184 messages
- 215 votes
Tweetbericht van de dag
CharLee
-
- 9 messages
- 0 votes
Aiaiai, wat een spanning, ik heb het soms ook niet meer
@ddragon1690: hoeft niet hoor, waarom zouden ze dan gisteren niks verstuurd kunnen hebben? 
ddragon1690
-
- 184 messages
- 215 votes
@CharLee ja ok daar heb je dan ook wel weer gelijk in 
katalin
-
- 31 messages
- 0 votes
Ik heb post!
Ben niet door
helaas maar had het wel verwacht 
Volgend jaar weer proberen
ddragon1690
-
- 184 messages
- 215 votes
@Katalin, aw balen
Wat ga je nu doen tot de volgende aanmelding zegmaar?? En wat is de kandidaatnummer?
TomHalff
-
- 86 messages
- 29 votes
@Katalin In dat geval gewoon lekker zelf aan de slag gaan met een groot project! Je kunt het inderdaad volgend jaar weer proberen, maar filmschool is in de hedendaagse tijd echt niet nodig om het te maken in de filmwereld. Als ik ook wordt afgewezen wil ik best je editor zijn 
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 messages
- 4514 votes
Ik heb post!
Ben niet door
helaas maar had het wel verwacht 
Volgend jaar weer proberen
Helaas voor je, ondanks je prima Noir?
ddragon1690
-
- 184 messages
- 215 votes
Ja mn brief is er!!!!! Ben alleen pas na 6en thuis -___- dus nog ff geduld hebben...
katalin
-
- 31 messages
- 0 votes
@ddragon1690
Oeeee spannend! Tsja dat is nog een beetje probleem, ik zoek een studie maar ik heb nog niks gevonden wat me heel leuk leek 
@TomHalff
Ja precies! Ik had ook niet zoveel ervaring dus daar ga ik dit jaar zeker iets aan doen
en dat is een zeer mooi aanbod
dankje
@mjk87
Jep ondanks de film noir