• 178.409 movies
  • 12.229 shows
  • 34.010 seasons
  • 647.674 actors
  • 9.378.487 votes
Profile

Filmacademie / Filmopleidingen

penelope

• 18 messages
  • 0 votes

Ik was even druk op stage en dit forum vergeten...

Mijn gesprek ging wel oké. Niet super goed naar mijn gevoel.. en de opdracht wel goed!

Nu afwachten!

Bij het gesprek zaten Ben Sombogaart en Paula van der Oest er bij.

@DSLR_CINEMA, Hoe was het bij jou gegaan? Staat jou toelatingsfilm online?

Was je vorige keer ook door naar de gespreksronde?

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

wat voor soort vragen kreeg je en wat voor opdracht moest je doen als ik vragen mag

Ik wist al wat de opdracht zou zijn maar heb er juist voor gekozen om niet van tevoren na te gaan denken. De opdracht verliep buitengewoon goed, beter dan vorig jaar.

Mijn gesprek was zeer interessant. Ze hebben ontzettend veel kritische vragen gesteld maar op zulke momenten moet je gewoon weten dat je je mannetje moet staan. Jezelf niet uit de tent laten lokken en vooral bij je standpunten blijven. Sta daarentegen wel open voor de kritiek en laat zien dat je er wat mee doet.

Al met al was het heeeeel anders dan het jaar ervoor.

Mijn film van dit jaar staat hier: B(R)UUT - Short Film on Vimeo

(let alsjeblieft niet op de subs , ik ben zeker niet slecht in engels maar wat is subben verdomd lastig haha)

En van het jaar ervoor hier: YouTube - Weekends - Korte Film

@Penelope

Was even vergeten om te melden dat ik inderdaad vorig jaar ook door was naar de gespreksronde. Maar dat had je denk ik al op kunnen maken uit mn post .

Heb jij toevallig je film online staan?

Sai

• 56 messages
  • 2569 votes

Kwam nu pas dit topic tegen.

DSLR_CINEMA wrote:

Ik wist al wat de opdracht zou zijn maar heb er juist voor gekozen om niet van tevoren na te gaan denken. De opdracht verliep buitengewoon goed, beter dan vorig jaar.

Mijn gesprek was zeer interessant. Ze hebben ontzettend veel kritische vragen gesteld maar op zulke momenten moet je gewoon weten dat je je mannetje moet staan. Jezelf niet uit de tent laten lokken en vooral bij je standpunten blijven. Sta daarentegen wel open voor de kritiek en laat zien dat je er wat mee doet.

(let alsjeblieft niet op de subs , ik ben zeker niet slecht in engels maar wat is subben verdomd lastig haha)

Ik vind je regie echt uitstekend, maar de scenario's erg zwak. Ga er toch van uit dat je wordt aangenomen. .

Heb zelf ook tweede ronde creative producing gehad. Afwachten. Duurt nog een fucking maand.

@ Sai

Zou je mij kunnen vertellen wat je juist zo uitstekend vond en wat in jouw ogen de scenario's zwak maakt? Heb je zelf ook werk online staan?

Nu is het inderdaad afwachten...

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Eens met Sai, ik heb alleen ''Bruut'' gezien. Film ziet er heel erg sterk uit en je weet vooral de kinderen erg realistisch over te komen (goed contact met cast is heel belangrijk en is te zien), camera werk ziet er ook prachtig uit (welke camera gebruik je!?) alleen de sprongen in de tijd, en de ''brute'' overgangen van deze tijden vond ik een beetje clueloos. Waarom had je dat gedaan?

@Jesse

De oorsprong van het idee komt eigenlijk uit een kort filmpje dat ik wilde maken als oefening voor mijn nieuwe Glidecam (soort steadicam). Mijn idee was heel basic. Jongetje telt, gaat zoeken, meisje buut direct, vind hij niet eerlijk bla bla, gaat verder zoeken naar het andere jongetje, vind hem dood/gewond, rent terug om hem te buuten ipv hulp te halen.

Ik ben alleen verder gaan voortborduren op dit idee. Eigenlijk omdat ik het, vooral voor mijn doen, heel experimenteel vond. Ik ben na gaan denken hoe ik de film wat meer body kon geven. De character establishment etc. Toen kwam ik tot de conclusie dat als ik alles in chronologische volgorde zou vertellen, het een relatief saai filmpje zou worden. Saai in de zin van 'een uit een dozijn'. Wat je probeert met een korte film is voor die aantal minuten de aandacht van iemand vast te houden. Dit kan je met bijvoorbeeld suspense doen maar ook een verandering in tijd kan mensen wakker schudden.

Flashbacks zijn normaal gesproken bedoeld om een fragment uit het verleden van een persoon te laten zien om het verhaal te ondersteunen. Bij mij hebben de flashback dat doel niet. Het is puur een experiment geweest om te kijken of ik op die manier het geheel wat interessanter kon maken. Ik heb ook gekeken hoe ik het filmpje interessant kon houden bij bijvoorbeeld een tweede keer kijken. Als je het filmpje namelijk een tweede keer kijkt wordt het geheel wat duidelijker en vallen er wat dingen beter op. Zo ziet niet iedereen dat de 'moordenaar' al in de tweede autoscene (bij het uitstappen) op de achtergrond loopt. Alleen Ben Sombogaart was dit opgevallen overigens.

Waar ik erg benieuwd naar ben is naar de argumenten voor de zwakke scenario's. Kritiek vind ik vooral in dit stadium erg belangrijk. Ik wil dan wel de opleiding Regie Fictie gaan doen, maar Scenario is mijn tweede keus.

Ik schiet zelf met een Canon 5DmarkII en Canon 7D.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

De sprongen in tijd vond ik inderdaad in dit filmpje niet erg sterk.

Dat ze uit de auto stapten en even over die schoenen praatten kon in dit filmpje voor mijn gevoel ook op chronologische volgorde. De nike schoenen hebben je dan nog niets verteld. Als er eerste iets speciaals was geweest met die schoenen wat nog niet duidelijk was en door het terug springen in de tijd wel opeens duidelijk is, dan was hij wel goed geplaatst vind ik. Maar in dit filmpje vertelde hij nog te weinig.

Ik vond het einde op de een of andere manier nog niet helemaal af. Een leuk idee dat hij keihard terug te rent en zo blij is dat hij dat jongetje heeft gevonden. En hem dan buut. Maar dat is dan opeens het einde. Pats boem einde film. Voor mijn gevoel is hij nog niet helemaal af. Ik zeg niet dat je ze het jongetje helemaal moet laten zoeken. Maar er is wel iets heel ergs gebeurd. Als je bijvoorbeel dat meisje had laten eindigen met iets van 'waar is hij dan' en dat dat jongetje dan niet zo goed weet mat hij moet zeggen creeër je denk ik toch nog wat ongemak op het einde van het filmpje. Ik noem nu ook maar een voorbeeld hoor. Het film blijft daardoor denk ik minder goed hangen.

Het spel van de kinderen vond ik wel bewonderingwaardig. Echt heel goed gedaan. Ik vond de dialogen daar ook goed en natuurlijk. Helaas speelde de moeder wat minder. Maar echt petje af voor de kinderen! En daarin jouwn regie natuurlijk waarvoor je uiteindelijk ook toelating doet

Het filmpje deed me ook wel wat denken aan dit filmpje

Short Movie: "Wie niet weg is, is gezien" on Vimeo

Volgens mij is dit een filmpje penelope. Kan dat kloppen. Ik vond hem namelijk op jouwn naam. Verstoppertje spelen is blijkbaar geliefd thema ....

Ik vind ook dat je in vergelijking met je vorig filmpje flink vooruitgegaan bent. Vooral in de opbouw van het verhaal. Vooral in de emoties. Dat vond ik bij weekends wat minder.

Heel veel succes in ieder geval! Ik heb er wel vertrouwen in Maar ja. Wie ben ik nou om dat te zeggen Ik zie dat ik nog veel moet gaan leren in een jaar

Sai

• 56 messages
  • 2569 votes

Eerst even positief:

- Het beeld van het jochie in de auto in ridderoutfit is echt geniaal en je brengt het ook uitstekend door er niet op te focussen maar heel casual te knippen.

- Spel van de kinderen is super, zelfs als de teksten niet heel erg meezitten. Niet eenvoudig, erg goed gedaan.

- De look is mooi. Kleurtinten hebben iets moois melancholisch regenachtigs. Ook al is het vrijwel helemaal handheld, het doet nooit rommelig aan.

Negatief:

- Wat staat er op het spel? Tussen de introductie en de twist (pakweg 1:00 en 4:00, de helft van het filmpje) is er geen spanning. Geen drama. Er wordt alleen wat rondgelopen. Een one-joke-filmpje is in principe okay, maar dit had letterlijk in twintig seconden gekund.

- En dat is meteen het tweede probleem: het is een grap. Niet een grappig verhaal, of een film over grappige mensen, maar 'één grap'. Dan kun je niet laten zien wat voor talenten je in huis hebt. Het voelt erg als een aardig 48hfp-filmpje.

Desondanks is het van de regiekant allemaal super, en ik hoop dat we volgend jaar samen mooie dingen kunnen maken. .

@Joris

Bedankt voor je commentaar! Wat de schoenen betreft, ik vond het nodig om die schoenen te belichten VOOR dat ze zichtbaar zijn tijdens de moordscene. Daardoor weet je wie de persoon is die vermoord wordt (al kun je zoiets natuurlijk wel raden, maar het maakt het netter).

@Sai

Waar ik deze keer gebruik van wilde maken is een 'stilte' moment in de film om een soort montage te maken van verschillende camera technieken. Zo is het volgen allemaal op steadicam, die ik expres niet te steady heb gedaan omdat het anders onnatuurlijk aanvoelt. Alle stilstaande shots zijn vanaf een schouderstatief gedraaid. De rede voor deze shots is om in tegenstelling tot mijn vorige film, te laten zien wat ik in mijn mars heb als het komt op diversiteit in cameragebruik.

ik geef toe dat het geen giga productie is geweest. Vanwege het weer rond die datum hebben we ipv 2 maar 1 draaidag gehad. Alles is gedraaid in 7 uur. 48hfp komt dus in de buurt

Nogmaals bedankt voor jullie commentaar!

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Je bedoelt denk ik @Jorisje haha ?

@Jessen

Haha inderdaad My bad..

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

@ DSLR_CINEMA

Ik snap dat je het duidelijk wilde maken. Maar snap niet waarom je het niet gewoon in chronologische volgorde gedaan hebt. Die sprong terug in de tijd geeft voor mijn gevoel niet meer waarde aan de film.

penelope

• 18 messages
  • 0 votes

jorisje wrote:

De sprongen in tijd vond ik inderdaad in dit filmpje niet erg sterk.

Dat ze uit de auto stapten en even over die schoenen praatten kon in dit filmpje voor mijn gevoel ook op chronologische volgorde. De nike schoenen hebben je dan nog niets verteld. Als er eerste iets speciaals was geweest met die schoenen wat nog niet duidelijk was en door het terug springen in de tijd wel opeens duidelijk is, dan was hij wel goed geplaatst vind ik. Maar in dit filmpje vertelde hij nog te weinig.

Ik vond het einde op de een of andere manier nog niet helemaal af. Een leuk idee dat hij keihard terug te rent en zo blij is dat hij dat jongetje heeft gevonden. En hem dan buut. Maar dat is dan opeens het einde. Pats boem einde film. Voor mijn gevoel is hij nog niet helemaal af. Ik zeg niet dat je ze het jongetje helemaal moet laten zoeken. Maar er is wel iets heel ergs gebeurd. Als je bijvoorbeel dat meisje had laten eindigen met iets van 'waar is hij dan' en dat dat jongetje dan niet zo goed weet mat hij moet zeggen creeër je denk ik toch nog wat ongemak op het einde van het filmpje. Ik noem nu ook maar een voorbeeld hoor. Het film blijft daardoor denk ik minder goed hangen.

Het spel van de kinderen vond ik wel bewonderingwaardig. Echt heel goed gedaan. Ik vond de dialogen daar ook goed en natuurlijk. Helaas speelde de moeder wat minder. Maar echt petje af voor de kinderen! En daarin jouwn regie natuurlijk waarvoor je uiteindelijk ook toelating doet

Het filmpje deed me ook wel wat denken aan dit filmpje

Short Movie: "Wie niet weg is, is gezien" on Vimeo

Volgens mij is dit een filmpje penelope. Kan dat kloppen. Ik vond hem namelijk op jouwn naam. Verstoppertje spelen is blijkbaar geliefd thema ....

Ik vind ook dat je in vergelijking met je vorig filmpje flink vooruitgegaan bent. Vooral in de opbouw van het verhaal. Vooral in de emoties. Dat vond ik bij weekends wat minder.

Heel veel succes in ieder geval! Ik heb er wel vertrouwen in Maar ja. Wie ben ik nou om dat te zeggen Ik zie dat ik nog veel moet gaan leren in een jaar

Klopt! dat is mijn filmpje! wat vinden jullie er van?

Het filmpje van Nick lijkt er inderdaad op.. zelfde thema, en camera gebruikt volgens mij. Alleen heeft mijn filmpje een andere genre.

Ik vond het filmpje van Nick er goed uitzien! Ik had ook het gevoel alsof ik iets miste op het einde. Ik vond dat de kids het erg goed speelde en het ridderpakje ook leuk bedacht.

Heb je extern geluid opgenomen of geluid gebruikt van de camera? Ik vond het af en toe een klein beetje storen. Verder vond ik hem helemaal mooi! Mijn complimenten

penelope

• 18 messages
  • 0 votes

DSLR_CINEMA wrote:

Het mannetje staan.... uhm het maakt me nerveus! Ik denk niet dat ik sterk, krachtig en zelfverzekend over kwam met mijn antwoorden.. opdracht denk ik wel goed uitgevoerd maar ik denk dat ik het met het gesprek heb verpest. Ik had een productieboek gemaakt een mee gestuurd daarop kreeg ik de vraag "Hoe komt het dat je zoveel weet" mijn antwoord: "uuuuuhh" (net als bij iedere vraag) ze vonden productie meer bij mij passen.. ik heb verteld dat ik dat zelf niet vond omdat ik inhoudelijk wil bepalen wat gefilmd word... toen zeiden ze "maar een producent doen dat ook" ik: "oh"... en 3 van de 4 in de commisie begrepen mijn film niet in een keer.. ze zijn hem twee keer gaan kijken om hem te begrijpen.

Maar goed nu 3 weken afwachten... duurt te lang!!

penelope

• 18 messages
  • 0 votes

DSLR_CINEMA wrote:

Net 'Weekends' gekeken.. ik vond deze ook goed! Erg goed gemaakt! Scenario vond ik sterker dan 'Bruut'.

Heb jij op het GLU gezeten?

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Als ik die verhalen hoor heb ik wel zin om me volgend jaar in te schrijven. Lijkt me ontzettend spannend, maar is volgens mij wel echt tof!

DSLR_CINEMA

• 9 messages
  • 0 votes

@ Penelope,

Heb net je film gezien! Ziet er ook erg goed uit! Bijzonder ook dat onze filmpjes redelijk op elkaar lijken. Zelfde camera/cameratechnieken, zelfde onderwerp. EN ik heb ook op het GLU gezeten ja .

Mijn gedachte was ook om me deze keer meer te focussen op het visuele gedeelte. Het scenario van Weekends is een stuk interessanter alleen bij dat filmpje ontbreekt het weer aan diversiteit in cameragebruik.

Ik neem inderdaad de audio apart op. Het waaide echt gigantisch die dag dus vandaar dat je op sommige momenten storende geluiden hoort. Zo te zien heeft jouw cameraman wat meer geoefend met zn glidecam...

Fingers crossed en wachten....!

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Ik vond weekeinds qua scenario juist minder. Het verhaal mocht dan misschien interessanter zijn maar vond de opbouw vrij zwak. Qua emoties een beetje eentonig. Werd minder goed naar het einde toegewerkt. Dat heb je in det filmpje beter gedaan vind ik.

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

@DSLR, leuk dat Dik Trom in je filmpje "Weekends" speelt.

penelope

• 18 messages
  • 0 votes

DSLR_CINEMA wrote:

@ Penelope,

Heb net je film gezien! Ziet er ook erg goed uit! Bijzonder ook dat onze filmpjes redelijk op elkaar lijken. Zelfde camera/cameratechnieken, zelfde onderwerp. EN ik heb ook op het GLU gezeten ja .

Mijn gedachte was ook om me deze keer meer te focussen op het visuele gedeelte. Het scenario van Weekends is een stuk interessanter alleen bij dat filmpje ontbreekt het weer aan diversiteit in cameragebruik.

Ik neem inderdaad de audio apart op. Het waaide echt gigantisch die dag dus vandaar dat je op sommige momenten storende geluiden hoort. Zo te zien heeft jouw cameraman wat meer geoefend met zn glidecam...

Fingers crossed en wachten....!

Hoelang geleden zat je op het GLU? Heb je AV gedaan? Ik zit in mijn laatste jaar van mediamanagment.

Precies! Fingers crossed en wachten! Hopelijk worden wij allebei aangenomen en zijn we volgend jaar studie genootjes

DSLR_CINEMA

• 9 messages
  • 0 votes

@Penelope,

Ik heb vorig jaar mn diploma gehaald. En ja heb inderdaad AV gedaan. Ik hoop het ook zou leuk zijn. Het GLU is sowieso redelijk vertegenwoordigd daarzo. Zag donderdag twee oud klasgenoten van me.

@Goelian,

Ja Michael is echt een tof kereltje! Echt een talent. En dat te bedenken dat hij op mijn advertentie had gereageerd . Damn lucky! Hij had namelijk al in Jacco's Film gespeeld destijds. Is een eindexamenfilm die al erg vaak in de prijzen is gevallen. Ik had die film gezien en stille hoop dat ik zo'n zelfde soort jongetje zou kunnen regelen. Nou het kon dus niet beter .

penelope

• 18 messages
  • 0 votes

DSLR_CINEMA wrote:

@Penelope,

Ik heb vorig jaar mn diploma gehaald. En ja heb inderdaad AV gedaan. Ik hoop het ook zou leuk zijn. Het GLU is sowieso redelijk vertegenwoordigd daarzo. Zag donderdag twee oud klasgenoten van me.

@Goelian,

Ja Michael is echt een tof kereltje! Echt een talent. En dat te bedenken dat hij op mijn advertentie had gereageerd . Damn lucky! Hij had namelijk al in Jacco's Film gespeeld destijds. Is een eindexamenfilm die al erg vaak in de prijzen is gevallen. Ik had die film gezien en stille hoop dat ik zo'n zelfde soort jongetje zou kunnen regelen. Nou het kon dus niet beter .

Ja ik had hem herkent ut jacco's film! Goed acteurtje!!

Frits is mijn favoriete docent van het GLU (ook al heb ik nooit les van hem gehad).. Ik mocht van hem altijd camera's mee nemen zonder borg betalen of te tekenen

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Die heb ik ook gezien. leuke film

Wouterg93

• 36 messages
  • 0 votes

Vandaag is de eerste dag IMVFX geweest. Iemand van dit forum al op gesprek geweest? Ik zelf mag morgen.

Dramacrat

• 23 messages
  • 0 votes

Ja, ik was vanochtend (of nouja, inmiddels gisterenochtend) aan de beurt. Achteraf heb ik het idee dat ik een paar dingen niet duidelijk genoeg heb toegelicht, wat mogelijk in mijn nadeel kan werken. Dan begon ik aan een uitleg maar dwaalde vervolgens iets af waardoor ik m'n punt vergat te maken, bijvoorbeeld. Maar dat houd je volgens mij altijd wel, je kunt zo'n gesprek niet 100% perfect doen, ook omdat het heel snel gaat. Je hebt maar een halfuurtje de tijd. Verder vond ik het gesprek een heel fijne sfeer hebben, niet oppervlakkig maar toch heel ontspannen en gemoedelijk.

Succes, iedereen die (al dan niet morgen) nog moet.

Wouterg93

• 36 messages
  • 0 votes

Nou. Net terug. Ging wel goed denk ik.

Heeft iemand toevallig nog gevraagd hoeveel mensen er nog over waren na de eerste ronde? Ik was het vergeten te vragen:P

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Goed om te horen dat het bij jullie naar jullie wens ging! Nu afwachten nog!

Dramacrat

• 23 messages
  • 0 votes

@Wouter: Haha, nee, ik ben sowieso alles vergeten te vragen wat ik nog wilde weten. Terwijl ik van te voren wel nog een paar vragen op mijn kopie van het formulier had geschreven, maar op zo'n moment vergeet je dat. Ik ben ook erg benieuwd hoeveel mensen er nog over zijn, maar ik denk eigenlijk dat ze daar geen antwoord op mogen geven.

Fijn dat je gesprek goed ging! Wat voor vragen had jij nog gesteld en wat vroegen ze jou zoal? En wat hebben jullie eigenlijk gemaakt voor de opdracht? De mijne staat op YouTube, nieuwsgierigen kunnen PM'en voor een linkje.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.