- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Ik weet niet of het navolgen van je familie in 2011 een goed teken is, maar ach. Daarnaast boeit het mij weinig wie je heeft geïnspireerd, het gaat erom waarom je broer en je vader je hebben geïnspireerd. Dat mag je best wel eens op een rijtje zetten, dat je er mee opgegroeid bent is mooi en heel goed, maar mijn vader zit in de bouw en dat betekent niet gelijk dat ik hierdoor ook geïnspireerd word. Het is wellicht de passie of de kijk achter de schermen die je vonken over lieten slaan.
Ideeën lijken mij juist een mooi voorbeeld hoe gedreven je bent en hoe gemotiveerd je mentaal al bezig bent in jouw film-toekomst.
artie-03
-
- 6 messages
- 0 votes
Heey mensen,
Ook ik ben aangenomen op de filmacademie(whoehoe!), richting camera!
Voor degenen die afgewezen zijn.. jammer, volgend jaar weer proberen. Maar als ik al die theorieën hierboven lees, zou ik toch wel graag een tip willen geven. Jullie denken namelijk veel te moeilijk volgens mij. Je moet gewoon een steengoeie aanmeldingsfilm hebben, 3 mooie foto's(niet zeuren dat je de juiste apparatuur niet hebt, dan huur je het maar) en tijdens je gesprek: spreek vanuit je hart. Die verwoede pogingen om 'het perfecte antwoord' te geven werkt denk ik averechts.
Ik heb me op het gesprek niet uitzonderlijk goed voorbereid, maar ik had op al hun vragen gewoon een kort, bondig doch duidelijk antwoord gegeven wat mij op dat moment te binnen schoot. Niet alles proberen uit te leggen tot in detail. Je zegt gewoon wat je vind en als het voor hun niet duidelijk is dan vragen ze er wel naar. Ik denk dat je op die manier ook een bepaalde zekerheid uitstraalt!
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
True, maar anders zijn we zo snel uitgepraat. iig gefeliciteerd! ;]
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
gefeliciteerd. Ik ben zoooooooo jaloers. zou leuk zijn als je ons wat vertelt over je filmacademieavonturen komend jaar. Kunnen wij ook meegenieten 
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
Ik mis één ding. Jouw passie voor film!
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
@ artie-03:
Gefeliciteerd, voor welke filmopleiding? En staat je film online?
Wouterg93
-
- 36 messages
- 0 votes
@ artie-03:
Gefeliciteerd, voor welke filmopleiding? En staat je film online?
Ook ik ben aangenomen op de filmacademie(whoehoe!), richting camera!
goelian
-
- 217 messages
- 323 votes
@ Jorisje. Ja, dat film echt mijn passie is staat er helemaal niet in. In de volledige versie is dit wel meer aan bod gekomen, maar ik denk alsnog te weinig.
@ Jesse, daar heb je zeker een punt. Dat familie een bepaalde richting op gaat, betekent niet dat jij diezelfde kant op wilt gaan. Bij mij is dit wel het geval, en daar is natuurlijk een reden voor, alleen die stond er ook niet in.
laurensj
-
- 1 messages
- 0 votes
Aan de Universiteit van Amsterdam kun je Film- en Televisiewetenschappen doen, een academische studie van (volgens mij) vier jaar. Het valt binnen de Faculteit der Geesteswetenschappen. Meer informatie alhier.
Ze hebben daarnaast ook nog een eigen site gebouwd waar je info kan vinden.
Ik snap dat er een strenge procedure is voor de toelating. Alleen ik heb wel een paar vragen.
Voor die toelating moet je 2 filmpjes laten zien van minimaal 15min. Aangezien ze 15min bekijken. Maar maakt de kwaliteit ook uit van dit filmpje. Of het acteerwerk? Want ik kan wel een filmpje maken met mijn vrienden maar mijn vrienden zijn nou niet bepaald de george clooney als het om acteren gaat.
Verder hoop ik dat ze alleen naar mijn regie kijken, bijvoorbeeld niet naar de montage of het licht. Ik hoop dat dat er wat slechter uit mag zien. Aangezien veel van die programma's ook erg duur zijn.
Verder is er een bepaalde leeftijdgrens voor de toelating van deze acedemy?
Want ik doe nu momenteel havo 4, en volgend jaar wil ik mij inschrijven als de school dan begint dan ben ik 18. Zou dit een geschikte leeftijd zijn om mij aan te melden op deze school?
Als iemand hierop zou willen reageren zou dat erg fijn zijn. Ik kon namelijk zelf de informatie niet geheel duidelijk vinden.
Met vriendelijke groet Laurens.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Je komt sowieso niet met HAVO op een universiteit, ik denk dat je dit verwart met de NFTA of wil je echt deze wetenschappen studeren. Leek mij ook wat, maar ik kan helaas geen universiteit doen.
artie-03
-
- 6 messages
- 0 votes
True, maar anders zijn we zo snel uitgepraat. iig gefeliciteerd! ;]
Klopt, maar het was alweer een paar uur stil, dus ik dacht laat ik mijn mening er eens tussen knallen
haha
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Als iemand hierop zou willen reageren zou dat erg fijn zijn. Ik kon namelijk zelf de informatie niet geheel duidelijk vinden.
Check hun website en ga naar de open dag, daar krijg je een goed beeld van wat er verwacht wordt.
roos22
-
- 1 messages
- 0 votes
Hallo,
Ik ben hier nieuw en na het lezen van een aantal berichten vroeg ik me af of er ook mensen zijn die zich hebben aangemeld voor de filmacademie met de richting productie.
Ik hoor namelijk op internet dat heel veel mensen zijn toegelaten al, maar ik heb een brief gekregen dat ik uitgenodigd word voor nog een toelatingsgesprek.
Zijn er mensen die dit ook hebben? De meeste mensen zijn namelijk al aangenomen of afgewezen dus vandaar.
John Lee Hooker
-
- 14934 messages
- 1625 votes
Weet er iemand tot wanneer je je aan kunt melden bij de NFTA of HKU?
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
Nou... voor de NFTA ben je dit jaar te laat vrees ik. Maar voor de HKU weet ik niet.
Wouterg93
-
- 36 messages
- 0 votes
Er is nog een tweede ronde van de HKU, in juni. Maar volgens mij had je je daar ook al voor moeten opgeven.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Ik dacht dat die tweede rond was voor, net als bij de NFTA een ''tweede ronde'' na de eerste, effe bellen als je het echt van plan bent!
Maikeru
-
- 1934 messages
- 2388 votes
Als je je nog wil inschrijven voor de HKU moet je heel snel zijn, ik geloof dat de deadline voor inschrijven over enkele dagen is. Heb je nog geen Digid ben je sowieso te laat.
TRV
-
- 12 messages
- 0 votes
Ik kreeg net volgend bericht van HKU.
Misschien heb je hier iets aan:
Enige tijd geleden heb je je aangemeld voor één of meerdere opleidingen van de Faculteit Kunst, Media & Technologie van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en als het goed is ben je op dit moment druk bezig met het maken van de toelatingsopdracht. Indien je toch besloten hebt niet deel te willen nemen aan de toelatingsdag verzoeken we je vriendelijk om voor 16 mei 2011 je verzoek tot inschrijving via Studielink te annuleren. De toelatingsdagen zullen op 7 en 8 juni plaatsvinden. Indien je op één van deze dagen niet aanwezig kan zijn dan dien je dat ook voor 16 mei per e-mail ([email protected]) aan ons door te geven. Wij proberen dan rekening te houden met de planning, maar kunnen geen garantie geven. Mocht je vragen hebben dan kan je natuurlijk altijd contact met ons opnemen (035-6836464 of via e-mail [email protected]). Met vriendelijke groet, Studenten Service Centrum Faculteit Kunst, Media & Technologie
Totem
-
- 3 messages
- 0 votes
Hee!
Voor allen die aangenomen zijn: gefeliciteerd!! en voor allen die afgewezen zijn: volgend jaar beter! Ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat je echt heel gemotiveerd moet zijn. Daarnaast hoef je ook niet alles te weten, daar doe je ten slotte de desbetreffende opleiding voor.
Ik wilde even de mensen die aangenomen zijn erop attenderen dat er problemen zijn met het inschrijven bij studielink. De AHK heeft een nieuw systeem en dit sluit niet helemaal goed aan op die van studielink. Ik heb me al twee keer ingeschreven en op een één of andere manier sta ik toch als 'uitgeschreven' geregistreerd bij de AHK (eerst stond ik helemaal niet geregistreerd, terwijl ik me toch echt had ingeschreven). Dus als je nog geen bericht hebt ontvangen van AHK/NFTA dan zal ik er snel even achteraan gaan voordat het te laat is. Ik kreeg ook net te horen dat meerdere mensen hier last van hebben.
Verder iedereen succes met het vinden van een kamer in Amsterdam! En de mensen die al in Amsterdam wonen: hebben jullie tips??
artie-03
-
- 6 messages
- 0 votes
Misschien kun je wel samen iets proberen te vinden met een groepje academiestudenten? Maarja dan zit je wel eeecht 24/7 op elkaars lip 
Ik woon zelf in zuidoost, maar als er iets op mijn pad komt wat dichter in het centrum zit dan pak ik dat met beide handen aan.
Sta ingeschreven bij studentenwoningweb, maar daar sta je gewoon minimaal 1,5 jaar op een wachtlijst...
Ben ook wel benieuwd hoe anderen dat gaan aanpakken!
Sai
-
- 56 messages
- 2569 votes
Hallo,
Ik ben hier nieuw en na het lezen van een aantal berichten vroeg ik me af of er ook mensen zijn die zich hebben aangemeld voor de filmacademie met de richting productie.
Ik hoor namelijk op internet dat heel veel mensen zijn toegelaten al, maar ik heb een brief gekregen dat ik uitgenodigd word voor nog een toelatingsgesprek.
Zijn er mensen die dit ook hebben? De meeste mensen zijn namelijk al aangenomen of afgewezen dus vandaar.
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
gefeliciteerd! staat er ook werk van jou of hem op internet? wordt nieuwschierig.
Sai
-
- 56 messages
- 2569 votes
Ik heb alleen tests online, geen echte films.
8mm test: YouTube - Creeps 2008
Practical special effects (papieren boot) test: YouTube - Stairway Junkie: Cross the world in a boat of paper
Sai
-
- 56 messages
- 2569 votes
Voor aanmelders volgend jaar: als je ingezonden materiaal op orde is gaat het voor de rest volgens mij puur om motivatie. Ze hebben liever iemand met '7' materiaal die het ECHT wilt en niet zonder film kan dan iemand met '8' materiaal die zegt dat hij ook wel iets met rechten wil blijven doen. Zo kwam het op mij over iig. Ze vroegen mij veel meer over wat ik wil doen en hoe ik 'film' zie dan de technische kant. Wees enthousiast, ze willen je vier jaar lang meenemen en vormen! (en lever okay materiaal in)
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
Ik ben wel benieuwd wat de mensen gaan doen die niet aangenomen zijn. Zijn jullie nog aangenomen voor een andere opleiding die met film te maken heeft of gewoon een jaartje niks?
TheSoulHuntress
-
- 4 messages
- 0 votes
Ik zoek mijn nieuwe klasgenootjes. Aangenomen NFTA scenarioschrijvers zijn jullie ook hier? Lijkt me leuk om alvast kennis te maken.