- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
Cornelis, 3 keer achter elkaar posten is dat niet een beetje overdreven?
Maargoed, licht jezelf toe:
Siem076
-
- 6 messages
- 0 votes
Hoi iedereen,
Ik wil me volgend jaar gaan Aanmelden voor Camera/Licht op de NFTA.
Ik ga een nieuw filmpje maken, en ik ga o.a deze oudere film van me insturen, ik wil graag jullie commentaar op Spreek.! en dan vooral ook qua shots enzo.
Omdat ik denk dat hier zowieso wel mensen zitten met verstand van filmmaken 
Ik doe btw MBO Camera! Is dit al een soort voorsprong omdat ik dit als vooropleiding heb als ik naar de HBO NFTA ga?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Spreek Deel 1:
Spreek Deel 2:
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
Beste Siem,
Dapper, om jezelf voor de wolven te gooien hier.
Of hier zowieso mensen zitten met verstand van filmmaken, durf ik te betwijfelen, maargoed.
Je zult zeker een voorsprong hebben als je al een vooropleiding m.b.t. film hebt gedaan.
Laat echter bij je aanmelding blijken dat je nog open staat voor allerlei nieuwe dingen.
Wat betreft je filmpje. Een leuke video voor in je portfolio. Ik zou hem echter niet gebruiken als aanmeldingsfilm.
Wat betreft je cameravoering, probeer met je nieuwe filmpje eens iets experimenteels.
Laat zien wat jou als cameraman zo bijzonder maakt. Waarom moet jij 1 van die 8 camerastudenten worden volgend studiejaar?!
Wat maakt jou uniek?!
Succes en laat ons weten wat het geworden is!
Siem076
-
- 6 messages
- 0 votes
Dank voor je reactie! het is een video die ik al ruim een jaar geleden heb gemaakt, ik ga zowieso een compleet nieuwe video maken met storyboard en een goed uitgedacht script, wat we bij deze video niet echt hadden gedaan.
Maar wat vond je naast het verhaal van de shots? wat is belangrijk om ZEKER te laten zien in mijn toelatingsfilm?
dankje!
Siem076
-
- 6 messages
- 0 votes
oja btw! ik heet gewoon Simone, ben 22 jaar, en ja, iemand die de passie heeft cameravrouw te worden!
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Je moet proberen met je creativiteit als D.O.P wat losser te zijn. Wees niet bang om dingen onduidelijk in beeld te brengen (hoewel dit vaak de keuze is van de regisseur) en wat minder direct te zijn met de beelden die je laat zien. De beelden uit jouw filmpje zijn wat te braaf en iets wat 'standaard' wat het niet interessant maakt om een cameraman/vrouw op te beoordelen.
Ik zou hem ook niet insturen; om de opleiding (weet niet welke jij doet) kun je vast wel een betere camera regelen. Misschien wat film filters eroverheen (dit filmpje voelt te veel aan als 'video') en wat mooiere belichting komt ook zeker ten goede. Hoewel dit moeilijk te beoordelen is met Youtube kwaliteit.
Ik zelf doe ook MBO opleiding, maar dan een algemene film opleiding (Camera, edit, licht, maar ook regie en scenario). Zelf wil ik fictie regisseur worden. Binnenkort ga ik 2 of 3 'grote' korte films maken. Met grote wil ik zeggen; mooie spullen, redelijk grote crew en een cast met mooie namen (kan niet zeggen welke, maar ben er wel trots op) Zelf schrijf en regisseer ik de film.
Mijn tip: Wacht even met opsturen, want een van te voren niet uitgeschreven en getekende film is bijvoorbaat wel kansloos. Neem goed door wat de taken van een d.o.p nu eigenlijk zijn en lange (goede) voorbereidingen zijn zeker geen overbodige luxe. Wees creatief en breng iets nieuws. Oja, en ga 7 november naar de opendag.. 
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
Aan de slag gaan zonder goed plan, werkt bijna nooit. Nu zijn er uitzonderingen op de regel, maar Cornelis, over het algemeen genomen is dit geen nonsens.
Ik wacht trouwens nog steeds op een onderbouwing van een van je voorgaande berichten.
Siem076
-
- 6 messages
- 0 votes
Nog een vraag... is het beter als ik het storyboard + script meestuur met mijn toelatingsfilm, of kan ik dat beter niet doen..?
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
Nog een vraag... is het beter als ik het storyboard + script meestuur met mijn toelatingsfilm, of kan ik dat beter niet doen..?
Dat hangt een beetje van je situatie af. Hoe verzorgd is je materiaal? Hoe goed heb je je aan je plannen gehouden?
Als het een beetje oké is, zeg ik; zeker doen!
Heb je nog andere scenario's, storyboards of plannen liggen? Stuur alles mee!
gotti
-
- 14075 messages
- 5888 votes
oja btw! ik heet gewoon Simone, ben 22 jaar, en ja, iemand die de passie heeft cameravrouw te worden!
Doen! Die zijn er (helaas) te weinig.
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Doen! Die zijn er (helaas) te weinig.
Eens. Zit er 1 op mijn opleiding..
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Aan de slag gaan zonder goed plan, werkt bijna nooit.
Wat iets anders is dan alles uitschrijven en uittekenen.
Je kunt je in 4 jaar op een hogeschool ontwikkelen. Dat is tweerichtingsverkeer. Een academie biedt handvatten, de student is actief bezig zich te ontwikkelen binnen zo'n academie. In veel opzichten kun je daar best beter worden dan de mensen van wie je les krijgt. Die moeten vooral heel goed zijn in mensen lesgeven en ze helpen zich te ontwikkelen. Dáár moeten ze verstand van hebben. Na die vier jaar kunnen ze je daar meestal niet zoveel meer leren. Wat niet wil zeggen dat je dan uitgeleerd bent. Dat geldt overigens niet enkel voor een filmschool.
Vinnik.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Hoe goed heb je je aan je plannen gehouden?
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Interessant. Vooraf had ik het gevoel dat het pas over een jaar of 2, 3 bereikbaar was, maar na vandaag denk ik daar wel anders over. Na wat gesprekken met docenten en studenten, en als een nerdje veel vragen gesteld te hebben tijdens de uitleg in het bioscoopzaaltje, denk ik toch dat het een stuk toegankelijker voor mij persoonlijk is dan gedacht. Ik ga me dan ook zeker aanmelden in Januari.
Siem076
-
- 6 messages
- 0 votes
hoe bedoel je meer toegankelijk voor me? door je voor opleiding of wat?
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Onder anderen. Maar ook de manier van denken komt overeen met wat ik daar te horen kreeg. Ook heb ik wel aardig wat ervaring en een eigen visie die ik aardig heb kunnen ontwikkelen. Ik kon mij goed identificeren met de studenten en door mijn voor opleiding kan ik mooi materiaal afleveren bij mijn aanmelding. Over een eventueel gesprek maak ik mij ook geen zorgen aangezien regie al vanaf mijn 7e toch wel een passie is, en goed over films, film maken en mijn eigen inbreng/ interpretatie/ visie en ideeën kan praten. Voor zover ik mee kreeg daar zijn dit de hoofdzakelijke benodigdheden.
Ook ben ik echt toe aan de volgende 'stap'. Dat technische gepiel met camera's en edit programma's weet ik nu wel. (Wat zeker een voordeel is) Ben klaar om mijn eigen 'ding' (vreselijk gezegde, I know) te doen.
Even een vraagje, kom je toevallig ook uit Breda (076)?
njinwezen
-
- 23 messages
- 0 votes
Het was heel erg leuk op de open dag. Tijdens de regie presentatie kreeg ik wel het gevoel dat ik veel dingen te horen kreeg die ik al eerder heb gelezen op de site, maar dan komt het wel net iets beter over vind ik. Maar het was zeker de moeite waard om de filmacademie eens van binnen te bekijken.
(ik weet niet of er nog mensen bij de 13:30 regie presentatie waren maar ik was dat gastje die aan Anna (Anne?) vroeg wat haar nou zo speciaal maakte om aangenomen te worden op de filmacademie. Ik weet het, nutteloze informatie, maar daarom zet ik het ook tussen deze mooie haakjes)
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
vroeg wat haar nou zo speciaal maakte om aangenomen te worden op de filmacademie.
Ik had die van 12:00 u. Wat was haar antwoord?
Siem076
-
- 6 messages
- 0 votes
[/quote]Even een vraagje, kom je toevallig ook uit Breda (076)? [/quote]
ja dat klopt! jij ook zo te horen?
hoe heet je dan misschien ken ik je wel!
njinwezen
-
- 23 messages
- 0 votes
Ik had die van 12:00 u. Wat was haar antwoord?
Hahaha ze zei: "ik denk dat Jelle dat beter weet dan ik"
En Jelle gaf uiteindelijk een wat algemener antwoord zonder echt te zeggen wat HAAR nou zo speciaal maakte wat ik wel jammer vond. Ik wilde haar natuurlijk niet nadoen maar ik had wel graag een soort van voorbeeld willen horen.
Maar dan vraag ik me toch af: hoe kan je nou niet weten wat er zo bijzonder aan jezelf is? Als ik aangenomen zou worden, dan zou ik de reden dat ik aangenomen ben in ieder geval nooit vergeten. Misschien mocht ze het niet zeggen maar dat vind ik weer zo ver gezocht. Ze wilde vast niet opscheppen ja dat moet het wel zijn.
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Maar dan vraag ik me toch af: hoe kan je nou niet weten wat er zo bijzonder aan jezelf is? Als ik aangenomen zou worden, dan zou ik de reden dat ik aangenomen ben in ieder geval nooit vergeten. Misschien mocht ze het niet zeggen maar dat vind ik weer zo ver gezocht. Ze wilde vast niet opscheppen ja dat moet het wel zijn.
Wat ik ook vreemd vond was dat het filmpje die ze liet zien (erg goed filmpje) 'even snel gemaakt' was vanwege tijdgebrek. Dat betekend dus dat ze een beter filmpje had. Waarom liet ze die niet zien, maar het filmpje die ze in 2 weken gemaakt had. Met klap op de vuurpijl was ze zelf ook niet zo te spreken over haar eigen filmpje.
Wat mij ook opviel was dat vooral de ouders vragen stelde. Lekker gemotiveerde studenten. 
ja dat klopt! jij ook zo te horen?
hoe heet je dan misschien ken ik je wel!
Jep. Haagse Beemben. Maar dit kunnen we beter pmen 
njinwezen
-
- 23 messages
- 0 votes
Quote// Wat mij ook opviel was dat vooral de ouders vragen stelde. Lekker gemotiveerde studenten.
//Quote
Ik weet niet of dat veel met motivatie te maken heeft. Door dit soort presentaties krijg ik namelijk zelf ook een soort "kick" waardoor ik eigenlijk geen vragen wil stellen maar gewoon zo snel mogelijk weer verder wil gaan met m'n toelatingsfilm
. Maar de ouders hadden nou niet bepaald goede vragen bij mij. (ik kan de vragen bijna niet eens meer herinneren kun je nagaan)
.
Het was ook wel grappig om zo'n 14 jarig jongetje daar bij de presentatie te zien. Aan het einde zei hij tegen zijn ouders: "aha dus ik moet iets speciaals maken" of iets in die richting. 
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
haha, ik ben ook zo iemand
ik ben 15, ben ook proberen te gaan maar trein zat niet echt mee. baalde als een stekker want had me er de hele week op verheugd. m'n vader trouwens ook. maar ja. volgend jaar weer een kans. kan nu wel alvast met jullie meegenieten. zijn er nog handige tips meegegeven?
IcU... wat is precies jou ding dan. vind het wel een beetje raar dat als je al vanaf je zevende weet dat je regisseur wil worden dan je dan "je ding "nog niet gedaan hebt.
njinwezen
-
- 23 messages
- 0 votes
haha, ik ben ook zo iemand
ik ben 15, ben ook proberen te gaan maar trein zat niet echt mee. baalde als een stekker want had me er de hele week op verheugd. m'n vader trouwens ook. maar ja. volgend jaar weer een kans. kan nu wel alvast met jullie meegenieten. zijn er nog handige tips meegegeven?
Niet zozeer tips over hoe je je film zou moeten maken, wel bijvoorbeeld dat technische kwaliteit lang niet zo belangrijk is als de eigenheid die je film zo bijzonder maakt. Verder heel veel dingen die je op site ook wel zou kunnen lezen, alleen komt het wat beter aan als je het te horen krijgt zeg maar. Wel kreeg ik door de presentatie het gevoel dat het wat "makkelijker" leek om aangenomen te worden. Terwijl ik weet dat dat maar een illusie is.
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
IcU... wat is precies jou ding dan. vind het wel een beetje raar dat als je al vanaf je zevende weet dat je regisseur wil worden dan je dan "je ding "nog niet gedaan hebt.
Het is een bepaalde stijl/ gevoel en motivatie voor bepaalde (creatieve) onderwerpen die ik later in mijn beroep wil overbrengen. Tuurlijk heb ik dat al eens gedaan, maar niet voor het 'echie'.
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
heb je ook dingen op internat staan. ben wel benieuwd.
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Ben bezig met een nieuwe site. Binnenkort heb ik dus wat materiaal online staan..