- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
goelian
-
- 217 messages
- 323 votes
nou kijk dat is het nou precies. je bent zestien en dan ga je je eerste korte film maken? wat heb je in die tussentijd gedaan? is dit dan wel echt iets wat je wilt of van de laatste vier weken?
Nee je vat het verkeerd op. Ik heb korte filmpjes gemaakt van 2 minuutjes, kleine school filmprojectjes , beetje georienteerd met Sony Vegas wat de mogelijkheden zijn. Demo's gemaakt voor een spel dat ik een jaar of 2 heb gespeeld, vakantie filmpjes gemaakt en de natuur gefilmd met mijn hond.
Maar wat ik met die zin bedoel is dat ik mijn eerste 'echte' korte film maak met script, crew en modernere apparatuur. (denk aan camera, externe microfoon etc.)
WesleyE
-
- 3 messages
- 0 votes
Ik denk dat 16 net iets te jong is. De jongste die dit jaar is aangenomen was op een maand na 18. Je moet je ook bedenken dat je (mits je aangenomen wordt natuurlijk) in een groep komt met een gemiddelde leeftijd van 20/21. Er goed tussen passen doe je dan al een stuk minder.
In jouw geval zou ik echt eerst een kleine MBO studie doen. Waarom MBO als je ook HBO kan doen? Omdat MBO opleidingen vaak veel praktischer zijn en je genoeg theorie krijgt in je propedeusejaar.
Er zijn echter ook mensen aangenomen die net van de havo af komen, maar dat zijn er echt een select aantal en je moet dan écht geluk hebben wil je uitgekozen worden.
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
zijn er ook mensen die dit jaar een poging wagen aangenomen te worden?
jtsterkenburg
-
- 153 messages
- 1324 votes
zijn er ook mensen die dit jaar een poging wagen aangenomen te worden?
Ik denk erover om me aan te melden voor Regie Documentaire. Eigenlijk zou ik Fictie willen doen. maar ik heb alleen twee jaar geleden een korte fictiefilm / videoclip gemaakt, die denk ik zeker niet goed genoeg is om daarvoor aangenomen te worden. Heb wel een stuk of vijf filmscripts gemaakt voor zowel korte als lange films. Ik vraag me af of er mensen op dit forum zitten die daadwerkelijk op de Filmacademie zitten en me kunnen vertellen of ik met onderstaande documentaire kans maak. Ben ook benieuwd of diegenen misschien een linkje hebben naar de film waarmee ze zijn aangenomen. Hopelijk krijg ik nog voor de inzenddatum de definitieve kortfilm af, waar ik ook beelden van andere dagen in gebruik. Deze film bestaat alleen uit beelden gemaakt op 10.10.10, want ik heb hem ingezonden voor het One Day on Earth project, maar ik denk dat dit ook wel als zelfstandige film overeind kan blijven.
hier is wat achtergrondinformatie en eerdere filmpjes voor dit project.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Ik denk dat je veel talent hebt en zie je graag bij ons op school verschijnen. Mijn toelating was het geluid voor deze film; YouTube - Maria
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Idd erg talentvol filmpje! Erg mooie beelden!
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
Sterke productie.
Goed gedaan. Zeker gaan aanmelden!
(Erg mooi camerawerk ook.)
Ik zou graag meer van je zien. Heb je meer links?
jtsterkenburg
-
- 153 messages
- 1324 votes
dank voor de positieve reacties! als je zolang ermee hebt zitten spelen in je editing programma is het moeilijk om er nog objectief naar te kijken.
@ DAJA geluid is inderdaad goed gedaan, grappig dat je stem alleen op het linkerspoor hebt gezet. Klonk ook best analoog, daar hou ik wel van. Score was fantastisch overigens. Ik had natuurlijk eigenlijk naar de open dag moeten gaan, maar in hoeverre ben je vrij op de academie (als regiestudent) om je eigen plannen te realiseren? Ben altijd vrij slecht in school/universiteit enzo geweest omdat ik meestal niet zo'n zin heb om voorgekauwde opdrachten uit te voeren. En denk je dat ik ook een kans maak voor fictie? Documentaire vind ik erg gaaf, maar voor fictie heb ik eigenlijk veel meer ideeën waar ik zelf heel enthousiast van wordt. Als ik fictie kan doen doe ik het zeker, documentaire weet ik niet helemaal zeker.
@ the big lebowski, op m'n filmografie pagina kun je meer filmpjes bekijken, er staat aangegeven welke je het best eerst kunt bekijken: filmography het meeste is cinematografische poëzie
Hieronder de korte film die ik twee jaar geleden heb gemaakt, voor de Groningse band Audiotransparent. Zoals ik al zei, vind ik het zelf niet heel erg briljant (meer). Ik vind het verhaal wel nog steeds gaaf, maar zou het nu veel mooier hebben gefilmd en het wat meeslepender in elkaar hebben gezet. Het is er ook niet helemaal goed uitgekomen wat ik wou vertellen, dus ik vertel eerst de plot maar: het gaat over een man die zijn vrouw en kind heeft verloren en zichzelf nu in eenzaamheid heeft gestort en alleen op de daken rondzwerft. In z'n dromen ziet hij z'n familie nog steeds, en op een dag staat zijn overleden zoontje opeens voor hem om hem naar een nieuw leven te leiden.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Jullie ook, ik ga vrijdag naar een informatie uurtje van Open Studio. Ben benieuwd!
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
Heel veel plezier Jesse.
Ben benieuwd hoe het was 
gotti
-
- 14075 messages
- 5889 votes
Zou Open Studio niet doen. Ga dan liever naar de productie-, licht of production designcursus op de Filmacademie.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
En waarop baseer je die mening? Ik wil natuurlijk graag naar de filmacademie, maar dit is nou eenmaal een studie waarbij ik (nog) niet aan de toelatingeisen voldoe. Open studio lijkt me een goede keuze om wat duidelijkheid te krijgen van wat ik nou precies wil en praktijk ervaring op te doen.
gotti
-
- 14075 messages
- 5889 votes
Omdat ik Open Studio gedaan heb en ik er niet de dingen geleerd heb die ik zelf zou kunnen leren. En daarbij vragen ze te veel geld voor het geen dat ze aanbieden. Van zelf enkele films maken leer je meer dan daar.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Welke ''opleiding'' heb je gevolgd dan :O?
gotti
-
- 14075 messages
- 5889 votes
De video opleiding die uit vier onderdelen bestaat. Basis, Vervolg, Item en speelfilm, als dat nog steeds zo heet. Heb er niet veel aan gehad. Eigenlijk alleen de eerste is wel handig als je echt helemaal niks weet. En daarnaast werk je samen met ongemotiveerde mensen die er nooit zijn. Erg zonde van het geld. Ga liever naar een instelling waar je met professionele mensen komt te werken en je in een klas zit met mensen die ook echt willen.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Ja, in zo'n praktijk gerichte opleiding is het natuurlijk erg belangrijk in welke klas je word gezet, aangezien je daar (volgens mij) een heel jaar mee samenwerkt. Dit is ook mijn twijfel geval, ik kan best me heel makkelijk aanpassen aan mensen, maar dan moet het wel van twee kanten komen. Dat jouw klas jouw duidelijk niet is bevallen, vind ik niet een reden om af te haken aan mijn idee om openstudio te gaan volgen. Het is een gokje die ik moet nemen, ik wacht eerst morgen af. Wellicht, met jouw goedkeuring, neem ik via pm contact met je op. Ik wil natuurlijk wel een goede beslissing maken en het jaar is nog jong 
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
Elk jaar keert deze discussie terug binnen deze rubriek.
Gotti blijft negatief, ik blijf overwegend positief.
Vorig jaar schreef ik:
Of Open Studio interessant is, hangt van je ervaringsniveau af.
Ik heb daar ooit een leuke cursus gevolgd, waar ik ontzettend veel geleerd heb.
Ze komen hun beloftes redelijk na. Echter, ook hier geldt 'het is vooral wat je er zelf van maakt'.
Als ik nu echter achteraf terugkijk, zou ik het nooit meer de moeite waard vinden.
[...]
Besef wel waar je aan begint [...],
binnen een kunstacademie wordt je creativiteit enorm gestimuleerd, bij Open Studio zal dat allemaal uit jezelf moeten komen.
Wie weet heb je geluk en tref je inspirerende en gemotiveerde leraren en mede-cursisten, maar Open Studio blijft een surrogaat.
Besef ook, dit is geen erkend opleidingsinstituut. Dus geen financiering van de staat, geen OV; officieel ben je werkloos.
---
Zoals gezegd, hangt het van jouw ervaringsniveau af.
Als je nog niet goed weet wat je precies wilt doen, of je wil eens kennis maken met alle facetten van het filmmaken, dan zou ik zeker naar Open Studio gaan.
Tuurlijk, de techniek gaat niet heel diep, maar dat leer je vervolgens wel op de door jou geprezen filmacademie.
Zie Open Studio als een plek om jezelf te ontplooien.
Weet je al exact wat je wilt, ben je klaar om aan de slag te gaan, doe dan een productie-, licht of production designcursus.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Gister geweest naar de inloopdag. Het positieve eraan was dat ze echt persoonlijk (kwam mede dankzij het lage aantal mensen die kwamen opdagen) met je gingen praten, je kon de hele tijd vragen stellen en er werden veel voorbeelden gegeven, en naar mijn idee werd ook alles eerlijk verteld. Ze zeiden ook dat ze niet echt een school zijn maar meer een bedrijf. Ik kwam voor de vooropleiding video en digitale media (1 jaar) of het orientatie jaar (tot maart).
Het is natuurlijk wel een heel ander gezicht dan de filmacademie, ik kwam op een bedrijventerrein en dan... oké. Maar binnen merk je dat er genoeg apparatuur is en dat ze echt wel veel afweten van hun vak. Ik kon helaas niet in een klas kijken, omdat ze daar les kregen. Aan de ene kant wel jammer omdat ik wel echt zou willen weten, wat er nou gedaan word. Deze dagen zijn natuurlijk eigenlijk gewoon reclame voor hun cursussen.
Gelukkig was het duidelijk dat ik nog ruim de tijd heb om te wachten met inschrijven, dus nog even verder kijken. Vind het allemaal erg lastig. Ik ben ook nog erg jong, maar ik kan moeilijk blijven niksen totdat ik ouder ben en er ouder uit zie. Hier werd ook over gepraat, maar in principe ben ik oud genoeg om de opleiding te volgen.
Nog even verder kijken dus, maar ik houd deze zeker in achtergrond en in principe zou het een best mooi alternatief zijn om even een jaartje de basis onder de knie te krijgen en wat ervaring op te doen.
fappie
-
- 2688 messages
- 2005 votes
Nog mensen die toelating doen voor de HKU in Utrecht (Hilversum)?
gotti
-
- 14075 messages
- 5889 votes
Zaterdag is er weer een open dag van de Film Academie, van 11 tot 16 uur.
Nederlandse Film en Televisie Academie: Open dagen - ahk.nl
Komt allen!
goelian
-
- 217 messages
- 323 votes
Ik kijk ernaar uit 
Mijn filmjaar 2011 is begonnen hoor! Verscheidene scripts geschreven, aantal korte filmpjes gemaakt. (gewoon voor test, verder geen sterk verhaal of iets dergelijks) Zondag, een kort actiefilmpje maken op deze locatie: Chateau WH - martintb.nl
Dat is een erg toffe locatie als je het mij vraagt. Ik zou die site ook eens bekijken voor mensen die nog een toffe locatie zoeken. Er staan erg mooie en verschillende soorten locaties. Ideaal om te filmen. 1 ding waar ik mee zit is die (voor mij) nieuwe regel dat zelfs van die neppe plastic speelgoed pistooltjes zijn verboden. Moet ik nog illegaal gaan doen om te filmen ook. 
@ jessen0wnt, ik ken je probleem. OpenStudio biedt een mooi alternatief inderdaad, maar je kunt er ook voor kiezen om 'je wereld te vergroten' door te reizen. Gewoon een jaartje ertussenuit. Ik durf wel met zekerheid te zeggen dat dit ten goede komt in je verdere leven als filmmaker. Kennis maken met andere culturen, en meer zien dan je eigen woonplaats en wellicht de dichtsbijzijnde stad. Ik ben zelf ook 16, over 5 dagen 17, en ik ga dus zo'n halfjaar reizen. (hoogstwaarschijnlijk haha)
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Ja, natuurlijk wil gaan reizen. Alleen dit vergt wel wat voorbereidingen en... geld. Beide nog niet in staat. Als ik op reis ga wil ik er echt klaar voor zijn, vind mezelf nu nog iets te jong om echt de wijde wereld in te trekken. Deze zomer New York en waarschijnlijk 2012 zomer vrijwilligers werk doen. Lijkt me een enorme ervaring en inderdaad, een andere kant van het leven. Wat meer visie krijgen en bagage, zoals de filmacademie het mooi verwoord 
goelian
-
- 217 messages
- 323 votes
Net terug van de open dag, en was interessant. 
Toen ik daar zat, kreeg ik gelijk zoveel zin om te gaan filmen.
Veel dingen die ik al wist werden herhaald, maar toch wel fijn zo'n open dag bezoeken.
Alleen het gebouw vond ik wel erg saai hoor 
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Sarcastisch neem ik aan
? Gebouw ziet er juist enorm vet uit, vind ik. Ben niet geweest vandaag.
goelian
-
- 217 messages
- 323 votes
Nee ik was niet sarcastisch
Wat vond je er zo vet aan dan?
Smalle gangetjes met grijze muren. Wel gave posters van films, maar verder vond ik er weinig aan 
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Ja, het entree is niet zo geweldig maar de bovenverdiepingen en het dakterras en de kantine zijn echt wel strak en erg modern hoor. Super gaaf. En natuurlijk ''in'' het blok ook geweldige klaslokalen. Mede dankzij al die apparatuur.
goelian
-
- 217 messages
- 323 votes
Niet te geloven. Wij komen aan op die locatie, was echt ontzettend tof. Direct allemaal te gekke ideeën. Tegenover het 'kasteel' stond op zo'n ander soort eiland ook iets tofs, wij wilden daar dus even gaan kijken. Komt er een vrouw naar ons toe die zegt dat wij hier niet mogen komen, en dat we weg moeten. Wij denken: laat haar maar praten, we doen niemand kwaad.
Wij terug naar het kasteel, komt er 10 minuten later een auto aan met een man erin die hetzelfde zegt, ander belt hij de politie. (daar dreigde de vrouw ook mee)
Nou.. toen maar gestopt daar, en opzoek naar iets anders leuks in de omgeving. Toen kwamen we uit in Bilthoven, want daar woont 1 iemand van de groep, en hij kende wel leuke plaatsjes.
Daar dus wat gefilmd, 100% improvisatie, maar ik denk dat het wel leuk geworden is. 
Volgens mij zijn er niet zo veel moviemeter forumgangers naar de open dag geweest trouwens 
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Niet lullig bedoelt maar... waar heb je het over
?