- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Heb er een prima gevoel over. Het gesprek ging wel lekker. Ik heb veel verteld en iedereen leek oprecht geïnteresseerd. De opdracht vond ik wat minder. Ik vond de opdracht zelf zoiezo niet leuk. We moesten met een klein dv cameratje een filmpje maken van 30 seconde zonder dialoog, bestaande uit 3 shots. Werd er niet warm of koud van. Kon ook niet echt 'mijn ding' doen. Maargoed, het ging om het gesprek, en dat ging best goed.
En het voordeel is dat ik geen haast heb, of in het niets val als ik niet wordt aangenomen. Sterker nog, ik heb meer plannen als ik niet aangenomen wordt dan dat ik opeens in amstrerdam moet wonen enzo...
filmmaker
-
- 22 messages
- 0 votes
hallo filmmaker. aangezien jij een van de weinige bent die hier echt op de filmacademie zit.... kun je niet vertellen hoe het daar is ofzo. wat je allemaal leert. voor en nadelen van de opleiding. ik ben wel benieuwd
pooh. dat is een grote vraag.
je krijgt veel praktijk oefeningen, waarbij je langzaamaan steeds meer individueel begeleid wordt door coaches. in het eerste jaar krijg je veel kleine opdrachten, soms van een dag (bedenk-film-edit-bespreek) en langzaamaan worden de opdrachten steeds groter. bij evaluaties zegt iedereen wat hij of zij ervan vindt. dat is niet altijd leuk, maar wel altijd leerzaam.
je krijgt ook theorie-vakken, zoals filmgeschiedenis. ik heb al een universitaire studie gedaan, dus voor mij is de theorie soms wat makkelijk. wat het weer lastig maakt is dat je voor sommige vakken toch aardig wat moet lezen en daar is bijna geen tijd voor.
bijv. in het eerste jaar moet je 75 films kijken, waarvan 20 op school. eitje als je van films houdt, denk je, maar als je er al minstens 4 per week ziet, de hele tijd over film praat, films maakt en 's avonds doodmoe thuis komt, ga dan nog maar eens voor je lol een "stomme" film uit begin 20e eeuw kijken!
je krijgt les van vaste docenten, maar er wordt ook heel erg veel met mensen uit de praktijk gewerkt. dat is ontzettend leuk! zo hebben we bijv. les gehad van paul ruven of ben sombogaart.
verder ga je naar de filmfestivals, films bespreken, met regisseurs praten, verslagen schrijven. hoewel je verderop in je studie daar steeds minder tijd meer voor hebt en krijgt.
lessen gaan in blokken, sommige blokken duren een week, andere weer 3 maanden. je moet uitgaan van 40u in de week naar school. verplicht! dus niet zoals bij de uni maar eens zien wanneer je aan komt waaien. soms heb je wel een dagje vrij, maar veel mensen gaan dan werken. soms zit je van 9-23 op school en soms moet je om 6u opstaan een paar dagen lang (of vroeger) en ben je pas weer 22u thuis. ik vind dat niet zo erg, want ik vind het leuk. maar wil je om 5u naar huis, dan moet je iets anders gaan doen. sommige docenten maken overigens ook flink overuren.
verder heb je iets minder vakantie dan studenten aan de universiteit of hogeschool en vaak ben je dan bezig ook weer met filmmaken of werken. je hebt 2 weken kerstvakantie en 1 week lente vakantie. en natuurlijk de zomervakantie van 2 maanden. tja, dat is al zo'n luxe vind ik.
enne.. het is er verder heel erg gezellig! je moet veel samenwerken en dat is natuurlijk niet altijd makkelijk, want soms denkt de een dat A beter is en de ander B en wat dan? maar ik vind het vrijwel altijd heel erg leuk en gezellig en het is echt te gek als je samen iets maakt.
ga eens naar een open dag, dan kun je het gebouw van binnen zien, rondsnuffelen en ook vragen aan de studenten stellen. 
Suee
-
- 13 messages
- 0 votes
@IcU Wat vroegen ze allemaal? Ik moet volgende week. Hebben ze het nog over je materiaal gehad?
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Ja, over je materiaal. Maar ook over het vak zelf, en hoe je er over denkt. Maar dat verschilt denk ik. Ik was zelf een half uur in gesprek, maar zo'n andere deelnemer was binnen een krap kwartiertje weer terug.
Ik moest onder andere vertellen wat ik belangrijke eigenschappen vond van een regisseur, maar ook waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt bij mijn productie.
Succes volgende week, iig 
Suee
-
- 13 messages
- 0 votes
@Icu Dank je. Heb je voor regie fictie gedaan? Hebben ze je materiaal nog ter plekken bekeken? Leuk joh!
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Ja, regie fictie. En vlak voor dat je binnenkomt hebben ze je materiaal bekeken.
Suee
-
- 13 messages
- 0 votes
@IcU Ah, oke. Apart dat die opdracht zo matig was. Ben benieuwd wat mij te wachten staat.
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
@ filmmaker
wow, bedankt voor die uitgebreide uileg. dat lijkt me nou zo vet. alleen maar met film bezig zijn. ik heb juist dat ik alleen in de vakanties en in weekeinden dingen kan doen (vast wel een bekend probleem voor velen hier). maar ja alles went. dus het zou vast wel een nieuwe routine worden. ik ben vorig jaar naar de eindexamenfilms wezen kijken. hartstikke leuk natuurlijk maar je ziet de school natuurlijk niet. dus ik hoop volgende keer eens te kunnen kijken. maar nogmaals heel erg bedankt. eigenlijk ben ik alleen maar enthousiaster door deze uitleg 
filmmaker
-
- 22 messages
- 0 votes
graag gedaan jorisje 
op de open dagen kan je gewoon door de school banjeren. 
succes!
Paul-K
-
- 8 messages
- 0 votes
Veel succes IcU! Goed dat het gesprek lekker ging, Waar heb je die dertig secondenopdracht over gemaakt?
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Over iemand die geheel eenzaam aan een tafel zit en uit eindelijk niet eenzaam blijkt te zijn doordat hij gewoon pauzen aan het houden was en weer verder aan het werk ging.
Suee
-
- 13 messages
- 0 votes
@IcU Duurde die opdracht lang? Ik moet van 9 tot 1 aanwezig zijn?
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
wanneer weet je of je aangenomen bent. wat denk jezelf? heb je er een beetje vertrouwen in? ik ben echt heel erg benieuwd naar je werk. kunnen we al bijna iets zien?
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Aanstaande donderdag is de première van mijn film dus er zal binnenkort wel een teaser of zelfs trailer online komen. Of de gehele film online komt weet ik nog niet.
Over of ik ben aangenomen: Ik heb niet het gevoel dat ik 100% zeker ben aangenomen maar ik heb ook niet het gevoel dat het slecht of zelf wel aardig ging ofzo. Ik heb mijn ding gezegd en dat ging goed en meer kan ik niet doen. Iedereen leek enthousiast dus het is afwachten.
Het voordeel is dat ik het niet erg zou vinden als ik niet wordt aangenomen. Een jaartje geen school, en een jaartje in de praktijk werken is ook leuk. Ik zou zo een paar opdrachten kunnen krijgen en wil een fictie film project op starten. Daar naast ben ik nu ook met een project bezig wat nog wel eens erg 'groot' kan worden en waardoor ik in een klap vele opdrachten er bij heb.
filmmaker
-
- 22 messages
- 0 votes
spannend allemaal! ben benieuwd.
@ jorisje: je krijgt na een paar weken een brief, dan weet je het. ik meen mij iets van 3 weken te herinneren.
@ suee: de opdracht duurt denk ik in totaal 2 uur ofzo? maar de tijd vliegt voorbij. je gaat een beetje kletsen met je groepje. ik weet nog wel hoe zenuwachtig ik was! niet normaal. pff! hahaha
maar goed, dat is echt nergens voor nodig. dat bleek toen ook al gauw. de begeleiding (2 dertigers) is heel aardig en je zit met een stel andere zenuwachtige aanmelders in hetzelfde schuitje, dus dat scheelt.
je zit dan in een studio en tussendoor wordt er af en toe eentje weggeroepen voor een gesprek met de docenten. iedereen was heel supportive weet ik nog wel. je zit toch eigenlijk samen in dezelfde situatie.
gotti
-
- 14075 messages
- 5889 votes
hallo filmmaker. aangezien jij een van de weinige bent die hier echt op de filmacademie zit.... kun je niet vertellen hoe het daar is ofzo. wat je allemaal leert. voor en nadelen van de opleiding. ik ben wel benieuwd
Het les programma staat gewoon op internet bij mijn weten. Maar weet je al waar je je voor aan wil melden?
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
ik wil me later aanmelden voor regie fictie zoals bijna iedereen(duh). maar montage vind ik ook erg leuk en heb het gevoel dat ik daar wel gevoel voor heb dus vul dat in als tweede keus. ik had het wel eens gezien op de site maar werd er niet veel wijzer uit. het klonk zo afstandelijk. nu kan ik het wat beter plaatsen. maar het duurt nog wel even voor ik mij aanmeld hoor. ik ben me al wel heel erg aan het voorbereiden dat ik er dan helemaal klaar voor ben.
Paul-K
-
- 8 messages
- 0 votes
Ik kon me dit jaar niet aanmelden voor een tweede keuze, zoals vorig jaar. Dit jaar moest je een PDF-bestand invullen, en je kon maar één richting aankruisen. Wel kon je aangeven in welke richtingen je nog meer geïnteresseerd was en waaruit dat blijkt, maar dat is niet helemaal hetzelfde.
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
@paul-k
het staat er wel een beetje anders maar ik denk dat dat voor hen, die mensen op de filmacademie hetzelfde betekend. als zij zien dat je ergens anders meer talent in hebt, sturen ze je werk door naar de andere comissie (denk ik). waarom zouden ze er anders naar vragen?
voor de sier?
Suee
-
- 13 messages
- 0 votes
@filmmaker Dank je wel voor je uitleg. Ik werd vandaag gebeld of ik een dag later kon. Ben benieuwd naar iedereen, en lijkt me leuk om mee te maken 
filmmaker
-
- 22 messages
- 0 votes
die 2e keus is volgens mij zelden het geval, maar ik geloof da jorisje gelijk heeft.
filmmaker
-
- 22 messages
- 0 votes
alsjeblieft suee 
heeeel veel succes en vooral plezier! 
Suee
-
- 13 messages
- 0 votes
@filmmaker ...Ik zal waarschijnlijk heel wat gemist hebben. Maar jij zit op de academie? Wat doe je? 
soundsurrounding
-
- 5 messages
- 0 votes
ik had me aangemeld voor montage maar in het vak 2e keus/interesse had ik een heel stuk geschreven over geluid. nu ben ik niet uitgenodigd voor montage maar wel voor sound design, dus het komt wel voor dat je op de tweede keus wordt uitgenodigd op gesprek.
afgelopen maandag mijn gesprek gehad dus nu is het afwachten!
filmmaker
-
- 22 messages
- 0 votes
@ suee: regie docu.
@ sound: ja, maar volgens mij gebeurd het niet zo vaak. ten minste, dat vermoed ik. geluid heeft wat minder aanmeldingen dan bijv. regie, camera of montage, dus als ze daar een talent spotten, dan heb je grotere kans idd.
Djoo
-
- 13 messages
- 54 votes
een vriend van mij had exact hetzelfde. Die had zich ook voor montage aangemeld en werd ook doorverwezen naar 2de ronde sound design
ben zelf gelukkig wel voor de richting die ik wil uitgenodigd voor gesprek, montage:) Spannend, maandag heb ik mijn gesprek!
Suee
-
- 13 messages
- 0 votes
@filmmaker Aha! Daar doe ik aanmelding voor. Wat moest je doen bij je opdracht dan?
@Djoo Succes maandag!
constructivist
-
- 135 messages
- 3358 votes
ik heb al een universitaire studie gedaan, dus voor mij is de theorie soms wat
Welke studie was dat?
filmmaker
-
- 22 messages
- 0 votes
@ constructivist: psychologie en mediatechnologie