• 178.414 movies
  • 12.229 shows
  • 34.010 seasons
  • 647.724 actors
  • 9.378.603 votes
Profile

Filmacademie / Filmopleidingen

Dramacrat

• 23 messages
  • 0 votes

Gefeliciteerd, iedereen die aangenomen is! Ik ben helaas niet toegelaten. Maar goed, volgend jaar is er weer een nieuwe ronde, en tot die tijd ga ik gewoon werken en veel zelf oefenen.

Wel slopend zeg, die toelatingsprocedure. Mooi dat ik volgend jaar op vakantie ga tijdens het afwachten, haha.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

fappie wrote:

(quote)

Ok, ik doe ook communicatie. Op welke school ga je dat doen dan?

Windesheim flevoland, nieuwe opleiding dus ben erg benieuwd. Hij verschilt toch wel veel van die in Zwolle bleek uit de open avonden...

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Dramacrat wrote:

Gefeliciteerd, iedereen die aangenomen is! Ik ben helaas niet toegelaten. Maar goed, volgend jaar is er weer een nieuwe ronde, en tot die tijd ga ik gewoon werken en veel zelf oefenen.

Wel slopend zeg, die toelatingsprocedure. Mooi dat ik volgend jaar op vakantie ga tijdens het afwachten, haha.

Jammer, maar tof dat je het zo oppakt. Enig idee waaraan je denkt dat je niet bent aangenomen, of word iedereen gewoon door zo'n standaard afwijzing mee achter gelaten?

Dramacrat

• 23 messages
  • 0 votes

Jessen0wnt wrote:

(quote)

Jammer, maar tof dat je het zo oppakt. Enig idee waaraan je denkt dat je niet bent aangenomen, of word iedereen gewoon door zo'n standaard afwijzing mee achter gelaten?

Haha, dankjewel. Ik was na de afwijzing eigenlijk vooral heel erg opgelucht. Dat wachten was echt moeilijker dan ik had verwacht.

Iedereen krijgt dezelfde brief, die volgens mij ook hetzelfde is voor alle rondes. Maar ik heb natuurlijk wel mijn vermoedens. Ik denk vooral dat ik bij het gesprek een aantal dingen niet duidelijk genoeg heb uitgelegd, dan begon ik aan een genuanceerd, afgewogen antwoord maar voor ik bij mijn eigenlijke punt was gingen we alweer over op een volgende vraag. Daardoor gaf ik dus een paar keer ogenschijnlijk het 'verkeerde' antwoord. De volgende keer ga ik echt veel korter en bondiger proberen te antwoorden, en het belangrijkste als eerste proberen te zeggen in plaats van eerst alle afwegingen proberen uit te leggen. Als je bij die afwegingen wordt onderbroken lijkt het namelijk alsof dat jouw mening is, terwijl dat bij mij niet altijd het geval was.

Verder denk ik ook dat ze misschien dachten dat ik wat te wereldvreemd was (ik kom soms wat warrig over, prototype creatieveling zullen we maar zeggen ) en technisch ben ik ook nog niet goed genoeg om echt een overtuigende kandidaat te zijn. Kortom, ik denk dat ze het allemaal net-niet vonden.

Maar het blijft giswerk. Aan mijn technische skillz ga ik dus heel hard werken, en wat het gesprek betreft zal ik volgend jaar ook wat beter voorbereid zijn. Aan mijn persoonlijkheid en karakter kan ik verder niet zoveel doen, dus als ik volgend jaar niet word aangenomen ga ik het ook niet meer proberen, want dan is dat gewoon waar 't aan ligt. Ze zoeken op de academie echt een bepaald type persoon, heb ik 't idee, en ik kan eerlijk gezegd zelf ook niet met zekerheid zeggen of ik aan dat model voldoe. Ook geen ramp, ik zal het dan alleen zonder de NFTA moeten doen.

(En wéér een lang verhaal he Ik zal echt moeten oefenen op bondiger zijn, ffuuu.)

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Haha ik begrijp je. En je hebt het mis dat je niks aan je karakter kan doen, maar ik denk dat je wel gewoon bent zoals je bent, en dat je je niet anders wilt zijn om tot de eisen te voldoen. Je kan bv. vrijwilligers werk gaan doen, hadden ze het over op de opendag.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

de technische kant is volgens mij niet het belangrijkste. het gaat er vooral om dat jij iets laat zien dat niemand anders kan. Dus denk dat het belangrijker is om juist meer te gaan experimenteren en zoeken naar een je eigen stijl. En je eigen wereld verbreden is denk ik ook belangrijk. Dus inderdaad iets doen aan vrijwillegerswerk of reizen ofzo. de technische kant komt nog wel.

Wouterg93

• 36 messages
  • 0 votes

Ik weet niet of dat wel zo zinvol is eerlijk gezegd, vrijwilligers werk. Aangezien je weinig ervaring hebt met Compositing en geen ervaring met 3d, zou ik me daarin gaan verdiepen. Dat lijkt me zinvoller.

Inderdaad gaat het ze er niet om dat je perse de nieuwste versie van (bijvoorbeeld) After Effects gebruikt in combinatie met bepaalde plugins, en dat als zij vragen "Hoe zou je dit en dit aanpakken" jij stap voor stap begint op te dreunen "Eerst klik ik op dit knopje, dan op dat knopje".

Maar kennis van de software is natuurlijk nooit mis. Zo laat je ook het duidelijkst zien dat je gemotiveerd bent en maak je duidelijk dat je je niet zomaar hebt aangemeld voor IMVFX maar echt weet waaraan je wil beginnen.

Ik ben zelf begonnen met photoshoppen toen ik 12 a 13 was. Later kwam daar After Effects bij, en nog later 3d. VFX is dus echt een hobby van me. Ik ben nu 17 en zit nog op de middelbare school (6 VWO). Ik heb dan ook niet echt de "levenservaring" waar ik mensen wel vaker over hoor, ik weet niet of ik dat zo kan zeggen, maar vrijwilligerswerk enzo heb ik nog nooit gedaan, enkel een baantje in de Albert Heijn .

Ik ben echter wel super gemotiveerd en heb in de loop der jaren ook een aardige kennis van software opgebouwd. Ik ben dit jaar toegelaten voor de richting IMVFX.

Ik zeg dus niet dat "levenservaring" opbouwen nutteloos is, (voor zover je daar echt bewust aan kunt bouwen) maar volgens mij draait het er (misschien is dat bij andere richtingen, als regie bijvoorbeeld, anders hoor) meer om dat je gedreven en gemotiveerd bent en een duidelijk doel voor ogen hebt.

Dramacrat

• 23 messages
  • 0 votes

Haha, ik wil niet arrogant klinken, want ik heb zeker nog veel te leren, maar ik denk dat het me qua eigen stijl en relevante levenservaring (voor zo ver dat bij IMVFX nodig is) niet ontbeert. Ik heb al een andere (film)studie gedaan he, ben in verband met mijn idealen ook sowieso veel betrokken bij vrijwilligerswerk, heb veel gereisd, veel geëxperimenteerd, en ben net als Wouter ook al vanaf mijn 12de/13de bezig met de visuele kunsten. Dat zeiden ze ook bij het gesprek, dat ze mijn ideeën origineel vonden en dat ik wel iemand was die duidelijk goed was in heel snel op interessante concepten komen. Het zal eerder zijn geweest dat ik ze niet heb kunnen overtuigen van dat ik echt naar IMVFX wil. Het is natuurlijk belangrijk dat je echt achter je richting staat, je hebt genoeg mensen die zich 'dan maar' voor iets anders aanmelden met de hoop zich binnen de opleiding toch sneaky richting regie te bewegen. Althans, dat zeggen ze vaak bij de open dagen.

Ik denk dus dat ik juist niet genoeg de nadruk heb gelegd op waarom ik IMVFX zo gaaf vind, en teveel op wat ik voor beeldende en verhalende concepten heb. Temeer omdat ik ook terloops gezegd had dat ik vroeger wel richting regie wilde, en vervolgens (doordat het voor mij zo vanzelfsprekend is) niet zo gauw kon benoemen waarom ik daar nu niet meer in geïnteresseerd ben.

Dan wordt dat technische opeens een stuk belangrijker, want natuurlijk vragen zij zich af - als je ondanks deze zaken zoveel met VFX hebt, waarom heb je dan niet meer tijd gespendeerd aan het leren van de bijbehorende software? Wat Wouter al zegt, dergelijke verdieping is natuurlijk een heel duidelijk 'bewijs' van je motivatie en van dat je weet waar je aan begint. Dat zit bij mij ook wel snor, maar het is wat moeilijker om dat overtuigend over te brengen, zeker in een halfuurtje tijd waarin ook nog een hoop andere dingen aan bod komen.

Kortom, ik snap het wel. Ik ga nu dus inderdaad veel oefenen met de technische kant en het volgend jaar weer proberen, en als het dan nog niet lukt dan ga ik er vanuit dat ze me gewoon te raar vinden voor de academie.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

TE raar zijn voor een kunstopleiding, lijkt me onmogelijk, haha!

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

oeps sorry,

dacht dat jullie regie fictie wilden doen

dit is natuurlijk wel iets anders...

Sabine468

• 4 messages
  • 4 votes

Volgens mij geldt voor alle richtingen: Motivatie en jezelf zijn is het belangrijkst..

Je gaat niet voor niets naar school toe. Het technische deel kun je natuurlijk leren.

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Selecteren op motivatie lijkt mij wel erg lastig hoor. Als je je aanmeldt voor een opleiding aan de filmacademie, en je doet ontzettend je best om een goede toelatingsfilm te maken, denk ik dat je gemotiveerd genoeg bent om naar die school te gaan. Dit geldt zeker voor de personen die op gesprek mogen komen. Het is trouwens ook wel erg lastig om op papier uit te leggen hoe gemotiveerd je bent. Sommige zullen hier ongetwijfeld ontzettend goed in zijn, terwijl andere er maar niet uit komen, terwijl beide wellicht even gemotiveerd zijn.

En om even terug te komen op de altijd lopende discussie van 'levenservaring'.

Als ik een verhaal schrijf om mogelijk te verfilmen, leg ik zowat altijd mijn eigen ervaring er in. Ik schrijf eigenlijk nooit over iets waar ik totaal geen ervaring mee heb, omdat dit veel lastiger gaat dan iets wat je zelf meegemaakt hebt. Daarom zal het waarschijnlijk gemakkelijker gaan als je wat levenservaring hebt om een verhaal te schrijven, omdat je simpelweg meer meegemaakt hebt/kan hebben. (dat is natuurlijk per persoon verschillend)

Zeker voor de richtingen: regie fictie en scenario lijkt mij levenservaring dus wel een groot voordeel. Je moet natuurlijk wel aanleg hebben voor het vak. Voor richtingen als camera/licht en imvfx lijkt mij dit minder van toepassing. Bij IMVFX moet je (denk ik) de software goed beheersen en creatief en fantasierijk zijn met effecten. Als je vrijwilligers werk hebt gedaan op een school in Ethiopië, heeft dit denk ik geen positieve invloed op de VFX die je moet uitvoeren.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Als regisseur is het juist belangrijk dat je je ideeën en gedachten goed ka verwoorden. Dus dan is verwoorden waarom jij zo graag die opleiding wilt doen niet zo moeilijk toch?

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Sommige dingen leg je nu eenmaal makkelijker uit dan andere dingen. Ik vind het een beetje krom om te denken dat als je kunt uitleggen waarom je gemotiveerd bent, potentie hebt om een goede regisseur te worden.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Het gaat niet om het uitleggen, je moet wel je ideeën goed kunnen verwoorden omdat je een soort van directeur bent op de set. Jij bent verantwoordelijk voor wie wat doet, en met goede formulering is het duidelijk voor een camera man of een actrice die anders geen idee weet of wat hij of zij doet goed is en daarom onzeker is in het vak. En dat wil je natuurlijk niet hebben in een film.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Ik vind het een beetje krom om te denken dat als je kunt uitleggen waarom je gemotiveerd bent

Ben je dan bang dat je hierop afgewezen bent. Dat je motivatie niet goed was?

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Waar maak jij dat uit op? Ik las hier wat berichten over de selectie, en over de motivatie e.d. dus ik dacht: ik geef mijn mening ook even. Ik zeg enkel dat ik vind dat het ongelooflijk moeilijk is om te oordelen of iemand gemotiveerd is op basis van wat er op papier staat.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Motivatie komt ook het meest tot zijn recht bij de gesprekken en opdrachten lijkt mij, eerste ronde lijkt me vooral op het ingezonden materiaal beoordelen. Tijdens de gesprekken prikken ze er makkelijk door heen als jij het ''wel leuk'' lijkt om te komen of dat dit je enige uitweg is om je levensstijl vorm te geven

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Waar maak jij dat uit op?

In je woordkeuze leek je me er op de een of andere manier wat onzeker over. Alsof jij iemand bent die van zichzelf vindt dat hij of zij het niet kan.

Motivatie komt ook het meest tot zijn recht bij de gesprekken en opdrachten lijkt mij, eerste ronde lijkt me vooral op het ingezonden materiaal beoordelen.

vergis je daar niet in. Op de open dag zeiden ze dat dat ook een heel belangrijk onderdeel is! Ze kijken daar net zo goed naar als je ingezonden film. Ze laten je niet voor niets zo´n heel lang formulier in vullen.

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Ja, ik ben wel zo'n persoon die daar moeite mee heeft, maar dat is zeker niet de reden dat ik niet door was naar de volgende ronde. Ik heb mezelf ook nog veel te leren, en mis ook zeker nog ervaring. Ik neig nu ook meer naar richtingen als scenario en camera/licht. Zat dingen dus..

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Mag ik vragen wat je als motivatie opgeschreven had?

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Waarom ik filmpjes ben gaan maken. Wat mijn sterke punten zijn, wat mijn zwakke punten zijn. Waarom ik voor regie fictie gekozen heb. Waarom ik voor de NFTA gekozen heb. Erg normaal allemaal, maar niet echt waarvan je denkt: zo, hij weet echt waar hij over praat.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

ja duh! dat snap ik ook wel. maar wat waren je antwoorden daarop.

trouens niet erg slim om je zwakke punten te melden op een formulier waarop je jezelf moet verkopen zet er dan op wat je graag wilt leren.

Wouterg93

• 36 messages
  • 0 votes

@Goelian

Ga je het volgend jaar weer proberen?

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Haha sorry, het was laat en ik had niet zo'n zin om een uitgebreid bericht te typen.

Ik zal vanmiddag, als ik terug ben van school, even dat document opzoeken.

Ja, volgend jaar ga ik het nogmaals proberen.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Ik heb juist dat hoe meer ik er over na ga denken, hoe meet ik er aan denk een jaartje verantwoord te luieren. Hele dagen tijd om over films na te denken, te kijken, te maken, leuke opdrachtjes te doen en wat ouder te worden. Als ik naar mezelf kijk denk ik dat ik volgend jaar nog niet aan de filmacademie toe ben. Langzaam begin ik te merken wat mijn kwaliteiten zijn en waarin ik mij onderscheid van anderen en wil dat graag nog wat doorontwikkelen. Daar heb ik in mijn examenjaar denk ik niet genoeg tijd voor met alle dingen die ik buiten school om doe. Daarnaast wil ik ook op andere vlakken van kunst veel leren. Cursussen/lessen doen/nemen, stages lopen. Lekker autodidact bezig zijn En natuurlijk een geweldige film maken die mij tot de filmacademie brengt (hoop ik )

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Beginnend om wat meer te stemmen op moviemeter, lijkt me ook wel een niet verkeerd beeld als ik hier zo in dit topic kijk . Kan ook heel veel helpen en overzicht bieden wat voor ''film kijker'' jij bent.

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Ik kan het documentje even zo snel niet vinden, maar ik was begonnen in wordpad, en dat heb ik ook ooit eens opgeslagen. Dit is niet wat ik dus op het formulier heb gezet, maar het heeft er wel veel van weg, en veel zaken zitten er wel in. (zitten waarschijnlijk redelijk wat formulerings fouten in, want dit was slechts het concept en uit de losse pols getypt)

"Ik ben van jongs af aan al opgegroeid met film en theater. Mijn vader heeft zijn eigen toneelclub opgericht. Hier regisseerde en schreef hij zelf verhalen. Hierdoor ben ik mij ook gaan interesseren in deze zaken. Op de basisschool was ik vooral bezig met het opvoeren van eigen toneelstukjes met een stel vrienden op vrijdagmiddag voor de klas. Dit heeft mij uiteindelijk ook de hoofdrol opgeleverd in de school musical. Op de middelbare school is mijn interesse meer uitgegaan naar films, en dan wel "achter de schermen". Ik weet niet hoe dit zo gegaan is, maar om de één of andere manier ben ik onzekerder geworden met het acteren, en vond ik hierdoor de zaken achter de schermen veel interessanter. Zo ben ik mij dus ook gaan verdiepen in films maken. Ik heb een aantal filmpjes gemaakt met vrienden, maar vooral met mijn broer. Ook hij heeft mij geholpen en geinspireerd, want hij besloot een soort film opleiding te doen aan de HKU. Dit heeft mij er uiteindelijk echt tot aangezet, dat ik hiermee door wil gaan."

Dat stond dus in het documentje..

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Je had je wellicht wat meer in moeten verdiepen wat je inspireert, wat je ideeën zijn, wat je er nou echt zou leuk aan vind en waarom je perse op de NFTA wilt zitten en niet bv. op de HKU, ik snap ook niet wat de aanmelding van je broer te maken heeft met jouw eigen toelating. Ik mis wat diepte en duidelijkheid, als ik eerlijk mag zijn.

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Wie mij hebben geïnspireerd is wel duidelijk, toch? Waarom ik per se naar de NFTA wil, heb ik er wel ingezet, alleen dat stond niet in dat documentje, en dat documentje heb ik 100% gekopieerd. Wat mijn ideeën zijn, vind ik niet echt passen op een motivatie formulier. Misschien heb ik het mis hoor, maar dat lijkt mij zo. Wat mijn broer in dit verhaal doet, is dat ik door hem geïnspireerd ben. Zijn toelating heeft ervoor gezorgd wat wij samen filmpjes gingen maken, en dat zorgde ervoor dat ik ook een filmopleiding wil gaan doen. Dat lijkt mij niet zo gek om er in te zetten.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.