• 178.334 movies
  • 12.225 shows
  • 34.005 seasons
  • 647.551 actors
  • 9.377.366 votes
Profile

Filmacademie / Filmopleidingen

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

hey allemaal,

zoals veel mensen hier wil ik ooit toegelaten worden tot de filmacademie. films maken doe ik al best lang. maar volgens mij is er ook enige kennis nodig om toegelaten te worden. dus mijn vraag... wat is ongeveer het niveau qua kennis dat je ongeveer moet hebben? hoop dat iemand me kan helpen

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

Verantwoorden waarom je wat hebt gedaan.

fappie

• 2688 messages
  • 2005 votes

Afgelopen week weer een nieuwe gemaakt. Wel erg kort.. mja..

The Set Up on Vimeo

fappie

• 2688 messages
  • 2005 votes

jorisje wrote:

hey allemaal,

zoals veel mensen hier wil ik ooit toegelaten worden tot de filmacademie. films maken doe ik al best lang. maar volgens mij is er ook enige kennis nodig om toegelaten te worden. dus mijn vraag... wat is ongeveer het niveau qua kennis dat je ongeveer moet hebben? hoop dat iemand me kan helpen

Heb laatst dat boek gekocht van films maken. Zal waarschijnlijk wel helpen .

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

the big lebowski wrote:

resolutie

bitrate

RED

Allerbelangrijkste is het gebruikte opjectief (lens). Goede lenzen zijn duur.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

[quote][

Heb laatst dat boek gekocht van films maken. Zal waarschijnlijk wel helpen ./quote]

ja die heb ik. maar daar maak ik me niet zo druk om. het maken gaat allemaal prima en ik weet ook precies waarom ik alles doe zoals ik het doe. daar in heb ik ook al een aardig niveau en dat wordt ook steeds hoger naarmate je meer doet natuurlijk. ik vroeg me meer af of je ook een aantal belangrijke films moet hebben gezien, of dat je bepaalde kennis moet hebben over regisseurs enzo.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

[quote]jorisje wrote:

(quote)

Ik weet niet of het je helpt maar ik kreeg van filmacademie studenten een tip om gewoon op deze site en imdb de tops af te gaan, zo heb je in ieder geval de klassiekers te pakken en heb je min of meer een basis. Daarnaast hadden ze mij verteld dat vooral op de academie ''filmart'' nuttig is om naar te kijken. Ik denk persoonlijk dat alle films een bijdrage geven aan je filmkennis maar natuurlijk heeft de top 250 meer dan de doorsnee Hollywood film.

fappie

• 2688 messages
  • 2005 votes

Nja.. er staat wel veel Hollywood tussen hoor.. ook niet erg.. mja.. films als Stalker zijn denk ik wel handig om te kijken.. qua camerawerk en stijl echt geniaal.. van die Eisensteiner heb ik zelf niets gezien, maar volgens mij is het handig om dat soort films te kijken..

the big lebowski

• 227 messages
  • 2503 votes

Natuurlijk is het handig om je klassiekers te kennen, maar kijk vooral wat je zelf leuk/goed vind.

Het moeten kijken van films, komt wel als je aangenomen bent.

Ontwikkel nu vooral een eigen smaak en voorkeur. Belangrijker is dat je films kunt noemen die je zelf goed vind, of die je zelf graag krijgt.

'Japanse slachtfilms', 'zwarte komedie', 'romantische tragedie', 'Deense art-house', etc.

Noem het maar. Niets is verkeerd.

the big lebowski

• 227 messages
  • 2503 votes

[edit]

Ik realiseer me zojuist trouwens nog dat het heel belangrijk is om Nederlandse films te kennen!

Wees op de hoogte van ontwikkelingen binnen de Nederlandse filmindustrie. Kijk eens wat klassiekers van Hollandse bodem.

Vaak beweerd men dat de Nederlandse film niet interessant/leuk/goed zou zijn, maar een idee van die strekking is natuurlijk volledig krankzinnig als je aan de Nederlandse filmacademie wil gaan studeren.

Bezoek bijvoorbeeld jaarlijks het NFF, of aanschouw op zijn minst de winnaars van de Gouden Kalveren van de afgelopen jaren.

Dus schaart u in den cinema en viert den Neerlandsche film!

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

hey allemaal,

heel erg bedankt! ik ga er aan werken

nu weet ik teminste welke kant ik op moet zoeken.

:):):)

Weet iemand hoe het met studie financiering zit?

valt deze school onder de studiefinanciering regeling?

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Ik ga zaterdag naar de open dag Ik ga er denk ik dit jaar nog geen auditie voor doen, maar wil toch wat meer informatie en wellicht kunnen zij andere opleiding op hetzelfde gebied aanraden.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

source13 wrote:

valt deze school onder de studiefinanciering regeling?

Het is een HBO-opleiding. Ja dus.

13 november open dag.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Vanmiddag naar de open dag gegaan, wel een paar dingen duidelijker geworden: ik ben nog echt te jong en ga daarom eerst een vooropleiding doen en wellicht wat cursussen doen zodat ik meer te weten kom wie ik ben, waar ik voor sta en waar mijn interesses liggen qua richtingen. Ook duidelijk is geworden dat het echt een super vette opleiding is (ik heb het natuurlijk over de NFTA) en dat ik wel echt aan slag moet! Hele aardige, slimme en vooral enthousiaste leerlingen/docenten die je (nu al) met open armen ontvangen. Wellicht mag ik daar in de toekomst een van zijn In ieder geval zeer leerzaam en wat duidelijker om naar de open dag te gaan.

Borreke21

• 31 messages
  • 0 votes

Hallo,

Ik wil over een aantal jaar naar de filmacademie, voor de vakklas camera/licht. Momenteel ben ik bezig met het maken van mijn eigen korte films, maar ik wil graag weten wat er van je wordt verwacht mbt het gebruik van licht, vooral omdat ik dus die richting op wil.

Ik ga ervan uit dat ze verwachten dat je bepaalde lichtsituaties kunt creëren, en dat je ook je keuzes kunt verantwoorden.

Echter ben ik een amateur pur sang, en heb ik geen professionele foto- en filmlampen tot mijn beschikking. Verder is het ook zo dat ik wel iets weet van licht, maar ook weer niet zoveel dat ik gelijk uit de voeten kan met een paar filmlampen en filters.

Heeft iemand een goed advies voor me hoe ik toch kan laten zien dat ik bezig ben met de belichting om zo een bepaalde sfeer over te brengen? Kan ik bijv. met eigen huis-tuin-en-keuken 'lichtbronnen' ook iets neerzetten of is dat not done?

Dank!

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Ik weet wel dat het altijd handig is om lichten achter de camera aan te zetten, en ook voor de camera (tenzij dit je film in de wegzit, bijv. als je een overdag-scène filmt en de lichten niet aan moeten). Verder kan je als onervaren ook een oriëntatiejaar doen over licht op de NFTA en wat andere cursussen op openstudio.nl

Ik ga volgend jaar een jaarlang alle richtingen bestuderen op de vooropleiding video en digitale media (ook van openstudio), daar krijg je dus van alle ''richtingen'' wat te leren.

Borreke21

• 31 messages
  • 0 votes

Jessen0wnt wrote:

Ik weet wel dat het altijd handig is om lichten achter de camera aan te zetten, en ook voor de camera (tenzij dit je film in de wegzit, bijv. als je een overdag-scène filmt en de lichten niet aan moeten). Verder kan je als onervaren ook een oriëntatiejaar doen over licht op de NFTA en wat andere cursussen op openstudio.nl

Ik ga volgend jaar een jaarlang alle richtingen bestuderen op de vooropleiding video en digitale media (ook van openstudio), daar krijg je dus van alle ''richtingen'' wat te leren.

Mijn thema behelst een duister/luguber-achtige setting, en ik wil veel harde schaduwen hebben, en veel in het ongewisse laten.

Ik snap wel de basis van driepuntsbelichting, maar ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken.

Ik zit zelf wel te denken aan een cursus lichtassistentie, maar dat kan ik momenteel niet combineren met mijn opleiding, aangezien je fulltime bezig bent dan.

IcU

• 6783 messages
  • 3051 votes

Misschien moet je een vooropleiding doen?

Borreke21

• 31 messages
  • 0 votes

IcU wrote:

Misschien moet je een vooropleiding doen?

Ja dat is wellicht een optie, bijv. bij openstudio, maar wederom, ik volg al een HBO-opleiding dus om daar het mee te combineren lijkt me lastig. Ik kan wel een cursus-achtig iets overwegen uitsluitend over licht, is dat er eigenlijk?

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Ik heb vaak gelezen op fora dat de NFTA vaak alleen wat oude studenten (rond de 21/22) aanneemt op de opleidingen. "Je moet namelijk wat te vertellen hebben", "Een begin twintiger heeft vaker wat meer meegemaakt dan een jongen/meisje die net van de middelbare school komt"

Dit soort argumenten ben ik regelmatig tegengekomen. Ik begrijp deze beredenering niet. De eigenschappen die ik herken bij een filmmaker zijn: veel fantasie en een eigen visie hebben over films/filmen. Ik zie niet in waarom een twintiger deze eigenschappen wel bezit, en een middelbare scholier niet. Wat mij betreft worden zij onterecht benadeeld door hun leeftijd.

Ik ben zelf 16, en ik zou dolgraag aan de NFTA, de opleiding Regie-fictie volgen.

Mijn broer (student aan de HKU, Hilversum, Image & Media Technology) en ik zijn bezig met een verhaal om te verfilmen. Hier wil ik natuurlijk ervaring mee opdoen, voor mijn verdere films.

Ik ben bang als ik nadat ik mijn HAVO-diploma binnen heb, een toelatingsfilm opstuur, ik toch word benadeeld door mijn leeftijd.

Mijn vraag aan jullie is hoe jullie dit ervaren, en ik zou ook graag een student/leraar op de NFTA horen voor meer opheldering over dit aspect.

IcU

• 6783 messages
  • 3051 votes

Ik denk levens ervaring. Op je 16e zit je midden in de ontwikkeling van kind naar volwassenen. Je groeit niet alleen als persoon, maar ook je visie en kijk op de wereld. En een volwassen filmssmaak waar je wat aan hebt in de toekomst.

En eerlijk gezegd, en met alle respect: Met American Pie, Harold and Kumar en Dukes of Hazzard in je top 10 heb je nog wel even nodig om te ontwikkelen op film smaak gebied... Wat dat aan gaat heb je nog zo veel te ontdekken. (Geen afbreuk op je film smaak, maar ontwikkeling van...)

Gemiddelde leeftijd van aannemen is 23, heb ik gehoord.

Die gemiddelde leeftijd ligt dit jaar volledig anders.

De nieuwe subsidieregeling bepaald dat vooral jongere studenten aangenomen worden, die nog geen andere opleiding genoten hebben.

Voor meer info, zie een aantal pagina's terug.

Borreke21

• 31 messages
  • 0 votes

the big lebowski wrote:

Die gemiddelde leeftijd ligt dit jaar volledig anders.

De nieuwe subsidieregeling bepaald dat vooral jongere studenten aangenomen worden, die nog geen andere opleiding genoten hebben.

Voor meer info, zie een aantal pagina's terug.

Kun je dat al met zekerheid zeggen?

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

IcU wrote:

Ik denk levens ervaring. Op je 16e zit je midden in de ontwikkeling van kind naar volwassenen. Je groeit niet alleen als persoon, maar ook je visie en kijk op de wereld. En een volwassen filmssmaak waar je wat aan hebt in de toekomst.

En eerlijk gezegd, en met alle respect: Met American Pie, Harold and Kumar en Dukes of Hazzard in je top 10 heb je nog wel even nodig om te ontwikkelen op film smaak gebied... Wat dat aan gaat heb je nog zo veel te ontdekken. (Geen afbreuk op je film smaak, maar ontwikkeling van...)

Gemiddelde leeftijd van aannemen is 23, heb ik gehoord.

Ik ben het niet met je eens. Wat voor films vind jij dan behoren tot een "volwassen film"?

Ik ben een persoon die zeer van comedy films houdt. Dat is slechts een kwestie van smaak, en heeft (wat mij betreft) niets met leeftijd te maken.

Helaas vind ik dat er tegenwoordig matige comedy's worden gemaakt. Films als Groundhog Day, een film die toch wel behoort tot de wat oudere films wat mij betreft (1993) vind ik ook een ontzettend leuke film, maar in mijn top 10 plaats ik films die meer bij mijn levenssituatie passen, dan een comedy die ik "gewoon" leuk vind. Ik denk dat dat bij ieder persoon wel zo geldt. Iedereen geeft de voorkeur aan films die bij hem/haar levenssituatie op dat moment past. Je wilt je namelijk herkennen in situaties en/of de spelers.

Zo denk ik erover in ieder geval..

IcU

• 6783 messages
  • 3051 votes

Ik doelde op het feit dat het verbreden van je filmsmaak mij een pre lijkt. Nu heb je nog niet zo veel gestemd, dus het kan makkelijk zo zijn dat je ook cultureel verantwoordelijke films bekijkt. Het zien en verbreden van de filmsmaak helpt bij het ontwikkelen van je visie en kijk op films. En ik heb uiteraard niet tegen mensen die van komedie houden.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

goelian wrote:

"Je moet namelijk wat te vertellen hebben"

Daar gaat het om. Niet om leeftijd an sich.

Ik ben bang als ik nadat ik mijn HAVO-diploma binnen heb, een toelatingsfilm opstuur, ik toch word benadeeld door mijn leeftijd.

Je leeftijd op zichzelf is geen criterium. En niet schieten is altijd mis.

ik zou ook graag een student/leraar op de NFTA horen voor meer opheldering over dit aspect.
Dat is nou precies iets wat je op een open dag kunt vragen.

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Daar heb je zeker een punt. Het verbreden van je filmsmaak is inderdaad een 'must' als je een opleiding in de filmwereld wilt gaan doen. Ik heb een redelijk brede filmsmaak (al zeg ik het zelf), alleen staat comedy toch echt bovenaan in mijn filmsmaak. Ik ben nog niet zo lang lid van moviemeter, dus ik heb inderdaad nog niet zoveel gestemd. Om nou alle films die ik ooit in mijn leven gezien heb op te zoeken en te beoordelen, en/of recensie te schrijven heb ik ook niet echt zoveel zin in

Ik zit eraan te denken om na mijn HAVO een MBO opleiding te gaan doen in de filmwereld. Het liefst heb ik natuurlijk direct een HBO opleiding, maar dat is vrijwel onmogelijk op de NFTA. (ik kan natuurlijk ook naar een andere school, dat zal ik ook overwegen)

Nouja ik kijk in elk geval erg uit naar de opnames van mijn 1e korte film, en ik zal veel verschillende soorten films kijken om mijn visie over films te verbreden.

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

cornelis wrote:

(quote)

Daar gaat het om. Niet om leeftijd an sich.

(quote)

Je leeftijd op zichzelf is geen criterium. En niet schieten is altijd mis.

Mooi dat te horen.

ik zou ook graag een student/leraar op de NFTA horen voor meer opheldering over dit aspect.
Dat is nou precies iets wat je op een open dag kunt vragen. [/quote]

Ja, ik ga zeker langs bij de open dag van de NFTA, en hier mijn vragen stellen.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Nouja ik kijk in elk geval erg uit naar de opnames van mijn 1e korte film

nou kijk dat is het nou precies. je bent zestien en dan ga je je eerste korte film maken? wat heb je in die tussentijd gedaan? is dit dan wel echt iets wat je wilt of van de laatste vier weken?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.