- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
filmmaker
-
- 22 messages
- 0 votes
@ suee: ik moest dezelfde opdracht doen, die hier eerder op het forum was beschreven. ik moest een filmpje van 3 shots maken, met andere deelnemers, gebaseerd op iets wat je hebt meegemaakt. om de beurt was je camera/ regie/ enz.
Lodelday
-
- 2 messages
- 0 votes
Hallo lieve mensen!
Ik mag op gesprek voor de richting scenario komende dinsdag, maar ik heb echt geen idee wat me te wachten staat. Dit is de eerste keer dat ik me uberhaupt heb aangemeld, dus ik zou het fijn vinden als iemand zijn ervaringen met mij kan delen over hoe zo'n gesprek in zijn werking gaat. Oeh ik ben best zenuwachtig, haha!
Ik ben alleen bang dat ik te jong ben, ik ben namelijk 18. Zou dit een groot probleem vormen?
constructivist
-
- 135 messages
- 3358 votes
@ constructivist: psychologie en mediatechnologie

Ik dacht dat je Sjoerd was die geschiedenis heeft gestudeerd in Groningen.
filmmaker
-
- 22 messages
- 0 votes
@ constructivist: haha sjoerd ken ik wel.
@ lodelday: niet te jong als je goed kan schrijven. misschien een beetje oefenen met vrienden die je het hemd van het lijf vragen.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
@paul-k
als zij zien dat je ergens anders meer talent in hebt, sturen ze je werk door naar de andere comissie
Zeer uitzonderlijk. Zeker in jaren met veel aanmeldingen.
gotti
-
- 14075 messages
- 5889 votes
Hallo lieve mensen!
Ik mag op gesprek voor de richting scenario komende dinsdag, maar ik heb echt geen idee wat me te wachten staat. Dit is de eerste keer dat ik me uberhaupt heb aangemeld, dus ik zou het fijn vinden als iemand zijn ervaringen met mij kan delen over hoe zo'n gesprek in zijn werking gaat. Oeh ik ben best zenuwachtig, haha!
Ik ben alleen bang dat ik te jong ben, ik ben namelijk 18. Zou dit een groot probleem vormen?
Zorg vooral voor jezelf dat je helder hebt waarom je de dingen geschreven hebt die je hebt geschreven. En bedenk ook wat je er nog niet zo goed aan vindt, zodat je -mocht deze vraag er komen- dit goed uit kan leggen wat je er nog aan zou veranderen.
Zorg daarnaast dat je de voorbeelden van je films die je ter inspiratie hebt opgeschreven op je aanmeldingsformulier weer even voor de geest haalt, want bij veel mensen stellen ze daar ook wel één of twee vragen over.
En laat daarnaast blijken dat je, ondanks je leeftijd echt zeker weet dat scenario het enige is dat je wil doen en dat je niet zou weten wat je anders zou moeten doen.
Maar maak je vooral niet al te druk voor het gesprek. Bereid je voor op de dingen waarop je je voor kan bereiden en zorg verder dat je zoveel mogelijk van je zelf laat zien. Je hebt maar drie kwartier, maak er gebruik van.
Succes!
filmmaker
-
- 22 messages
- 0 votes
@ cornelis: ja dat zei ik ook al, maar bijv bij geluid is er meer kans.
iig niet bij 2e keus montage, regie, camera.
@ cornelis en gotti: zitten jullie ook op de academie?
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
[quote][@ cornelis: ja dat zei ik ook al, maar bijv bij geluid is er meer kans.
iig niet bij 2e keus montage, regie, camera./quote]
maar ja... als ze er naar vragen vul je het toch maar in hé 
Maikeru
-
- 1934 messages
- 2388 votes
Net mijn gesprek gehad bij de filmacademie. Ik vond het een leuk gesprek, en de commissie was vriendelijk en relaxed. Veel kunnen praten over m'n materiaal en ik denk dat ik wel een goede indruk heb achtergelaten. Het gesprek leek mij wat kort want ik had nog veel meer kunnen vertellen... maar goed.
Nu kan ik weer wachten... 
h.landa
-
- 2 messages
- 0 votes
In Film > Algemeen > film opleidingen:
hallo mijn naam is kennedy williams.
ik heb alleen een mavo diploma en heb afgelopen 4 jaar gereisd.
met mijn mavo diploma is het nogal moeilijk om verder te komen in de film wereld (regie).
Ik wil heel graag beginnen met een nieuwe start en mijn vraag is dus of mensen suggesties hebben hoe ik het beste verder kan gaan met mijn mavo diploma.
bijv. eerst havo diploma halen ( ik ben 22 ) en dan hbo doen of zijn er goede mbo opleiding waarbij je kan doorstromen ?
alvast bedankt. kennedy
soundsurrounding
-
- 5 messages
- 0 votes
Hey Kennedy, je zou met mavo kunnen proberen op de NFTA te komen, wanneer ze vinden dat je genoeg talent hebt hoef je alleen nog maar een test te doen om te kijken of je het niveau aankan.
dus gewoon lekker doorgaan met film en zorgen dat je materiaal en je motivatie in orde zijn.
hetzelfde geldt volgens mij voor de meeste kunst hbo's.
correct me if I'm wrong
Borreke21
-
- 31 messages
- 0 votes
Net mijn gesprek gehad bij de filmacademie. Ik vond het een leuk gesprek, en de commissie was vriendelijk en relaxed. Veel kunnen praten over m'n materiaal en ik denk dat ik wel een goede indruk heb achtergelaten. Het gesprek leek mij wat kort want ik had nog veel meer kunnen vertellen... maar goed.
Nu kan ik weer wachten...
Voor welke richting doe je toelating, en kun je wat vertellen wat ze zoal aan je vroegen?
Suee
-
- 13 messages
- 0 votes
Ik heb ook net mijn gesprek en opdracht gehad. Ruim 50 minuten gezeten. En nu beredeneer ik mezelf kapot... wat als ik... waarom niet... moest ik niet...
Maikeru
-
- 1934 messages
- 2388 votes
Voor welke richting doe je toelating, en kun je wat vertellen wat ze zoal aan je vroegen?
Ik doe toelating voor scenario. De vragen waren eigenlijk heel erg gericht op mijn materiaal, dus dat is nogal specifiek. Een vraag die ze me wel stelden was of ik een verschil zag tussen regisseren en scenario schrijven. (omdat ik voorheen toelating heb gedaan voor regie fictie)
Maar ik denk dat je je niet op je vragen kan voorbereiden eigenlijk. En ook dat het weinig zin heeft om dat wel te doen. Het komt denk ik veel beter aan als het spontaan en van het hart komt.
aliesrail
-
- 38 messages
- 16 votes
Ik heb ook me gesprek gehad (scenario) en het ging echt goed. Echt aardige docenten met goeie humor. Ze nemen je echt persoonlijk enzo. Maar inderdaad op het gesprek kan je je niet echt voorbereiden, ze vragen aan het eind nog wel of jezelf wat vragen hebt. Ze zeiden iigeval wel dat ik een goede instelling had, maar ze beoordelen je natuurlijk ook op je extra opdracht.
Ondanks ik 18 ben, heb ik er echt een goed gevoel over, but yeah we'll see!
Ali
TheSoulHuntress
-
- 4 messages
- 0 votes
Afgelopen dinsdag heb ik ook mijn gesprek gehad(scenario) en het ging goed. Aaaaaaaaa Ik word gek van het wachten maar goed, meer kan ik niet doen.
@aliesrail en Maikeru Hopelijk zijn we binnenkort klasgenootjes 
Maikeru
-
- 1934 messages
- 2388 votes
Net de brief binnen. Niet toegelaten. Spijtig. 
aliesrail
-
- 38 messages
- 16 votes
@Maikeru
Ben ook niet toegelaten. Echt klote. Ging nog zo goed...Naja wat kan je er nu aan doen. Gewoon verder gaan waar we gebleven zijn toch?
Ali
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Ook ik heb net bericht gehad en ben niet aangenomen.. Dubbel gevoel, want het zou niet lekker uitkomen (qua verhuizen naar a'dam en geld en de vele opdrachten die ik nu heb) maar stiekem vind ik het wel heel erg jammer. Ik vind het ook wat magertjes dat er geen persoonlijke uitleg werd gegeven. Ik hoorde dat dat voorgaande jaren wel zo was.
Guid0
-
- 24 messages
- 76 votes
In Film > Algemeen > Opleiding scenarioschrijver:
Hallo,
ik zat te denken om een vervolgstudie te gaan doen, en scenarioschrijven lijkt mij heel erg leuk. Op internet kan ik alleen niet zo gek veel vinden van wat je er nou mee kan gaan doen als je klaar bent, wat voor toekomstplaatje erbij hoort zegmaar. Want was is de zekerheid naar een baan, en verdiend het een beetje. Misschien is er iemand hier die meer weet van wat je met dit diploma en deze ervaringen kunt, ook qua salaris etc.?
Borreke21
-
- 31 messages
- 0 votes
In Film > Algemeen > Opleiding scenarioschrijver:
Hallo,
ik zat te denken om een vervolgstudie te gaan doen, en scenarioschrijven lijkt mij heel erg leuk. Op internet kan ik alleen niet zo gek veel vinden van wat je er nou mee kan gaan doen als je klaar bent, wat voor toekomstplaatje erbij hoort zegmaar. Want was is de zekerheid naar een baan, en verdiend het een beetje. Misschien is er iemand hier die meer weet van wat je met dit diploma en deze ervaringen kunt, ook qua salaris etc.?
Nederlandse Film en Televisie Academie: Veel gestelde vragen - filmacademie.nl
Daar worden enkele vragen van je beantwoord.
soundsurrounding
-
- 5 messages
- 0 votes
ik hoop maar dat geen bericht goed bericht is want het begint nu wel een beetje lang te duren zo.....
Mattson
-
- 848 messages
- 1276 votes
Iemand die hier toevallig film heeft gestudeerd in Gent? Ik ben namelijk van plan daar gaan te studeren en zou graag wat info krijgen van iemend die daar zit of gezeten heeft.
Alvast bedankt.
Lodelday
-
- 2 messages
- 0 votes
AAAAAAAAAAAAH! Ik kreeg vandaag de brief en ik ben aangenomen voor Scenario!:D Heel erg bedankt voor jullie goede tips, het heeft me zekers wel geholpen!
Voor de mensen die niet zijn aangenomen, zonde! Het zou tof zijn geweest om jullie daar te treffen. Gewoon volgend jaar weer, hé!
soundsurrounding
-
- 5 messages
- 0 votes
ik ben niet aangenomen of afgewezen, 2e plek reservelijst. best zuur..... dat lukt denk ik niet meer.
maar ze zeggen iig wel dat ik genoeg talent en motivatie heb,
gefeliciteerd voor iedereen die is aangenomen
Djoo
-
- 13 messages
- 54 votes
ahh wat jammer! Nou wie weet bij wat geluk.. Welke richting deed je aanmelding? En zeiden ze verder niet waarom je niet bij een van de de eerste (zekere) plekken zat?
Manschot
-
- 152 messages
- 0 votes
Gefeliciteerd en erg jammer voor degenen die niet zijn aangenomen, gewoon blijven doorgaan.
Ik wacht nog steeds op mijn brief voor richting montage. Ik houd het nu echt niet meer vol! Was vorig jaar 2e reserve, hopelijk nu beter.