• 178.334 movies
  • 12.225 shows
  • 34.005 seasons
  • 647.550 actors
  • 9.377.278 votes
Profile

Filmacademie / Filmopleidingen

the big lebowski

• 227 messages
  • 2503 votes

JOOSTlikesMOVIES wrote:

Bedankt allemaal! Dit helpt me enorm! Nog meer adviezen? Anyone? Btw wat voor aparatuur en software heb ik nodig om te oefenen, en is dat wel verstandig tijdens mijn 4havo jaar? Moet ik me niet eerst focussen op de Middelbare School en na m'n havo diploma pas bezig houden/oefenen met filmen? Zoiezo ken ik NIEMAND die met me zou willen filmen of die me hierin wilt helpen. Ik heb enorm weinig tijd hiervoor door school, zelfs in de vakanties! (Toetsweek begint vlak na de vakantie -_-)

Ik zou dolgraag nú willen beginnen met korte films maken, maar ik weet niet of dat nu wel mogelijk is

Maar moet ik nu echt zo'n dure HD-camera kopen, of is een fotocamera ook goed waarmee je kan filmen?

Camera's kopen is overbodig.

Huur iets bij www.openstudio.nl (zij bieden ook leuke cursussen aan voor het geval dat je afgewezen zou worden bij de filmacademie)

Crewleden kun je vinden via www.nftvm.nl.

Maar zover ben je nog niet. Maak eerst eens je scenario af en zoek er een regisseur bij. Dan komt uit die samenwerking de rest wel voort.

Succes.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

De opendag op NFTA is elke 16 januari, elk jaar? of komt dat dit schooljaar nog op de website te staan?

K*D

• 240 messages
  • 653 votes

Ik weet niet of het al gezegd is, maar als je 16 bent, je naar een filmacademie wilt waar er een strenge selectie plaats vind, dan zou IK adviseren om eerst een MBO opleiding te volgen. Die zijn wat breder dus "proef" je van alle richtingen wel wat. Als regisseur moet je tenslotte ook weten wat de taken zijn van de andere mensen en moet je er ook wat van áf weten. Ik doe nu opleiding animatie/audiovisuele vormgeving (MBO niveau 4) en ik wil over 2 jaar (als ik afgestudeerd ben) HBO Editing doen in Amsterdam. Op hun website heb ik gelezen dat ze willen dat je een vooropleiding hebt gedaan voor ze je aannemen.

Oh en nog een tip: schrijf je niet in op twee studies tegelijk want dan ben je zo goed als gelijk afgewezen. Ze willen natuurlijk voor 103043764% zeker weten dat je voor je studie gaat en dat dat het enige is wat je wilt.

Dat je nog niet genoeg ervaring hebt om naar HBO Regie te gaan, betekend niet dat je gelijk naar Engeland moet verhuizen hoor. Het lijkt misschien een beetje tijdverspilling om een opleiding te gaan doen, maar geloof me, zo krijg je een goede basis en een portfolio. (Zonder portfolio no studie.)

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Oh en nog een tip: schrijf je niet in op twee studies tegelijk want dan ben je zo goed als gelijk afgewezen. Ze willen natuurlijk voor 103043764% zeker weten dat je voor je studie gaat en dat dat het enige is wat je wilt.

er was hier toch iemand die op de filmacademie werkte?kun jij hier ons wat over vertellen want dit lijkt me namelijk nogal sterk.

dan zou IK adviseren om eerst een MBO opleiding te volgen

waarom MBO doen als je een HBO opleiding kunt doen?

Weet iemand hier wat voor een camera handig zou zijn voor een beginner. Ik ben een oudere student van 33 en ben er toch wel achter gekomen dat het maken van documentaires iets is waar toch wel mij hart ligt, beetje laat alleen. Mijn achtergrond is grafisch lyceum en dit jaar ben ik bezig met mijn bachelor psychologie. Ik ben erachter gekomen dat ik toch graag op een creatieve manier bezig wil zijn, op een menselijke manier. Daarnaast is een van mijn grote passies het kijken naar documentaires, geen films. Ik ben denk ik zeker te oud voor de filmacademie, heb nooit echt gefilmd, maar ben een zeer creatief iemand met goede iedeeen. Ik ben momenteel bezig met final cut express om te leren hoe dat programma werkt, maar zou graag een redelijke camera aanschaffen om mee te oefenen. Heeft iemand misschien een suggestie. Bij voorbaat bedankt.

dani64 wrote:

Weet iemand hier wat voor een camera handig zou zijn voor een beginner. Ik ben een oudere student van 33 en ben er toch wel achter gekomen dat het maken van documentaires iets is waar toch wel mij hart ligt, beetje laat alleen. Mijn achtergrond is grafisch lyceum en dit jaar ben ik bezig met mijn bachelor psychologie. Ik ben erachter gekomen dat ik toch graag op een creatieve manier bezig wil zijn, op een menselijke manier. Daarnaast is een van mijn grote passies het kijken naar documentaires, geen films. Ik ben denk ik zeker te oud voor de filmacademie, heb nooit echt gefilmd, maar ben een zeer creatief iemand met goede iedeeen. Ik ben momenteel bezig met final cut express om te leren hoe dat programma werkt, maar zou graag een redelijke camera aanschaffen om mee te oefenen. Heeft iemand misschien een suggestie. Bij voorbaat bedankt.

Hangt volledig van je budget af. Een Sony Z1 is leuk om mee te leren hoe het moet. Zoek je het wat beter, ga dan voor een EX1 of EX3. Zoek je het kleiner, dan kom je in het amateurcircuit terecht.

Voor amateurcamera's kijk eens op fotokonijnenberg.nl.

Voor semi-pro of pro spullen ga eens langs bij Vocas. (vocas.nl), of kijk op avsales.nl.

Behalve een camera heb je natuurlijk een statief met videokop nodig en een goede microfoonset. Ook dit vind je bij deze dealers.

Onzeker over wat je moet aanschaffen? Ga dan eens langs bij een van deze winkels voor advies, of huur anders eens een unit voor een weekendje en test het uit.

John Lee Hooker

• 14934 messages
  • 1625 votes

Hallo. Ik volg sinds maandag trouwens een mhbo opleiding, filmmaker. Montage en camera zijn de mainpunten maar het legt vooral een basis voor later. Het is in het Koning Willem I college in S'Hertogenbosch. Ik had niet voor een directe filmopleiding gekozen zoals de HKU of NFTA want ik ben bang dat je hier snel afgewezen wordt en dat het streng is.

Ik heb er wel zin in opzich, het zal me benieuwen.

Reinoir

• 682 messages
  • 449 votes

John Lee Hooker ik ben begonnen met Fotografie dit jaar op het Willem 1 College, geheh. Zit je trouwens bij ene Timo (moet haast wel) in de klas?

John Lee Hooker

• 14934 messages
  • 1625 votes

Oh toevallig zeg. Zou het niet weten, ik ken nog niet iedereen van naam. Maar ik zal er eens op letten

Reinoir

• 682 messages
  • 449 votes

Timo kent ik al van de basisschool. Ha! Hij staat ook op mijn flickr, vierde foto. Zelf sta ik op de volgende pagina als je benieuwd bent.

John Lee Hooker

• 14934 messages
  • 1625 votes

Ah die zit bij mij in de groep ja, toevallig. Verder mooie foto´s zeg, ´n beetje aan het experimenteren zo te zien. Good job...

Reinoir

• 682 messages
  • 449 votes

Dankje man!

K*D

• 240 messages
  • 653 votes

jorisje wrote:

waarom MBO doen als je een HBO opleiding kunt doen?

Omdat je bij zulke HBO studies toch wel ervaring nodig hebt. Zowel levenservaring als gewoon vak. En met een MBO opleiding maak je toch een goed begin. Als je een groot portfolio moet hebben om ergens aangenomen te worden is het natuurlijk beter om met een hele map met papiertjes aan te komen dan één blaadje. Je wordt een soort van "ingewerkt'. En natuurlijk snap ik ook best wel dat 4 jaar lang is, maar hoe lang is 4 jaar als je iets heel graag wilt?

Wat is het profiel van studenten?

Studenten van de NFTA kenmerken zich door hun eigenzinnigheid, creativiteit en ambitie. Ze zijn zeer gepassioneerd over het filmvak en willen altijd een unieke productie maken. Vanwege de zwaarte van de opleiding zijn studenten vaak iets ouder – de gemiddelde leeftijd bij aanvang is 22 jaar. Studenten hebben vaak al een andere opleiding gevolgd of beschikken over werkervaring.

BRON: www.carrieretijger.nl

clutch

• 201 messages
  • 679 votes

Reinoir wrote:

John Lee Hooker ik ben begonnen met Fotografie dit jaar op het Willem 1 College, geheh. Zit je trouwens bij ene Timo (moet haast wel) in de klas?

Een tijdje terug heb ik ook eens overwegen die opleiding te gaan doen (mhbo fotografie koning willem 1), maar heb er toen van afgezien omdat ik er te veel slechte dingen over hoorde. Inhoudelijk leer je weinig, het is echt té rommelig en weet ik wat allemaal. Dat is zo'n twee jaar geleden, ik weet niet hoe het nu is daar. En heb er zelf natuurlijk ook geen ervaring mee. Veel succes met de opleiding, mooie foto's maak je iig zeker!

Reinoir

• 682 messages
  • 449 votes

Naja weet je, elke (althans heeel veel) MBO scholen zuigen. Wat jij zegt dat het een beetje rommelig is en dat het inderdaad als het gaat om foto techniek in verhouding met de rest te weinig daar over leert. De rommeligheid is me nog niet echt opgemerkt omdat ik pas twee dagen les heb gehad. Iemand die ook fotografie doet op school die ik ken zegt dat ook ja. Daarentegen zijn er ook twee personen die ik ken die daar afgestudeerd zijn en er best positief over zijn.

Ik hoor nogal veel gemengde meningen, 't blijft ook wel subjectief (ook weer neit helemaal) natuurlijk. Mja, het is maar net wat jij er van maakt, toch?.

Nog bedankt wegens je positieve opmerking over mijn foto's.

clutch

• 201 messages
  • 679 votes

En het gaat natuurlijk ook om dat fokking diploma waar je weer wat mogelijkheden mee hebt. Welke doe je eigenlijk, de mhbo of gewoon mbo fotografie? (ik geloof dat er die twee waren). En na deze, fotoacademie?

En dat het niveau van mbo scholen in Nederland niet erg hoog is ook geen geheim nee

Reinoir

• 682 messages
  • 449 votes

In vier jaar doe ik het, dus MBO fotografie. Hierna wil ik denk ik wel een andere studie volgen op HBO niveau maar of dat weer een fotografie opleiding word weet ik niet.

jtsterkenburg

• 153 messages
  • 1324 votes

dani64 wrote:

Ik zou je niet laten verleiden door het algemene idee dat bestaat over wat professionele filmapparatuur is. Laat je ZEKER niet adviseren door mensen uit winkels. Voor onder de duizend euro kun je cinematische film maken, met scherpte diepte en verwisselbare lenzen, ruisloos filmen in het donker en perfecte audio. Als je het goed doet heb je een resolutie die je op 35mm kan laten printen en in de bioscoop laten draaien. Dit is wat je nodig hebt:

- Canon 550D of de Panasonic GH1 mét tester13 hack (rond de 600 euro) Als je meer geld hebt zou ik voor de Canon 5d mkii gaan, is ongeveer 1900 euro.

- Prime lenzen, kun je zo duur en goedkoop maken als je wilt. Ik heb van marktplaats een nikon 50mm 1.4 en een 28-105 zoom gekocht, beiden onder de honderd euro. Als je meer geld hebt zou ik een canon 24mm 1.4 kopen en een 70-200 f2.8

- Rode Mono Videomic, verreweg de beste cameramicrofoon die er is, iets van 120 euro. Voor nog iets geavanceerde stereo-opname (maar minder geschikt voor interview werk) kun je de Zoom H4N kopen.

- Kabeltje om ruis van geluidsopname uit te schakelen: Canon 550d/T2i/7d anti-AGC splitter cables - dslrcable.com

- eventueel een zacuto z-finder voor extra stabiliteit en focus, of een goedkoper alternatief van een ander merk.

- voor kleurcorrectie raad ik de plugin magic bullet looks aan. Verder vind ik adobe premiere cs5 vele malen prettiger werken dan fcp, zeker als je met HD materiaal werkt.

Hiermee maak je prachtige, artistieke beelden die alles wat je met een professionele sony (ex-1 ofzo) of panasonic videocamera filmt verre overtreft. Zie hier een testfilmpje voor m'n eigen documentaire project wat ik met de 550D heb gemaakt (afgezien van een paar schots met die ik met m'n oude panasonic consumenten camcorder heb gemaakt): MUZIEKTELEVISIE - creatieve beeldproducties

bezoek ook de site van philip bloom trouwens, die een autoriteit is op het gebied van dslr filmmaken: Philip Bloom - DP, Director, Filmmaker - philipbloom.net

Succes!

IcU

• 6783 messages
  • 3051 votes

@dani64

De Sony NEX-vg10 is een semi- professionele consumenten camera met verwisselbaar objectief. Je krijgt er Sony Vegas bij.

Jtsterkenburg, wat je nog vergeet is dat je absoluut een goede schoudermount nodig hebt, als je niet van statief draait.

Vooral de 550d is slecht stabiel te houden zonder mount!

jtsterkenburg wrote:

Als je het goed doet heb je een resolutie die je op 35mm kan laten printen en in de bioscoop laten draaien.

Dat zou er dan wel belabberd uit komen te zien!

Heb je het wel eens geprobeerd?!

jtsterkenburg wrote:

Laat je ZEKER niet adviseren door mensen uit winkels.

Bij de Mediamarkt hoef je inderdaad niet langs te gaan voor advies. Ik zou echter ook niet blind afgaan op het commentaar dat je hier op moviemeter.nl leest

Bij fotokonijnenberg, vocas of avsupersales (zoals aangeraden in mijn vorige post) krijg je een betrouwbaar, vrijblijvend advies van professionals die weten waar ze over praten.

dani64, huur anders eerst eens de unit die je op het oog hebt. Dan kun je uittesten of het fijn werkt.

jtsterkenburg

• 153 messages
  • 1324 votes

the big lebowski wrote:

Dat zou er dan wel belabberd uit komen te zien!

Heb je het wel eens geprobeerd?!

Wat betreft de 550d klopt dat wel, hoewel je toch dicht in de buurt komt als je echt extreem scherpe lenzen gebruikt. Maar de GH1 is sinds ie gehackt is een monster geworden, en komt wat betreft resolutie en bitrate nu enigszins in de buurt van bijvoorbeeld de RED (waar wel al bioscoopfilms mee zijn gemaakt).

Een schouderstatief is inderdaad een goed idee, maar met zo'n viewfinder kom je toch al een heel eind wat betreft stabiliteit als je op budget wil blijven. Hier is bijvoorbeeld een filmpje gemaakt met de canon 5d mkii, die helemaal handheld is geschoten: (wel 720p even aanvinken)

en hier is een korte documentaire gemaakt met de canon 7d, die hetzelfde beeld oplevert als de canon 550d:

trouwens, ik geloof niet dat onze grote vriend dani64 iets hiervan leest, aangezien die niet meer op de site is geweest na z'n berichtje

jtsterkenburg wrote:

Wat betreft de 550d klopt dat wel, hoewel je toch dicht in de buurt komt als je echt extreem scherpe lenzen gebruikt. Maar de GH1 is sinds ie gehackt is een monster geworden, en komt wat betreft resolutie en bitrate nu enigszins in de buurt van bijvoorbeeld de RED (waar wel al bioscoopfilms mee zijn gemaakt).

Afijn, als dani64 deze berichten niet meer leest, zal ik als reactie op jouw (= jtsterkenburg) post de RED maar even promoten.

Het is inderdaad best bewonderenswaardig dat een semi-pro fototoestelletje als de GH1 zulk materiaal oplevert.

Echter, om nou te beweren dat de GH1 in de buurt komt van de RED...

Als ik me niet vergis heeft de Gh1 een bitrate van 50Mbs (in een bepaalde setting tijdelijk zelfs 100Mbs, heb ik me laten vertellen.)

De huidige generatie RED kan volgens de handleiding 336 megabit per seconde halen....

Ook het verhaal over de resolutie kan ik snel de wereld uithelpen met behulp van een tekeningetje van wikipedia.

De GH1 schiet progressive 1920 x 1080. Dat is het felblauwe figuurtje

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/28k_RED_CAMERA.png

Een kwart van de RED!

Het verschil tussen analoge 35mm en films geschoten op de RED is moeilijk te zien.

Het verschil tussen de RED en wat voor fototoestel met video-optie dan ook, blijft in de bioscoop heel duidelijk aanschouwbaar. Misschien zelfs wel voor de onervaren kijker.

Deze inmiddels regelmatig gevoerde discussie doet denken aan de discussie over mobieltjes +/- 2 jaar geleden.

Nokia bracht een mobiel uit met daarop een foto-functie. Het lensje had 3.2 megapixels. Veel consumenten vonden dan ook dat ze nu geen fotocamera meer hoefden te kopen. Ze hadden immers een mobiel met 3.2 megapixel lens.

Echter, ons beiden zal duidelijk zijn dat het vergelijken van een Nokia-mobieltje en een Sony-fotocameraatje veel lijkt op een appel en een peer.

En los van appels, peren en de technische specs... Mocht jij in de toekomst nog eens met een REDunit komen te werken, dan zul je direct het verschil weten.

De degelijkheid van een fantastische videocamera als deze voelt veel beter dan een gehackt en gehobbyd fototoestel dat kleeft van de vereiste hulpstukken.

Ik heb met beide moeten/mogen werken en mijn keus is blindelings gemaakt.

Voor bedrijfsfilms, videoclips, korte docu-items en zelfs mediumlange tv-items is zo'n Panasonic of Canon prima geschikt.

Het verschil zal niet te zien zijn, de kosten tienduizenden euro's lager dan van bijvoorbeeld een momenteel veelgebruikte Sony PDW700.

Maar schiet je een speelfilm bestemd voor het witte doek, is een fototoestel, zelfs al gehackt, werkelijk geen concurrentie.

rokkenjager

• 2863 messages
  • 1702 votes

@ jtsterkenburg: mooi, dat eerste filmpje.

Edit: ow, ik zie dat het niet jouw filmpje is.

jtsterkenburg

• 153 messages
  • 1324 votes

@ the big lebowski

ja, stiekem heb je wel gelijk. ik probeer mezelf wijs te maken dat ik bioscoopwaardige spullen heb Ik was laatst op het vimeofestival in amsterdam en daar werden hd filmpjes op het grote doek geprojecteerd en dat was inderdaad minder dan 35mm kwaliteit, hoewel de beamer volgens mij ook niet optimaal was. Maar de GH1 heeft volgens mij wel in ieder geval 16mm kwaliteit en voor sommige 35mm producties wordt er in 2k getelecined en dan gemonteerd en weer teruggeprint, dus als je een fullHD camera hebt die ook écht fullhd is (en niet opgeblazen van een lagere resolutie) zou je theoretisch bioscoopkwaliteit moeten hebben.

Maar ikzelf maak eigenlijk alleen voor het internet en tv, en dan gaat het me alleen om de sfeer van de beelden die je krijgt en ik denk dat je het toch met me eens bent dat wat betreft sfeer deze dslr's gewone professionele videocamera ver overtreffen.

@ rokkenjager

ja, dat zou ik wel willen! maar ik vind m'n eigen filmpje ook niet heel slecht, kan em alleen niet plaatsen omdat die niet youtube staat (is alleen nog maar een test)

Ik wil overigens met de documentaire die ik nu aan het maken ben toelating gaan doen op de filmacademie, dus ik zal die hier nog even plaatsen als ie af is!

rokkenjager

• 2863 messages
  • 1702 votes

jtsterkenburg wrote:

@ rokkenjager

ja, dat zou ik wel willen! maar ik vind m'n eigen filmpje ook niet heel slecht, kan em alleen niet plaatsen omdat die niet youtube staat (is alleen nog maar een test)

Het filmpje dat je in 'Je eigen filmcreaties' topic plaatste was anders helemaal niet verkeerd.

Sjoerd111

• 235 messages
  • 281 votes

JOOSTlikesMOVIES wrote:

Bedankt allemaal! Dit helpt me enorm! Nog meer adviezen

Ga, behalve veel oefenen en doen, heel veel boeken lezen over films, films maken enzovoort. Je kunt beginnen bij het boek 'Filmmaken' (www.filmmaken.nl), dat is nog Nederlandstalig ook.

fappie

• 2688 messages
  • 2005 votes

rokkenjager wrote:

(quote)

Het filmpje dat je in 'Je eigen filmcreaties' topic plaatste was anders helemaal niet verkeerd.

(embed)

Inderdaad... respect! Ben zelf ook bezig met toegelaten te worden op de filmacademie. Heb alleen geen professionele camera. Integendeel.. mja.. kan er genoeg mee. Binnenkort weer een nieuwe maken.

gotti

• 14075 messages
  • 5889 votes

Jessen0wnt wrote:

De opendag op NFTA is elke 16 januari, elk jaar? of komt dat dit schooljaar nog op de website te staan?

13 november 2010 en 15 januari 2011.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Oh bedankt!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.