• 178.423 movies
  • 12.235 shows
  • 34.018 seasons
  • 647.758 actors
  • 9.378.992 votes
Profile

Filmacademie / Filmopleidingen

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Wat heeft dat voorzin? Je kan toch bij beide al toelating doen, het is niet dat het op dezelfde dag valt of zo ?

anne J

• 1525 messages
  • 976 votes

Het gaat hier eigenlijk vooral over de filmacademie/HKU etc. (staat ook deels in de naam van het topic natuurlijk). Maar ben anderzijds wel benieuwd of er ook TFT'ers zijn hier? Aangezien het topic ook 'filmopleidingen' heet.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Ik wil films leren maken. En het liefste wil ik dit leren op de filmacademie. Als dat niet lukt mijn eerste jaar wil ik me gewoon zelf meer ontwikkelen en mezelf dingen leren. Niet alleen in film maar ook op andere culturele gebieden. Daarnaast is de HKU voor mij pas een reserveplan. Ik vind het trouwens wel heel erg raar dit uit jouwn mond horen Jesse. Was jij nou niet degene die absoluut nog geen toelating wilde doen? Ik ga voor mijn eigen leerweg en deze past denk ik het beste bij mij. want deze jaren heb ik gezien hoeveel je jezelf wel niet kan leren. Dus dan kunnen de filmacademie en de HKU nog wel een jaartje wachten. Maar natuurlijk hoop ik dat ze me wel gewoon aannemen.

Snap je nu waarom deze keuze Jesse

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Je kan jezelf natuurlijk erg veel leren, maar ik denk niet dat je op jezelf meer leert dan je in het eerste jaar op de HKU leert. Je kan jezelf toch ook voor beide inschrijven, lukt de NFTA, dan zit je op rozen, maar lukt het niet heb je nog kans op de HKU. En als je daar wel op komt heb je denk ik een leerzamer jaar dan als je op jezelf bezig gaat. Zo leer je ook nieuwe mensen kennen die dezelfde passie als jij hebben, en bouw je een klein netwerkje op. Aan het einde van het eerste jaar kun je je weer inschrijven voor de NFTA. Als het dan nog niet lukt, heb je in ieder geval de HKU nog. Die optie zal je vast zelf ook wel bedacht hebben, maar ik benoem hem toch maar even. Niet om door te drammen, maar om gewoon even alle mogelijkheden op een rijtje te zetten. Een jaartje de tijd nemen om jezelf te ontplooien en je eigen stijl te ontwikkelen kan natuurlijk ook geen kwaad.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

tuurlijk heb ik hier over nagedacht. Als het op de filmacademie niet lukt wil ik me eerst ook in andere culturele en kunstvormen ontwikkelen. Zodat ik ook voor mezelf een mooie achtergrond opgebouwd heb en op meerdere manieren leer denken. Ik wil zo breed ontwikkeld mogelijk worden dat ik straks ook iets te vertellen heb. Wat straks weer invoeld zal hebben op mijn films. Hier in de plaats waar ik nu woon en omstreken heb ik al een aantal netwerkjes opgebouwd en ook mijn moeder zit in de kunst. Ik wil regelen dat ik dan stages of wat dan ook bij die personen kan lopen. Als ik naar Utrecht ga heb ik dat niet want daar is alles nieuw. Niet dat ik dat erg vind maar ik denk dat het voor mij beter is als persoon om nog niet voor de HKU te gaan. Ik respecteer ook echt dat de filmacademie mensen met levenservaring en visie aannemen. Ik denk dat ik die visie het beste kan ontwikkelen door eerst zoveel mogelijk dingen te doen op zoveel mogelijk vlakken. En niet alleen op film wat je dan op de HKU hebt. Vanadaar mijn keuze.

Ik weet alleen niet of ik nog te snappen ben want als ik het terug lees komt het wat vaag over

Heb jij di jaar ook toelating gedaan voor de HKU Goelian?

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Oké dus als ik het goed begrijp denk je dat een jaartje op jezelf bezig gaan d.m.v. stages/cursussen/zelf experimenteren/andere vormen van kunst beoefenen/meer van de wereld zien een betere manier is om je voor te bereiden op de NFTA dan een jaar op de HKU les krijgen. Dat is natuurlijk zeker het proberen waard, en ik zie ook wel wat in die gedachte, alleen dan is het wel echt van belang dat je jezelf blijft motiveren en stimuleren om er ook daadwerkelijk een productief jaar van te maken. Ik denk dat dat bij jou wel goed zit, want je loopt hier al langer dan een jaar op dit forum rond, dus de motivatie zal bij jou zeker wel aanwezig zijn, maar ik ken namelijk ook mensen die zo'n zelfde gedachte hadden en tegenwoordig om 11 uur uit bed stappen en vervolgens wel zien wat de dag brengt.

Maargoed, laten we niet te ver voor de feiten uitlopen, want misschien pakt je toelating wel heel erg goed uit. Ik ben benieuwd of je inmiddels wat materiaal online hebt staan dat je gemaakt heb? Ik heb zelf geen toelating gedaan voor de HKU want ik zag meer in een jaar openstudio waar je met meerdere richtingen kennis maakt en zij je echt willen voorbereiden op de toelating voor de NFTA en HKU. Maarja uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt hier ook een jaar mee te wachten, en een jaar beter goed na te denken wat ik ECHT wil, en vervolgens te reizen, en dat bevalt ook super en is erg leerzaam.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Joris, ging me meer om het feit dat je wel toelating wilde doen voor academie en dan het tweede jaar, mocht je niet gelijk aangenomen worden, dan opeens wel voor HKU gaan. Ik heb in alle facetten gewacht een jaar, maar dat terzijde.

Misschien is het ook handig om naar een open dag van de HKU of academie te gaan en goed het verschil te vragen. Hoewel er natuurlijk grote verschillen tussen beide zitten, ligt dat niet echt aan de kwaliteit van het onderwijs en natuurlijk de indrukken die je wekt via internet enz. Het grootste verschil ligt in jouw samenspel. Heb je een te gek idee en mogen daar mensen aan frunniken of ben je meer iemand die zijn eigen plan trekt en zelf de wereld wil veroveren? Je moet er eerlijk in zijn, beide hebben voor en nadelen. HKU is meer op individueel gebied, en je leert daarnaast alle richtingen. Academie is alleen maar samenspel en uiteindelijk alleen jouw richting.

Jaar jezelf ontwikkelen is allemaal mooi en aardig, maar toch groeit levenservaring in tijd en daden. Ik werk bv. dit jaar aangezien ik snel lusteloos word en dit is wel echt een confrontatie met mijzelf. Ik sluit het jaar af met een reis naar Afrika, maar ik wil je behoeden dat wellicht een 3daagse cursus (per week) of een parttime baan je wel echt helpt structuur in je jaar te krijgen. Je moet altijd iets op je CV hebben staan, gaten zijn nooit goed. Zelfs niet op onze leeftijd.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

ik ben op de open dag van de filmacademie geweest en ga inderdaag ook nog naar die van de HKU toe. Ikzelf zie film als iets dat je in een team doet. Waarin ieder elkaar weer versterkt. Maar ik weet inderdaad niet hoe ze er op de HKU mee werken en in hoeverre dat individueel is.

Wat jullie beiden zeggen over je jaar goed besteden ben ik het helemaal mee eens. Van mezelf ben ik erg ondernemend maar je weet natuurlijk maar nooit hoe het uitpakt als het echt zover is. Dus ik moet inderdaad zorgen dat ik me jaar goed ga benutten. Ik hoor dit van meerdere mensen dus zal daar ook erg hard aan werken dat ik inderedaad wel iets ga doen in die tijd. Hoe zit dat eigenlijk bij jullie. Hebben jullie spijt van dit jaar 'rust' (zo zal ik het maar even noemen) of bevalt het goed?

Maar ik ga zeker nog op de open dag van de HKU kijken en wie weet ben ik dan wel helemaal om en wil ik helemaal niet meer naar de filmacademie ik ga daar niet van uit maar je weet maar nooit Het is in ieder geval wel het plan dat ik in dat jaar heel veel ga doen.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Spijt is zonde van ieders tijd. Of het verstandig was is een tweede. Het is gewoon heel anders.

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Goed weer om een thriller/horror filmpje te maken.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Ik ben tot het besluit te komen toch toelating te gaan doen voor de HKU.

Of ik het ga doen als ik aangenomen wordt is een ander verhaal, maar ik wil er geen spijt van hebben als ik het niet heb gedaan (met dank aan de wijze woorden van Jesse). Het is natuurlijk ook weer een ervaring zo´n toelatingsdag

Daarna zie ik wel verder.

Hoe is het bij jullie?

K*D

• 240 messages
  • 653 votes

Net de aanmeldingsformulier aangevraagd voor de filmacademie! Spannend

IcU

• 6783 messages
  • 3051 votes

Hoe zit dat nu met de leeftijd van de filmacademie? Ik hoor daar zo veel verhalen over. Toen ik net was afgestudeerd ging werd gezegd dat de gemiddelde leeftijd van aannemen zo rond de 28 ligt, en nu hoor ik weer rond de 18.

Op dit moment ben ik al een jaartje voor mezelf bezig op film gebied. Ben lekker film aan het maken en hoop binnenkort geselecteerd te worden voor een aantal mooie festivalletjes hier en daar. Toch wil ik kijken om me over een aantal jaar (rond de 25e t/m 27e) weer aan te melden voor de opleiding in Amsterdam. (Mocht dit nog nodig zijn)

Ik ben alleen bang dat ik dan te oud ben.

K*D

• 240 messages
  • 653 votes

Denk dat je eerder bang moet zijn dat je te jong bent dan te oud hoor (al zijn er natuurlijk grenzen). Op hun site staat trouwens 22 jaar maar ik hoorde 24 ergens. Ligt eraan ook wat je bagage is heh.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Ik hoorde ook steeds dat ze liever oudere mensen aannemen.

Maar dat wordt ze steeds moeilijker gemaakt vanwege dat gedoe met die studiefinancieringen.

Ze moeten waarschijnlijk straks meer jonge mensen aannemen omdat je niet mee zomaar een tweede studie kan doen. Tenzij je rijke ouders hebt of zelf heel rijk bent natuurlijk

Is er ook werk van je te zien IcU?

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

En natuurlijk ook van K*D. Ik zet binnenkort een aantal dingen online

leeftijd is geen probleem. je kunt 18 zijn of 28 waar het om gaat is of je talent hebt voor filmmaken en dat kunt laten zien. Als je dat kunt maakt het ze niks uit of je 18 bent of 28.

K*D

• 240 messages
  • 653 votes

Studeren wordt indd duurder nu. Ik ben straks klaar met mbo (als alles mee werkt natuurlijk) en dan wil ik aan hbo beginnen. Mijn ouders zijn niet rijk en ik heb ook niks maar daar laat ik me niet door tegen houden.

Ik heb al wat werkt online staan maar ik ben nu bezig met een portfolio website, zodra die af is post ik een linkje. Ben ook benieuwd naar jullie werk.

Voor welke richting hebben jullie je precies aangemeld want dat heb ik volgens mij even gemist? Ik ga voor regie met als tweede keus montage of productie, dat vind ik nog best lastig omdst ik eigenlijk alleen regie wil haha. Vind het ook best wel vreemd, ik neem niet graag genoegen met een tweede keus als mijn eerste zo dichtbij zit haha.

ik zit al op de filmacademie en doe regie.. als je wil kan ik wel een filmpje van je bekijken en wat feedback geven. ga je je dit jaar aanmelden?

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Ik ga eerst kijken voor een filmproductie-cursus bij open studio. Dat is de echte richting die ik op wil, en waar ik ook goed in ben. Met zo'n jaartje cursus kan ik goed een beeld krijgen van hoe het in elkaar zit en daarna besluit ik of ik echt gericht hierop af ga, of dat ik een bredere media-studie ga doen. Onthou dat het een investering is een geen uitgave.

K*D

• 240 messages
  • 653 votes

pietermuis wrote:

ik zit al op de filmacademie en doe regie.. als je wil kan ik wel een filmpje van je bekijken en wat feedback geven. ga je je dit jaar aanmelden?

Heeeeeel graag. Ik laat alleen nog wel even op mij wachten want heb nog tot de 20 ste stage en dan ga ik er hard mee aan het werk in de weken voor mijn examens beginnen. Ik ga me dit jaar aanmelden ja.

@Jessen0wnt

Daar heb je helemaal gelijk in

IcU

• 6783 messages
  • 3051 votes

jorisje wrote:

Is er ook werk van je te zien IcU?

Jep. www.robinzom.nl

Werk nu als freelance regisseur en dat gaat best goed. Ben nu aan het schrijven aan een korte film die volgende maand in productie gaat. Daarnaast ben ik met een Italiaanse choreochraaf bezig aan een kunstproject en heb ik contacten met een dj en management voor verschillende music video´s. Daarnaast komt dit jaar een film/documentaire die ik gemaakt heb op televisie. We zijn nu met een nieuwe bewerking bezig.

In princiepe gaat het dus best wel lekker. Maar ergens zit een gevoel dat de filmacademie gedaan moet worden.

Hallo,

Na wat rondstruinen op het internet, vond ik dit topic, hoera.

Ik ben eerste jaars kunstacademie studente in Maastricht (ik ben pas 17) Ik doe nu het algemeen jaar, waarin de bedoeling is dat je ontdekt welke richting voor jou geschikt is.

Ik heb ontdekt dat ik film onwijs leuk vind. Ik heb afgelopen november meegedaan (met twee vrienden weliswaar) aan het euregionale jongeren film festival, en daarmee hebben we de eerste prijs gewonnen in de categorie non-fictie. Als ik ons filmpje nu terug zie schaam ik me. Het is zo slordig, alles kan beter, de camera voering is echt heel slecht, de green screen stukken zijn flut. Kortom, ik kan er niet normaal naar kijken. Maar blijkbaar was het concept goed genoeg om de eerste prijs te winnen.

Ik wil dus verder in de film. Maar ik wil dit niet op de academie in Maastricht. Ze geven film in de richting visuele communicatie, maar het is zo'n kleine richting, zo beperkt, de begeleiding is minimaal. Ik wil echt heel heel graag naar een filmacademie. Ik ben naar de opendag in Amsterdam geweest. Mijn mentor raadde mij aan om toelating te doen in Belgie omdat het daar makkelijker schijnt te zijn. Maar in dit topic lees ik ook veel over de HKU.

Hoe dan ook, omdat ik er nog niet heel lang achter ben dat ik de film in wil gaan is mijn portfolio minimaal. Mijn ervaring is minimaal. Ik heb vrij weinig kans aangenomen te worden dus, hoewel ik wel enthousiast ben. Ik heb besloten om gewoon toelating te doen in Amsterdam en waarschijnlijk ook in Belgie. Als ik word aangenomen dan ga ik daar studeren, word ik niet aangenomen, dan blijf ik op de academie in Maastricht.

Ik heb nu nog 3,5 week voordat mijn aanmeldingsformulier + portfolio in Amsterdam binnen moet zijn, dus ik ben nog heel hard bezig om alles af te maken.

Natuurlijk is de optie 'een jaar er tussen uit gaan om aan mijn portfolio te werken' wel in mijn hoofd opgekomen, maar nee, dat wil ik niet, ik wil gewoon films maken. Ik wil niet stoppen, een jaar er tussen uit, ik wil begeleding krijgen en films maken.

Mijn eerste keuze is overigens regie fictie, en tweede keus scenario.

Zijn er mensen die het werk dat ze (in andere jaren) op hebben gestuurd zouden willen laten zien? Of zijn er tips voor mijn portfolio?

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Mijn tip: als je kunstacademie doe tuur dan ook mee wat je daar hebt gemaakt

Meeste wat ik op de academie heb gemaakt is naar aanleiding van een opdracht. Meestal korte filmpjes van 2 of 3 minuten, met niet heel veel diepgang.

Of experimentele filmpjes. Ik ben op dit moment bezig met een filmpje waarin ik laat zien hoe falend het werken met green screen kan zijn, geinspireerd op de video art van Gilbert en George.

Ik weet niet of ze op zulke filmpjes zitten te wachten :/

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Zolang regie dan goed zit, maakt het volgens mij niet veel uit voor de NFTA wat voor soort filmpje het is. HKU is volgens mij wel meer experimenteren en NFTA echt verhalen vertellen. Maar als je er niet achter staat kan je inderdaad misschien beter iets anders maken, aangezien ze in de tweede ronde ook je persoonlijkheid gaan testen d.m.v. je werk te bespreken

xOJMx

• 1 messages
  • 0 votes

Een vraag, een wat suffe vraag, voor iedereen die ook druk bezig, of zijn formulier al ingeleverd heeft voor NFTA: je vult dit digitaal in, maar hoe worden die hokjes dan groter. Ik heb bij sommige vragen zoveel tekst dat er een pijltje naar beneden komt te staan, zodat je kan scrollen. Maar als ik het formulier dan uitprint, dan kan ik niet alles zien. Snappen jullie het nog?! Help!?

K*D

• 240 messages
  • 653 votes

Jessen0wnt wrote:

Zolang regie dan goed zit, maakt het volgens mij niet veel uit voor de NFTA wat voor soort filmpje het is. HKU is volgens mij wel meer experimenteren en NFTA echt verhalen vertellen. Maar als je er niet achter staat kan je inderdaad misschien beter iets anders maken, aangezien ze in de tweede ronde ook je persoonlijkheid gaan testen d.m.v. je werk te bespreken

Ik heb een korte tijd geleden een "aflevering gemaakt". Denk aan een informatief filmpje met een intro erbij. Ik heb het filmpje helemaal zelf gemaakt en ben er best wel trots op. Nu vraag ik me af of ik zoiets ook in zou willen sturen? 't Is namelijk geen korte film ofzo. Wat denk je?

20 maart dan de intake voor HKU KMT richting film. 1 van de 3 opdrachten al af, nog alleen een motivatiebrief schrijven en een fotoreportage maken. Erg spannend, ik hoop dat het wat wordt. Filmacademie komt nu voor mij een beetje op de tweede plaats. Ik heb nog niet echt wat om te laten zien en twijfel steeds meer na de open dag of het wel wat voor mij is. (Vond trouwens de open dag echt heel erg slecht, had niet het gevoel dat de school open stond voor mij als bezoeker en het enige wat ik wel informatief vond was de gedeelte in een grote zaal waar docenten vragen gingen beantwoorden. En ik was ook nog eens degene die meeste vragen stelde xD)

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Persoonlijk denk ik dat het wel een groot verschil is. Docu en fictie is totaal anders regisseren, tenzij je hebt gewerkt met bv. instructiefilmpjes of echte interviewen, denk ik niet dat je dat kan gebruiken. Regisseren is iets uit audiovisueel kunnen uitbeelden uit je gedachtes, daarin verschilt docu en fictie nogal, maar aan de andere kant kan ''informatief'' natuurlijk ook fictie zijn, dus ik vind dat een beetje te vaag om echt ja of nee te zeggen. Niet geschoten is altijd mis, en als je je met dat filmpje lekker voelt en dat jou ''presenteert'' dan zou ik hem zeker mee zenden.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Als jij het gevoel hebt dat je je met die filmpjes echt laat zien en laat zien wat jou uniek maakt zou ik het doen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.