- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
Chibs
-
- 78 messages
- 18 votes
Hoera hoera, weer wat gevonden. 
YouTube - Korte Film over Yessin Rahmouni: "WINSTPUNT"
YouTube - Mijn jeugd ging voorbij
YouTube - Herman. | Animatiefilm op muziek van Acda en de Munnik
YouTube - The General (korte film)
Van Omroep Zeeland:
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Tof zo'n schouder-steun! Misschien dat ik die nog wel ga aanschaffen!
Chibs
-
- 78 messages
- 18 votes
Ligt nogal aan wat voor een camera je gebruikt, schouder-grips zijn vrijwel nodig voor filmen op spiegelreflex om een beetje steady beeld te hebben. Een beetje grip kost helaas ook nog redelijk wat... Dat, en de grip in de video is voor twee handen ontworpen, terwijl je toch een hand gaat overhouden voor de focus, niet ideaal. 
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Ik weet niet, heb er nog nooit mee gefilmd alleen wel verhalen gehoord dat je er mooie beelden mee kan maken en zeker mijn stijl van filmen past er wel bij! Wil in ieder geval een spiegelreflex (film)camera meenemen naar Malawi deze zomer, dus daar eerst maar voor sparen haha...
Chibs
-
- 78 messages
- 18 votes
Als je een fotocamera puur voor video gebruik koopt zou ik gaan voor een Panasonic GH series, zoals de GH2. Voor foto's zijn ze minder, voor video zijn ze beter dan zelfs de Canon 5D MkII. En stukken goedkoper. Wel minder stevig gebouwd, meer scherptediepte (Wat ik zelf juist een plus vind, een 5D MkII oid heeft te weinig scherptediepte waardoot het vaak gewoon overdreven wordt), scherper beeld en minder compressie, tevens de mogelijkheid om gewoon te kunnen blijven opnemen zonder limiet, een zoeker die je ook tijdens de video kunt gebruiken, een kantelbaar scherm, etc.
Twee jaar terug een docu gedraait met een Sony Z7 (+-3500/4000 euro tegenwoordig) als A camera en een Panasonic GH1 (+-650 euro met degelijke lens tegenwoordig) als B camera, maar al snel hebben we de Z7 teruggebracht en nog maar een GH1 gekocht
Niet te vergelijken.
Het punt met fotocamera's in het algemeen is dat het wel meer oefening vereist, het is niet zo makkelijk als een echte videocamera in gebruik, je moet weten waar je mee bezig bent.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
En hoe zit het met geluid qua gebruik van spiegelreflex camera?
Chibs
-
- 78 messages
- 18 votes
Geluid opnemen op de camera is nooit ideaal, op een spiegelreflex zou ik het sowieso niet doen, op andere cameras tot +-1000 euro zou ik het ook niet met de camera opnemen. Geluid op zich is een hele grote (en vaak onderschatte) klus, de geluids apperatuur die ik heb aangeschaft koste me meer dan de camera die ik er mee gebruik.
Je hebt tegenwoordig een degelijk aanbod aan goede geluids recorders met XLR ingangen, zoals de Zoom H4n of de Tascam DR-100 (Mijn keuze), maar daar moet je dan dus nog wel microfoons bij aanschaffen, dat ligt vooral aan wat je gaat doen maar kan al snel oplopen.
Wil je het goedkoop houden en is kwaliteit niet zo zeer belangrijk kan je een richtmic kopen die bovenop de camera gezet kan worden, de meeste (serieuze) fotocamera's hebben wel een minijack of micro-jack plugje voor een mic, dan heb je iig verstaanbaar geluid.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Wil nu gewoon een mooie camera die ik kan meenemen voor mijn reis. Ik ga naar Malawi en het is daar heel primitief, ik heb gewoon niet de ruimte om een hele geluidsset mee te nemen... Maarja, zo'n reis vind ik wel belangrijk om een beetje goede kwaliteit, in ieder geval in beeld te hebben. Ik kan het desnoods monteren met muziek
Chibs
-
- 78 messages
- 18 votes
Ik weet niet wanneer je weg gaat, maar ik zou sowieso niet een camera nemen die je nog niet goed kent op zo'n punt, beter om iets te nemen wat je gewent bent
Anders kan je altijd voor een middelmaat spiegelreflex gaan, heb je ook meteen een fotocamera. De ingebouwde mics zijn wellicht niet bruikbaar voor echt werk, maar voor vakantie is het nog goed te doen.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Ik laat me binnenkort nog wel even goed informeren, bedankt! Ik ga waarschijnlijk een soort docu maken hoe het is als westerling in een vrijwilligersproject. Is het echt zo anders, denk je dat het helpt of is het allemaal maar schijn? enz. en daarnaast ga ik ook met locale jongeren waarschijnlijk een engelse film maken over aids!
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
dat klinkt nice. Ik gebruik zelf een canon 550D met 50 mm lens. werkt prima ik wil er denk ik wel een rig bij kopen want het is moeilijk stabiel te houden.
Introduction to DSLR Cameras on Vimeo Video School
misschien kan dit je verder helpen.
Ik vind het trouwens niet fijn om met mijn camera handheld reportages te maken omdat het dus niet goed stil te houden is terwijl je zelf de focus regelt. En anders moet ik m'n statief overal mee naar toe zeulen.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Ik word juist verveeld als een beeld niet beweegt 
En dank voor de website
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
nou geloof. dit beweegt heel hakkerig. wordt je niet gelukkig van
ik teminste niet en ik houd juist ook van bewegend beeld 
Chibs
-
- 78 messages
- 18 votes
Klopt wat Joris zegt, je houd een spiegelreflex op een hele andere manier vast dan bijvoorbeeld een camcorder of schouder camera, en dit zorgt voor zeer vervelende beweging. Ik schiet vrijwel alles handheld, maar een spiegelreflex zonder hulpmiddelen is niet lekker stabiel te houden. Samen met het rolling shutter effect is het gewoon storend.
Ik denk eigenlijk dat voor jouw doeleinden je beter voor een degelijke camcorder kunt gaan, als je er geen problemen mee hebt is zelfs een ouder HDV (Bandjes) model met degelijke ingebouwde microfoon geen slecht idee. 
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
ohnee, hakerig lijkt me ook niet goed haha. Daarom zo'n schoudersteun 
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Welke film had je gekozen om te bepreken
?
Chibs
-
- 78 messages
- 18 votes
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die 'em zit te knijpen hier.
Wat bedoel je met welke film je had gekozen?
Chibs
-
- 78 messages
- 18 votes
Ah, dat blokje. Ik heb voor dat soort vragen eerst een klein rijtje gemaakt met films die ik goed / belangrijk vind, met daarna twee uitgelicht.
Chibs
-
- 78 messages
- 18 votes
Het rijtje was Koyaanisqatsi, Bill Cunningham New York, Stand van de Sterren, Little Miss Sunshine. De uitgelichte films waren Gummo en Manufactured Landscapes.
En nu jij. 
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
de Noorderlingen, Inception en Babel allemaal wat uitgelicht.
K*D
-
- 240 messages
- 653 votes
HKU film design intake gehaald. Binnen 3 weken hoor ik of ik ben aangenomen of niet. Spannend
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
@K*D was jouwn mbo opleiding trouwens ook iets met film?
Chibs
-
- 78 messages
- 18 votes
Nouja, voordat we het echt weten dan.
Maar of we zijn toegelaten tot de tweede ronde zouden we over een week moeten gaan horen, met de daarbij behorende opdrachten, dus dan valt er weer daadwerkelijk >actief< aan de toelating te werken.