- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
artie-03
-
- 6 messages
- 0 votes
Hebben de andere studierichtingen ook een extra opdracht gekregen? Die van IMVFX is "een verhalend concept over een persoon in conflict met zijn omgeving, en moet je de interactie tussen de persoon en zijn omgeving op een originele manier weer geven."
Hebben de andere richtingen een soortgelijke opdracht?
Ik moet 3 foto's maken (voor richting camera/licht dus). 1 foto met als thema 'onrust', 1 portret van een familielid en een foto van een dierbare omgeving.
Ik heb alle drie de foto's intussen al gemaakt. Ben er best tevreden over, maar ik schijt nu al in mijn broek over alle vragen die ze er over gaan stellen haha 
Het gaat toch vooral om het concept en je idee dan om de technische uitvoering. Maar goed, ik hoop dat ik ze weet te verassen 
WesleyE
-
- 3 messages
- 0 votes
Wel denk ik dat het vooral om het idee draait en dat het ze (volgens mij) niet heel erg uitmaakt of het al af en mooi afgewerkt is, ze hebben het namelijk de hele tijd over een "concept".
Een paar jaar geleden was de opdracht "interactie tussen mensen in een wachtkamer", er staan ook een aantal op youtube (gewoon film dus). Volgens mij was de extra opdracht vorig jaar ook al "conflict" maar dat weet ik niet zeker.
Klopt beide. Je moet veel meer aan een concept denken dan aan een af product. Vooral omdat niet iedereen al zo kundig is met software kiezen ze daarvoor. Natuurlijk kan je wel een aantal dingen een klein beetje uitwerken. Ik heb bijvoorbeeld een aantal karakters uitgewerkt en een stijl impressie.
Vorig jaar was het ook al het conflict verhaal. Ik had toen ik het las echt zoiets van "Wat moet ik hier mee..." maar als je er wat langer over nadenkt (En alle gemakkelijke onderwerpen aan de kant veegt) merk je al snel dat het onderwerp erg breed is.
Succes iedereen!
Wouterg93
-
- 36 messages
- 0 votes
Klopt beide. Je moet veel meer aan een concept denken dan aan een af product. Vooral omdat niet iedereen al zo kundig is met software kiezen ze daarvoor. Natuurlijk kan je wel een aantal dingen een klein beetje uitwerken. Ik heb bijvoorbeeld een aantal karakters uitgewerkt en een stijl impressie.
Vorig jaar was het ook al het conflict verhaal. Ik had toen ik het las echt zoiets van "Wat moet ik hier mee..." maar als je er wat langer over nadenkt (En alle gemakkelijke onderwerpen aan de kant veegt) merk je al snel dat het onderwerp erg breed is.
Succes iedereen!
Maar jij hebt vorige jaar dus (ook) aanmelding gedaan. Doe je dit jaar weer toelating? Of ben je vorig jaar aangenomen?
Daarnaast ben ik wel benieuwd naar het gesprek; wat voor soort vragen kan ik verwachten?
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Bij openstudio schijn je les te krijgen in dit gesprek, ik denk persoonlijk dat het ook wel een voordeel kan zijn als je zo min mogelijk over dit gesprek weet/ voor te bereiden valt. Zo blijven de antwoorden wel het dichts bij jezelf, en worden het niet van die ingestudeerde teksten. Hoewel als je veel zenuwen hebt, een beetje houvast wel kan helpen.
Wouterg93
-
- 36 messages
- 0 votes
Als je weet wat voor soort dingen ze zullen vragen kun je daar over nadenken en geef ze zo goed doordachte en goed geformuleerde antwoorden. Het is niet zo dat je je antwoorden van te voren uit gaat typen en dat letterlijk uit je hoofd gaat leren ofzo...
Fortune
-
- 4316 messages
- 2772 votes
uhm, ja zeker moet je jezelf voorbereiden. Niet dat je als een robot antwoorden gaat geven maar dat je wel weet wat je gaat zeggen anders sta je met je mond vol tanden dadelijk als ze een vraag stellen.
Dennacho
-
- 26 messages
- 9 votes
Bij openstudio schijn je les te krijgen in dit gesprek, ik denk persoonlijk dat het ook wel een voordeel kan zijn als je zo min mogelijk over dit gesprek weet/ voor te bereiden valt. Zo blijven de antwoorden wel het dichts bij jezelf, en worden het niet van die ingestudeerde teksten. Hoewel als je veel zenuwen hebt, een beetje houvast wel kan helpen.
Dit stelt heeeel weinig voor, dat les krijgen in 'voorbereiden voor het gesprek'.
Althans, het was wat je zelf ook wel kon verzinnen.
Dat heb ik wel vaker gedacht toen ik dit jaar deed bij Open Studio.
Toch was het een leerzaam en gezellig jaar, maar geen 2800 euro waard (of 2700?). En dan ook nog eens zonder OV!
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
Ik ben er van overtuigd dat je ook jezelf heel veel kunt leren. Zeker de basis. Als ik zie wat ik mezelf in al die jaren geleerd heb. En heb er nu ook al profijt van want heb al een aantal opdrachten(tjes) gedaan. Waar het wel heel handig voor zal zijn denk ik is om samen te werken met mensen die dezelfde passie delen. Maar als ik af en toe van die filmpjes op youtube zie denk ik dat heb ik allang ingehaald.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Film is uiteindelijk een kunstvorming, kijk maar naar andere grote richtlijnen zoals muziek, toneel, dans, beeldende vormgeving enzovoort. Het moet allemaal in je zitten, en je kan zelf heel veel eraan doen en jezelf aanleren. Film heeft alleen een hele grote technische kant, die niet iedereen kan consumeren en ontwikkelen.
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
geloof me. Ik ben echt alles behalve technisch! Maar daar hebben mensen in mijn omgeving me altijd mee kunnen helpen of ik zocht zelf net zolang op internet tot ik het wist. Zonder er dus 2800 euro voor te betalen.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Maar niet iedereen komt uit een omgeving die kan helpen, monteerprogramma's, camera's enzovoort is nou eenmaal heel erg duur, en iemand van onze leeftijd heeft daar niet altijd het geld voor, wat zo'n studie wel kan bieden. Daarnaast vind ik persoonlijk dat er veel meer aandacht word besteed aan het ''proces tot'' op bijvoorbeeld de middelbare school voor andere kunstrichtingen, dan voor film. Terwijl dat film nu wel echt zijn naam waardig is, het zal waarschijnlijk ook heel erg aanslaan...
Voor de mensen die ook wat meer willen afweten over vaktermen enz. raad ik het boek ''Films maken'' van Roemert Lievaart aan, ik lees het nu en het is echt heel erg goed en je leert echt dingen die je nog niet weet (sommige dingen dan weer wel). Het is wel echt een leerboek, maar ach: als het je passie is dan komt het wel goed. Het is ook erg luchtig geschreven en voor mijn leeftijd. Ik steek er in ieder geval veel van op 
goelian
-
- 217 messages
- 323 votes
Daarnaast vind ik persoonlijk dat er veel meer aandacht word besteed aan het ''proces tot'' op bijvoorbeeld de middelbare school voor andere kunstrichtingen, dan voor film. Terwijl dat film nu wel echt zijn naam waardig is, het zal waarschijnlijk ook heel erg aanslaan...
Ja, dat vind ik nou ook. Op mijn school zijn er 3 kunstvakken: drama/toneel, muziek en tekenen.
Erg jammer dat er in Nederland niet zoiets bestaat als een vak voor puur film. Dit heb je in Amerika bijvoorbeeld wel. Daar kunnen mensen een veel breder pakket kiezen. Zij kunnen bijvoorbeeld gitaarles nemen voor school. Zo zie je ook maar weer dat de Amerikaanse filmindustrie zoveel groter is dan de Nederlandse. Natuurlijk heeft Amerika ook veel meer inwoners dan Nederland, dat speelt natuurlijk ook een rol.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Ik doe zelf examen in een kunstvak (beeldende vormgeving) en daarbij krijgen we ook Kunst Algemeen (theorie), daar krijgen we dan wel de filmwereld globaal te zien, zoals hoe Tarantino inspeelt op het publiek, Michael Jackson's Thriller en Charles Chaplin enzovoort, maar in praktijk brengen gebeurt niet. Er komen nu ook bezuinigingen op mijn school voor kunstvakken, waardoor dans en muziek vervalt waardoor er alleen nog maar drama en BVG is.
Nu is het niet helemaal waar wat we zeggen, er bestaan wel een paar scholen die film als een vak geven, zo zit mijn nichtje in Rotterdam op zo'n school, alleen baal ik gewoon dat het niet in mijn omgeving/school word gedaan. 
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
Er zijn ongetwijfeld leraren ook op jouw school die iets met film hebben. Ook al verwacht je het misschien niet van ze. Mijn tip: Geef op school duidelijk aan dat je graag films wil maken. Misschien kunnen zij je er mee helpen. Je zit toch voor jezelf op school. Leraren die er actief in zijn vinden dat hartstikke leuk en willen jou graag steunen, tips geven en misschien helpen aan leuke projectjes via school. Dit doe ik ook en leer er zoveel van. Het kost je ook niets! ze hebben dan wel niet gestudeert aan de filmacademie maar hebben misschien uit pure interesse er wel veel verstand van. Misschien je beeldende vorming docent wel. Je moet er alleen zelf wel even wat voor doen. Mijn motto: Ga niet lopen dromen... Ga het gewoon doen! Erelf achter aangaan dus en niet lopen mokken dat je op een verkeerde school zit.
WesleyE
-
- 3 messages
- 0 votes
Maar jij hebt vorige jaar dus (ook) aanmelding gedaan. Doe je dit jaar weer toelating? Of ben je vorig jaar aangenomen?
Daarnaast ben ik wel benieuwd naar het gesprek; wat voor soort vragen kan ik verwachten?
Ik ben vorig jaar aangenomen (Dit is nu dus mijn eerste jaar). De vragen zijn erg generiek, ze bespreken een beetje je formulieren, je werk dat je hebt ingestuurd en natuurlijk je concept.
Echt lastige of vervelende vragen kreeg ik niet, dus daar hoef je denk ik niet echt bang voor te zijn.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Er zijn ongetwijfeld leraren ook op jouw school die iets met film hebben. Ook al verwacht je het misschien niet van ze. Mijn tip: Geef op school duidelijk aan dat je graag films wil maken. Misschien kunnen zij je er mee helpen. Je zit toch voor jezelf op school. Leraren die er actief in zijn vinden dat hartstikke leuk en willen jou graag steunen, tips geven en misschien helpen aan leuke projectjes via school. Dit doe ik ook en leer er zoveel van. Het kost je ook niets! ze hebben dan wel niet gestudeert aan de filmacademie maar hebben misschien uit pure interesse er wel veel verstand van. Misschien je beeldende vorming docent wel. Je moet er alleen zelf wel even wat voor doen. Mijn motto: Ga niet lopen dromen... Ga het gewoon doen! Erelf achter aangaan dus en niet lopen mokken dat je op een verkeerde school zit.
Tuurlijk je hebt gelijk. Ik maak vaak filmpjes voor het vak drama of bijvoorbeeld voor kerst vieringen enzovoort (om een act te ondersteunen, interviewen/achtergronden enzovoort), daar staat de school ook open voor, alleen heb ik het puur over een vak film. En met mijn BVG leraar weet ik genoeg over films te praten, hij is erg fan van films waarover ik ook enthousiast ben. Hij raadt ook veel films aan om te kijken, als je onderwerp van je kunstwerk erbij past. Zo heb ik HEM laatst aangeraden om Exit Through The Gift Shop te gaan kijken, he loved it!
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
Nou dan. En op scholen waar ze die vakken zullen geven zal het waarscheinlijk niet veel zijn. Als je daartussen zou komen denk je waarscheinlijk dit kan ik allemaal al. Omdat ze waarscheinlijk alleen ingaan op de echte basis. Juist de dingetjes waarvan ik dnek dat je ze ook wel zelf kunt leren.
penelope
-
- 18 messages
- 0 votes
Hi,
Door googlen kwam ik op deze forum terecht. Ik ben zelf door naar de tweede ronde voor regie fictie aan de filmacademie. Ik heb dinsdag een gesprek en opdracht.
Weet er toevallig iemand wat de opdracht is? En zijn hier meer door voor regie fictie?
Wouterg93
-
- 36 messages
- 0 votes
Je hebt dinsdag een gesprek maar je weet niet wat je opdracht is?
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
Die krijg je pas op de academie..... werd mij verteld op de open dag.
Wouterg93
-
- 36 messages
- 0 votes
Owja, ging er even van uit dat iedereen een thuisopdracht gekregen had, zoals oa bij IMVFX
penelope
-
- 18 messages
- 0 votes
Nee. Ik krijg hem daar pas. Maar niemand weet hier toevallig wat het is?
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Weet wel van vorige jaren dat je een klein filmpje moet maken, in praktijk krijg je een paar mensen tot je beschikking en dan word je min of meer beoordeelt hoe je met de groep om gaat. Volgens mij duurt deze opdracht een hele dag, weet niet hoe het dit jaar zit, maar zeker met regie fictie zal dat ook wel in die geest zijn. Maar er zijn toch drie rondes, waarvan de derde de opdracht is en de tweede het gesprek? Dus wees eerst maar blij als je door de tweede ronde gaat, als dit niet de laatste is dan.
penelope
-
- 18 messages
- 0 votes
Weet wel van vorige jaren dat je een klein filmpje moet maken, in praktijk krijg je een paar mensen tot je beschikking en dan word je min of meer beoordeelt hoe je met de groep om gaat. Volgens mij duurt deze opdracht een hele dag, weet niet hoe het dit jaar zit, maar zeker met regie fictie zal dat ook wel in die geest zijn. Maar er zijn toch drie rondes, waarvan de derde de opdracht is en de tweede het gesprek? Dus wees eerst maar blij als je door de tweede ronde gaat, als dit niet de laatste is dan.
Natuurlijk ben ik blij. Met het is wel de laatste ronde
Staat in de brief.. ik zal morgen een gesprek hebben en een praktijk opdracht. Ik zal het zien ^^
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
Ik ben benieuwd wat je allmeaal meemaakt die dag penelope 
DSLR_CINEMA
-
- 9 messages
- 0 votes
Heb vandaag voor de tweede keer toelating gedaan voor regie fictie.
Wouterg93
-
- 36 messages
- 0 votes
En hoe ging het? Ben eigenlijk wel benieuwd naar het gesprek.